Vad ska NI träna idag?

Sv: Vad ska NI träna idag?

Ras: Flatcoated retriever/Pointer

Ålder: 3

Moment: Rutan, fritt följ samt inkallande med ställande

Mål: Tävla lydnadsklass 2 (gärna även 3 och Elit senare) och få första pris, samt anlagsprov viltspår

-----------

Ras: Flatcoated retriever

Ålder: 6

Moment: Ställande, läggande samt framförgående

Mål: LPI (och gärna LPII), gk appell-klass Spår i brukset, 1 pris på jaktprov

Resultat hund 1: WOHO rutan funkar! Aliide ska ha ett stort tack för tipsen hon gav mig, jag har tragglat rutan hela sommaren utan resultat innan. Även inkallande med ställande börjar så smått komma i ordning :)

Resultat hund 2: Läggandet börjar äntligen sitta varje gång i fotgåendet, ställandet är på god väg med där tränar jag fortfarande med honom "fri" vid sidan, dvs utan fot-kommando. Framförgåendet skjuter jag på tills imorgon.
 
Sv: Vad ska NI träna idag?

Och jag är den mest oambitiösa av alla Bukare idag verkar det som :D

Jag fokuserar enbart på att få in min nya tik i flocken utan problem nu, vilket inte är något som sker i en handvändning när man tar in en till av samma ras. Därmed har dom gått promenader och övat på kontakt med mig, samt att ignorera varandra. Min äldsta tik som har lite åsikter om att det kommit in en ny tik i flocken, har fått öva mest på hur man uppför sig.
Lillvalpen har jag även tränat stanna med, hon har väldigt svårt för att sitta stilla längre än sisådär 10 sek.

Jag utställningstränar dom på varenda promenad, så att det är en vana för dom att ställa sig rätt och att kunna stå stilla trots distraktioner från diverse omgivningar.

Sen försöker jag att lära min nya hund svenska, men det tar vi i babysteps :p
 
Sv: Vad ska NI träna idag?

Återkom gärna och berätta hur träningen gick, har ni bilder så släng in dom också :)

Hur det gick. Jodå, unge herr Weim var lite toppad när det var dags för träning. Vi hade två kortare banor ca 10 hinder på varje och sedan friövningar att sysselsätta sig med medan man väntade på sin tur på banorna.

Vi började med friövningar i form av slalom och kontaktfältsövningar. Det tyckte väl unge herr Weim var mindre roligt. Hålla på med tråkig slalom när man kan han ösa på i full fart över hindren på de andra banorna :devil:

Velodromebana med variation på hindren, hopphinder, tunnlar och långhinder. Lite klurigt för den unge herr Weim när matte inte längre är exakt i närheten hela tiden. Efter två försök så tog vi två varv nonstop - totalt 20 hinder :banana:

Nästa bana var en slingrig historia som hade fokus på att föraren skulle göra framför- och bakombyten. Missade förra veckan när man gick igenom det första gången. Första försöket slutade väl framförbytet med att unge herr Weim landade i mattes famn :p
Andra försöket satt det på och matte såg ut sådär > :eek: och tvärnitade. Tur att unge herr Weim hade mer koll på läget och körde på, matte fick fart på benen och vi kom runt. Ett sista försök och det satt perfekt enda tills vi gick i mål. Då försökte matte bromsa ner på farten men hala walkingdojor på blött gräs och matte landade på rygg. Unge herr Weim placerade sina modiga 32kg på mattes bröstkorg och tyckte matte var kass som låg och slöade istället för att ge belöningsgodis :rofl:

Ont i ryggen har jag nu men nöjd med träningen ändå :D
Nu stundar lydnadskurs med inriktning mot tävling :bump:
 
Sv: Vad ska NI träna idag?

Ras: Dvärgpinscher

Ålder: 3år

Moment: Agility: Hoppteknik, send-outs, börja med jaakosvängar
Lydnad: Linförighet med externbelöning

Mål: Agility: Championat någon gång i framtiden & SM-kval till SM 2011.
Lydnad: Om jag orkar ta upp det igen så är det fortfarande 1:a pris i ettan som behövs....
 
Sv: Vad ska NI träna idag?

*kl*

Ras: Aussie
Ålder: 4
Moment: Rallylydnadsmoment, att backa rakt, utan godis. Tussehunden stirrar på matte och backar därför snett.

Mål Att bli uppflyttad i Rallyn, attans att man inte bor i skåne det är så långt till alla tävlingar.
 
Sv: Vad ska NI träna idag?

Igår plockade jag stygnen på lillkillen så nu ska vi träna (haft ett välbehöviligt uppehåll på 2 veckor efter att ha opererat bort en (godartat) hudtumör)


Ras: Japansk spets

Ålder: 19 månader

Moment: (ex. rutan, spår) Fritt följ, apportering, både ettans och tvåans, läggande under gång.

Mål: (ex. tävla, LKL II, jakt) Ska se om det inte blir ett LP1 och sedan start i tvåan till våren.

Förövrigt under 2010: MH, Introducera viltspår och förhoppningsvis anlagsprov, få pinnmarkeringen att funka i personspåret (sist tog han småpinnarna jättefint och markerade även slutpinnen, men fick trugas lite för att lyfta den (den är ju STOOOR för en liten:p) och isafall börja träna inför appellen:bump:

Och självklart: debutera agility när lämplig tävling kommer (och benet är helt läkt och karensen över osv osv osv:grin: (gäller all tävling såklart)
 
Senast ändrad:
Sv: Vad ska NI träna idag?

Ras: Schäfer

Ålder: 4 år

Moment: Spår, uppletande och lite finlir på vissa moment

Mål: Att bli uppflyttade till lägre...snart förhoppningsvis

Ras: Labrador

Ålder: 1,5 år

Moment: Spår, uppletande och linförighet, framförgåendet o apporten

Mål: Tävla om två veckor för första gången :crazy:
 
Sv: Vad ska NI träna idag?

Idag börjar vi på vardagslydnadskurs! :)
Mitt största mål med den kursen är att Sigge ska lära sig att lyssna på matte i alla situationer, dvs även vid hundmöten och att han inte ska bete sig som en tok då.
 
Sv: Vad ska NI träna idag?

Resultat hund 1: WOHO rutan funkar! Aliide ska ha ett stort tack för tipsen hon gav mig, jag har tragglat rutan hela sommaren utan resultat innan.

Kul! Vad var det för tipps? :) Min hund tror att vi tränar "konen" så han ställer sig (förvisso i rutan, men) vid en kon och riskerar att hamna lite utanför.

Jag har använt mig av tassmarkering på en musmatta, men då märker han inte av rutan särskilt mycket även om den är liten nu i början. Jag har funderat på att lägga en sak där som sedan gradvis göms för att till slut skicka den till honom.


KL

Tack alla! Fyll på med träningar :)
 
Sv: Vad ska NI träna idag?

kl

Ras: Irländsk setter

Ålder: 3år

Moment:tja idag ska vi spåra.

Mål: ta sig igenom iaf lk1 och appellen.

Ras: Australisk terrier

Ålder: 4år

Moment: Börja simma.

Mål: Bli frisk :D
 
Sv: Vad ska NI träna idag?

Kul! Vad var det för tipps? :) Min hund tror att vi tränar "konen" så han ställer sig (förvisso i rutan, men) vid en kon och riskerar att hamna lite utanför.

Jag har använt mig av tassmarkering på en musmatta, men då märker han inte av rutan särskilt mycket även om den är liten nu i början. Jag har funderat på att lägga en sak där som sedan gradvis göms för att till slut skicka den till honom.

Jag körde som så att jag ställde upp fyra rutor i olika hörn av planen, la en kamptrasa/boll/något superroligt i bakre delen av rutan. Sedan skickade jag honom först på 5m, sedan 10m, sedan 15m, sedan 20m, sedan 10m, sedan 30m. Så fort han var inne i rutan och tog leksaken ropade jag glada ord och sprang in i rutan och lekte i rutan med honom.
Grundiden var alltså att SNABBT öka avståndet så hunden skulle ta sikte på konerna istället för leksaken. Typ "springer jag till mitten av konerna hittar jag leksaken".
När han sprang utan att tveka (allting utan lydnad i början, jag tog i halsbandet och ledde bort honom från rutan, och hade inget krav på utgångsposition) på långt avstånd i ruta 1, bytte jag till ruta 2 och gjorde samma sak där; började på kort avstånd med ökade snabbt.
När han sprang utan att tveka där bytte jag till ruta 3 (mellan ruta 2 och 3 hade jag en 10-15min paus) och började på längre avstånd.

På min hund kom vi fram till att det är troligtvis är bäst att aldrig ta bort leksaken på träning, eftersom han tvekar så fort det inte legat leksak/target/godis i godisskålen en gång på de tidigare metoder jag använt. Sedan en eller två gånger innan tävling tar jag bort leksaken och kollar så "stanna"-kommandot sitter.
 
Sv: Vad ska NI träna idag?

*kl*

Idag ska jag och min halvgalna boxer på slyngelkurs! :D

Ras: Boxer

Ålder: 10 månader

Moment: Ingen aning, får se hur kursupplägget ser ut ikväll!

Mål: starta i lydnad och bruks, gärna plocka något LP, ställa ut och uppföra sig som folk... :devil:
 
Sv: Vad ska NI träna idag?

Ras: Border Collie

Ålder: 2år den 11 november

Moment: (ex. rutan, spår) Linförighet(Läs position) kryp, kondis

Mål: (ex. tävla, LKL II, jakt) lägre rapport 2010
 
Sv: Vad ska NI träna idag?

kl

Ras: Jaktgolden

Ålder: 1 år

Moment: Markering av figurant med rulle och lite Lk2 moment

Mål: SLCH, SJCH, SSöCH och SM i samtliga grenar 2011 och 2012 :angel:


Ras: Schipperke

Ålder: 5 år

Moment: Lägre klass spår

Mål: Färdigtävlat, men tränar ofta och gärna.
 
Sv: Vad ska NI träna idag?

Ras: Lagotto romagnolo

Ålder: snart 5 år

Moment: freestyle

Mål: tävla klass 3 på stora stockholm
 
Sv: Vad ska NI träna idag?

kl

Ras: Jaktgolden

Ålder: 1 år

Moment: Markering av figurant med rulle och lite Lk2 moment

Mål: SLCH, SJCH, SSöCH och SM i samtliga grenar 2011 och 2012 :angel:


Ras: Schipperke

Ålder: 5 år

Moment: Lägre klass spår

Mål: Färdigtävlat, men tränar ofta och gärna.

O nu blev tom jag svettig
 
Sv: Vad ska NI träna idag?

jag har inte känt mig så peppad på träning den senaste veckan på grund av att sambons hund har vandrat vidare :(. vi var och spårade i bokskog i lördags men sedan dess har han fått vila och ikväll så började han gå mig på nerverna. vi åkte ner en sväng till klubben lite oplanerat och såhär blev det;

Ras: labrador

Ålder: 9

Moment: metallapportering (hela), vittringsprov (upptag, ingång, fasthållande), inkallning (tempo), fjärr (stå till sitt och stå till ligg), läggande (shaping).

Mål: idag; att han skulle få använda skallen lite. för den närmsta månaden: att han ska fixa nästa tävling (3:an) utan att förvandlas till en hovnarr på plan. för framtiden: ett par, tre 1:a pris i elit hade suttit fint men just nu känns det som jag hade varit rätt nöjd med ett 2:a pris...
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Har idag en 10-årig dvärgschnauzertik som lever ett aktivt liv, eller lite har vi väl minskat och tränar och håller igång men ej tävlar...
Svar
17
· Visningar
2 128
Senast: AnneB
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
9 145
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 499
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 430
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Oseriös avel 2023
  • Kattbilder #9
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp