Vad ska NI träna idag?

Sv: Vad ska NI träna idag?

Idag börjar vi på vardagslydnadskurs! :)
Mitt största mål med den kursen är att Sigge ska lära sig att lyssna på matte i alla situationer, dvs även vid hundmöten och att han inte ska bete sig som en tok då.

:bump::bump:Det gick kanonbra för oss idag!

Visst, andra hundar är roliga. Visst, ibland måste man testa om man inte kan få börja leka med de den här gången då. Men ändå! Fint fotgående på första försöket (däremot inte andra), sitter, lyssnar på matte och håller ögonkontakt utan problem. Stannar hyfsat på kommando och gick jättefint i koppel, iaf i början. Inte hysteriskt jättejobbig så fort man ska vara passiv osv.
Kanonnöjd, nu kan det väl bara bli bättre (nästan...)?

Varierande nivå på de andra hundarna, men väldigt roligt att se hur fort några ändrade sig på några minuter vid en viss "metod".

Jag har knappt sett min hund sen vi kom hem. Husse bar honom precis genom halva lägenheten för att ta ut honom och kissa. Sigge är trött :p
 
Sv: Vad ska NI träna idag?

Ras: Norrbottenspets

Ålder: 7 ½ år

Moment: Agility, Svängar mellan hopphinder och tunnlar, och lite trickträning.

Mål: Nu har vi avslutat tävlingskarriären inom agility så vårat mål är att ha så kul som vi bara kan. Och trickträningen går nu ut på att lära honom öppna och stänga lådor och skåp i köket. Målet här är att vi ska ta träningen till en så glad och lekfull nivå som möjligt och att kunna visa alla andra med samma ras att det går och lära dom en hel del. ;)
 
Sv: Vad ska NI träna idag?

Ras: Rottweiler

Ålder: 2 ar och 2 manader

Moment: att trana i dag ar for matte att lara sig "monstret" for BH, hunden kan alla momenten, men jag kan inte satta ihop dom. hehehe...

Mål: att ta en "CD" (lattaste lydnaden in USA) och en BH (Schutzhund lydnad) i host och en CDX under varen 2010, forhoppningsvis en UTD under hosten sa vi har alla Americanska lydnads titlar. Jag planerar ochsa att forsatta "leka" pa Schutzhund clubben under 2010, men inga direkta mal dar.
Jag planerar ocksa att ta med "lillan" till Sverige under sommaren 2010 och lara oss lite bruks lydnad, det verkar sa kul.
 
Sv: Vad ska NI träna idag?

För mig har det gått ganska bra, blev dock tokig på att planen enligt min hund var pepprad med godis/dofter. Nog för att hon brukar söka runt en del men speciellt igår så var hon skitjobbig att få kontakt med mellan momenten :mad: Kämpa, kämpa, kämpa...
 
Sv: Vad ska NI träna idag?

Gårdagens träningspass lyckades jag få min vovve att sätta sig och samtidigt hålla i apportbocken :bump: Detta har aldrig hänt förut, jag svävade på små moln. Vi tränar också rutan med lysande resultat, han är så duktig och ställer sig långt bak i rutan. Jag väntar på bakslag på det här momentet.
 
Sv: Vad ska NI träna idag?

Gårdagens träningspass lyckades jag få min vovve att sätta sig och samtidigt hålla i apportbocken :bump: Detta har aldrig hänt förut, jag svävade på små moln.

Det hände oss för nån månad sedan. Helt plötsligt lossnade det, efter 7 månaders tragglande. Var nog lika lycklig som du:laugh:
 
Sv: Vad ska NI träna idag?

*kl*

Idag ska jag och min halvgalna boxer på slyngelkurs! :D

Ras: Boxer

Ålder: 10 månader

Moment: Ingen aning, får se hur kursupplägget ser ut ikväll!

Mål: starta i lydnad och bruks, gärna plocka något LP, ställa ut och uppföra sig som folk... :devil:

Rättning: hon är 9 månader! Bra räknat... :o

Resultat: Gick helt klart över förväntan! Vi har lite problem med hundmöten, hon spänner sig, reser ragg och beter sig allmänt osäker efter att ha blivit påhoppad så jag hade ställt in mig på att det skulle bli ett jävla liv när vi kom dit.

MEN ICKE! Lite osäker blev hon först när hon såg alla andra hundar men det enda hon gjorde när vi väl var på plats var att nosa och vilja gå fram några gånger. Det blev en del välbehövda repetitioner för oss eftersom vi gått valpkurs innan när hon var liten, men alla moment förutom följsamheten gick helt klart bättre än vad jag trott! :banana:

Till nästa gång ska vi slipa på följsamheten och träna på att sitt/ligg/etc ska vara befäst även med tryck i koppel och mindre störningar.
 
Sv: Vad ska NI träna idag?

Ras:

Ålder:

Moment: (ex. rutan, spår)

Mål: (ex. tävla, LKL II, jakt)

Jämthund, Finsk spets & basset fauve de bretagne

Ålder från 1½ år -> 11 år

Moment: Jakt, där det är en hel del moment och egenskaper som måste fungera och som bedöms.

Mål: Väl fungerande praktisk jakt

Så trist jag är :p

Hur som, vägen till målet innebär i snitt 5 hel/halvdagar i skogen/vecka i början av säsongen augusti - mitten av april, för att under vintern minska ner till 3-4 halvdagar/vecka pga mörkret som då råder :cool:

Övrig som görs: viltspår, björnspår, eftersök, en del vardagslydnadsträning, några jaktprov & en del utställningar.
 
Sv: Vad ska NI träna idag?

Ras: Rottweiler

Ålder: 2 ar och 2 manader

Moment: att trana i dag ar for matte att lara sig "monstret" for BH, hunden kan alla momenten, men jag kan inte satta ihop dom. hehehe...

Mål: att ta en "CD" (lattaste lydnaden in USA) och en BH (Schutzhund lydnad) i host och en CDX under varen 2010, forhoppningsvis en UTD under hosten sa vi har alla Americanska lydnads titlar. Jag planerar ochsa att forsatta "leka" pa Schutzhund clubben under 2010, men inga direkta mal dar.
Jag planerar ocksa att ta med "lillan" till Sverige under sommaren 2010 och lara oss lite bruks lydnad, det verkar sa kul.

Hunden ar jatte duktig... matte inte like framstaende. suck. Jag far nog till "monstret" sa smaningom. Jag gillar AKC lydnad battre nar dommaren talar om vad jag ska gora.
 
Sv: Vad ska NI träna idag?

jag har inte känt mig så peppad på träning den senaste veckan på grund av att sambons hund har vandrat vidare :(.

Återigen så beklagar jag djupt din förlust :(. Jag vet precis hur det känns! *styrkekramar*

Jag har dock gjort motsatsen. Ju ledsnare jag blir desto mer är jag på bruks och tränar. Desto mer gör jag med lillskrutten här eftersom jag då får huvudet fullt med annat.

Usch.. älskade hundar...
 
Sv: Vad ska NI träna idag?

Jag körde som så att jag ställde upp fyra rutor i olika hörn av planen, la en kamptrasa/boll/något superroligt i bakre delen av rutan. Sedan skickade jag honom först på 5m, sedan 10m, sedan 15m, sedan 20m, sedan 10m, sedan 30m. Så fort han var inne i rutan och tog leksaken ropade jag glada ord och sprang in i rutan och lekte i rutan med honom.
Grundiden var alltså att SNABBT öka avståndet så hunden skulle ta sikte på konerna istället för leksaken. Typ "springer jag till mitten av konerna hittar jag leksaken".
När han sprang utan att tveka (allting utan lydnad i början, jag tog i halsbandet och ledde bort honom från rutan, och hade inget krav på utgångsposition) på långt avstånd i ruta 1, bytte jag till ruta 2 och gjorde samma sak där; började på kort avstånd med ökade snabbt.
När han sprang utan att tveka där bytte jag till ruta 3 (mellan ruta 2 och 3 hade jag en 10-15min paus) och började på längre avstånd.

På min hund kom vi fram till att det är troligtvis är bäst att aldrig ta bort leksaken på träning, eftersom han tvekar så fort det inte legat leksak/target/godis i godisskålen en gång på de tidigare metoder jag använt. Sedan en eller två gånger innan tävling tar jag bort leksaken och kollar så "stanna"-kommandot sitter.

Toppen! Denna metod har jag aldrig hört talas om innan, men den låter super :).

Tack! (Till både dig och Aliide :))
 
Sv: Vad ska NI träna idag?

Moment: Börja simma.

Mål: Bli frisk :D

Först när jag läste "börja simma" så blev jag lite fundersam men kom sedan på att det var ju lilla Tulla du pratade om. Jätteskönt att hon klarade sig! :bow:
Det lät riktigt illa i tråden :(
 
Sv: Vad ska NI träna idag?

Mål: att ta en "CD" (lattaste lydnaden in USA) och en BH (Schutzhund lydnad) i host och en CDX under varen 2010, forhoppningsvis en UTD under hosten sa vi har alla Americanska lydnads titlar. Jag planerar ochsa att forsatta "leka" pa Schutzhund clubben under 2010, men inga direkta mal dar.
Jag planerar ocksa att ta med "lillan" till Sverige under sommaren 2010 och lara oss lite bruks lydnad, det verkar sa kul.

Har ni alltså speciella klubbar för skyddsträning i USA? Intressant.

Hur fungerar detta i USA då? Med "specialmomenten"? Hur går en tävling i ex.vis spår till hos er? Har ni bara momentet och ingen lydnad vid sidan av?

Mycket intressant att lära sig mer om hur saker fungerar borta hos er :D
 
Sv: Vad ska NI träna idag?

Målet här är att vi ska ta träningen till en så glad och lekfull nivå som möjligt och att kunna visa alla andra med samma ras att det går och lära dom en hel del. ;)

Jag tycker att det är så förbaskat roligt att läsa om/se jakthundar som får leva aktiva hundliv året om och testa på massor av olika saker vid sidan av jakten :).
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Har idag en 10-årig dvärgschnauzertik som lever ett aktivt liv, eller lite har vi väl minskat och tränar och håller igång men ej tävlar...
Svar
17
· Visningar
2 128
Senast: AnneB
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
9 145
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 499
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 430
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Oseriös avel 2023
  • Kattbilder #9
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp