Bukefalos 28 år!

Vad ska vi välja?

Det är en staffordshire bullterrier som vi läst om. Min man är tysk och de är ju extremt noga med kvalité (;)) så det lär bli ett omfattande detektivarbete innan uppfödare väljs ut.

@Sezziyanen Nja vi är väl egentligen 100% bestämda med att det ska vara en korthårig ras, men nu när du och @Malibu_Stacy säger det så förstår jag absolut vad ni menar. Tåls att göra ett tankevarv till känns det som.
Schnauzer har jag erfarenhet av som otroligt högljudda och det känns inte ett dugg lockande. Det kan ju iofs såklart vara så att jag stött på måndagsexemplar av rasen...

Jag har hört om detta med skällighet hos schnauzrar (särskilt dvärg?). Själv är min erfarenhet raka motsatsen, de två dvärgar jag haft var verkligen inte högljudda. De kunde skälla en gång när nån plingade på dörren, men i övrigt knappt inte alls. Så det är inte alltid fallet iaf, men jag har inte mkt mer erfarenhet än så. @Voff har ju ett skägg, vet inte vad hon tycker?:) Det är ju dock en ras jag upplever vara lite speciell till sättet, vissa tokdiggar det (jag tex) medan andra inte gör det..Därför måste man bilda sig en egen uppfattning tror jag!

Ni ska känna att det stämmer för er, helt enkelt :) Besök uppfödare av de raserna du redan är lite intresserad av, men mitt råd är att besök lite andra också så blir beslutet nog mest rätt och bra till slut!

Jag hade själv tänkt mig en kortpälsad ras först för den ras jag valde som min nästa hund.. kan säga att det blev lite helomvändning där ;) Och det är tack vare att jag besökte några uppfödare av "lite" mer pälsade hundar som jag ändrade min uppfattning.. Men det är jag det!

Det är oavsett jättebra att göra ett rejält jobb vid val av uppfödare! Jag har själv (tror jag) undgått några minor genom att jag kollade upp allt några extra vändor till. Iofs tar det ju längre tid, men så bråttom har jag inte.
 
Tack snälla ni som skrivit för alla kloka insikter än så länge, guld värt! :)

Men oj vad olika uppfattningar det finns om staffen, fast å andra sidan är det väl så med alla raser. Det är just de kvalitéerna som du nämner @Aningsfull som jag tidigare läst och hört. Men jag visste inte om problemen med aggressivitet mot andra hundar eller att många har svåra allergier.

@Voff Åh att ha en schäfer är ju min barndomsdröm. Men så som vi bor nu känns det som om jag inte hade kunnat tillgodose rasens behov. Jag har fått för mig att de kräver väldigt mycket aktivitet eller har jag fått det om bakfoten?

@Marty Hur är det med jaktgolden, klarar den sig med att "bara" träna till exempel lydnad? Den måste ju vara avlad för just jakt men kan den nöja sig utan det?

@Sezziyanen Det finns såklart individer som inte beter sig så men båda jag träffat på (en dvärg och en mellan) har fört väldigt mycket liv. Sen om man nu ska tänka även på utseende (vilket man väl egentligen inte ska fokusera på) så tilltalar de inte mig.
Ja jag tänker också att det är bra att besöka många och även några olika. Och jag tror verkligen det är som du säger att man kan helt byta bana och välja något annat än det som var tänkt från början.

Diskussionen om Labrador föll helt bort. Är det just det att de är en jakthund i grund och botten som gör att det kanske inte är ett bra val trots att "alla" kan ha en labrador?
 
Oj, tala om att du mött annorlunda staffar än mig. Jag använder mina till träning och tävling och det blir allt fler av dom på tävlingsbanorna just för att dom har mycket Will to please och är ofta väldigt förarveka.
Däremot leker många av dom hårt, men då är ju jag av den åsikten att man inte släpper ihop en staffe med vilken hund som helst.
Min tik får klara sig utan vänner. Min hane däremot leker helst med sheltisar och hundar av den typen då han inte alls tycker om de hårda lekarna många staffar vill leka. Utan han vill helst bara springa.

Men gemensamt har båda mina nuvarande att dom kan gå lösa bland 100 andra hundar och inte bry sig ett dugg om dom andra hundarna. Dom tycker att jag är roligare än allting annat.

Jag skulle nog säga att när det kommer till terriers så är staffarna en av de raser som är absolut förigast. Mina ger alltid allt dom har i träning och tävling och är otroligt måna om att vara till lags. Det är fler och fler av människorna i agilitytoppen i Sverige som fått upp ögonen för staffarna och dom blir allt vanligare på tävlingsbanorna. Tycker det är kul att fler fått upp ögonen för staffen som tävlingshund. Dom är ju riktiga energiknippen som om man använder energin rätt blir riktigt roliga tävlingshundar.
Min äldsta tik är agilitychampion så visst kan dom prestera på banan. :)
Jag måste få skriva under på detta, det är inte alls den erfarenhet jag har av staffar heller. Visst är det trots allt terrier men alla jag träffar har älskat att träna. Flera instruktörer jag känner till har Staff och de är fantastiskt duktiga. Min egen tös är väldigt lättlärd och väldigt på när det gäller att lära sig nya saker, nu är hon visserligen blandras så det kan ju hända att hon fått sin förighet av den Franska Bulldogen. :angel:
 
@Kithara : Vi tränade inte jakt med våra. Den ena hade faktiskt ganska dålig jaktinstinkt, men nummer två hade bättre. Men jag körde mest lydnad med henne. I övrigt var hon mest en vanlig hund och följde med på ridturen och kunde gå lös överallt. Hennes favoritlek var att apportera, men vi tränade det inte på så sätt. Man får väl bara vara noga när de är små att apportera under kontrollerade former. Börjar man kasta bollar stup i ett till dem kan de ju gärna bli lite för fokuserade på det. båda våra har varit väldigt okomplicerade men samtidigt haft mycket energi :). Helt perfekta hundar enligt mig!
 
@Sezziyanen Det finns såklart individer som inte beter sig så men båda jag träffat på (en dvärg och en mellan) har fört väldigt mycket liv. Sen om man nu ska tänka även på utseende (vilket man väl egentligen inte ska fokusera på) så tilltalar de inte mig.
Ja jag tänker också att det är bra att besöka många och även några olika. Och jag tror verkligen det är som du säger att man kan helt byta bana och välja något annat än det som var tänkt från början.

Jag förstår:) Och det är nog bättre att änså åtminstone kunna erkänna att utseendet påverkar. Visst inte huvudsaken kanske men såklart finns det med i skallen det med! Huvudpoängen mes mitt inlägg var väl helt enkelt att uppmuntra till att träffa på olika raser, inte nödvändigtvis för att ändra sig enbart - kanske du blir ännu mer säker på ett val du redan gjort☺
 
Tack snälla ni som skrivit för alla kloka insikter än så länge, guld värt! :)

Men oj vad olika uppfattningar det finns om staffen, fast å andra sidan är det väl så med alla raser. Det är just de kvalitéerna som du nämner @Aningsfull som jag tidigare läst och hört. Men jag visste inte om problemen med aggressivitet mot andra hundar eller att många har svåra allergier.

@Voff Åh att ha en schäfer är ju min barndomsdröm. Men så som vi bor nu känns det som om jag inte hade kunnat tillgodose rasens behov. Jag har fått för mig att de kräver väldigt mycket aktivitet eller har jag fått det om bakfoten?

@Marty Hur är det med jaktgolden, klarar den sig med att "bara" träna till exempel lydnad? Den måste ju vara avlad för just jakt men kan den nöja sig utan det?

@Sezziyanen Det finns såklart individer som inte beter sig så men båda jag träffat på (en dvärg och en mellan) har fört väldigt mycket liv. Sen om man nu ska tänka även på utseende (vilket man väl egentligen inte ska fokusera på) så tilltalar de inte mig.
Ja jag tänker också att det är bra att besöka många och även några olika. Och jag tror verkligen det är som du säger att man kan helt byta bana och välja något annat än det som var tänkt från början.

Diskussionen om Labrador föll helt bort. Är det just det att de är en jakthund i grund och botten som gör att det kanske inte är ett bra val trots att "alla" kan ha en labrador?
Det stämmer om schäfer och jag rekomenderar den inte för det ni efterfrågar utan ville bara förtydliga att vi födde upp annan ras än staffe som disskuterades :)
 
@Kithara : Vi tränade inte jakt med våra. Den ena hade faktiskt ganska dålig jaktinstinkt, men nummer två hade bättre. Men jag körde mest lydnad med henne. I övrigt var hon mest en vanlig hund och följde med på ridturen och kunde gå lös överallt. Hennes favoritlek var att apportera, men vi tränade det inte på så sätt. Man får väl bara vara noga när de är små att apportera under kontrollerade former. Börjar man kasta bollar stup i ett till dem kan de ju gärna bli lite för fokuserade på det. båda våra har varit väldigt okomplicerade men samtidigt haft mycket energi :). Helt perfekta hundar enligt mig!
Det här gör mig verkligen beklämd, en jaktavlad golden som inte har någon jaktinstinkt (på retrievers vis) låter som så långt ifrån en bra jaktgolden en kan komma. :( Då är det ju inte en funktionell golden utan någon som missat rasmålet rätt rejält. Sen kan det såklart vara en supertrevlig individ ändå, men det låter som helt galen avel (och som om det lika gärna kunde vara en utställningsgolden).

Sen måste man såklart inte jaga med sin golden men om en skaffar en apportör så bör en iaf vara lite intresserad av att erbjuda den någon typ av apportering, oavsett om det handlar om hushållsbehov eller mer seriöst inriktad träning. (och samma med labben). Kan ni tänka er det så är säkert såväl golden som labbe trevliga hundar för er (men ja, träffa många olika uppfödare är mitt tips och var noga med att kolla upp så mycket som möjligt så ni minimerar risken för ex höft/armbågsproblem). Och alltså, är det en bra golden eller labbe så VILL den apportera och det finns få saker som gör troligtvis gör den lycklig. Min golden är förvisso rätt så soffig av sig, men han älskar att apportera och hela hunden lever upp när jag erbjuder honom någon typ av apportering. Vi jagar inte av olika anledningar men går kurser och apporterar till husbehov iaf. Så ja, lydnad i all ära, det är ändå vettigt att ha apporteringen i bakhuvudet :) @Kithara
 
Jag har hört om detta med skällighet hos schnauzrar (särskilt dvärg?). Själv är min erfarenhet raka motsatsen, de två dvärgar jag haft var verkligen inte högljudda. De kunde skälla en gång när nån plingade på dörren, men i övrigt knappt inte alls. Så det är inte alltid fallet iaf, men jag har inte mkt mer erfarenhet än så. @Voff har ju ett skägg, vet inte vad hon tycker?:) Det är ju dock en ras jag upplever vara lite speciell till sättet, vissa tokdiggar det (jag tex) medan andra inte gör det..Därför måste man bilda sig en egen uppfattning tror jag!

Ni ska känna att det stämmer för er, helt enkelt :) Besök uppfödare av de raserna du redan är lite intresserad av, men mitt råd är att besök lite andra också så blir beslutet nog mest rätt och bra till slut!

Jag hade själv tänkt mig en kortpälsad ras först för den ras jag valde som min nästa hund.. kan säga att det blev lite helomvändning där ;) Och det är tack vare att jag besökte några uppfödare av "lite" mer pälsade hundar som jag ändrade min uppfattning.. Men det är jag det!

Det är oavsett jättebra att göra ett rejält jobb vid val av uppfödare! Jag har själv (tror jag) undgått några minor genom att jag kollade upp allt några extra vändor till. Iofs tar det ju längre tid, men så bråttom har jag inte.
Dvärgen har något nära till skall. Jag tycker den är bättre än väldigt många småraser men också andra gårdraser. Den är ju gårds och råtthund i grund och botten så ett vist larmande finns ju. Men vääääldigt mycket handlar också om uppfostran precis som med alla raser. Men som småhund kan det väl bli lite si och så med den saken som med många småhundar. Det är inget man ska lasta rasen för.
Min skäller när det kommer folk på vår gård och vid hundmöten (han blir uppspelt och jag har helt enkelt brustit här) annars är han tystare än många andra hundar jag känner.
 
Det här gör mig verkligen beklämd, en jaktavlad golden som inte har någon jaktinstinkt (på retrievers vis) låter som så långt ifrån en bra jaktgolden en kan komma. :( Då är det ju inte en funktionell golden utan någon som missat rasmålet rätt rejält. Sen kan det såklart vara en supertrevlig individ ändå, men det låter som helt galen avel (och som om det lika gärna kunde vara en utställningsgolden).
Just den individen var dock ett undantag från övriga individer i kullen. Vad jag vet blev åtminstone två av dem jaktchampion. Hund nummer två var från samma linjer och hon var väldigt duktig apportör trots att vi inte fokuserade träningen på det. Vi använde det mer som en lek och aktivering (tack-varsågod var favoriten, dvs öva avlämningar :) ). Även i den kullen blev en jaktchampion och flera tävlades i apportering. Jag kanske uttryckte mig klumpigt i mitt tidigare inlägg. Även hund nummer ett hade väl intresse av fåglar och kunde hämta lite bollar, men henne försökte vi träna apportering med men hon tyckte inte ren apportering var kul.
 
Tillbaka efter en välbehövlig paus.

@Sezziyanen jag tycker det låter som en mycket klok idé du kommer med. Jag är absolut öppen för fler förslag och kanske slutar det med en långhårig jättehund vem vet ;)

@Marty låter ju som en hund som hade passat oss förutom pälsen då ;) och jag förstår absolut taken där @Killaloe med att det krävs någon form av "jakt aktivitet" för dessa raser. Apportering kan jag absolut tänka mig att träna med den framtida hunden.

Har sökt en del efter uppfödare för att kunna åka ut och hälsa på och inser då hur otroligt många som föder upp just labbe. Det känns inte som den enklaste uppgiften att hitta en seriös och pålitlig uppfödare bland alla dem.

Och @Voff hängde med på din tanke men blev åter igen så sugen på en schäfer bara.. :love: Dock har mina dåliga erfarenheter med schnauzer gjort att den går bort. Vet att det hängde en hel del på uppfostran i de fallen jag har mest erfarenhet från dock.
 
Tillbaka efter en välbehövlig paus.

@Sezziyanen jag tycker det låter som en mycket klok idé du kommer med. Jag är absolut öppen för fler förslag och kanske slutar det med en långhårig jättehund vem vet ;)

@Marty låter ju som en hund som hade passat oss förutom pälsen då ;) och jag förstår absolut taken där @Killaloe med att det krävs någon form av "jakt aktivitet" för dessa raser. Apportering kan jag absolut tänka mig att träna med den framtida hunden.

Har sökt en del efter uppfödare för att kunna åka ut och hälsa på och inser då hur otroligt många som föder upp just labbe. Det känns inte som den enklaste uppgiften att hitta en seriös och pålitlig uppfödare bland alla dem.

Och @Voff hängde med på din tanke men blev åter igen så sugen på en schäfer bara.. :love: Dock har mina dåliga erfarenheter med schnauzer gjort att den går bort. Vet att det hängde en hel del på uppfostran i de fallen jag har mest erfarenhet från dock.
Lätt att bli sugen på schäfer ;)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 501
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 861
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 900
Senast: Myrten
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har idag en hund på ca 2 år, en terrier brasileiro (tik). I framtiden skulle jag vilja ha två hundar och har tänkt mycket på...
Svar
2
· Visningar
754
Senast: Sandora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp