Bukefalos 28 år!

Vad skall man begära???

rubytoo

Trådstartare
För sina jack russel valpar??

Nu är det dags att sälja dem och har tittat runt en del på olika annonssidor och där ser jag hiskelig olika skillnader i pris :confused:

Så vad skall en normal JR ligga på i pris??
 
Sv: Vad skall man begära???

Vad menar du med normal jack russell?
Är de registrerade, vacc. märkta osv?
 
Sv: Vad skall man begära???

det beror på föräldrarna. har de toppstamtavla, har de presterat något? har de det, lägg dig på den högre nivån, om inte, lägg dig på den lägre. är de oreg blir priset som för blandraser.
 
Sv: Vad skall man begära???

Det är inte många JR som är reggade och priserna skiljer mkt ändå!??

Menar du med blandras som bringar priser under 3000kr?? trots att de är rensrasiga??
 
Senast ändrad:
Sv: Vad skall man begära???

De är inte reggade eftersom mamman är Irändsk och inte reggad här. Dock kommer de att säljas vetbes, chippade.
 
Sv: Vad skall man begära???

runt 3-4000 tycker jag är lagom. det spelar ingen roll om den är renrasig. min labbe är ej reg men renrasig och jag gav 3000 för honom. vet bes, avmaskad, vacc.
 
Sv: Vad skall man begära???

:eek:

Skämtar du???

Det lägsta priset jag hittat någonstans på JR har varit 6000kr och då oreggad!

De ligger i priser från just 6000kr till 10 000kr!
 
Sv: Vad skall man begära???

nej jag skämtar inte. en oeggad hund har samma begränsningar som en blandras. skillnaden är väl att du som valpköpare har lite bättre pejl på hurdan valpen kan tänkas bli som vuxen.

små blandraser brukar visserligen vara dyrare än stora. skriver du "vavva" kan du tydligen ta hur mycket som helst. men 10 000 för en oreg/blandras är rent hutlöst.
 
Sv: Vad skall man begära???

Det är väl lite skillnad på JR eftersom de inte varit regbara så speciellt länge!?
 
Sv: Vad skall man begära???

Min registrerade (oreggad i SKK) jack russell terrier utan meriterade, sjukdomstestade föräldrar gick på 4500:- år 2000.
 
Sv: Vad skall man begära???

Över 8000:- tycker inte jag är rimligt för en reggad hund -om de inte är efter supermeriterade toppstammade föräldrar. Och är de oreggade skulle jag nog säga max 4-5000:- De höga valppriserna lockar bara till oseriös hunduppfödning.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad skall man begära???

Mina svärföräldrar köpte sin russel för 4 år sen för 2800 oreggad.... utbud och efterfrågan styr vä lite oxå.:crazy:
 
Sv: Vad skall man begära???

Jo det gör det. Men det kostar ju inte mer att föda upp en valpkull idag än vad det gjorde för några år sedan. Jag tycker det är synd att hunduppfödning ska vara så ekonomiskt vinnande. Det är väl i grunden något man sysslar med för att man har ett intresse för rasens utveckling och för att man vill ta fram så bra hundar som möjligt -inte för att tjäna pengar på det?
 
Sv: Vad skall man begära???

Det är inte många jack russell som är registrerade? Det är rent skitsnack men tyvärr säkert ett hållbart argument hos okunniga och naiva förstagångsvalpköpare... Det är ganska beklämmande att diverse buskavlare lyckas sälja sina oregistrerade valpar till nästan samma priser som registrerade valpar säljs för. Är tiken lågställd och rastypisk hade du säkert kunnat typa in henne i SKK innan parningen (dispens för detta ges fortfarande för hundar över 1 år). Den lågställda varianten har varit godkänd i SKK sedan år 2002; argumentet att de inte gått att registrera speciellt länge känns mindre och mindre relevant för varje år som går... Absolut max 5000:- säger jag, för en valp som saknar all form av registrering och hälsoundersökta föräldrar, detta givetvis endast om valparna levereras id-märkta (lagstadgat), vaccinerade, besiktigade och avmaskade.
 
Sv: Vad skall man begära???

...och?
du kan inte begära mer för en oreggad JRT än för en blandras hur renrasiga dina valpar än är för dom räknas endå inte som det.
Var ärlig mot dina valpköpare.
 
Sv: Vad skall man begära???

Även om de är renrasiga så går de som blandras. Tänk på att säga det till valpköparna, så de inte tror de kan ställa ut eller göra nåt annat som kräver att de är renrasiga.
Det är allt för många valpköpare som inte får reda på sånt.
Jag har sett annonser där det är blandisar och sen står det*passar perfekt till bruks*
 
Sv: Vad skall man begära???

Klämmer in en fråga här:

En bekant är sugen på en JRT. Tydligen är många reggade i JRTC (tror jag det hette...). Någon som vet vad det är för något egentligen? Jag har uppfattat det som om den klubben reggar mer jaktdugliga hundar, medan SKK har utställningsvarianten... Att JRTC och SKK tycker lite olika vad gäller utseendet och vad som är rastypiskt... eller något sådant.:idea:

Då är frågan - är JRTC en seriös organisation? Eller är det någon form av "House of Rottweiler" dvs skitavel?

Och är det mindre seriöst att köpa en JRTC-reggad hund? Hon är medveten om att den hursomhelst räknas som blandras av SKK, men har inget direkt tävlingsintresse (är erfaren, har haft många hundar...) och skulle hon vilja tävla lydnad går det ju bra med oreggad.

Någon som vet?
 
Sv: Vad skall man begära???

Du kan väl ta så mycket du vill. Småhundar verkar betinga rena överpriserna idag.

Dock ser jag det som rent ocker att begära mer än 3000-4000 för oreggade valpar efter omeriterade föräldrar. Handlar det om valpar efter meriterade grythundar (eller agility typ) som ska säljas för just detta syfte kan man ta mer. Det beror ju helt på vad föräldrarna presterat.
 
Sv: Vad skall man begära???

Ja, JRTC är en seriös förening! JRTC of GB grundades 1974, det vill säga långt innan parson (den högställda varianten i kennelklubben) blev godkänd som ras och man stannade kvar utanför kennelklubben när detta skedde på grund av vetskapen om hur det tidigare gått för grythundsraser som blivit kennelklubbsgodkända och hamnat i ljuset som utställningshundar. Foxterrier är det mest närbesläktade exemplet. JRTC verkar för att bevara rasen som fungerande grythund och att hålla den så ursprunglig som möjligt. Organisationen har över 36 000 medlemmar världen över med underklubbar i såväl Asien som USA, Canada, Australien och Sydafrika och Europa.

JRTC of GB

JRTC of GB, Sweden

I praktiken är begränsningarna för en JRTC-registrerad hund få; man får inte tävla i bruksgrenarna, är ett snäpp lägre prioriterad om man vill göra MH och kan givetvis inte få några av SKK:s championattitlar eftersom man inte kan ställa ut på SKK:s utställningar (likväl som SKK-hundar inte kan ställas ut på JRTC:s utställningar). Mellan de båda verksamma JRTC-klubbarna i Sverige ordnas dock 9-10 utställningar varje år, vanligen med över 100 hundar på varje utställning och "importerade" brittiska domare med många års erfarenhet av rasen.

Viktigt att nämna är också att jack russell terrier registrerad i JRTC är en egen ras. Inom kennelklubben heter den högställda varianten parson russell terrier och den lågställda jack russell terrier (ja, tyvärr samma namn vilket skapat ännu mer förvirring i ämnet).
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 306
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 824
Senast: anna_panna
·
Hundhälsa Då hundarnas vanliga foder gått upp hiskeligt i pris så ser jag mig om efter ett alternativ. Mina önskemål är: - svenska råvaror om...
2
Svar
20
· Visningar
2 392
Senast: Myrten
·
IT & mobiler Jag ska egentligen testa lite olika brusreducerande hörlurar men det känns som om tiden rinner lite i väg och kanske skulle jag ha lite...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
3 945
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp