Vad skulle du göra om du vann på lotto? (utbruten från Vad gör vi? Del CXCII

Jag hade betalt av lånen på gården. Byggt ridhus. Köpt lite mer mark. Investerat pengarna så att jag kunde leva på avkastningen. Satt undan pengar till barnen för att kunna bygga/köpa hus samt så mycket så att de var ekonomiskt oberoende. Kanske även till deras eventuella barn. Rest till platser som nu är för dyra.

Sen hade jag skänkt mycket pengar till cancerforskning och annan välgörenhet.
Glömde traktor 😂🤗! Det hade ju varit så användbart 😁! Och en ny bil och husbil. Kanske hade behövt bygga ett garage till detta med 🤪!
 
Jag skulle betala av lån, köpa en liten lägenhet i Stockholm, en bra dragbil + släp för två nordsvenskar, anlita någon för att bygga gärdesgård och köpa boende till mina barn. Sen skulle jag engagera mig i välgörenhet utomlands på något sätt. Flickor, barn, kvinnor, utbildning.
 
Jag hade löst alla lån, rustat upp gården ordentligt, köpt växthus, ny bil och alldeles för många antikviteter :angel:

Ingen häst dock, den tiden känns som den är förbi. Sedan ge till olika hjälporganisationer inkl RIA i Falun (jag ger dit redan). En ska inte behöva vara utan tak över huvudet på vintern i Sverige :(
 
Det är verkligen en svindlande summa som jag tror hade varit svår för mig att göra av med utan att också gå emot saker som inte känns bra i magen, tex överkonsumera och flyga/resa mycket.

Det jag antagligen skulle göra är sånt som jag ändå har planerat och drömt om, men nu skulle det gå fortare att genomföra och jag kanske skulle plussa på lite jag annars kan leva utan:
- Renovera färdigt huset, vilket innebär bla dränering, nytt tak och nya tidstypiska fönster, nytt kök, tvättstuga och gästtoalett, vattenburet värmesystem och bergvärme samt färdigställa övervåningen med rum åt mig och barnen.
- Anläggningsjobb i trädgården med ny infart, gångar och planteringar samt ett växthus/uterum med kamin. Kanske inreda ett av uthusens loft till gäststuga.
- bygga ett fritidshus nära mitt barndomshem
- köpa en husbil

I övrigt, kanske
- betala av mina föräldrars och syskons lån.
- Sätta av pengar till min och barnens framtid
- ev köpa ett hus åt barnens pappa
- investera så mycket att det går att använda årliga avkastningen till att leva och göra något roligt
- gå ner till halvtid på jobbet
- skänka resten till välgörenhet
 
Renovera gården, anställa en kock kanske? 🤭 Resa mycket, köpa en bostad utomlands kanske? Köpa en ny bil, en båt, kanske köpa en övernattningslägenhet nära jobbet.. Placera pengarna, kanske köpa någon fastighet? 😊
 
Jag trivs där jag bor, men hade gärna ägt mer mark i området - vilket är svårt att få till, eftersom ägaren inte är intresserad av att sälja. Men sätta av tillräckligt mycket så att jag kan bestämma om/hur jag vill jobba, och sedan till min mamma/syster tillräckligt mycket för att renovera upp deras hus och ge dem en inkomst att leva av. Renovera mitt eget hus, köpa transport, ny bil, en ny häst (eller utbildare till nuvarande), någon ridresa någonstans, etc. Och sedan använda en del till att lokala stöd till exempelvis föreningar och liknande (t.ex. ridhus, bollhall etc). Och annat sådant, beroende på vad det räcker till.

Det är i alla fall förhoppningen, risken är ju att det istället blir en massa mer konsumtion, att jag köper ett större lyxställe, resor etc. som pengarna försvinner på. Jag skulle nog i alla fall inte spela bort pengarna, som någon skrev innan var vanligt, eftersom jag inte spelar eller köper lotter. Men det gör ju också att jag aldrig kommer vinna några 170 miljoner ;)
 
Jag trivs där jag bor, men hade gärna ägt mer mark i området - vilket är svårt att få till, eftersom ägaren inte är intresserad av att sälja. Men sätta av tillräckligt mycket så att jag kan bestämma om/hur jag vill jobba, och sedan till min mamma/syster tillräckligt mycket för att renovera upp deras hus och ge dem en inkomst att leva av. Renovera mitt eget hus, köpa transport, ny bil, en ny häst (eller utbildare till nuvarande), någon ridresa någonstans, etc. Och sedan använda en del till att lokala stöd till exempelvis föreningar och liknande (t.ex. ridhus, bollhall etc). Och annat sådant, beroende på vad det räcker till.

Det är i alla fall förhoppningen, risken är ju att det istället blir en massa mer konsumtion, a tt jag köper ett större lyxställe, resor etc. som pengarna försvinner på. Jag skulle nog i alla fall inte spela bort pengarna, som någon skrev innan var vanligt, eftersom jag inte spelar eller köper lotter. Men det gör ju också att jag aldrig kommer vinna några 170 miljoner ;)
Det där med pengar att leva för.
Jag skulle leva gott på en årslön på 1 mille. Det skulle jag kunna görai 170 år. Det blir så svindlande.
 
Håller med, dock kan man nog inte leva på 1 milj/år om 100 år. Även om det är svindlande mkt nu.
Å andra sidan sätter man kanske då in 150 miljoner redan nu på sitt SBAB-konto som om 100 år med dagens ränta är uppe i 6000 miljoner.

Men visst, hämtar man ut de 170 millarna i cash och lägger in i madrassen (får ha en hög fin säng) så riskerar man att ha för lite. Eller ingenting när man glömmer att byta ut madrassfyllningen när sedlarna ogiltigförklaras vart 25:e år eller så. Eller när Putin, Trump (eller deras ännu värre efterträdare) och Xi delat världen mellan sig i 2030-talets stora fredsavtal och Sverige hamnat i Rysslands intressesfär och kronor inte längre är gångbara.

Det är såna perspektiv att det är lite lönlöst att spekulera i utfallen… en sak är väl säker, någon som är vuxen idag kommer inte att leva om 100 år.
 
Det där med pengar att leva för.
Jag skulle leva gott på en årslön på 1 mille. Det skulle jag kunna görai 170 år. Det blir så svindlande.
Ja, senaste åren har jag försörjt två vuxna på en årsinkomst som var en fjärdedel av det... Sannolikheten är stor att jag har frontallobsdemens inom 20 år, så inte sjutton ska det ta mig 170 år att bränna vinsten heller! :rofl:
 
Jag skulle betala av det lilla av studielånet som finns kvar. Pusta ut från ekonomisk stress! Köpa kläder. Och börja planera för att köpa (låta bygga?) ett boende med mark, med ett hus till mamma och även till några vänner (som jag vet skulle vilja det). Det skulle finnas en vedvärmekälla med inbyggd termisk massa i form av soffa/säng, ett biologiskt gråvattensystem inklusive damm(ar), underjordiskt jorduppvärmt växthus (lokal banan, mango, passionsfrukt!), skogsträdgård och andra odlingar. Ett litet yogaekologicenter i förlängningen om jag blir friskare. Jag skulle gärna finansiera någon typ av program för lokal
fossiloberoende matsuveränitet i kommunen. Gärna kopplat till forskning för att bedöma effektiviteten och om bra modeller hittas också kunna skala upp. Svårt att veta vad av detta jag skulle orka/klara samordna men det är vartåt viljan drar i alla fall och jag känner personer som skulle vara roligt att samarbeta kring sådant med så jag tror det skulle gå att göra med nuvarande förutsättningar om än i sakta mak.

Hade jag sådant kapital skulle jag också byta hemtjänsten mot färre personer privat anställda, dels för att det inte finns någon anledning för mig att bruka kommunens resurser om mina egna har den storleken, dels skulle det vara en stor personlig vinst med färre personer att relatera till. Skulle köpa en bil som rullstolen lätt kommer in i och ut ur utan hjälp. Kanske en mer terränggående rullstol.

Det är ju en sådan summa att jag nog skulle leva på (och till stor del göra detta för) avkastningen, och testamentera pengarna till projekt i samma anda efter min död. Kanske tänker jag annorlunda om situationen faktiskt uppstår?
 
Skulle helt klart köpa en gård äntligen. Färdigrenoverad helst, eller anlita firma att göra klart allt innan inflyttning.
Skulle visserligen ha tokmycket kvar efter ändå, men det skulle väl bli byta till nyare bilar, hästtransport osv. Lite lyx, helt enkelt.
Jobbar redan deltid så skulle nog fortsätta som vanligt i övrigt.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 682
Senast: BernT
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 526
Senast: verser
·
Fritid Ska på GHS i februari och har köpt biljetter ihop med en kompis. Då det är heldag på lördagen så tänkte jag att jag dyker upp lite...
Svar
17
· Visningar
787
Senast: Squie
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 071

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp