Vad skulle ni gjort?

@Hastflickan
Jag gick den på gymnasiet med en utbildad hovslagare. Skolan stog för det o minns inte om de var ett eller flera tillfällen? Det var inget avancerat iallafall.
Som sagt slår man i de gamla sömhålen bara. Skulle inte ge mig på något annat.
 
Hej!

Jag ringer i första hand en närboende hovslagare, eftersom min häst har rätt besvärliga hovar. Kan inte hon slår jag på skon själv, det har jag gjort en gång hittills. Jag skulle tävla på lördagen, på fredagen ringer medryttaren och berättar att skon är av. Hon hittar skon i hagen och jag får vackert ta mig till stallet och slå på skon. Jag har tappskokompetens, tog den på hästskola.
/Lavinia
 
Tappskokompetens. Du går en kurs med en utbildad hovslagare och får papper på att du kan slå på en tappsko helt enkelt.
Tappskokompetens har jag: kunskapen att slå på en avdragen hästsko. :) Men att det krävs en licens för det har jag aldrig hört talas om!? Det krävs ju inte ens licens för att kalla sig hovslagare i Sverige. :crazy:
 
Tappskokompetens har jag: kunskapen att slå på en avdragen hästsko. :) Men att det krävs en licens för det har jag aldrig hört talas om!? Det krävs ju inte ens licens för att kalla sig hovslagare i Sverige. :crazy:
Nej en licens är det inte och det har jag aldrig skrivit heller. Men vi fick ett intyg på att vi genomfört och klarat av kursen. Detta krävdes senare när vi gjorde hästskötaraxamen då man var tvungen att ha kompetensen. Vi fick altså ett papper på att vi hade tappskokompetens. För annars hade man ju bara kunnat säga att man gått kursen.
 
@Ketrawzc Jag svarade först på nedanstående inlägg och sedan svarade du i sin tur mig, och därav mitt svar tillbaka. :) Intyg för tappskokompetens låter ju mycket mer begripligt än att få en licens utfärdad. Och vem skulle utfärda en licens när inte ens hovisar har licens för att utföra sitt arbete? Därav min fråga. :)

Fast glöm inte att man måste ha tappskolicens för att utföra jobbet.OM man gör fel och hästen skadas och du inte är utbildad kan försäkringsbolagen krångla bra mkt och i värsta fall får man stå för hela kalaset själv.
OCH det värsta... man har utsatt sin häst för onödigt lidande!
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 106
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi I mars bokade jag flyttfirma för utlandsflytt den 15 maj. Fick skriftlig bokningsbekräftelse efter att ha godkänt offert och allt var i...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
8 693
Senast: ameo
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Den här helgen kommer jag kunna leva på länge. Vara barnledig och göra absolut ingenting, eller ja vi spelade WoW och så var vi VI. Det...
Svar
1
· Visningar
733
Senast: Kilauea
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter att jag för ett tag sedan upptäckte att jag var på väg i lite fel riktning har jag försökt styra upp och hitta en bättre balans...
Svar
0
· Visningar
293
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp