Bukefalos 28 år!

Vad söker jag för häst?

Det är verkligen jättespännande att läsa vad ni skriver. Bra tankeställare utifrån olika vinklar.

Jag har alltid tänkt att så länge man har en lugn, trygg individ som är förlåtande och ställer upp på det mesta så kan man komma framåt, om än långsamt, med en bra tränare.

Jag har själv inga som helst tävlingsambitioner, utan vill bara lära mig rida ordentligt. Med säte och god balans.. Vill testa olika saker, mycket markträning, skapa en god relation.

Samtidigt förstår jag att en häst som redan kan, kan ge en snabbare resa till gott resultat. men jag tycker det är svårt att hitta en viktbärande i min önskade storlek som är väl utbildad och i min prisklass. Jag kikar på en 10-årig cob just nu som är utbildad i dressyr och hoppad. Så får vi se om det kan vara något..
 
Det beror på målsättningen.
De flesta ryttare rider inte på MSV nivå i varken dressyr eller hoppning. Och har heller inte den målsättningen.
TS har skrivit om att hoppa 50-70cm, vilken nytta är det då med en häst som går MSV? Och som antagligen är rätt "hungrig på hinder"?

Många "hobbyhästar" är betydligt mer förlåtande för lite obalanserad sits, lite otydliga signaler et c.
En häst som inte hetsar upp sig när det händer något (tänker på WE, kan vara bra med obekymrat sinnelag vid broar, side-pass, ringar att fånga på "spjut", klockringningar och så vidare), som är snäll och samarbetsvillig och kan gå i stadig form i alla gångarter, är lydig så som @Efwa skriver, och som klarar lite sidvärtsrörelser är väl en utmärkt häst att lära sig på när man inte är så utbildad själv som ryttare!

Du har fångat precis det jag önskar
 
@Rumbla det låter utmärkt utifrån vad du beskrivit och prisklassen du letar i . Självklart utifrån vad du illustrerat dig behöva och nivån kan du hitta en helt enkelt trevlig individ som kan lära dig mera och utvecklas , tillsammans med dig om den är frisk sansad och trygg .

Det är sällan ridskolehästar tex möter medelsvår klass och de är utmärkta läromästare på nivån LC-LB .
Majoriteten av hobbyrävlingsryttare rider även de på Lb- Max LA nivå :cool:.
Det är MAO inte direkt standard att folk rider MSV även om man av vissa svar här i tråden tycks tycka det och att du oavsett redogörelse för vad du behöver/vill ha, bör skaffa en annan häst rent nivåmässigt .
 
Det är verkligen jättespännande att läsa vad ni skriver. Bra tankeställare utifrån olika vinklar.

Jag har alltid tänkt att så länge man har en lugn, trygg individ som är förlåtande och ställer upp på det mesta så kan man komma framåt, om än långsamt, med en bra tränare.

Jag har själv inga som helst tävlingsambitioner, utan vill bara lära mig rida ordentligt. Med säte och god balans.. Vill testa olika saker, mycket markträning, skapa en god relation.

Samtidigt förstår jag att en häst som redan kan, kan ge en snabbare resa till gott resultat. men jag tycker det är svårt att hitta en viktbärande i min önskade storlek som är väl utbildad och i min prisklass. Jag kikar på en 10-årig cob just nu som är utbildad i dressyr och hoppad. Så får vi se om det kan vara något..
Din beskrivning passar in på mej också. Vill lära mej rida bättre, med en lugn och trygg häst som är med på det mesta. Har också en duktig tränare till hjälp och sakts men säkert går det framåt för både mej och hästen. Inte heller några större tävlingsambitioner även om det hade varit kul att vara med på nån klubbtävling eller liknande i framtiden :)

Köpte en grundriden femåring i somras och har gått framåt i ridningen tycker jag. Hästen också för den delen. :) Framför allt har jag roligt och vet vad jag vill med min ridning, är lite av en fegis på hästryggen emellanåt så bara att ha en snäll och rätt så cool häst är fantastiskt.

Och ja, hästen är en fjording.. :) tror inte jag kommer att vilja ha nån annan hästras i framtiden, även om det självklart mest handlar om individ och inte ras.
 
Din beskrivning passar in på mej också. Vill lära mej rida bättre, med en lugn och trygg häst som är med på det mesta. Har också en duktig tränare till hjälp och sakts men säkert går det framåt för både mej och hästen. Inte heller några större tävlingsambitioner även om det hade varit kul att vara med på nån klubbtävling eller liknande i framtiden :)

Köpte en grundriden femåring i somras och har gått framåt i ridningen tycker jag. Hästen också för den delen. :) Framför allt har jag roligt och vet vad jag vill med min ridning, är lite av en fegis på hästryggen emellanåt så bara att ha en snäll och rätt så cool häst är fantastiskt.

Och ja, hästen är en fjording.. :) tror inte jag kommer att vilja ha nån annan hästras i framtiden, även om det självklart mest handlar om individ och inte ras.
Glömde att tillägga att jag är 26 år, har haft ett halvblod tidigare som jag valde att sälja pga att vi inte passade ihop, för känslig för mej och funkade inte då jag blev osäker. Är 170 lång och pållen är strax över 140 i mankhöjd :)
 
Jag måste nog ta en av mina hästar som exempel här. Den grå är tävlad upp till msv i körning och kvalad till svår körning men klarade inte maraton på den nivån.

Men, jag kan säga att han är nog en bättre utbildare som hobbyhäst eftersom de flesta vill vara just hobbykörare eller hobbyryttare.
Han är så säker i körningen att jag faktiskt kan sätta precis vem som helst, i vilken ålder som helst i vagnen för första gången och köra själva, utan att något kommer att hända.
Han har gjort mina medryttare till både bättre ryttare och kuskar utan att ha varit på volten en enda gång med dem. Trots att de faktiskt tävlat allihopa men för länge sedan.
Men det har å andra sidan inget alls med dressyr att göra utan allt annat.

Jag har också de som vill lära sig köra på mer seriöst sätt och där fungerar han givetvis också perfekt och det beror på att han inte gör något gratis. Gör man rätt så gör han rätt gör man fel ser han ut som en ko. De lär sig förbannat snabbt på det.
Men, jag tvivlar på att det är det folk i allmänhet tycker är en läromästare.

Det där är en riktigt läromästare :bow: En läromästare är en häst som inte gör något gratis, som inte gissar vad ryttaren kan tänkas vilja utan som gör rätt när ryttaren gör rätt :) Sådana hästar lär man sig så enormt mycket på! Min dotters första foderhäst var exakt så. Hon fick verkligen slita men vad hon utvecklades :love:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 528
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Hej! Jag är helt ny på detta forum och hoppas på att kunna få lite tips från er erfarna hästmänniskor :) Kort om mig. Jag red på...
2
Svar
22
· Visningar
3 210
Senast: Mustang
·
Hästmänniskan Jag blir mer och mer säker på att jag vill ta upp hästeriet igen. Jag sålde min häst 2010 och har sedan dess mer eller mindre varit helt...
2
Svar
30
· Visningar
3 702
Senast: Sporthorse
·
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 349
Senast: Kirie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp