Vad tänker ni på när ni väljer sto och hingst till era föl?

A

Arbogamarre

Jag funderar i framtiden på att få vara med från början och "skapa" ett föl, men vet inte hur jag ska tänka. Väljer man ett sto utefter hur man vill att hästen ska bli eller är hingsten avgörande?
Jag vill ha en lugn och snäll häst med fint steg och som lämpar sig för både hoppning och dressyr men mest dressyr. Jag har två ston som jag funderar på vilken jag skulle kunna välja, den ena med riktigt fint dressyrblod men som tyvärr är lite kollrig och aldrig haft föl, men otroligt vacker, :D den andra är en van fölmamma och är lung och trygg och hon är också fin men har mer hoppblod och har fått fina hoppavkommor...vem väljer man? Och hur länge präglas fölet sen av sin mor? Kan ett föl lugna ett sto eller ska man undvika dessa lite kollriga ston?
Stoet är otroligt snäll och fin men kollrig som sagt..

Hur länge ska de gå tillsammans för att få bästa resultat?
Ni förstår säkert att jag inte haft med föl att göra och kommer isf lära mig av stoets ägare som är van....skulle inte ge mig in i detta med för lite kunskap...

Sen till hingsten, är det dessa arvsanslag man ska gå efter mest vad gäller inriktning? :confused:

Tacksam för svar!! :bow:
 
Hade jag inte köpt min tvååring hade jag frågat om jag fått låna ett visst connemarasto och ta föl på henne. Jag är inte helt säker på att jag skulle gjort en renrasig connemara då hon ändå är "albino" utan jag hade nog sparat ihop till en Maraton-fölis. Stoet känner jag mkt väl och de Maraton-avkommor jag ridit har passat mig.

Så den kombinationen kändes väldigt bra och var VÄLDIGT genomtänkt men nu blev det så att jag köpte Patsy istället.

Så ska jag tillverka en egen fölis vill jag ha ett sto som jag känner väl sedan innan och sen matcha med en bra hingst (jag avlar bara på hela ston med bra och känd stam, gäller även "albino"-funderingen, hon har dessutom gått MSV/MSV och är utb MSV körning).

Hingsten måste man ju se till vad han tycks nedärva och då är en med stort antal avkommor "säkrare".

Jag skulle velat ha kvar stoet till fölis var ungefär sju månader och sen lämnat fölis på en bra lösdrift i ca två år.
 
Självklart tycker jag att både stoet o hingsten är lika viktiga! Aveln ska alltid vara seriös o genomtänkt för att bli lyckad! Har man inte ett bra sto att avla på är det bättre att köpa ett föl eller unghäst då kan man välja på flera istället för att få en bestämd.

För att svara på din fråga hur mycket fölen präglas på sina mammor så är det säkert olika men.. jag har ett årsföl undan ett av våra ston som kanske inte är kollrig men jag uppskattar inte alla hennes sidor. Hon är rätt vaken o kan överreagera vid olika tillfällen som tex om hovslagaren säger åt henne så går antingen grimman eller kedjorna sönder :( Lite mesig kanske!

Sto fölet är inte alls så utan är en väldigt tuff lite tjej men skinn på näsan! Hon avandes när hon var 5.5månader o präglas nu också av kompisarna hon har nu vilket är bra. Jag har nu fått en kopia av mamman men en häst som är bättre i psyket enligt mig. Men mycket handlar också om att man får prägla o hantera henne själv från början!

Vid val av hingst så ska paret passa varandra, komplettera varandra vad gällande brister! Hopp eller dressyr inriktat är ju upp till dig!!

/Ellinor
 
Jag brukar ta en beprövad hingst på ett obeprövat sto och tvärtom. Sen tycker jag temperamentet är jätteviktigt hos båda, speciellt när det är ponnyer och barn som ska hålla på med dem. Sen är exteriören viktig för mig. Att försöka att täcka upp stoets brister men det är ju inte alltid det fungerar så men så är det med avel...

Men framförallt skulle jag välja den hingst som JAG vill betäcka mitt sto med, inte bara lyssna på andra. Lycka till! :)
 
Maraton som i hbl-hingsten Maraton?

Då jag köpte stor häst 1993 var jag fast besluten om att det skulle vara en Maratonavkomma. Och det blev Mirang (på min användarbild). :)
 
Hej vill bara säga att tänk på att även om du har ett bra sto, kan mycket hända under resan gång innan fölet kommer. Ibland kan det vara bättre att köpa ett "färdigt"föl. Kostnaden blir ungefär detsamma men du vet bättre vad du får. Vill du nu ha föl efter det ena av dina ston skulle jag nog själv välja den med dressyrblod om det är en dressyravkomma du vill ha. Angående mammans temprament, du får hantera fölet mycket och tidigt så går det nog bra. mvh L :bump:
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 939
Senast: Stereo
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 103
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 102
Senast: nullo-modo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 149
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp