vad tänka på med eget stall??

kingkong

Trådstartare
Jag ska bygga om et uthus til stall. Vad ska jag tänka på förutom boxmåtten för de är klara.??
hur stora hagar behövs till två hästar. Gan de gå i skogskhage om man stödfodrar med hö utomhus osv...

Sv: vad tänka på med eget stall??

kolla om du måste ha en gödselplatta och hur du ska forsla bort gödslet.
ventilation
vatten
ljus
osv

Jag har ett ministall med 2 hästar. Att ha en bra uppbindingsplats med bra golv och belysning för hovslagare, veterinär, klippning, badning m.m tycker jag man måste ha. Jag har en skogshage på 1000 kvm till dessa två hästar. De har mer e mindre hösilage hela tiden.Du behöver ingen platta till två hästar. Jag har ändå valt att ha en kärra till gödseln som jag kan hänga på vanlig dragkrog och köra och tömma. En kran med vatten är också skönt att ha. Det jag tycker är besvärligt är all hösilageplast och annat skräp som man måste ta hand om. När jag stod inackorderad tog stallägaren hand om sånt.Sen e det ju allt med bra luft och takhöjd. Finns regler för takhöjd men kommer inte ihåg.( har upp till nocken detta är nybyggt för häst) Fönsterlucka är en bra grej, hästarna älskar att"hänga och glo". Att hänga krubban i rätt höjd för hästen osv. kan man ju oxå ägna sig åt. Finns en bok tror den heter "att bygga stall".Där finns allt och lite till vad man kan tänka på. Mitt ministall är 30 kvm men jag tycker att det är "skadefritt" och hyfsat planerat.

Gå in på djurskyddsmyndighetens hemsida - där hittar du svar på dina frågor och kan även läsa alla regler etc som gäller för byggnation av stall etc
Läs igenom noga och följ det de anger annars kan det bli dyra böter att betala - som tyvärr många får göra pga okunskap eller att man helt enkelt inte vetat om reglerna.

Tyvärr så är det i dag inte lika enkelt att bara slå upp ett stall eller bara renovera eller bygga om ett stall som det förr var- det krävs förprövning och tillstånd etc

Det är dock ngt lättare när man ska iordningställa ett sådant litet stall som du planerar.

Mitt tips! Läs reglerna på djurskyddsmyndighetens sida!

Hmm... Menar du att du har 1,000 kvm hage för två hästar?

//Jezz

Vad menar du med 1,000 kvm? 1000 kvm vinterhage

( mer mark på gång till hage- ganska nyinflyttad)

Liknande trådar

Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 209
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 899
Senast: 13579vas
·
Hästmänniskan Troligtvis blir det ponnyköp nästa år! Känns superkul men är lite kluven hur vi ska tänka med storlek på ponny. Dottern är född -15 dvs... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 868
Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan... 2
Svar
37
· Visningar
2 678
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka