Vad tar man med sig?

Som jag skrev tidigare; Jag har aldrig sagt att det inte skulle kunna börja brinna i vårt hus, och "interna" bränder startade av t.ex. el eller andra fel, finns absolut med mig i bakhuvudet hela tiden. Däremot, det jag sagt, var att en brand startad av "externa" orsaker, t.ex. en skogsbrand som spridit sig etc. etc. Förefaller osannolikt.
Hur mycket större menar du att sannolikheten för att drabbas av det var för någon i Kårböle än för dig?
Vilka faktorer är det som gör att den skulle vara så mycket högre där?
 
Full beredskap? Nej men vara medveten om att ett dike inte gör någon som helst skillnad, att det inte har brunnit just där på 20 år säger absolut ingenting, att bränder uppstår av många olika faktorer anser jag hör till allmänkunskapen. Att förstå att det handlar om fruktansvärda naturkrafter som är svåra att styra och inte låter sig stoppas av ett mindre vattendrag. 2014 var det folk som åkte ut med sin picknickkorg och tittade på branden, tjafsade med avspärrningsvakter för att de ville komma närmare för att visa sina barn. Det finns en otrolig naivitet för attvi har varit befriade så länge från dessa bränder, till och med inom brandkåren då 2014. När man i början trodde att det skulle vara enkelt. Idag är inställningen en annan, och jag anser att folk i allmänhet behöver läsa på och bli införstådda med vad som kan hända. Jag har hindrat folk från att grilla eftersom det är eldningsförbud och fått till svar: men jag skulle aldrig råka ut för att något skulle brinna, det här inte hänt under alla år jag har grillat.

Att säga "Det kommer aldrig hända mig" är otroligt naivt, ja det är risker med en glasvas på altanen, ja det är något man behöver tänka på även om man bor i en storstad. Är sannolikheten större att det startar utanför en större stad? Ja absolut, oländig terräng är en av orsakerna till svårigheter i släckningsarbetet, men när elden har fått fart och rör sig mot en stad, ja då hjälper det inte med ett dike för att få stopp, då måste man ha en plan för vad man behöver ha med sig.
Brinner det så tar man sig väl ut och tar sig till den plats räddningstjänst/myndigheter anvisar? Jag fattar inte vad det skulle förändra om en ung tjej ständigt gick på tårna för att det kunde börja brinna.

Överlag tycker jag att det finns en väldig redighet över diskussionerna om bränderna. Folk verkar tävla om att vara mest förberedda, mest initierade och mest tacksamma över räddningspersonalens arbete. I går såg jag någon på facebook som uppmanade alla att flytta sig på vägen för de polska brandbilarna, ”dela!”. Om man inte alltid flyttar sig för en brandbil, och inte inser att man bör flytta sig för en karavan av brandbilar, då tror jag inte att ett inlägg på facebook hjälper.
 
Det beror så mycket på hur lång tid jag har på mig. Jag bor visserligen i lägenhet (hyrd), men har ändå en del som det blir ett helvete att ordna med och en del som jag skulle ta väldigt väldigt hårt på om det brann inne. Skulle jag ha lite framförhållning (tid att packa och lasta in i bilen) skulle jag utöver det akuta (se nedan) ta med: pärmarna som hör till mitt företag (verifikationer till bokföringen etc), datorn med laddare och stickan till mitt mobila bredband, ett par-tre sadlar (har flera hemma, men vissa har ett väldigt högt affektionsvärde och dessutom ett ekonomiskt värde på en bit över 100 tkr tillsammans). Kanske en lampa som är speciell och står i sin låda i garderoben (pga nuvarande boende är litet och katterna busiga ;) ). En kasse kläder (av praktiska skäl - att inte stå helt och hållet utan). I källaren finns lite foton som jag nog skulle hämta om tid fanns, de få som inte finns digitalt. Mina verktyg för läderarbete (mycket pengar för att ersätta många av dem + behöver dem i jobbet) skulle åka ner i en kartong.
Hästen och hennes pass finns i stallet, så den biten behöver jag inte tänka på om inte också den gården ska evakueras (vilket förstås kan hända, men här utgår jag från bostaden eftersom stallet inte ligger utanför huset). I övrigt vet jag ärligt talat inte - utöver det är det saker som jag skulle bli ledsen över att få förstörda, men jag skulle klara mig utan om jag blev tvungen. Möblerna är för stora och tunga för att jag ska kunna få med mig dem själv, och inga av dem är arvegods eller så. Privat har jag nog inga papper som jag inte kan få ut nya mot leg. Inget av det jag rabblat här skulle funka att ha packat "ifall att" långt i förväg (om det inte finns tecken på att området kan komma att evakueras för tex större brand). Svårt att svara på när jag aldrig varit med om något sånt i praktiken, när jag sitter lugn och säker och kan tänka rationellt och praktiskt!

Är det akut river jag åt mig mobil (där finns också bankkort, företagskort, körkort), extern hårddisk (där finns det viktigaste från datorns hårddisk såsom bilder och de dokument som sparats i digital form), nyckelknippan (bilnyckeln behövs så att jag och katterna kan ta oss nånstans vid behov) och trycker in katterna i transoortburarna (som finns lättillgängliga) och drar. Katterna och jag själv är självklart prio - mobil och hårddisk ligger i princip alltid inom räckhåll utan att jag behöver leta och går på en sekund. Nycklarna hänger på en särskild plats, lättillgängliga. Jag har fått instruktioner från räddningstjänst att gå ut på balkongen om det brinner i huset, förutsatt att de inte kommer och säger till mig att gå ut genom dörren, och då finns inte tid/möjlighet att släpa på ett gäng pärmar osv (bor på tredje våningen) - händerna blir fulla av att kånka på katternas burar.
 
De jag har träffat som råkat ut för att det brunnit hemma har mest pratat om foton och brev som gått förlorade.

Jag skulle ta med mina foton men inte brev, de finns samlade i album och lådor som står på samma ställe så det är bara att rycka åt sig. Mitt pass ligger i samma låda som hästarnas så det är också bara att ta. Sen skulle jag vilja ha med min gamla nalle som jag fick mitt livs första jul.

Det som jag inte skulle prioritera att ta med är min musiksamling, men jag skulle sörja den enormt. Jag har en stor samling svenska punksinglar inkl alla Ebba i original. Jag har många kasetter med livespelningar från 80- och 90-talet där jag inte hunnit digitalisera alla.
Jag har också hundra år av stamböcker och även hingstkalendrar och annat som hänger ihop med mitt avelsnörderi som jag verkligen skulle sakna om de brann upp men det är orimligt att försöka få med dessa vid en snabb evakuering. Om jag däremot hade minst en timme på mig skulle de komma med.
 
Evakuering pga skogsbrand eller liknande är inte så sannolikt att det händer mig, så det har jag inte tänkt på. Däremot kan det ju börja brinna här eller hos grannen likaväl som nån annanstans, och då har man ju oftast mindre tid att förbereda sig än om man vet att det är en skogsbrand en bit bort som kan vara på väg åt ens håll. Så jag tänker att jag skulle ha ett par minuter på mig, i bästa fall.
Då skulle mobil och pass följa med. Några kläder jag snabbt kunde kasta ner i en väska/påse. Jag skulle vilja få med hundarnas och hästarnas pass/papper också, men frågan är om jag skulle tänka på det i det läget?
Foton har jag inte så många, men jag kanske skulle slänga ner bilderna på ponnyerna som sitter på väggen ovanför sängen. Om jag skulle hinna skulle laddare och datorn nog kastas ner i påsen/väskan också.
Hästarna bor på annat ställe och hundarna skulle jag självklart ta med mig.

Något jag däremot HAR tänkt mycket på är hur jag/vi skulle utrymma huset vid ev. brand. Vi bor i enplan med källare, så man behöver aldrig hoppa speciellt högt. Hundarna kan skickas ut genom ett fönster i värsta fall.
 
Datorer, paddor, barn, djur, mannen osv är ju högsta prio. Annars mina två favoritbilar som är så pass ovanliga att de inte går att ersätta. Barnens favoritnappar, deras leksaker osv för lugnets skull hehe. Mappen med alla viktiga papper för enkelhets skull.
 
(För att sammanfatta mitt flum som inte gick att redigera: allra viktigast för mig är pärmar + dator + vissa verktyg - för mitt företags del - och mina djur + det som är viktigast för dem. Utöver det är det foton/bilder och en handfull ägodelar som betyder oerhört mycket. Viktigast att få med mig om det gäller evakuering med åtminstone lite framförhållning.)
 
Jag insåg precis att om det skulle börja brinna här så att man snabbt skulle behöva lämna gården så skulle vi behöva lämna hönsen... Det skulle aldrig gå att fånga dem för att få in dem i bilen, så det skulle bara vara att öppna dörren till hönshuset och eventuellt fösa ut dem och lämna dem för att dö. Jag har noll hopp om att de skulle kunna klara sig med livet i behåll om en brand närmade sig, de är så himla korkade.:(
 
Jag är väldigt obunden vid saker, mig själv, min hund och min mobil hade räckt helt för min del.

Jag känner lite så också. Känner inget jätteband till prylar som foton osv förutom en ring som är oersättlig för mig då den från början tillhört min mormors far.
Det av störst vikt är jag, mannen och djuren liksom. Och telefonen, för där i har jag även min plånbok.
 
Scrollade förbi ett klipp på SVT om vad Röda Korset har på sin packlista.

388A18C9-70D8-413E-BA91-41634C849034.png
 
Jag bor i lägenhet och skulle i första hand prioritera telefon, plånbok, laptop och två foton av mina föräldrar. Gärna laddare och sånt med men det går att låna tänker jag. Är det så att det finns lite mer tid, säg en timme så skulle jag nog kunna få med det mesta jag vill ha. Jag är oerhört fäst vid många saker men skulle nog kunna släppa det om det kan vara så att liv och död står på spel.
 
Jag reser ganska mycket och det är nästan alltid med rätt snäv budget. Det innebär att jag har en del grejor som jag skaffat för att underlätta livet i mina vanligen enkla boenden. Resevattenkokare, kompakt uppblåsbart liggunderlag, diverse lättviktiga köksgrejor, sidenlakan, resebadlakan, termosmugg, litet första hjälpen-kit med bl a vattenreningstabletter, en plastlåda med portionsförpackningar Nescafe och soppa och en del annat finns här hemma. Dessa grejor åker normalt i min carry on-ryggsäck (utom vattenkokaren och kaffelådan) så beroende på hur mycket jag visste om var jag skulle hamna och hur mycket tid jag hade så känns det som att ryggan ställas i ordning som inför en resa. I den färdas normalt även några ombyten, dator, liten necessär med det viktigaste och de laddare jag behöver. Jag brukar även ha kameror där, men dem skulle jag inte prioritera i ett krisläge utan då fick vattenkokaren hellre åka med. Dessutom skulle jag nog ner den extratelefon jag har liggande just för eventuella kriser. Det är en Nokia 3310 med en månads batteritid och radio. Mobil, plånbok, power bank och min bärbara hårddisk skulle jag ta i min lilla axelremsväska. Där skulle även en vattenflaska och ev mat som kunde ätas direkt stoppas ner.

Jag beräknar att jag skulle packa ihop det här på ca en kvart. Om det var skogsbrand eller något annat som hotade Uppsala skulle ryggsäcken få stå färdig. Dessutom skulle jag nog köpa ytterligare några grejor. Ett vattenfilter har länge stått på inköpslistan.

Det som inte är med på resorna och som naturligtvis är prio 1 är mina hundar. Jag skulle förhoppningsvis kunna stoppa ner mat för några dagar i en kasse. Och alla tuggben jag hade hemma. Filtar och sådant skulle jag strunta i. De sover nog gärna på mina kläder eller på mina resebadlakan.

Så jag på väg i ett krisläge skulle vara packad med en ca 40 l ryggsäck, en axelremsväska, en kasse med hundmat och så hundarna i koppel. Jag har inga analoga foton jag skulle sakna och inga värdepapper. Men jag skulle känna viss sorg över att lämna mina böcker.
 
Som jag skrev tidigare; Jag har aldrig sagt att det inte skulle kunna börja brinna i vårt hus, och "interna" bränder startade av t.ex. el eller andra fel, finns absolut med mig i bakhuvudet hela tiden. Däremot, det jag sagt, var att en brand startad av "externa" orsaker, t.ex. en skogsbrand som spridit sig etc. etc. Förefaller osannolikt.

Räcker med att det börjar brinna lite i gräset efter att en granne (eller ni själva= har suttit och grillat eller att någon slänger en cigarettfimp. Men absolut, det är väldigt osannolikt att det börjar brinna hos er!
 
Räcker med att det börjar brinna lite i gräset efter att en granne (eller ni själva= har suttit och grillat eller att någon slänger en cigarettfimp. Men absolut, det är väldigt osannolikt att det börjar brinna hos er!
Men nu pratade hon ju om skogsbrand? Inte att folk i villaområden startar bränder. Självklart kan det ske precis varsomhelst.
 

Liknande trådar

Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 386
Senast: monster1
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 464
Senast: AlmostEasy
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
27 824
Senast: EmmaW
·
Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 573
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp