Vad tror Google om dig?

Jag är nog naiv men jag tycker verkligen inte att det är ett problem att google samlar data om vad jag brukar besöka för sidor på internet. Jag kan verkligen inte se hur det skulle kunna drabba mig negativt.

Samma här.
Tror Google att jag är intresserad av småbarn och vill annonsera om det så får de väl göra det 💁‍♀️
Jag kommer inte börja hetsgoogla annat för att "rätta till" min statistik.
 
Samma här.
Tror Google att jag är intresserad av småbarn och vill annonsera om det så får de väl göra det 💁‍♀️
Jag kommer inte börja hetsgoogla annat för att "rätta till" min statistik.
Man kan ta bort saker om man klickar på dem :) Bara i 90 dagar förvisso, men stör man sig på reklamen så kan det vara bra att veta.
 
Jag är nog naiv men jag tycker verkligen inte att det är ett problem att google samlar data om vad jag brukar besöka för sidor på internet. Jag kan verkligen inte se hur det skulle kunna drabba mig negativt.
Jag är likadan. För mig är liksom vinsten större än problemet, så betalar gärna med data. Jobbar med sånt också, så det handlar inte om att jag inte förstår vad som samlas in och hur det kan användas.

Visst, jag KAN se hur det är möjligt att använda för att kontrollera/manipulera på ett mycket större plan, men det är liksom inget jag sitter och förväntar mig ska hända, lika lite som jag förväntar mig att bli skjuten när jag går och handlar, typ.

Jag uppskattar personalisering när det funkar bra, det underlättar mitt liv. Och jag tror ju inte vi kommer se mindre av den varan med framtida teknik, direkt.
 
Mycket stämmer kring lösa intressen men inte hårda fakta som att jag skulle vara gift, bo i hyresrätt och ha en kandidatexamen (är supersingel, bor i bostadsrätt och har pluggat 5,5 år). Arbete har jag visst inget. :D
 
Ja, visst är det ett väldigt normalt användande.
Men det som är ett väldigt normalt användande behöver nödvändigtvis inte vara ett bra användande ur alla aspekter, för dig som användare av Internet

Nånstans i denna jämförelse borde det ringa nån slags klocka;

versus


Hur då se över hur man använder Internet?
Det är väl upp till var och en? Men eftersom du frågar mig, så svarar jag att det här han vara en sak bland många andra:
https://www.wired.co.uk/article/duckduckgo-google-alternative-search-privacy
https://duckduckgo.com/

Samtidigt, om man inte tycker att det är ett problem att all möjlig information aggregeras om dig hela tiden, från dag 1 du började använda Internet tills du gör din allra sista flämtande påloggning, så kan man ju välja att bortse från ett inlägg som detta.


-Men det har ju ingen koll alls på mig, se bara hur fel de hade.
Jag är så jävla cynisk att jag mycket väl kan tänka mig att Google presenterar annan (sned) information, än den bästa de har - för att trigga en del av de som får upp länkad sida att börja på att mata in ännu mer information, för att 'rätta till Internet'.
Det är ju den här informationen om dig som betalar Googles verksamhet.

Jag är lite efter IT-mässigt ska erkännas, jag förstår inte riktigt vad de som får inloggningsruta har gjort vs vi som inte får det? Alltså är det någon inställning eller så?
 
Jag är nog naiv men jag tycker verkligen inte att det är ett problem att google samlar data om vad jag brukar besöka för sidor på internet. Jag kan verkligen inte se hur det skulle kunna drabba mig negativt.

Problemet ligger häri;
Det är ju den här informationen om dig som betalar Googles verksamhet.
Google (och alla andra som lever på att aggregera information om individer) säljer sin information vidare (alternativt blir bestulen på), och ett eller flera steg senare hamnar informationen på samhällets skuggsida, där ljusskygga individer kan välja information för att blackmaila/skinna/lura människor på pengar i första hand, och egendom i andra hand.
Och det här händer idag. I Sverige.

En sådan simpel sak som att t.ex planera och utföra ett inbrott är både mycket säkrare och effektivare med aggregerad data än att få hum om nåns 'nu är ingen hemma'-vanor. Eller vad man nu köpt för roliga saker de sista åren.


Men det är inte min livsuppgift att tala om för folk vad nackdelarna är med Internet, så jag lämnar in här och nu.
 
Problemet ligger häri;

Google (och alla andra som lever på att aggregera information om individer) säljer sin information vidare (alternativt blir bestulen på), och ett eller flera steg senare hamnar informationen på samhällets skuggsida, där ljusskygga individer kan välja information för att blackmaila/skinna/lura människor på pengar i första hand, och egendom i andra hand.
Och det här händer idag. I Sverige.

En sådan simpel sak som att t.ex planera och utföra ett inbrott är både mycket säkrare och effektivare med aggregerad data än att få hum om nåns 'nu är ingen hemma'-vanor. Eller vad man nu köpt för roliga saker de sista åren.


Men det är inte min livsuppgift att tala om för folk vad nackdelarna är med Internet, så jag lämnar in här och nu.
Nja, de säljer ju inte datan, beroende på hur man värderar det ordet. Det är på tok för värdefull information för att lämna ut till andra. Däremot får ju andra betala för att använda sig av datan (t.ex annonsering), men det betyder inte att de får tillgång till den.
 
Hittar ingen info om mig???

Däremot säger de att mitt konto är hackat i samband med att google utsatts för intrång :crazy:, och att mina lösenord (tydligen 22 stycken:o) har läckt ut...
 
Googles inramning av min identitet är i mitt fall ungefär lika adekvat som dagens horoskop i en random kvällstidning. Möjligen lite sämre.

Några underliga exempel bland väldigt många, varav några slumpvis råkar stämma och andra är 100 % icke-representativa:
kreatursuppfödning, husbilar/husvagnar (nooooo!), Biltema, hockey (förvisso sant!), datorkomponenter, båt (?!), lastbil/skåpbilar/SUV, metal (musik), blues, folkmusik och traditionell musik, världsmusik, barer/klubbar/nattliv (jo eller hur) kampsporter, lyxfordon :rofl: motorcyklar, långdistansbuss och -tåg, rörmokeri - och sedan mitt i alltihop "kvinnliga intressen".

Vad fasen är det ens? "nähä, nu får det vara nog med motorcyklar, lastbilar och rörmokande ett tag, i kväll ska jag ta mig en timme eller två för att ägna mig åt Kvinnliga Intressen."

Dessutom placeras även jag felaktigt i sjukvårdsbranschen. Kanske är det covid-eran som ger slagsida ditåt.
 
Var får ni så detaljerad info? Min talar typ om att jag är i yngre medelåldern, förmodligen i ett förhållande, äger ett hus, inte har några barn och driver ett företag. Thats it. Astråkigt!
Oj min är ännu magrare, jag är kvinna i en viss ålder där de gissat rätt.
 
Oj min är ännu magrare, jag är kvinna i en viss ålder där de gissat rätt.
Ja, det var bara det som var rätt på min också, samt att jag inte har barn, men alla andra verkar ju få upp en hel radda med kul och felaktig fakta. Det där var allt de skrev. Så besviken. :D
 
Ja, det var bara det som var rätt på min också, samt att jag inte har barn, men alla andra verkar ju få upp en hel radda med kul och felaktig fakta. Det där var allt de skrev. Så besviken. :D
De försökte inte ens på någon annan fakta.

Men fick en radda generiska företag med kläder och diverse datagrejs som ju är företag jag känner igen, även om jag inte handlat där, så de kan hänga där. Förvånad över att inte typ Adlibris och Impecta hängde bland annonser eftersom jag faktiskt internethandlar av dem ibland.
 
De försökte inte ens på någon annan fakta.

Men fick en radda annonser som ju är företag jag känner igen, även om jag inte handlat där, så de kan hänga där. Förvånad över att inte typ Adlibris och Impecta hängde bland annonser eftersom jag faktiskt internethandlar av dem ibland.
Åh, jag läste lite tokigt.

Jag fick inte upp några sådana. Däremot kunde jag klicka in mig på gammal sökhistorik och upptäckte några gamla youtubevideos jag glömt bort. :up:
 
Jag har länge tyckt att reklamen jag får är helt uppåt väggarna. Här ser jag då förklaringen till varför. De hade listat en massa intressen, men de flesta var helt fel. Vintersport och skräckfilmer är ungefär det värsta jag kan tänka mig. Ålder och kön hade de rätt, men några gissningar om yrke eller civilstånd eller annat kom de inte med.

Så jag är verkligen inte speciellt imponerad av deras förmåga att ta reda på saker om mig.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
562
Senast: niardasp
·
Fritid Någon som kan ge tips om en bra notsamling med kända och lättspelade låtar för piano? Jag spelade piano i några år som barn men var...
2
Svar
26
· Visningar
1 176
Senast: warg
·
Tjatter Jag tycker det händer mig märkligt ofta att folk jag inte känner börjar prata med mig som om de kände mig. Nu har jag ett väldigt bra...
2
Svar
23
· Visningar
1 261
Senast: Rosett
·
L
  • Låst
Relationer Jag vill bara veta OM nån har gått genom nånting som var så extremt jobbigt så ni inte trodde att ni skulle klara det men att ni ändå...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
6 561
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp