Vad tror ni ( frågor om hö, protein m.m. )

cactuspower

Trådstartare
Äntligen har jag fått tag i åtminstone lite mer hö, det rör sig väll egentligen inte om mer en kanske ca 300 kg som bonden kunde lova bort sedan får vi se när jag kommer dit hur mycket hö det kan finnas kvar när jag kommer dit och hämtar.

Hur som helst, det finns ingen analys på detta höet och jag som egentligen förespråkar analyserat grovfoder känner mig ju lite kluven i hur jag ska göra. Är det lönt att lägga ut drygt en femhundring på att få analysen? Jag tror att jag i första hand kommer ta detta höet och fodra med ca 3 kg om dagen med och komplettera med det nudvarande höet med sen så får jag se hur långt det räcker.

Det höet jag har nu är bra med 90% TS , 8.6 MJ, 54.5 smbrp , 2.5 ca , 2.5 p , 0.9 mg .


I dagsläget ger jag 8 kg av detta höet + 1.5 kg lusern hackat strå för att få upp proteinet. Kraftfoder behöver jag just nu i princip inte ge, hon brukar få en kåsa betfor, lite olja, linfrö och mineraler bara. Detta står hon sig jättebra på. Det handlar om en häst på ca 600-650 kg (när vi mätte och räknade tror jag vi fick ut att hon vägde ca 630 kg för att vara mer exakt ) . Hon rids regelb. ca 5 dagar i veckan varierat arbete ca 45 min om dagen om man slår ut det..


Det jag funderar på är att ge 5 kg av nudvarande hö och 3 kg av det nya höet. Kanske komplettera med ytterligare 0,5 lusern (funderar på och lägga ut pengarna som jag annars skulle lagt ut för att analysera 300 kg hö på till att köpa ytterliggare lusern) . Så att dagsgivan blir 5 kg av nudvarande höet + 3 kg av nya + 2 kg lusern hack. Annars är om det jag fortfarande ska ge 1,5 g kg lusern och komplettera med sojamjöl, men vågar man göra det om man är osäker på protein innehållet tror ni ?

Har köpt en säck sojamjöl så därför funderar jag lite i de banorna..


Vad tror ni? Hur skulle ni göra?
 
Sv: Vad tror ni ( frågor om hö, protein m.m. )

Inte lönt att analysera så liten mängd hö enl mig.
 
Sv: Vad tror ni ( frågor om hö, protein m.m. )

Okej, tack för ditt svar. Men vad tycker ni? Ska jag komplettera med något mer nu när jag inte vet vad höet innehåller? Höja lusernet ytterliggare?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 557
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 811
Senast: Bee
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 510
Senast: ufot
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 323
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp