Bukefalos 28 år!

vad tror ni om det här?

saltopeppar

Trådstartare
Letar efter nytt kandar till den ena hästen, men tycker generellt att det blir så mycket med alla remmar på kandar och svårt att hitta bra storlek till mina stora dam som behöver Xfull.

Gick in på Dyons hemsida och hittade denna lösning, vad tror ni om det? någon som provat? och får man ens använda den på tävling?
 
Inte svar på din fråga, men reflektion: smart lösning rent tekniskt, men: borde det inte bli en mer konstant dubbel inverkan på både stång och bridong när allt är fastsatt i ett och samma sidostycke/nackstycke?
 
Kanske du har rätt i… har inte tänkt så innan. Jag såg bara det positiva i att slippa en till rem som ska ligga över nacken.

Ingen som har erfarenhet eller sett det IRL?
 
@saltopeppar alltså jag har inga belägg för det öht men rent spontant enligt fysikens lagar så känns det som en variabel som skulle kunna spela roll, iallafall utifrån hur jag tycker det inte sällan är känsligt med att hitta exakt rätt effekt och känsla på kandar och individen som ska trivas med det i alla lägen osv. Jag tycker det borde bli ett mer konstant signalsystem om än det handlar om milimeterskillnader, att både bridong och stång hela tiden aktiveras och "brusar" i fråga om signaler från ryttarens hand pga det.

Men ang. mycket remmar över nacken så är det ju bara att skaffa ett sånt som där remmarna ligger brevid varandra över nacken, dvs bredare anläggningsyta så inte trycket blir punkt utan fördelat :)
 
Har ingen egen erfarenhet. Men, om du ska tävla på kandaret, så är frågan om det är godkänt enl. TR?
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 382
Senast: Squie
·
BH
Kläder & Bli fin Efter corona, då jag spenderade nästan två år med att jobba hemifrån, så har jag haft svårt att gå tillbaka till att använda vanliga...
2
Svar
21
· Visningar
1 462
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Jag har köpt en ny ridhjälm. Min gamla hjälm är det minst nio år sedan jag köpte så det kändes dags att uppdatera den, särskilt som jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 960
Senast: MimmiNO
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 454
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp