Bukefalos 28 år!

Vad tror ni om min stallidé?

Jag tror att det kommer att bli jättebra i slutändan. Jag tycker att det är väldigt bra att ladan är såpass bred, själv gjorde vi om en mindre lada till stall och jag hade allt önskat mig mer bredd. Själva ombygget kommer att kosta både tid och mycket pengar (tro mig, jag vet) men har man själva stommen så är det ialla fall billigare än att bygga nytt.
 
Ja det känns osm att det inte blir lika dyrt iaf, plus att det är mycket utrymme bredvid själva stalldelen för vagnar och sånt. Men visst, det blir mkt pengar ändå, sen vill jag ju ha cirkulerande vatten också så det inte fryser på vintern och det är inte heller billigt, men ska man väl göra vill jag ha det ordentligt på en gång.
 
okej, men då har jag ett tips som du kan ge till honom om du vill.
för att luften ska snura runt av sig själv för att man ska slippa fulten så ska man ha två lite större hål någonstans i antingen väggen eller dörren och ett "ventilationstrumma" uppe i taket så när hästarna kommer in och börjar värma upp stallet så snurrar den luften runt eftersom att det kan komma in kallare luft underifrån och trycka upp den varmare luften.
detta funkar iaf för våran hovslagare, vi har gjort anorlunda i vårat stall så vi måste ha fläkten på för att det inte ska bli så fuktigt där inne :(
 
det var så lite så, slipper ni ju göra samma mistag som vi gjorde.
men det är ju inte direkt världens lättaste att bygga på ett såddant sätt så att man får en bra ventilation i stallet heller :(
 
nej..fast i detta stallet så är det ju öppet ut hela tiden och så lär hästarna inte vara inne så mkt ändå så.
 
ja då blir det nog inte så himla fuktigt,k ska dom vara inne på nätterna eller ska dom få gå in å utv som dom vill eller ska dom vara ute hela nätterna?
 
de får gå ut och in som de vill hela nätterna också, det är bara vid extremfall som jag komemr ha dom instängda.
 
okej i så fall kommer det nog inte att vara någon fara, men jag skulle nog bygga någon form utav ventilation som man kan öppna när dom där extremfallen kommer så att stallet inte blir så himla fuktigt eftersom att hästarna då kommer att må dåligt av att behöva stå inne en hel natt. det behöver ju inte vara den efektivaste eftersom att det antagligen kommer att bli väldigt sällan som dom får stå inne, men en någorlunda efektiv iaf.
 
Jo precis, man vet ju aldrig vad som kan hända. + att ngn häst kan vara sjuk och stå inne i sjukboxen. Ska kolla detta lite närmre sen, har ju "att bygga häststall" också, där står en del om ventilation. Lär nog återkomma här sen nrä jag väl kommit så långt ;) :)
 
Aha men det låter ju som du får bra plats för täcken ändå då :) Gillade verkligen dina ritningar över utsidan också, med blommor och uppstallnings"pinne" osv. Det gör mycket att ha en prydlig utsida också! :bow:

hihi gjorde du? :eek: vad kul! Vad sa din lägenhetskompis då? Jag tod med en icke hästintresserad kompis ut och titta för några månader sedan när bara de 3 första boxarna var klara, inget mer och hon var väldigt förtjust i stället. Nu är sadelkammaren klar också! Blir med ett stort gammalt fönster i ena väggen inåt stallet så att säga, vid fönstret i sadelkammaren blir bord, lång bänk och stolar =fikahörnan med utsikt in mot resten av stallet :d "Utsidan" av väggen kommer vi måla röd med vitt fönster och sätta en blomlåda under fönstret så det ser ut som sadelkammaren är ett eget litet hus i stallet! :idea: Såååå roligt att vara del av det här!! Du kommer ha jättekul när ni bygger om också!
wiiiie :D :bump:
 
Mmm..jag 'r lite pedant och vill ha det snyggt och prydligt :o ;) Har varit och jobbat i ett turridningsstall ett år och där var allt annat än ordning och jag trodde jag skulel bli hysterisk :crazy:.

Japp :) Vilken kul idé!! Blir ju superbra!Hade med velart ha ett fika rum men jag kommer ju bor typ tio meter från stallet så det får bli en fika inne i köket istället, lär väl oftast vara själv i stallet ändå.
 
skulle kunna tänka mig att du behöver det, det är ju inte det lättaste att försöka bygga ett stall precis, det krävs ju en del planering och en hel del pengar oxå, desvärre...
 
jo precis...fast både pojkvännen och jag är sånna att vi brukar hitta bra lösningar på problem (han är ju bonde och dom är ju som dom är :crazy: ;) ) och så är vi båda pedanter och vill ha det gjort på ett bra sätt så jo, jag lär återkomma för att få bra tips lite längra fram tror jag ;)

Ja pengar lär gå åt, gissar att jag får ta ngt lån eller lyckats lägga undan massa pangar elelr nått. Får väl hoppas på att jag hinner få ihop lite pengar på barnböcker eller nått :crazy:
 
Ser fint ut men det där med öppning till ligghallen är väldigt viktigt, den måste vara tillräckligt stor för att inte en häst skall kunna blockera den, tro mig jag har provat.
PL
 
la fram förslaget att göra en öppning till men det var inte så uppskattat men att utvidga en som finns borde iof vara enklare, då behöver man inte borra och så.
 
Många har skrivit att du har en liten sadelkammare. Oavsett hur stor sadelkammare man har brukar grejerna ändå inte få plats..... :) Har man mer plats samlar man på sig mer.

Och har du nu en lada inttill för saker som inte används (vintertäcken på sommaren o dyl) så tror jag absolut att det kommer att räcka till.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 924
Senast: lundsbo
·
Anläggning Hej! Vi kommer, inom en snar framtid, att renovera vår gamla ladugård till ett kallstall och jag har fortfarande en del frågetecken...
Svar
0
· Visningar
983
Senast: kippskodd
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
7 950
Senast: skuggi
·
Anläggning Hej! har en egengjord liten ritning på vår loge, eller måtten har jag skrivit upp. Tänkte fråga om jag kan få hjälp med hur vi ska...
Svar
14
· Visningar
3 221
Senast: azagh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp