Bukefalos 28 år!

Vad tror ni om min stallidé?

Ja de är sant. Jag är inte helelr den som använder massa benlindor och tusen olika täcken så det ska nog gå. Det som tar mest plats är ju sadlar, selar och täcken. Så får dom grejerna plats så går det alltid att få in resten också.
 
Kul med stallbyggnader och planering, tyvärr önskar man ju att det var färdigt i samma stund som iden är.

En liten fråga bara. Från de bilder som du länkat till ser det ut att finnas ett färdigt foderbord i mitten. Varför skissar du inte runt foderbordet till din lösdrift?

Foderbordet är praktiskt för du kan få en oåtkomlig kobinerad foderkammare/utfodringsplats i mitten samtidigt som du slipper en massa arbete och kostnader med att ta bort det.
Taket lär behöva sina stämp för att hållas uppe annars rasar den övre konstruktionen och du kommer aldrig att kunna använda ditt loft.

Om du kontaktar miljö och hälsa i din kommun lämnar de gratis information om hur du skall bygga via broschyrer samtidigt som de gärna lämnar tips från sin erfarenhet. Stallet måste tex vara utrustat med frånluftsventilation, ( det finns kanske ett rör i taket redan?).
Skall du bygga för fyra hästar eller fler måste du fylla i blanketter för förprövning hos länsstyrelsen. Förprövning är ungefär detsamma som bygglov och kostar från 3000 kr beroende på hur handlingarna ser ut.
 
Jo man gör ju det, men det är bättre att ta tid på sig och får det odentligt gjort. Kommer antagligen inte köpa häst precis det första jag gör helelr nrä jag flyttar dit så det blir lagom att få klart stallet först.

Tycker att foderbordet skulle stjäla plats och det finns ju redan ett rum till foder, så då kan jag lika väl använda det...fast skissa på det kan man ju göra men då måste man ändå ta bort en del av foderbordet ändå.

Takbjälkarna kanske vi ersätter med en järnbalk så vi kan minska antalet pålar, vi har inte riktigt kommit fram till hur vi ska göra.

Jag räknar med 3 hästar men då jag ändå bygger så vill jag ju ha det godkänt för föer hästar eftersom man ju aldrig vet hur många det bli i slutänden.Det har ju varit djur där innan så ngn typ av ventilation bör ju finnas men det vet min pojkvän bättre vad han har haft till korna.
Tackar för tipsen! :bow:
 
Jag tror ju visserligen att det blir snyggare och inte sa mkt dyrare att satta en tandsticka pa byggnaden och bygga nytt :) Men om du vill bygga sa som det ar pa ritningen sa maste du nar du har sadlat en hast ga igenom "losdriften" ut genom dorren och genom hagen for att komma ut :confused: Verkar inte sa jatte prakiskt i mina ogon, tank nar dom andra hastarna kommer for att leka medans du ska igenom eller om dom oxa vill ga ut.
 
Ska man bygga om hela den stora byggnaden lär det kosta en hel del. Dessutom har den ju stått där sen gården byggdes och det är ju också av värde, kanske inte för mej som inte är uppväxt där men för min pojkvän. Och bygganden är ju i bra skick med vatten osv indraget.

Jag vet det där med att man måste gå igenom lösdriften, jag hade velat ha en dörr till men min pojkvän sa att det inte skulel bli så lätt så då får man försöka lösa det ändå. Men hade jag fått välja hade jag använt den dörr som redan finns som utgång och dragit boxväggen efter den. Sedan gjort en ny riktigt stor inne i lösdriften, det var så jag skissat först. Men som sagt,pojkvännen var väldigt skeptisk till detta. Ev. kanske det går att göra den lilal dörren på kortsidan större, så passa stor att man kan komma ut med en häst, men det ´är ngt som visar sig när vi kommit igång, jag hoppas på det men är ganska tveksam.
 
jag tycker att din idé, att ta upp en större utgång för lösdriften samt nyttja den mindre endast till att ta ut hästen du ska rida på, låter rimlig och bra.
hälsa det till din pojkvän.
(Jag är fortfarande avundsjuk ;) )
 
Mmm..jag håller tummarn aatt det ska gå iaf :)

hm..vänta å va avundsjuk till du sett att vi fått ihop ngt ;)
 
bara för att du fått ihop det med en bondpojk med ett vänligt sinne till hästar *sucka*

Jag håller tummarna för dig! och du ska få se! En dag står jag där jag också! :)
 
Ja det är jag överlycklig för, hoppas sen bara han får ltie tid över att lära sig rida, bönder har ju verkligen alltid fullt upp.
Du är så rar!
 
bönder må ha fullt upp, men min pojke är seriöst hästrädd. Funderar på att vaccinera honom men vet inte vart.
Just nu siktar jag på en urgullig och snäll minishettis, det borde få honom att mjukna

ridning kan spara tid åt bönder också, tänk bara kovallning, ta sig fram i snårskog vid stängselröjning etc :idea:
 
Ja det är ju mindre roligt förstås :crazy: Min pojkvän vill ha häst när han var yngre men sen blev det en traktor istället :mad: :D
Ja en liten shettis kan nog hj'lpa til llite på traven, du får köpa en som är inkörd så får han prova på att köra lite :idea:

Jag vill ju hålla på med western och tyckte hans kossor kunde vara perfekta att träna med men hans kor är så himla nyfikna så antagligen sklulle de inte flytta sig en meter utan snarare springa fram för att hälsa :crazy: ;)
 
:rofl:
En traktor är mycket mindre charm och personlighet i än en häst. Men du har honom definitivt på kroken :)

jo, tyvärr krävs det ju lite vallträning innan kossorna förstår att de ska flytta sig.
Det är främst därför man inte vallar så ofta med kossor i Sverige, det är svårt att få hästar och/eller hundar att mopsa sig mot otränade djur.
 
hehe... :D

Du är iaf mer än välkommen att hälsa på...och se en angenämare del av sverige också :p ;)
 
Kolla noga upp takhöjden!

Enligt Att bygga häststall:
"En standardfaktor som är mycket viktig för häststallet är invändig takhöjd. Det behövs åtminstone 1,5 x mkh (djurskyddsbestämmelse) men 2 x mkh eller mer är att föredra ut ventilations-, klimat- och lufthygiensynvinkel. I stall för små ponnies blir kraven på takhöjd inte så höga, men utrymmen med lägre invändig takhöjd är olämpliga som arbetslokaler. Mänga äldre svinstall men även mindre kostall har ofta för lågt till tak. I moderna kostall är vägghöjden i regel 3 m."
Det innebär en takhöjd på närmare 2,5 meter för en häst på 165 cm. En på 175 kräver minst 2,65 i tak."Maxhöjden" för dina hästar bör inte överstiga 153 vid 2,30 i tak.

Någonstans i boken står också att vid ombyggnation av gammal byggnad bör inte kostnaderna bli mer än 70 % av vad ett nytt skulle kosta. (hittar inte igen det nu)
 
Re: Kolla noga upp takhöjden!

Jag vet vad kraven är för takhöjden men tack ändå. Jag ska givetvis mäta ordentligt nästa gång, hade bara inget att mäta med sist, är det för lågt så får jag givetvis göra ngt åt det i så fall. Jag vill ha hästar som är runt 1,50 eftersom jag själv är kort. De raser jag är intresserad av brukar inte helelr vara så höga.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 924
Senast: lundsbo
·
Anläggning Hej! Vi kommer, inom en snar framtid, att renovera vår gamla ladugård till ett kallstall och jag har fortfarande en del frågetecken...
Svar
0
· Visningar
983
Senast: kippskodd
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
7 948
Senast: skuggi
·
Anläggning Hej! har en egengjord liten ritning på vår loge, eller måtten har jag skrivit upp. Tänkte fråga om jag kan få hjälp med hur vi ska...
Svar
14
· Visningar
3 221
Senast: azagh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Häst
  • Hage
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp