vad tror ni?

Gumman

Trådstartare
Har räknat ut foderstaten på mina hästar.

Araben
Hö 7,5kg
åsebro classic 1kg
havre 0.5kg.

Shettisen
Hö 4.5kg
åsebro classic 1 kg
havre 0.5 kg

Dessa är ungefärliga värden då jag inte har analyserat höet. Det är mitt fjolårshö (timotejhö) som är av bra kvalité, bärgat rätt tid.
Hästarna står ute dygnet runt för tillfället och jag har beräknat på lätt träning fast dom mest vilar nu eftersom vi nyss flyttat. Jag utfodrar mycket med ögat och ökar på hö då det behövs...men grundfoderstaten undrar jag om det verkar ok. Det är första gången jag kör med åsebro classic.
 
Det e omöjligt att svara på om foderstaten är bra eller ej när du inte har värdena på höet. Hur vet du att fjolårshöet är bra?
Att gå efter ögat e kanske inte heller något att rekomendera. Självklart ser man om hästen är tjock, mager, muskelfattig osv men man kan ju tex aldrig se om din hästen tex får för mycket eller för lite av kalcium, fosfor mganesium osv som kan resultera i en del problem. Tex om hästen får för mycket fosfor så tar den inte upp kalciumet i foderstaten osv osv.
 
Men hur mkt mat har du tänkt ge shettisen?? Tränar du den mycket eller? 1.5 kg krafftfoder utöver 4.5 kg hö!

Om du har ett bra hö så ska du nte behöva ge sådär mkt krafftfoder. Jag föreslår att du gör en analys för du kan INTE veta att höet är "bra" bara för att det ser fint ut och är skördat på en bra tidpunkt. Tyvärr.

Har ingen aning om vad åsebros kraftfoder innehåller heller.
 
shettisen sätter i sig i normala fall utan åsebrofoder minst 5 kg hö och 0.8kg krafft groov +0.3 havre. Den shettisen i frågan är van vid att få kraftfoder + hö. Han är på gränsen till b-ponny och är normal i hull.
 
Jaha, men utan höanalys famlar du ändå i mörkret. Varför kan du inte göra en? Det borde vara varje hästägares skyldighet.
 
tycker åzå shettisen kanske får lite väl mycket krafft...om den inte motioneras mycket.
Min shettis får 0,6kg müsli om dagen....+ 3,5kg hö osv. han är 3½år och motioneras ca 3-4dagar/v
 
För mkt kraftfoder till shettisen, men svårt att ha någon synpunkt alls när du inte har analyserat hö eller kraft.
Ger vår shettis runt 3-3,5kg hö och mkt lite musli.

Gör analys på ditt hö så vet du exakt hur mkt mat dina hästar behöver, o att de får i sig det de behöver.
 
Hur som haver så ska jag räkna på det hela igen. På fodersäcken rekommenderar åsebrofoder givan till 2-3kg för normalstor häst med bra hö. Classic ligger ganska lågt i protein jämfört med vinnare. Jag använder foderprogram när jag räknar ut och där får man fram även calcium och fosforhalten. Här börjar kylan krypa ner mot -5-10 grader på nätterna. Då behöver hästarna energi för att hålla värmen. Ni som förespråkar så hårt på höanalys. Hur sjutsningen gör jag när jag ska analysera rundbalarna sen från 3-4 åkrar+ löshöet som vi tog in ifjol???Ska jag skicka in analys från varje parti då eller? Jag har alltid utfodrat med ögat och det har gått bra. Kraftfodret kan man ju alltid justera under tiden som man ökar upp fodret och se hur humöret är på hästarna. Som sagt, shettisen har alltid legat på ganska mycket kraftfoder och verkar inte må dåligt av det heller. Vi får väl se vart vi hamnar i slutändan, men jag tippar på att jag hamnar i ungefär samma mängd som jag räknat ut, ok, nåt hg mindre möjligen, men runt 1 kg i alla fall. Uppfödaren rekommenderade mig att ge shettisen 800g fibergi för 2-3 år sen. Ok, hade det varit vår förra shettis som var mindre och åt väldigt lite så förstår jag er ramaskri över att jag ser till att shettisen får mycket mat. Hon åt ca 3-3,5kg hö och 2dl betfor och 1 dl havre. Det var fullt tillräckligt för henne. Men hästar är olika individer och man kan inte ta det som självklarhet att alla hästar mår bra av svältkost.
 
Du tar tussar från allt det hö du vill analysera, även om det är från olika åkrar.

Hur ser du med ögat då att hästen får rätt balans av mineraler och mellan protein/energi? :smirk:

Du kan väl gå in och läsa på min fodersida (länk nedan), så förstår du varför det är så viktigt med analys! :)
 
så du menar att jag ska sprätta upp 22 rundbalar för att få analys. Undrar hur folk har klarat sig förr i tiden. Jag har aldrig haft sjuka hästar då jag sett till att dom får den hö som dom behöver. Jag håller ett riktmärke på att det ska finnas lite hö kvar på morgonen så att hötillförseln är tillgodosedd. OK, jag ska gå in på din sida. Jag är bra nog påläst när det gäller foder jag med. Ville bara ha synpunkter över foderstaten, men det är ingen som tycker att araben ligger på halvlite hö. Reaktionerna verkar drabba shettisens foderstat. Har räknat ut foderstaten igen och hamnar på samma värden i total fodermängd på shettisen...
 
dessutom motsäger du dig själv med att säga på hemsidan:- Jag vill inte heller att det som står på sidorna ska tas som en "lag", att "så är det". Man måste kunna ifrågasätta och tänka själv vad som kan vara rimligt. Hästarna är individer och tabeller kan inte ersätta det viktiga ögat som alltid ska vara med och se hur hästen svarar på utfodringen. Sedan är det ju så att det kommer fram ny forskning hela tiden, och man får ta hänsyn till att kunskaper man har idag, kanske inte stämmer om något år.


Jag kan också tala om att
jag köper inget hö utan vi brukar åkrarna själva. Jag ser hur åkerns tillväxt ser ut och vet när det är sått.
Jag har christina planks bok om utfodring och har alltid sett till att använda foderprogram som baserar på hur hon räknar. Utöver hullet ser jag på hästarnas humör, ögon och päls om dom mår bra. Sen får vi ju inte glömma att visitera hästen varje dag för att just undvika foderrelaterade sjukdomar. Ska uppdatera bilder på min hemsida på hästarna sen när man börjar se skillnad på hästarna. Jag börjar se förändringarna till det bättre sen jag började ge dom kraftfoder och hö efter betesgång.
 
För det första, ingen här har förespråkat någon svältdiet :confused:
För det andra, man kan komma en bit genom att ha kunskaper om foder och vara noggrann med hästarna utan att ha en höanalys.
Detta är första året jag analyserat hö. Jag gjorde det för jag med åren blivit mer och mer intresserad av foder och hur viktigt det är med de olika kvoterna i hästens foderstat, ngt man inte kan se med ögat.
Men mina hästar har även de mått mkt bra med vårt oanalyserade hö, och kraftfoder gett med ögat.
Har aldrig haft en sjuk häst!

Men, som sagt. När man väl analyserat höet upptäcker man hur viktigt det faktiskt är.
Man kan utfodra en häst bra utan analys, men aldrig lika bra som med analys, då vet man exat att hästen får i sig rätt mängd Ca/P och Ca/Mg, så kvoterna blir rätt.
Det kan man aldrig se med ögat. Lika bra att veta att hästen verkligen får i sig det den behöver,
Sen är det klart att en foderstat aldrig kan bli perfekt, men det är det närmaste man kan komma.
 
Hoppsan, hejsan!
Vilka reaktioner på shettisens mat!! Jag vet att gummans shettis hör till de lite större modellerna.
Undrar vad ni säger om min shettis då :crazy:
Han är en förvuxen sådan på 112cm. Han står på fri tillgång hö, har dock listat ut att han nu äter runt sex kilo/dygn och 800g av ett mûslifoder. Han arbetas sex dagar i veckan och går i en stoooor hage med massa bete kvar.
Han är bra i hull.
 
Massa bete + 6kg hö + 800g krafft??
tycker det låter otroligt för en shettis..men är han i bra hull så. :smirk:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hade hästen till tandläkare härom veckan och hon kunde konstatera att hästen i fråga saknar två tänder på ena sidan samt att hans övriga...
Svar
9
· Visningar
3 630
Senast: Mustang
·
Foder & Strö Jag har ridit i nästan hela mitt liv. Har dock alltid ridit andras hästar vilket lett till att jag aldrig har behövt bekymmra mig för...
Svar
5
· Visningar
1 297
Foder & Strö Mitt ena fullblods sto har inget intresse/aptit på grovfoder och är ständigt tunn över revbenen, inte mager men tunn, i övrigt är hon...
Svar
8
· Visningar
1 021
Senast: QuickStar
·
Foder & Strö Hästen kommer flytta till ett stall med fri tillgång på hö i hagen (superbra!). Det är ett halvblod på ca. 160 cm som går 6 dagar i...
Svar
1
· Visningar
665
Senast: Gazzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp