Vad tycker ni är ett bra pris på den här hästen?

Status
Stängd för vidare inlägg.

alltidhvit

Trådstartare
Jag har lånar just nu en american curly korsning som sällskap till min häst, har fastnat för henne så planerar att ev köpa henne. Men jag är så dålig på pris o vill gärna veta vad ni tycker är ett bra pris för henne. Lite fakta om henne, de är då ett sto tror hon är 3 el 4 år. Hon är född i januari så vet inte om hon fyller 4 eller har fyllt. Hon är en american curly korsning, med kanske 25% islandshäst o curly o kanske kan vara något mera ägaren va lite osäker på vad för korsning hon exakt är. Hon är född hos de jag lånar henne av, men hon är ej hanterad o ej utbildad något. Vet inte hur mycket hon är verkad i hovarna men de måste fixas till. Hon har ej pass o är ej registrerad el vaccinerad el försäkrad. Hon är snäll att hantera men bufflig o kan små nafsa men som sagt hon Är helt grön i princip allt. Så vad tycker ni är ett bra pris för henne? Har tänkt själv vad jag vill he men vill veta vad ni andra tycker är ett bra pris.
 
Tänkte ha henne som sällskap o även rida in henne. Vill även köpa henne för att jag vet att hon kan nog bli en fin häst, o om hon åker tillbaka så kommer hon nog stå i hagen resten av livet o inte få göra nått o jag tycker hon är värd mera. Va år lite för dig? Under 5 tusen? Eller överöver
 
Jag tycker hon borde vara billig enligt vad du berättat och då menar jag inte mer än 20 000. Svårt att säga mer när man inte sett vare sig film eller bilder.

Tänk på att oavsett vad vi sitter och "tycker" här så är det säljaren som bestämmer priset! Sen är det upp till dig om du tycker det är ok.

Här är väldigt mycket frågor om vad hästar är värda och ofta är det en fodervärd som frågar och tycker att hästen är för dyr i förhållande till vad ägaren/säljaren tycker. Gör man inte upp sådana saker innan ett fodervärdskap? :)
 
Lägg fram det till ägarna, men påpeka allt med pass, vaccination o dylik. De borde kunna göra att du kan få hästen billigare än utgångspris.
Inte mer än 15 000kr säger jag =)
 
Hur stor är hon eller förväntas bli?
Har viss betydelse för prislappen det också. Men eftersom man inte får sälja, transportera eller ha hästar utan pass, så hade jag satt som krav att säljaren stod för den kostnaden alt att den skulle räknas ifrån inköpspriset.
Kostnaden för bara passet om man väljer att göra det utan känd stam är 1585 kr till det kommer ID kontroll, chip och åldersintyg av veterinär. Så beroende på var man bor och vilken taxa de tar kan det bli ganska dyrt.
Om du vill ha med den delen som är känd av stammen i passet så kostar själva passet en hundralapp mindre men det krävs DNA-prov av både hästen som ska ha passet och namngivna föräldrar. Den kostnaden har varierat lite under åren men har legat mellan 600 - 1000 per prov. Även här så ska det vara ID, chip och åldersintyg.
 
Jag hade själv aldrig köpt hästen för vill inte börja med att behöva fixa papperna den redan borde ha.
Du vet ju inte åldern på den heller, ingen vaccinering, hovarna måste fixas, inte riden och inte försäkrad..

Så absolut max 7000-8000 kr. Helst bara 5000 kr eftersom det inte finns några papper.
 
Jag har lånar just nu en american curly korsning som sällskap till min häst, har fastnat för henne så planerar att ev köpa henne. Men jag är så dålig på pris o vill gärna veta vad ni tycker är ett bra pris för henne. Lite fakta om henne, de är då ett sto tror hon är 3 el 4 år. Hon är född i januari så vet inte om hon fyller 4 eller har fyllt. Hon är en american curly korsning, med kanske 25% islandshäst o curly o kanske kan vara något mera ägaren va lite osäker på vad för korsning hon exakt är. Hon är född hos de jag lånar henne av, men hon är ej hanterad o ej utbildad något. Vet inte hur mycket hon är verkad i hovarna men de måste fixas till. Hon har ej pass o är ej registrerad el vaccinerad el försäkrad. Hon är snäll att hantera men bufflig o kan små nafsa men som sagt hon Är helt grön i princip allt. Så vad tycker ni är ett bra pris för henne? Har tänkt själv vad jag vill he men vill veta vad ni andra tycker är ett bra pris.
Max5000kr!!
 
Jag hade tänk bjuda 5000 kr för den med tanke på att den inte har pass o är inte vacc o försäkrad. Är de ett skam bud? Jag har inge behov av den just nu egentligen kommer flytta o bo borta i ca 1 år o har då bara möjlighet att ha en häst så den här kommer lånas ut till en kompis o gå som sällskap där.
 
Jag har lånar just nu en american curly korsning som sällskap till min häst, har fastnat för henne så planerar att ev köpa henne. Men jag är så dålig på pris o vill gärna veta vad ni tycker är ett bra pris för henne. Lite fakta om henne, de är då ett sto tror hon är 3 el 4 år. Hon är född i januari så vet inte om hon fyller 4 eller har fyllt. Hon är en american curly korsning, med kanske 25% islandshäst o curly o kanske kan vara något mera ägaren va lite osäker på vad för korsning hon exakt är. Hon är född hos de jag lånar henne av, men hon är ej hanterad o ej utbildad något. Vet inte hur mycket hon är verkad i hovarna men de måste fixas till. Hon har ej pass o är ej registrerad el vaccinerad el försäkrad. Hon är snäll att hantera men bufflig o kan små nafsa men som sagt hon Är helt grön i princip allt. Så vad tycker ni är ett bra pris för henne? Har tänkt själv vad jag vill he men vill veta vad ni andra tycker är ett bra pris.

Ett par tusenlappar bara, absolut max 5-8.000

Hästen är helt outbildad, en konstig korsning, har inte pass, är inte vaccinerad eller försäkrad sen tidigare. Den har en väldigt slarvig bakgrund..

Så en sådan häst innebär en massa jobb och omkostnader innan den är vettig och enl mig är den då väldigt oattraktiv prismässigt.

Ang passet måste det ordnas omgående! Med passlös häst riskerar DU som hästhållare åtal samt böter iom att du lånat hästen, det är olagligt att inneha passlös häst..Se till att ordna det pronto och det ska ägaren stå för. Sedan 2005 ska alla hästar ha pass men tyvärr finns det de som skiter i det, men det kan bli kostsamt
 
Senast ändrad:
Känner du dem du lånat hästen av?

Jag hade annars ställt mig mycket tveksam till varför hästen inte ens är registrerad, ingenting..Bara en tanke
 
Känner inte de som har den men vet vem de är o de har flera höstar o de använder inte de flesta, de går mest bara i hagen. Därför ville jag köpa den gör för tycker att hon ändå ör fin o förtjänar mera ön att bara gå i en hage hela livet.
 
Jag har lånar just nu en american curly korsning som sällskap till min häst, har fastnat för henne så planerar att ev köpa henne. Men jag är så dålig på pris o vill gärna veta vad ni tycker är ett bra pris för henne. Lite fakta om henne, de är då ett sto tror hon är 3 el 4 år. Hon är född i januari så vet inte om hon fyller 4 eller har fyllt. Hon är en american curly korsning, med kanske 25% islandshäst o curly o kanske kan vara något mera ägaren va lite osäker på vad för korsning hon exakt är. Hon är född hos de jag lånar henne av, men hon är ej hanterad o ej utbildad något. Vet inte hur mycket hon är verkad i hovarna men de måste fixas till. Hon har ej pass o är ej registrerad el vaccinerad el försäkrad. Hon är snäll att hantera men bufflig o kan små nafsa men som sagt hon Är helt grön i princip allt. Så vad tycker ni är ett bra pris för henne? Har tänkt själv vad jag vill he men vill veta vad ni andra tycker är ett bra pris.

Du skriver inget om storleken; det kan ju ha viss betydelse.
Men eftersom hästen saknar pass, är i stort sett ohanterad.
Passkostnad i HA ungefär 2000kr, därtill kommer vet-kostnader för åldersbetsämning enl tänder, konturdiagram, chipning (lika bra att använda vet till allting eftersom vet ändå behövs för åldersbestämningen) så jag gissar bortemot 5000kr för att ordna passet för denna individ.

Tveksam ridbarhet/lätthet med tanke på möjligt islandshästinslag (kan finnas en del taktproblem att fixa till).

Runt 5000kr för hästen, tycker jag.
 
Med tanke på att det finns inridna fina varmblodstravare med pass för 5000kr så hade jag inte ens gett det för denna häst.
 
Mot passkostnaden. Det jag reagerar mest på är att den verkar ha en sådan oseriös bakgrund, så vete katten om jag köpt den alls. Sådana saker som rätt foderstat under uppväxten för att optimera hållbarhet hade bekymrat mig.
 
Förutsatt att du vill ha en häst som är säker på foten och lulla runt i skogen med, samt tycker det är kul att rida in hästar, hade jag nog hostat upp lite till. Jag tycker det låter som en spännande korsning. 17.000?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 624
Senast: Lhas
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 632
Senast: cirkus
·
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 103
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
21 732
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp