Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåliga?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Nikki o Fabian

Trådstartare
Är hemma och är sjuk så jag kollade på debatt på tv:n och det handlade om vad för barnböcker som är ok och inte.
Tex så togs Astrid Lindgrens böcker/filmer upp och då sas det att dom inte är anpassade för 2010, att man inte skulle visa supande karlar eller säga negrer på en öde ö.

Vad tycker ni, ska man försköna/dölja världen för sitt barn?

Jag vill att mitt barn ska få se och höra det mesta för att jag ska kunna lära vad som är fel och rätt. Efter att barnet tex sett en film om en pojke med en alkoholmissbrukande mamma/pappa så ska ju det få i gång tankeverksamheten hos barnet som antagligen kommer att fråga en massa om varför föräldern dricker och jag kan svara så barnet förstår, och förhoppningsvis får förståelse för pojken men oxå att det inte är bra att dricka alkohol i mängder.

Visst ska man lägga sej på barnens nivå och inte låta dom se en massa hemskheter i onödan men inte heller dölja att världen faktist inte alltid är underbar och att det finns problem.

Jag själv tror att man skapar trygga barn om dom vet så mycket som möjligt om världen, på deras nivå, menar inte att man ska låta dom vara med vid en våldtäkt/rån/krig eller så men att få se filmer/läsa böcker om hemskheter som är anpassade för barn. Det tror jag är en viktig del i barnets utveckling.
 
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

Är inte det fantastiska med Astrid Lindgrens böcker just att de berättar om hemskheter likväl som glada, trevliga saker på ett sånt sätt att barnen förstår? Mamma har berättat hur mormor gömde undan den förvisso väldigt sorgliga novellsamlingen Sunnanäng av Astrid Lindgren eftersom mamma satt och grät när hon läste den. Gör man så tror jag att man sätter krokben för sig själv, hur ska barnet kunna utveckla empati och förståelse om det bara får veta hur bra allting är hela tiden?
 
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

Vad tycker ni, ska man försköna/dölja världen för sitt barn?

Nej. Då hamnar man i det som kallas för disneyfiering. Allt är tillrättalagt enligt amerikansk tecknad film och TV och litteratur får aldrig behandla döden, skilsmässor, nakenhet osv.

Självklart ska man dölja mord och våld för de små men inte hemskheter överlag. Barn ser ju i verkligheten hemska saker och har de inte pratat om dessa hemma så kan de inte alls relatera.
 
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

Jag tror att det är viktigt att man inte förskönar eller tillrättalägger allt för barn. Det är viktigt att uppleva alla känslor men dosen bör vara lagom.

Jag vet att jag som barn kittlades av tanken på tomtar och troll men tyckte böcker av typen "Emma går till tandläkaren" var ytterst könlösa och mesiga.
 
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

Är hemma och är sjuk så jag kollade på debatt på tv:n och det handlade om vad för barnböcker som är ok och inte.
Tex så togs Astrid Lindgrens böcker/filmer upp och då sas det att dom inte är anpassade för 2010, att man inte skulle visa supande karlar eller säga negrer på en öde ö.

Vad tycker ni, ska man försköna/dölja världen för sitt barn?

Vilket kvalificerat skitsnack!!!!
Världen är tuff, och att gå genom en storstad ställer fler frågor om samhället än Astrids sagor...

Supande människor finns, Även färgade människor. Och en saga kan väl vara ett bra tillfälle att möta frågor om detta.
Jag blir så less på allt analyserande.....:devil:

* Jenny *
 
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

Jag tycker faktiskt att de flesta av Astrids böcker & sagor är riktigt hemska!
(Även om dom också är underbara :bow:)

Pippi lever utan föräldrar, mamman är död.
Emil blir slagen av sin pappa.
I bröderna Lejonhjärta dör båda en mycket tragisk död i början.

osv! :crazy:
 
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

Jag tycker att Astrid Lindgren har en mysig moral i sina berättelser och tar upp ämnen som är både känsliga och nödvändiga. Jag tror inte på att dölja saker för barn, bättre att förklara för dem då varför man inte säger neger eller prata om hur otäckt det är med fulla människor.
 
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

Jag tycker faktiskt att de flesta av Astrids böcker & sagor är riktigt hemska!
(Även om dom också är underbara :bow:)

Pippi lever utan föräldrar, mamman är död.
Emil blir slagen av sin pappa.
I bröderna Lejonhjärta dör båda en mycket tragisk död i början.

osv! :crazy:

Fast tyckte du att hennes böcker och filmer var läskiga när du var liten?

Det tyckte inte jag utan för min del så var det ju bara så det var, pippi hade inte någon mamma på jorden men i himlen, dit man kommer när man dör, hon hade en pappa som hon träffade ibland men var så stark i sej själv att hon ju faktiskt klarade sej utan sina föräldrar, vissa barn har en mamma i himlen och en pappa långt bort, inget konstigt med det förutom att hon kan lyfta sin häst och har en hel villa själv förståss.

Emil blir inte slagen av sin pappa utan omruskad, det tror jag barn blir även idag. Min mamma kunde ta mej i örat eller armen men hon slog inte, jag tyckte inte om det och förstod att Emil inte heller tyckte om det men han hade varit olydig.

I bröderna lejonhjärta så visst dör dom, det gjorde även min mormor på riktigt. Men sen kom dom ju till nangiala så livet tar ju inte slut bara för att man dör. Döden behöver inte vara hemsk.
 
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

Kul att det är så många som ändå inte håller med om att man ska försköna världen. I och med just den debatten trode jag att det var mycket vanligt att folk nu för tiden inte ville se "hemska" saker i barnvärlden. Men det kanske dyker upp fler här som har en annan åsikt.
 
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

När man är liten fattar man nog inte riktigt vad som menas med hennes sagor, man tittar och lyssnar ungefär!

På den tiden var det mest roligt att pippi var så stark och att dom kunde köpa vad dom ville i godisaffären, man tänkte inte riktigt på att hennes pappa är sjukt oansvarig som lämnar henne i ett stort hus med en häst och apa, jo hennes mamma är en ängel, men det är väl lika hemskt för det.

Jag har faktiskt aldrig gillat Emil, mer än hästen Lukas såklart! Tycker att hans pappa är en sjukt snål jävel som är mycket orättvis mot lille Emil som bara busar! Emil därimot är väldigt godhjärtad och borde få massor med kredit av sina föräldrar!

Ja om BJ fattade man knappt att dom faktiskt dog i början, det var något man kom på senare! O det är också hemskt med katla, alla blir brända av elden, dom hugger av huvudet på en och bränner in ett märke på en!


Allt sånt förstår man idag, när man sett filmerna 10000 ggr och kan se på dom med ett vuxet perspektiv. Jag vill inte på nått sätt trycka ner filmerna, jag gillade dom verkligen som barn! MEN, jag tänker stå fast vid att det är ganska tragiska historier som har lättats upp för att det är just, sagor!
 
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

Jag tyckte både att Mio min Mio och Bröderna Lejonhjärta var väldigt läskiga när jag var liten. Tror jag såg Mio när jag var runt 7-8 år på bio och tyckte verkligen att den var läskig. (Samtidigt som jag extremt avundsjuk på Mio som fick en egen häst!!!) Ronja var också en favorit, men vildvittrorna och grådvärgarna var superläskiga. Även i Ronja och Lejonhjärta var klara favoriter pga hästarna :)

Men jag älskar verkligen sagorna, tror jag lärde mig mycket av dem och lekte dem även väldigt mycket med mina kompisar :)

Mina barn kommer få se och höra alla Astrid Lindgrens sagor.
 
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

Jag älskar Astrid Lindgrens sagor (förutom Pippi som jag avskyr) och önskar att min son också kommer göra det. Självklart kommer han att få växa upp med dom.
Inte har väl vi tagit så mycket skada av dom, varför skulle våra barn göra det?

Och nej, jag tycker inte man ska försköna världen. Har ett exempel från öppna förskolan här i byn där dom har gjort om en visa, ni vet den: "i ett hus vid skogens slut, liten tomte tittar ut" osv där sjunger dom inte att jägaren vill skjuta (stavas det så??) haren utan den vill in och värma sig. Detta för att skydda barnen. Jösses det är så dumt så klockorna stannar.
 
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

Men det går inte att komma ifrån att Astrid Lindgrens böcker blir allt mer omoderna. Tex Lotta på Bråkmakaregatan när Lottas mamma säger till Fru Fransson att hon inte ska svara på tilltal när Lotta säger du till henne i stället för Fru Fransson. Och Emilböckerna har ju en rytm som gör att man som barn accepterar detta med snickarboden men det är ju egentligen inte särskilt okej som vuxen läsare att ta det lite som på kul att ett barn blir utslängt många timmar i en kall snickarbod på annandag jul för att han hade gett all julmat till några svältande fattigjon. De beskriver ju inte särskilt väl tillvaron för dagens barn, även om de är härliga på många andra sätt.
 
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

Fast det är väl ett utmärkt tillfälle att prata historia med barnet. "Så var det förr", sättet man pratade, livet på landet i Bullerbyn.

Jag är lite nostalgisk av mig och älskar filmerna (fortfarande inte Pippi, dock) och det är ju därför min son kommer få se dom. Sen är det ju inte säkert att han gillar dom.
 
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

Fast när jag var liten förstod jag mycket väl att de vuxna var lika orättvisa som Emil var "hyssig". Däremot sprang jag ut och började gråta när de läste Mio min mio på dagis, men då var jag ganska liten och också väldigt känslig. Angående omoderna berättelser så kan jag minnas att jag ställde frågor om det och lärde mig om hur det var "förr i tiden" när jag var något äldre.
 
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

Astrid Lindgrens "Bröderna Lejonhjärta" formligen räddade min lilla dotter, när hon för första gången börjat fundera kring Döden!
 
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

Supande människor finns, Även färgade människor. Och en saga kan väl vara ett bra tillfälle att möta frågor om detta.
Jag blir så less på allt analyserande.....:devil:

Fast problemet med berättelser om negerkungar på söderhavsöar är inte att de handlar om färgade, utan att man framställer färgade på ett rasistiskt sätt.

Det tycker jag är en viss skillnad, faktiskt. Rasistisk litteratur måste man kanske inte mata barnen med, och det är en annan fråga än om man törs läsa böcker där det händer hemskheter.

Jag tycker det är bra om man ifrågasätter och analyserar, istället för att helt oreflekterat bara langa vidare saker till nästa generation. Om man nu vill läsa rasistisk litteratur för barnen, så är det väl bara bra om det åtminstone är ett medvetet val?
 
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

Pippi lever utan föräldrar, mamman är död.
Emil blir slagen av sin pappa.
I bröderna Lejonhjärta dör båda en mycket tragisk död i början.
Det är just detta som är finessen med Astrids berättelser, hon tar upp det som tystas ner för barnen, hon har satt ord på alla hemskheter som livet kan bjuda på.

Sen vet jag inte om Emils pappa slåss, han skakar om sin pojke i förtvivlan över alla hans hyss, men kärleken lyser igenom mellan varven.
När pappa Anton hoppar från trädet i tävling med Emil, när Emil har avgett sitt nykterhetslöfte och pappa blir så till sig så att han "får den förgjordade grisen".
 
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

Ja just det ja- så klart att man ska definiera Astrid Lindgrens böcker som "rasistisk litteratur". Att jag aldrig kommit på det innan .... Eller ... Suck säger jag bara.
 
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

Bättre att vara blind och omedveten då, menar du? :crazy:

Eller menar du att om författaren är bra nog, så står h*n över all kritik?:cool: Shakespeare är också en stor författare, det hindrar inte att Köpmannen i Venedig är rejält antisemitisk, och att man inte gärna kan bortse från det om man sätter upp den idag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
12 146
Senast: Badger
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 898
Senast: Fraegd
·
Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
31 525
Senast: ako
·
Småbarn Hur gör ni med era barn när det gäller mat och annat ätbart som godis, glass, chips osv? Hur gammalt ditt barn är är väl oxå nått som...
2
Svar
30
· Visningar
6 485
Senast: Sandra78
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp