Vad tycker ni om blandraser ?

Sv: Vad tycker ni om blandraser ?

Läs ditt inlägg som jag svarade på så kanske det går upp en Liljeholmare.
Jag har lixåm inte skrivit ungefär det du skrev.

Okej, menar du på att jag skulle förespråka okontrollerad blandrasavel? Eller att jag menar på att oseriös avel skulle leda till godkända renraser? Jag förstod inte din kommentar. I hela tråden har jag ju varit tydlig med att jag ogillar oseriös avel. Men alla dagens renrasiga hundar har ju inte ploppat fram från ingenstans. Utan genom seriös blandrasavel. Alltså den aveln jag tycker är ok.

Det var tråkigt med dina föräldrars hundar men de är en ytterst liten del av populationen renrashundar (att bedöma en hel sorts avel av några få individer är lika kass retorik som att säga att alla som bor i röda hus dör i lungcancer eftersom man vet två människor som gjort det).

Varför skulle renrasen löpa större risk att bli sjuk än en blandis? Kolla försäkringsbolagens statistik, de har INTE blandisarna bland sina friskare grupper. Och de ersätter en i sammanhanget låg summa ifall din blandras blir riktigt dålig (var det 5k, nån som har koll på nya siffrorna?).

Det kvittar inte alls om äldre generationer är friska eller sjuka. Tror du ens på det själv? Ta en parallell till människor, vet man att en mamma med döttrar fått ärftlig bröstcancer kollar man döttrarna noggrannare än man annars skulle gjort. Har en i familjen fått blodpropp är man mer vaksam med de andra familjemedlemmarna. Etc osv. Tror du man gör så inom vården för att det är lite skojigt? Eller för att släktskap med sjuk= en möjligt ökad risk för sjukdom? Självklart löper avkomman från friade hundar risk att bli sjuk den med, (men inte för alla sjukdomar beroende på nedärvning) och risken är definitivt lägre än med föräldrar som inte är kollade och därmed kan bära på gemensamma fel som i olyckliga fall dubblas.

Jag önskar dig lycka till med din hund och hoppas ni får det bra tillsammans, alla hundar förtjänar bra hem. Jag är som så många andra inte emot hundarna som individer, bara den planerade aveln.

:bow: Exact!

Men alla dagens renrasiga hundar har ju inte ploppat fram från ingenstans. Utan genom seriös blandrasavel. Alltså den aveln jag tycker är ok.
Nej alla befintliga raser har inte kommit till genom seriös blandrasavel, många raser är dokumenterade mer eller mindre i tusentals år, dvs innan det fanns stamböcker.
Stamboken är det som definierar en ras. Innan det fanns stamböcker o standarder, från slutet av 1 800 talets första utställningar o raskategoriseringar fanns hundtyper, även om en hel del hundraser har äldre dokumentation än så.

Nej de har inte blandraserna bland de friskaste men inte heller bland de sjukaste.
De sjukaste är raser som avlas enligt SKK o deras systerorganisationer.
Inavelsproblem o rasbundna sjukdomar blir generellt lägre på blandraser.
Mer allmänna problem som tex HD kan öka pga noll koll på föräldrarna.
Sen finns en kategori blandrashundar ofta från storskaliga uppfödare där sjukdomsproblemen blir stora pga usel uppfödning.
Den mentala biten ser jag som det stora problemet, inte när det gäller små sällskapshundar av likartad typ utan när det gäller tokkorsningar utan tanke, kamp vakt, bruks, vallning, i alla varianter, generation efter generation. Så länge det går att få betalt(riktigt bra) kommer detta fortsätta.
PL

:bow:

Kan bara tillägga att de flesta raser vi har idag är just renodling av olika gamla hundtyper. Man kunde få ut många raser av en typ som skiftade lite beroende på lokal. Exempelvis små raggiga skotska råttjagande terrier. Eller likartade vallhundar med skiftande pälslag och färg som fanns överallt i det som idag är Tyskland, Belgien och Nederländerna.

Att vid enstaka tillfällen blanda in en annan ras för att få in en viss egenskap eller blanda för ett visst slutmål, vare sig det handlar om egenskaper eller utseende är inte samma sak som de allra flesta "uppfödare" av blandraser sysslar med. Hur många av dem har ett avvelsmål? Fråga dem hur de tänkt sig att deras avelsresultat ska se ut eller vara om fem generationer...

Men vi har också ett ganska stort antal raser som i modern tid korsats fram från andra renraser eller befintliga lokala typer.
PL

Försäkringsbolagen har en kategori blandraser, vavva/fralla korsningar lär inte bli friskare än originalen, o Amstaff/APBT lär inte garantera Ataxifria hundar.

Heterosis effekten är välkänd o den förekommer mest när man korsar två renrasiga individer av olika raser med varandra, men det vet/kan du förklara bättre än mig.
2 HD hundar får inte automatiskt HD fria hundar bara för att det är blandisar, vilket många blandrasförespråkare tror.

Vi har två blandraser en 3 årig tik som är Doberman/Rottweiler - Dobermann och en 12 år (!) gammal kastrerad hane som är (troligtvis) Labrador - Dobermann - Bordercollie. De är båda mycket trevliga, friska och lydiga hundar, bra med barn och andra djur.
Vi har även en renrasig brun Dobermann, han är visserligen fortfarande valp (10 mån), men helt klart en av de mer korkade (visserligen frisk) hundar jag och min sambo stött på :eek:, förhoppningsvis blir det bättre med åldern. :banana:

Har aldrig hört att blandraser skulle vara sämre på något sätt, tvärtom, men det finns ju "rassnobbar" inom de flesta djurvärldar och de är ett synnerligen inavlat släkte...:devil:

Senast ändrad:

Om någon kallar en 10 månaders valp för korkad (oavsett ras/blandras) så undrar jag nog snarare vad det är för fel på ägaren...

Så du tycker inte att det finns något problem med alla blandraser? Att hundstallarna är överfulla av just blandraser och att det finns en stor drös av oseriösa blandrasuppfödare som skiter i att ta reda på om deras hund är fri från AD/HD eller andra rasbundna problem innan de avlar och sen säljer valparna till tvivelaktiga köpare för att tjäna en hacka? Nej, det är ju bara rassnobberi att tycka så. :grin:

Om någon kallar en 10 månaders valp för korkad (oavsett ras/blandras) så undrar jag nog snarare vad det är för fel på ägaren...

Så du tycker inte att det finns något problem med alla blandraser? Att hundstallarna är överfulla av just blandraser och att det finns en stor drös av oseriösa blandrasuppfödare som skiter i att ta reda på om deras hund är fri från AD/HD eller andra rasbundna problem innan de avlar och sen säljer valparna till tvivelaktiga köpare för att tjäna en hacka? Nej, det är ju bara rassnobberi att tycka så. :grin:

:bow::bow::bow::bow::bow:

Men vi har också ett ganska stort antal raser som i modern tid korsats fram från andra renraser eller befintliga lokala typer.
PL

Visst har vi det. Men gemensamt för dem är att de som tog fram de nya raserna hade (och har) ett bestämt mål i sikte - allt ifrån en hund att skrämma motvilliga skattebetalare med, till en hund sämplig som ledarhund för blinda allergiker.

Av alla blandisar jag träffat har en (1) varit avlad med någon tanke bakom, och det är en jakthund. Annars har den enda tanken varit "kul med valpar, och så kan man tjäna en slant".

Håller väl i stort sett med men skulle tro att jag träffat ett par tusen blandrashundar med en tanke bakom aveln.
PL

Jakthundar eller? För det är väl knappast de där femvägskorsningarna som annonseras ut som "Jättefin sällskapshund, hane ett år, säljes pga ändrade förhållanden".

Det är den senare typen jag träffat på. Förvånansvärt ofta ägda av människor som "egentligen inte tänkt skaffa hund, men så fick grannens tik valpar och..." ;)

Nej de har inte blandraserna bland de friskaste men inte heller bland de sjukaste.
De sjukaste är raser som avlas enligt SKK o deras systerorganisationer.

PL

Det skrev jag inte heller, det inlägg jag bemötte skrev att blandisar i regel är friskare och det är de icke. De ligger ju oftast runt mitten på skalan men då ska man ju veta att det lär skilja en del på vilken typ av korsning det är.

Vad gäller att skylla allt på skk så blir jag mest trött, Sverige är verkligen långt fram i arbetet med att sätta fingret på de mer rasbundna problemen men vi kan fortfarande inte gå in och ändra rasstandarden helt på andra länders hundar! Självklart finns massor att göra, skk är inte perfekt (och vissa raser tycker jag man kunde förbjuda helt i Sverige rent djurskyddsmässigt men det är en annan diskussion, det är inte SKK som sköter den lagen) men alternativet att fritt skogsavla på allt man tycker är läckert kan ju urarta totalt. På nåt sätt känns det som att alla som gillar blandisar älskar att lägga all kass hundhantering och avel i världen på skk. Jag köper inte det. Och visst att det kan dömas fram avarter, men många gånger är det utländska domare som dömer här och även om de har genomgångar etc så jobbar många av dessa ändå efter eget huvud. Här har även uppfödare möjligheten att sätta ner foten och skita i att avla på extremer även om det till äventyrs finns en domare som gillar sånt.

Senast ändrad:

Jakthundar eller? För det är väl knappast de där femvägskorsningarna som annonseras ut som "Jättefin sällskapshund, hane ett år, säljes pga ändrade förhållanden".

Eller de som mixar tax med Dogo Argentino.. för att nämna en annan korsning som nyss var uppe..

Kl

Tänkt på detta, köper man verkligen en blandras om man haft hundar tidigare och liksom kommit in i hundvärlden lite? När jag skaffade min blandras, min första hund, var alla på min gata som hade hund väldigt skeptiska, alla hade hållit på med och haft hundar länge. Jag var arg och ledsen att de dömde ut min hund men i efterhand förstår jag verkligen vad de menade.

Jag hade inte skaffat mig blandras igen även om jag är helt förälskad i min hund och alla hans egenskaper, även om jag skulle vilja ha en liknande när det är dags igen hade jag letat efter en renras med liknande egenskaper istället, speciellt med den blandningen min hund är (Sibirian Husky/Schäfer -kul att få en individ med stark mentalitet från båda hållen liksom? Puh!) folk har ingen aning oftast om vad man kommer att få. Man kan ha en himla tur, det kan gå åt helvete.

Ja just det ja, min blandras är allergisk dessutom och har haft magproblem pga av detta sen tidig ålder, så mycket för att blandraser skulle vara friskare.

Liknande trådar

Hundhälsa Flertal hanhundar är just nu helt tokiga i min tik. Det ska luktas och slickas om dom får möjlighet, det bryts av oss ägare och så tog...
Svar
4
· Visningar
557
Senast: Wenniz
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 165
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 583
Senast: Otherside
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 342
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fodervärd
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10