Bukefalos 28 år!

Vad tycker ni om den här krönikan?

Cattis_E

Trådstartare
https://www.svd.se/a/2B53dR/karin-thunberg-skickar-sms-och-mejl-blir-radd-om-telefonen-ringer

Reflektioner?
Jag tycker att vissa delar av den var väldigt träffsäker.

Jag är en sådan som är rädd för att störa, eller besvära. Jag gillar att prata, även om jag chattar mycket också.
Jag har några få som jag i huvudsak har samtal med, men de allra flesta pratar jag bara med bara via chat.
Skulle inte klaga på att få lite fler trevliga samtal, eller personer att ringa upp som jag vet inte tycker samtal är besvärligt 😅.


Hur har ni?
Hur skulle ni vilja ha det?
Övriga reflektioner?
 
https://www.svd.se/a/2B53dR/karin-thunberg-skickar-sms-och-mejl-blir-radd-om-telefonen-ringer

Reflektioner?
Jag tycker att vissa delar av den var väldigt träffsäker.

Jag är en sådan som är rädd för att störa, eller besvära. Jag gillar att prata, även om jag chattar mycket också.
Jag har några få som jag i huvudsak har samtal med, men de allra flesta pratar jag bara med bara via chat.
Skulle inte klaga på att få lite fler trevliga samtal, eller personer att ringa upp som jag vet inte tycker samtal är besvärligt 😅.


Hur har ni?
Hur skulle ni vilja ha det?
Övriga reflektioner?
Låst artikel.
 
Jag tycker också att den är träffsäker.

Jag uttryckte senast igår att det kändes konstigt att en person ringde till mig, hen brukar inte ringa, utan vi messar. Nu hade ingenting hemskt hänt igår, tack och lov och peppar peppar. Men jag reagerade.

Själv avtalar jag ofta tid när jag ska ringa till någon för att inte störa (eller också för att jag t ex ska gå hem från jobbet senare på kvällen och vill ha sällskap, lite annan sak, lite samma) trots att jag själv blir glad över att få oväntade samtal.
 
Jag tycker också att den är träffsäker.

Jag uttryckte senast igår att det kändes konstigt att en person ringde till mig, hen brukar inte ringa, utan vi messar. Nu hade ingenting hemskt hänt igår, tack och lov och peppar peppar. Men jag reagerade.

Själv avtalar jag ofta tid när jag ska ringa till någon för att inte störa (eller också för att jag t ex ska gå hem från jobbet senare på kvällen och vill ha sällskap, lite annan sak, lite samma) trots att jag själv blir glad över att få oväntade samtal.
Avtala tid för samtal tar liksom bort del av det spontana och känns då som man behkve ha ett specifikt ärende för att berättiga ett samtal för mig.
 
Nu har jag inte läst artikeln, men jag har kontakt med olika vänner på olika sätt. Några pratar jag med i telefon. Då ringer jag upp lite när det råkar passa mig och ser om de har tid och lust att prata då. Ibland har de tid, ibland inte. De ringer också till mig då och då, och det behöver inte vara för att vi har något jättespecifikt att säga. Men, det blir absolut så att jag oftast bara chattar med personer, framförallt de som jag ändå träffar då och då. De jag pratar med i telefon är sådana som bor så långt bort att vi inte ses mer än max någon gång per år.
 
Ringer typ aldrig utan att avtala eller atminstonde checka in forst - d.v.s om vi for en "live" konversation pa whatsapp, kan jag kolla om vannen vill ringa istallet.
Mest skickar vi "voicenotes" - rostanteckningar? Som kanns mer roliga och personliga och lampar sig mer for "sahar ar/var min dag", men som inte kraver att den andra parten ar fri just i den stunden,.
 
Jag skriver om det är korta meddelanden som inte behöver ett direkt svar. Jag avskyr att skicka typ åtta meddelanden fram och tillbaka för att bestämma enkla saker, då ringer jag hellre. Jag kan bli väldigt irriterad om någon som jag känner väl inte svarar när jag ringer utan istället skriver fem minuter senare. Många gånger ringer jag folk på väg hem från stallet, och om man då svarar med ett mess istället för samtal blir jag irriterad eftersom de vet att jag ringer när jag kör och att jag inte kan skriva tillbaka då. Hade t o m någon kompis som skickade mess på mess och krävde svar medan jag skrev.

Om man inte kan prata när jag ringer kan man låta bli att svara. Vill man inte bli störd kan man stänga av ljudet.
 
Jag hatar att prata i telefonen och har aldrig gillat det ens när det inte fanns alternativ. Nu skriver jag alltid istället. Spännande nog har jag inget alls emot att prata via teams, zoom eller annan videosamtalsapp så antar att det kan vara så att just telefonsamtal är jobbiga är att jag inte kan se kroppsspråket på den jag pratar med och måste anstränga mig mer. Skriver jag så finns det längre tid för att analysera vad som sägs egentligen.
 
Låst artikel.
Olåst för mig nyss.

‐‐-------

Känner inte alls igen mig i texten, föredrar att prata med folk mot för att skriva och pratar dagligen i tfn med antingen vänner eller familj.

Tillägg, tänker alltså inte att något hemskt har hänt för att nån ringer. Såvida det inte är nån i familjen som ringer nattetid/i snorottan.
 
Känner inte riktigt igen mig i artikeln även om jag är en av dem som hatar att prata i telefon och tycker att Mail och sms är fantastiska uppfinningar. Men så länge man inte ringer på väldigt udda tider så förväntar jag mig inte att folk ska meddela dåliga nyheter utan snarare att det är saker som behöver svar direkt.
 
Olåst för mig nyss.

‐‐-------

Känner inte alls igen mig i texten, föredrar att prata med folk mot för att skriva och pratar dagligen i tfn med antingen vänner eller familj.

Tillägg, tänker alltså inte att något hemskt har hänt för att nån ringer. Såvida det inte är nån i familjen som ringer nattetid/i snorottan.
Fortfarande låst för mig.
 
Jag tror det kan bero på hur många artiklar man visat från samma tidning på sistone eller något. Har haft så förut att det var en vanlig artikel som var olåst för flera men låst för mig. Helskumt
Kanske, fast jag brukar verkligen inte klicka in på SvD särskilt ofta. :D Skumt!

Men för att svara på ämnet utan att läsa artikeln har jag egentligen ingenting emot att prata i telefon, men jag vill veta att den ska ringa. Ringer den oanmält tror jag att någon dött eller att polisen vill ha tag på mig, ungefär.
90% av mina livesamtal sker på video via messenger.

Orkar dock inte messa på telefonen heller - om en konversation tar mer än tre mess ringer jag upp för då gitter jag inte knappa längre.
På datorn kan jag däremot hålla textkonversationer, men då är det ju svammel och det kan ta dagar mellan svaren.
 
Känns som många ni fastnat på just delen om att det skulle vara dåliga nyheter så fort telefonen ringer.
Det är ju lite draget till sin spets. Men däremot är det med undantag för regelbundna samtal från ett par-tre personer så att om det är någon annan flyger kanske tanken att något hänt.

Folk ringer ju liksom inte varann, eller jo jag har några stycken jag ringer och de pratar gärna om de har tid då, men de är sämre på att ringa mig 😅.

Sen kommer det där med sådana som inte ringer mig. De jag inte känner utan och innan, de jag inte vet om de verkligen säger till om de inte har tid.
Då blir jag den som inte vill/vågar störa.
Sedan har vi det därmed sådana som aldrig svarar, och inte heller ringer upp.
Då får man ha de där långa konversationerna i text istället. 18 meddelanden för att bestämma något enkelt som gått så mycket fortare om man ville prata med varann.

Och hur många nummer har man inte i mobilen som man inte ringt på länge? Jag har en hel hög, även om jag rensar ibland 😇.

Men ändå så sitter jag där, och sköter det mesta av min kommunikation via chat. Men det är r att jag upplever det som att det är så "gemene man" vill ha det.
 
Känns som många ni fastnat på just delen om att det skulle vara dåliga nyheter så fort telefonen ringer.
Det är ju lite draget till sin spets. Men däremot är det med undantag för regelbundna samtal från ett par-tre personer så att om det är någon annan flyger kanske tanken att något hänt.

Folk ringer ju liksom inte varann, eller jo jag har några stycken jag ringer och de pratar gärna om de har tid då, men de är sämre på att ringa mig 😅.

Sen kommer det där med sådana som inte ringer mig. De jag inte känner utan och innan, de jag inte vet om de verkligen säger till om de inte har tid.
Då blir jag den som inte vill/vågar störa.
Sedan har vi det därmed sådana som aldrig svarar, och inte heller ringer upp.
Då får man ha de där långa konversationerna i text istället. 18 meddelanden för att bestämma något enkelt som gått så mycket fortare om man ville prata med varann.

Och hur många nummer har man inte i mobilen som man inte ringt på länge? Jag har en hel hög, även om jag rensar ibland 😇.

Men ändå så sitter jag där, och sköter det mesta av min kommunikation via chat. Men det är r att jag upplever det som att det är så "gemene man" vill ha det.
För mig kommer reaktionen om "dåliga nyheter" från faktumet att om någon kontaktar mig utanför datortid är det oftast arbetstid eller promenadtid, och de jag känner ringer mig inte då om det inte är något tokviktigt. De väntar tills jag landat hemma.
Särskilt om någon ringer dagtid får jag dåliga vibbar. Jag är ju på jobbet då, och då ringer man inte folk om det inte är viktigt.
 
För mig kommer reaktionen om "dåliga nyheter" från faktumet att om någon kontaktar mig utanför datortid är det oftast arbetstid eller promenadtid, och de jag känner ringer mig inte då om det inte är något tokviktigt. De väntar tills jag landat hemma.
Särskilt om någon ringer dagtid får jag dåliga vibbar. Jag är ju på jobbet då, och då ringer man inte folk om det inte är viktigt.
Det har du ju rätt i. Om arbetstiden.
Men jag har jobbat så mycket ob fram till för 1 år sedan att jag inte kommit dit i tanken automatiskt riktigt än.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 290
Senast: mars
·
Samhälle Citat från https://www.svd.se/a/76mlxW/jan-jonsson-stoppa-forslaget-om-massovervakning-ieu Denna lag motiveras med att man vill skydda...
2
Svar
35
· Visningar
3 995
Senast: Sharpless
·
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
864
Relationer En småjobbig situation, eller rätt jobbig... En person kontaktade mig via fb och blev rätt påstridig. Ville ringa mig, ville prata...
Svar
18
· Visningar
2 279
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp