Vad väljer du bort...

Så enkelt det låter för många av er. Jag vill verkligen köpa häst igen men det känns helt omöjligt utan att göra ordentliga förändringar i livet. Jag har levt i 8 år utan egen häst nu och har såklart lagt mig till med vanor och rutiner som faktiskt är svåra att kombinera. Ekonomiskt och tidsmässigt.

Jag vill ha häst. Men jag vill också amortera extra på bostadslånet, pensionsspara ordentligt och liknande saker som tryggar min ekonomi långsiktigt. Jag gillar också att kunna köpa saker lite oplanerat och är van vid att inte behöva räkna kronor för att livet ska gå ihop. Dessutom har jag ju redan gjort flera val i livet som gör att mina utgifter ser annorlunda ut än om jag haft häst. Tex hur dyrt boende jag har och liknande.

Det vore ju enkelt om jag bara ville en sak (häst). Nu finns det många saker som jag vill och alla kostar pengar.
Just detta med att ha ett långsiktigt sparande, tycker jag är extremt viktigt. Är uppvuxen i ett hem där den ekonomiska tryggheten saknades. Jag vill ha pengar på banken om bilen skulle gå sönder, om jag behöver gå till tandläkare, om jag skulle bli långtidssjukskriven eller arbetslös.

Jag och sambon har dock köpt boende med låga boendekostnader, just för att jag ska kunna ha häst. Men just nu funderar jag på hur pengarna ska räcka till en häst, detta trots ett helt okej betalt jobb, inga barn och inga extra vaganta utgifter.
 
Just detta med att ha ett långsiktigt sparande, tycker jag är extremt viktigt. Är uppvuxen i ett hem där den ekonomiska tryggheten saknades. Jag vill ha pengar på banken om bilen skulle gå sönder, om jag behöver gå till tandläkare, om jag skulle bli långtidssjukskriven eller arbetslös.

Jag och sambon har dock köpt boende med låga boendekostnader, just för att jag ska kunna ha häst. Men just nu funderar jag på hur pengarna ska räcka till en häst, detta trots ett helt okej betalt jobb, inga barn och inga extra vaganta utgifter.
Ja, jag har också en rätt god ekonomisk situation. Bra lön, inga lyxiga utgifter, inga barn osv.
Jag vet ju att jag kan ha råd med häst, men inte utan att förändra hur jag spenderar mina pengar.
 
Ja, jag har också en rätt god ekonomisk situation. Bra lön, inga lyxiga utgifter, inga barn osv.
Jag vet ju att jag kan ha råd med häst, men inte utan att förändra hur jag spenderar mina pengar.
Jag kommer också behöva prioritera om ekonomiskt, kommer inte bli lätt att hitta 5-7 tusen.
 
Jag känner inte att jag väljer bort något faktiskt. Hästarna är ju mitt liv :love:

Jag köper ändå kläder, inredning och känner inte att jag saknar något. Är inte alls speciellt intresserad av att resa och vill jag iväg någonstans så brukar det ordna sig med lite planering :)

Rent tidsmässigt så planerar jag inte in så mycket mer än jobb och stall under vardagarna. Vänner träffar jag på helger!
 
Insåg idag något som jag faktiskt känner att jag väljer bort; att ta långa promenader med hunden och en kaffetermos i lugn och ro! Vi promenerar ihop alla tre, men det blir sällan samma rofyllda promenader med lugn fikapaus för mig :rofl: och på något sätt känns det som "slöseri med tid" att gå ut med bara ena djuret i skogen.

Men jag ska försöka prioritera om lite, för det vill jag faktiskt inte välja bort!
 
Ja... vad ska man svara på det, tro? Jag reser inte längre, går sällan på restaurang etc. När jag shoppar blir det hästrelaterat till 99%. MEN samtidigt så känner jag inte att jag väljer bort något. Jag VILL vara hos hästen varje dag och jag VILL lägga min pengar på honom och ridningen. Det är liksom det jag vill göra just nu och jag känner mig rik som KAN göra det. Allt har sin tid.
 
Köper knappt nya kläder, inget till lägenheten. Brukar önska mig sånt när jag fyller/jul
Sen tar jag väl tyvärr hästens mående före mitt o struntar i att lägga pengar på nya glasögon t.ex och så äter jag sparsamt

Såklart när jag har häst är detta inga problem :) att välja bort!
Annars skulle jag inte skaffat häst, ganska logiskt

Känner just nu hur mycket jag saknar det men sparar till att köpa en i vår igen
 
Inget. jag har alltid haft häst, sen jag var barn (eller såpass gammal att jag kunde reda ut det mesta själv, vilket på 80-talet var ca 12 år...). Jag vet inte hur livet skulle te sig utan hästar? Jag har ca 20 stycken, jobbar heltid och har en viss inkomst även från hästarna vilket gör att de inte kostar mig skattade pengar.
 
Nä, men jag använder kläderna i många, många år. Några är säkert 10 år gamla. Är de inte sönder så fungerar de utmärkt. Det är ingen som bryr sig tillräckligt mycket för att se om man köper nya kläder ändå.
Jag har också kläder som är 10-15 år gamla, men någon gång om året är det alltid något klädesplagg som behöver uppdateras.
 
Jag har också kläder som är 10-15 år gamla, men någon gång om året är det alltid något klädesplagg som behöver uppdateras.

Men, då förstår jag inte frågan. Det måste ju ändå ses som "sällan" om man köper kläder en gång per år.

Jag har väl egentligen typ 2-3 garderober fulla med kläder som är både köpta och "ärvda" (mammas gamla kläder) vilket gör att jag sällan behöver köpa kläder men ibland åker jag till Ullared eller Thuns och köper bara för att få lite köpbehov dämpat.
 
@Kattennizze Tack :). Jag har en aversion mot hur de allra flesta lever sitt liv just efter alla dessa normer och vad en ska och bör göra. Tror att så otroligt mycket psykisk ohälsa beror på alla dessa helt sjuka krav samhället ställer på hur vi ska leva, nu mer än nånsin när det dessutom ska visas upp en perfekt yta på sociala medier.

...håller med, fast ser att många av "kraven" inte kommer från "samhället" utan från oss individer själva.
 
Jag väljer bort sparande och renovering av bostaden, bättre bil och mer egen tid. Jag har egentligen inte intresset kvar men har en äldre relativt frisk häst som inte direkt passar att omplacera, men efter den här blir det inte fler hästar. Om jag inte hade ponnyn skulle jag ägna mer tid åt att målning, textilhantverk och dans samt ha bättre skor (!). Dessutom skulle det nog var renare hemma (kanske) och renoverandet skulle gå i en högre takt (inbillar jag mig).
 
Jag skulle säga att det är inte mycket jag väljer bort rent ekonomiskt. Som situationen ser ut nu så tjänar vi bra med pengar. Det kan ju givetvis ändras men just nu väljer jag inte bort mycket ekonomiskt. Vi reser när vi vill och kan få ledig, vi äter ute när vi känner för det, vi hittar på saker och aktiviteter när tillfälle ges, vi shoppar det vi känner för etc, samtidigt som vi just nu ändå försöker spara mycket pengar :)

Tid däremot är ju en annan sak... hästen prioriteras först och kommer alltid göra. Jag gillar att åka iväg ibland och ibland vara stalledig någon dag eller så men annars försöker jag pussla för att hinna med både häst och allt annat jag vill göra. Det stora problemet är ju att vara spontan tycker jag. För att jag ska kunna hänga med på saker behövs lite planering, såklart. Men min stora vinst har varit att ställa hästen på lösdrift. Jag har mindre dåligt samvete eftersom hästen kan vara häst dygnet runt och jag sparar ofantligt mycket tid. Så numer hinner jag faktiskt både hålla bättre ordning hemma och umgås med med sambo/vänner/familj. Innan var de tju tyvärr det som fick stryka på foten och det blev ganska sporadiskt umgänge med vänner/familj och städning, handling, tvätt och sånt där blev lite lidande och sambon fick dra ett betydligt större lass. Så summa summarum: just nu behöver jag inte välja bort något. Kanske att jag skulle kunna resa mer om hästen inte fanns men det känns inte som något jag väljer bort, jag får ju resa ändå men kanske lite mindre :D
 
... för att ha tid, ork och pengar för att kunna ha häst?

Jag avstår:

- Större lägenhet/hus
- Hund
- Styrketräning, simning, skidåkning, cykling (men jogging hinner jag med!)
- Matlagning (kräver tid och planering)
- Fotografering (gillar att fotografera med systemkamera)
- Umgänge och längre samtal med vänner utanför stallmiljö
- Måleri och konst (älskar att måla!)
- Gå till frisören (har alltid hästsvans)
- Är det inte lite coolt med sådana där naturligt tatuerade ögonbryn för 2000 spänn? Va?
- After works
- Weekends och utflykter
- Att renovera om mitt lilla eftersatta kök från 60-talet
- Barn
- Resor
- Märkeskläder

Har självklart gjort en vägning om vad jag helst vill prioritera, och är nöjd med att jag valt hästen. Mitt arbete och passiv återhämtning (dvs sölande, surfa på internet, bada badkar en timme, osv) är också viktiga bitar för mig. Man hinner inte allt! :) Ibland lyckas man ju kombinera hästen med annat... exempelvis fotografering! Som igår..

43053706_10216698916095529_6498727449507921920_n.jpg
 

Liknande trådar

Anläggning Jag funderar på att köpa en spridare att dra med fyrhjulingen. Budget max 5000 kr. Vad är vettigt för de pengarna? Det finns ju spridare...
Svar
10
· Visningar
139
Senast: warg
·
Hästmänniskan Jag kommer inom en överskådlig framtid stå utan häst och har funderat på, om jag vill ha en ny häst och i så fall vilken typ av häst som...
2 3
Svar
57
· Visningar
2 861
Senast: grodan21
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 444
Senast: Hedinn
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har valt. Jag tänker bo på landet. Ändå ska det talas om för mig att jag kan välja - att bo i stan. Som om jag är dum i huvudet och...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 375
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp