Bukefalos 28 år!

Vad vet ni om kombinationen Frieser-Fullblod?

Sv: Vad vet ni om kombinationen Frieser-Fullblod?

Trevlig resning, just vad det gäller halsansättning och resning så kan nog frisern göra en hel del bra ihopa med ett fullblod. Dock ser den väldigt lång ut i rygg och länd men ett riktigt låångt och bra kors !

Väldigt spännande korsning faktiskt.
Vad säger Frieser förbundet om att man använder Frieser hingst på annat sto än Frieser ? jag trodde att de var jättestränga på sånt.
 
Sv: Vad vet ni om kombinationen Frieser-Fullblod?

Jag är otroligt nöjd med denna korsning, hennes långa rygg är jag inte ett dugg orolig för då hennes pappa också hade lång rygg när han var ung och så här ser han ut nu :)

6833_135524923747_657233747_2500157.jpg


Hingsten är godkänd av den tyska frieserstamboken FPZV och dom tillåter korsningsavel med lämpliga raser.
 
Sv: Vad vet ni om kombinationen Frieser-Fullblod?

Blir avkommorna registrerade där då eller hur fungerar det?
 
Sv: Vad vet ni om kombinationen Frieser-Fullblod?

001.jpg

003.jpg


Detta är min vikingahäst som jag köpt av Mia som har projektet. Skall snart åka upp och hälsa på hennes helbror Ask som är en riktig snygging med mycket tigerränder och luftiga gångarter! Och han är dessutom väldigt trevlig, därför blev jag sugen på att köpa Embla:) Alfons själv är ju världens snällaste och väldigt snygg och stilren i alla gångarter! Finns ju även en till vikingahäst, Frö som inte har samma mamma som Ask och embla men som inte fick samma luftighet och som antagligen kommer stanna på ponny, men även han väldigt fin och supertrevlig! Tänkte knäppa lite nya bilder på Embla idag. Kortet ovan är tagen när hon är nyanländ. Hon har bott här i snart 1månad nu:)
 
Sv: Vad vet ni om kombinationen Frieser-Fullblod?

Hur har man kommit fram till att Frieser + fjording = vikingahäst? Känns lite som ett säljtrick.. Kan tänka mig att islänning+nordvensk+russ skulle kunna ge en bättre bild på hur jag tror att de sett ut.
/U
 
Sv: Vad vet ni om kombinationen Frieser-Fullblod?

Ha ha, nej något säljtrick tror jag inte att det är. Mer som ett privat experiment. Tror att lejonmatildas Embla är den första hon sålt. Ägarinnan till Alfons är arkeolog (tror jag...) Och har undersökt vikingatida hästfynd och kommit fram till att frieser och fjording skulle kunna ge en liknande häst som fanns då. Jag är inte 100% insatt som ni märker så rätta mig gärna de som vet mer!
 
Sv: Vad vet ni om kombinationen Frieser-Fullblod?

Fast han är rätt öppen i länden även nu, och det är avkomman också.
 
Sv: Vad vet ni om kombinationen Frieser-Fullblod?

Åh kul att du har betäckt med Alfons. Har jag oxå gjort för några år sedan. tyvärr var fölet dödfött, men red Alfons en hel del under tiden vårat sto var dräktigt. Senare hade min kompis honom på foder i typ 2 år om jag minns rätt.
Han var väldigt snygg och väldigt trevlig att hantera. Tyvärr måste jag säga att han var ganska tråkig att rida. Ganska seg och slö.
Sedan kan man ju säga vad man vill om dåvarande ägarens sätt att uppfostra honom. :crazy:
 
Sv: Vad vet ni om kombinationen Frieser-Fullblod?

Har aldrig hört talas om utrycket "öppen i länden" men han är exteriörbedömd av proffesionella premieringsförrättare från Tyskland sen han var 3 år och har aldrig fått någon anmärkning på detta, Anders Eriksson har tömkört honom och berömt hans fina exteriör. Jag utbildar honom i dressyr och han har lätt för sig och jobbar på jättebra med fin bärighet. Jag har stött på en del "amatörpremieringsförrättare" här på buke som helt fantastiskt kan se alla svagheter hos en häst endast genom ett foto och du verkar vara en av dom? ;) Ironin är det inget fel på :)
 
Sv: Vad vet ni om kombinationen Frieser-Fullblod?

Minna, han är öppen i länden men inte lika mycket som avkomman. Det finns en hel del halvblod som också är det så det betyder inte att han inte kan arbeta med bärighet, men det är ett faktum som man som hingstägare skulle ha nytta av att vara uppmärksam på när det kommer ston som ser likadana ut eftersom ju mer saker man vet om sina hästar, desto mer kan man förutse av avkommorna.
 
Sv: Vad vet ni om kombinationen Frieser-Fullblod?

Har aldrig hört talas om utrycket "öppen i länden" men han är exteriörbedömd av proffesionella premieringsförrättare från Tyskland sen han var 3 år och har aldrig fått någon anmärkning på detta, Anders Eriksson har tömkört honom och berömt hans fina exteriör. Jag utbildar honom i dressyr och han har lätt för sig och jobbar på jättebra med fin bärighet. Jag har stött på en del "amatörpremieringsförrättare" här på buke som helt fantastiskt kan se alla svagheter hos en häst endast genom ett foto och du verkar vara en av dom? ;) Ironin är det inget fel på :)

Man måste inte vara exteriörexpert för att se det. Läs igenom lite hingstbedömningar så kommer du stöta på det. Det är inte ett allvarligt fel, men gör hästens rygg lite svagare, och därför vill man optimalt ha en sluten länd på ridhästar. Det syns väldigt väl på ett uppställt foto, som de du har lagt ut.

Jag håller med om att han har fin exteriör för en frieser, men ingen är ju perfekt. Eftersom din avkomma har samma svaghet, fast i högre utsträckning, så ser den ju ut att nedärvas. Och det kan ju vara bra att ha i åtanke om man ska välja hingsten igen, att man kanske ska ha ett sto med väl sluten länd.
 
Sv: Vad vet ni om kombinationen Frieser-Fullblod?

Lite nyfiken... Förklara gärna vad uttrycket "öppen länd" betyder. Har faktiskt heller inte hört det tidigare...
 
Sv: Vad vet ni om kombinationen Frieser-Fullblod?

Jag är dålig på att förklara, men det är när länden (området mellan sadelläget och korset) är liksom lite lång och svag. Nån annan kan säkert förklara det bättre.
 
Sv: Vad vet ni om kombinationen Frieser-Fullblod?

Jag är också kass på att förklara men har letat upp ett par herrar med samma egenskap och som fått det på papper också.

125298.gif

"Uttrycksfullt huvud, lång välansatt hals, lång manke, lång öppen och omusklad ländrygg, något plant kors."

125642.jpg

"Uttrycksfullt huvud, välansatt, smal hals, något outvecklat bogparti, lång manke, något öppet ländparti och långt sluttande kors. "

Här syns det väldigt tydligt
125633.jpg

"Lång, öppen bål och ländrygg. "

1144.jpg

"Lång manke, ganska välliggande bog, något öppet ländparti."

Empire_uppstatlning.jpg

"Välansatt hals, välutvecklad manke, liggande bog, bra sadelläge, något öppet ländparti, sluttande kors."
 
Sv: Vad vet ni om kombinationen Frieser-Fullblod?

Man måste inte vara exteriörexpert för att se det. Läs igenom lite hingstbedömningar så kommer du stöta på det. Det är inte ett allvarligt fel, men gör hästens rygg lite svagare, och därför vill man optimalt ha en sluten länd på ridhästar. Det syns väldigt väl på ett uppställt foto, som de du har lagt ut.

Jag håller med om att han har fin exteriör för en frieser, men ingen är ju perfekt. Eftersom din avkomma har samma svaghet, fast i högre utsträckning, så ser den ju ut att nedärvas. Och det kan ju vara bra att ha i åtanke om man ska välja hingsten igen, att man kanske ska ha ett sto med väl sluten länd.

Aha, lång länd = öppen länd. Jag fattar :) Jag är så himla färsk inom aveln så jag har inte hunnit lära mig alla termer än. Visst är det så att ingen häst är perfekt och min hingst har turen att ha en stark länd fastän den är lång, han undersöks regelbundet av Håkan Lundell (equiterapeut) och hittills har han inga problem i länden utan den är välmusklad och stark (han är 8 år nu).

Här är fullblodsmamman, är hennes länd öppen eller sluten? Hon är förövrigt AB-premierad enligt förra ägaren.

MinnasII400.jpg
 
Sv: Vad vet ni om kombinationen Frieser-Fullblod?

Svårt att se tycker jag, man behöver nästan se hästen rakt från sidan för att vara säker.
 
Sv: Vad vet ni om kombinationen Frieser-Fullblod?

Vilken otroligt läcker fölis som finns i början av tråden och pappan var otroligt läcker med! Jag är helt såld i Frieserhästar! :D:love:
 
Sv: Vad vet ni om kombinationen Frieser-Fullblod?

Även jag har fortfarande svårt för detta med att tyda vad som menas med öppen länd. Lite osäker om jag har rätt. Kan man önska bilder på tydligt slutna ländar för att förtydliga?
/U
 
Sv: Vad vet ni om kombinationen Frieser-Fullblod?

Jag tolkar det som att en öppen länd har lite "slapp" muskulatur, länden buktar lite inåt istället för utåt.

958.jpg


"Bra överlinje och kors"

120406_01.jpg

172399_02.jpg

196970_04.jpg


Står inget om ländpartiet på dessa, men jag tycker de visar en "ej öppen" länd

1147019634055996357S600x600Q85.jpg


"bra sadelläge, stark rygg och länd, långt kors."

OBS! endast min tolkning! :o
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 288
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
946
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 708
Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 289
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp