Bukefalos 28 år!

Vad vet ni om kombinationen Frieser-Fullblod?

Sv: Vad vet ni om kombinationen Frieser-Fullblod?

tack! Det var så jag trodde, men jag funderade på om det var mer omfattande, kanske något om mellanrum mellan revben och höftknöl?
/U
 
Sv: Vad vet ni om kombinationen Frieser-Fullblod?

Ja, det har att göra med avståndet mellan sista revbenet och höftbensknölen, men också att det som gabby-ossi skriver liksom ser lite svagt ut, buktar inåt. Ryggen följer inte en jämn och stark linje, utan länden ser ut som en svag punkt.
 
Sv: Vad vet ni om kombinationen Frieser-Fullblod?

Tack för att ni förklarade så pedagogiskt, nu tror jag att jag förstår.. Kollade noga på de 2 jag hemma.. Inbillar mig att jag har koll..
/U
 
Sv: Vad vet ni om kombinationen Frieser-Fullblod?

Ja, det har att göra med avståndet mellan sista revbenet och höftbensknölen, men också att det som gabby-ossi skriver liksom ser lite svagt ut, buktar inåt. Ryggen följer inte en jämn och stark linje, utan länden ser ut som en svag punkt.

Tack så mycket för bilderna, är guld värt för mig få veta mer saker om exteriören på hästar.

Jag skulle säga att den här damen har sluten länd:

Joke064.jpg


Vad säger ni?
 
Sv: Vad vet ni om kombinationen Frieser-Fullblod?

Tack :) Hon är premierad med en 3:e premie+stambok av KFPS (Holland) och hon fick en 1:a premie av FPZV (Tyskland). Hon ska betäckas med hingsten i fråga i vår, jag tycker dom kompletterar varandra bra :O)
 
Sv: Vad vet ni om kombinationen Frieser-Fullblod?

Kul att du känner Alfons! Vet inget om förra ägaren, men nu har han en superbra ägarinna! Tråkigt att fölet var dödfött, vad var det för mamma till den? Mitt fbl sto har lite mycket nerver så jag hoppas att hans lite "sega" planar ut avkomman till en bra nivå.
 
Sv: Vad vet ni om kombinationen Frieser-Fullblod?

Ja det var lite tråkigt. Den såg fin och välskapt ut så vi vet inte riktigt vad sm var fel. Stoet är en korsning. (angloarab/hannoveranare/travare) Jag är inte så mycket för o betäcka korsningar men hon lämnar jättetrevliga och fina avkommor. Har en som är ett och ett halvt år i stallet nu. Supertrevlig och kanonsnygg(oftast. ;) Han växer just nu så han är lite ojämn).

Hans gamla ägare är.. ja.. speciell.. Den typen som spöar upp hästen innan den ens hinner göra nåt, för den ska minsann veta vem som bestämmer. Byter hästar och inriktning som en annan byter trosor ungefär.

Det tror jag nog kan bli bra. Har sett ett par avkommor till honom. Jättetrevliga i tempramentet. :)
 
Sv: Vad vet ni om kombinationen Frieser-Fullblod?

Sandra; Kul att du fick en avkomma av stoet, även om det inte var efter alfons. Har hört att han betäckte några fullblod när han stod i Värmland, är det någon av dem du träffat?? Du får gärna berätta mer om dem du träffat!! Stam, exteriör, temperament- allt är intressant!!! :bow:
 
Sv: Vad vet ni om kombinationen Frieser-Fullblod?

Jo jag hade ju en valack efter henne som jag fick ta bort för snart 2 år sedan. En kanon häst. Lite för snäll kanske. ;) Men han hoppade super och rörde sig riktigt trevligt. Tävlade mycket fälttävlan med honom, så nu hoppas jag den här blir lika mysig. Ser lovande ut iaf. :laugh:

Hmm. Svårt. Har ju bara sett dom som föl, men då har de sett trevliga ut. Har inte så jättekoll på stammen, men den ena var undan en nordsvensk tror jag. Den andra vet jag inte riktigt. Kan ha varit en Paint? Suck. Dålig koll jag har. Ska höra lite med min kompis som hade honom på foder om hon minns några av avkommorna.
Blev visst lite rörigt, men jag ska kolla upp lite så återkommer jag. :p
 
Sv: Vad vet ni om kombinationen Frieser-Fullblod?

Puttar upp tråden!

Hoppas någon har något mer att berätta!
 
Sv: Vad vet ni om kombinationen Frieser-Fullblod?

Hittade en bild på en avkomma efter Alfons. Man ser inte mycket alls tyvärr för den är bara några timmar gammal, och det är dålig vinkel, men iaf. ;)

30155640.jpg
 
Sv: Vad vet ni om kombinationen Frieser-Fullblod?

Den ser trevlig ut! Svårt att se typen men den har en härlig uppsyn! Var det den som hade en Paint mamma?
 
Sv: Vad vet ni om kombinationen Frieser-Fullblod?

Ja precis. Men det är i princip det enda jag vet om den. ;) borde vara ca 4 år nu. Inte säker. Men ska träffa min kompis ikväll, så ska förhöra henne lite då.. ;)
 
Sv: Vad vet ni om kombinationen Frieser-Fullblod?

Hej araxi!
Det är jag som är kompis med Sandra. Jag har haft Alfons på foder i två år så jag kanske kan svara på lite mer ;)
Vad vill du veta??
 
Sv: Vad vet ni om kombinationen Frieser-Fullblod?

HEJ!

Jag är nyfiken på hans avkommor! Deras temperament och typ. Hade du honom på foder som ridhäst eller betäckte han också under den perioden när han var hos dig? Jag har hört att han betäckte några fullblod när han fanns i värmland, vet du vad det blev av det? Jag har betäckt mitt fullblod med honom och är nyfiken på allt som har med, Alfons i synnerhet och Frieser-korsningar i allmänhet, att göra!

Mvh Araxi
 
Sv: Vad vet ni om kombinationen Frieser-Fullblod?

Jag hade honom som ridhäst och ägaren hade honom till avel. Så jag var inte så mycket när han betäckte. Men jag vet att han har betäckt fullblod, halvblod, tinker, ardenner, ponny, frieser, fjording. Avkommorna som jag har träffat har varit väldigt fina, lugna och lätthanterade. Precis som sin far. :)
Alfons är en väldigt snäll hingst som gör allt för sin ryttare/ägare. Dock har han haft en hård uppväxt som liten och är hårt hållen från början. Men han fick slappna av lite när han kom till mig :)
Så vill man ha en lite lugnare häst så är Alfons bra att avla med. Då han för med sitt temprament väldigt bra till sina avkommor. De avkommor jag har sett har även fått hans fina nacke :)
Nåt mer du vill veta? :)
 
Sv: Vad vet ni om kombinationen Frieser-Fullblod?

Hur stora har avkommorna blivit? Han är ju inte så stor själv även om han är otroligt maffig! Det verkar ju som om det finns en hel del avkommor efter honom med varierande mödrar, vet du vad de används till? Vet du förresten varför han inte är godkänd för Frieseravel? Var det storleken som satte stopp? Har för mig att jag läst att de måste vara 158 som 3åringar och minst 160 som 4åringar för att godkännas. Annars har han väl godkänt bruksprov?
Araxi
 
Sv: Vad vet ni om kombinationen Frieser-Fullblod?

Först och främst används de som ridhästar inom dressyr, men någon avkomma finns på ridskola och några körs också..
Anledningen till att han inte är godkänd är för han har en vit sula, vilket inte är godkänt.
 
Sv: Vad vet ni om kombinationen Frieser-Fullblod?

Jaha det var så det var, en vit sula... Hur stora har avkommorna blivit? Trevligt att de används och fungerar! Jag har ju tänkt att behålla min själv och vill ha en trevlig allround ridhäst så det låter ju lovande! Har du bilder på någon skulle jag bli jätteglad:D!
 

Liknande trådar

Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 261
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
942
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 682
Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 289
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp