väder och boende

Då mår man ju dåligt som medel, tål inte värme särskilt bra. Allt över 25 grader tycker jag är ganska plågsamt, särskilt om det varar mer än någon enstaka dag. Men här i mellan-Sverige brukar det handla om högst någon vecka i juli eller augusti.

Tycker att april-oktober är ofta alldeles perfekta här uppe i Sverige. Sedan är det trist med mörkret, kylan och lerslabbet.

Nja, man vänjer sig faktist när det är konstant ;) Det verkar de flesta göra, att du inte orkar med det betyder inte att de flesta som flyttar till sådana länder mår dåligt :) Däremot blir man askalas dålig på att hålla värmen i kalla länder.
 
Nja, man vänjer sig faktist när det är konstant ;) Det verkar de flesta göra, att du inte orkar med det betyder inte att de flesta som flyttar till sådana länder mår dåligt :) Däremot blir man askalas dålig på att hålla värmen i kalla länder.

Det tror jag också, att det är en högst personlig sak. Kanske skulle jag också vänja mig, men har svårt att se hur jag skulle kunna trivas med det. Otäckt med mycket värme under lång tid helt enkelt, tycker jag och väljer annorstädes att bo och vistas.
 
Jag gillar kyla och vinter. Jag hatar slask, få plusgrader och regn.
Kärleken är stark och placerade mig på en plats där vinter inträffar ungefär 1 vecka/år, resterande "vinter" består av det jag avskyr.
Jag skulle kunna flytta av den anledningen men tyvärr är övriga förutsättningar för livets drömmar bättre här än där jag kommer ifrån.
Jaja, det är bara mörker, lera och blött från slutet av oktober till någon gång i mars... :meh:
 
Styr väder och klimat vart ni väljer att bo?

Jag är jätte sugen på att flytta uppåt i landet och har varit i flera år. Jag älskar vinter och snö! Här insödra sverige är den inget att hurra över.


Ja, men inte enbart. Det finns fler aspekter som påverkar min livskvalité utöver klimatet, men det ska till riktigt ordentliga fördelar (ekonomiska, sociala eller emotionella) för att jag skulle flytta norrut mot mörkret och kylan.

Är helt klart mer positiv till att flytta söderöver i så fall.
 
Intressant frågeställning!
Har väl egentligen aldrig reflekterat över det, då jag aldrig någonsin flyttat.
Bor egentligen inte så långt norrut (precis mitt emellan Stockholm - Södertälje) men i det som normalt brukar kallas "Sthlms läns blåsigaste/kallaste/j*vligaste ort", särskilt vintertid. Uppenbarligen också på den kallaste fläcken i den orten, för bara man går ut till min brevlåda blir det 1.5 C varmare :banghead:
Nej, men vi blir insnöade x-antal gånger per vinter, det är kallare än -10.C minst tvåsiffrigt antal dagar per vinter och höstarna/vårarna är kallare och ruggigare än motsvarande orter på samma breddgrad.

Har någon här hört talas om en ort i Sverige där man inte blir insnöad flera gånger varje vinter, där det sällan är mer än -5-7.C kallt och det inte är så himla blåsigt och ruggigt typ 6 månader per år, slå en pling :p
 
Fast allt är ju relativt haha, det är ju inte som i Sverige direkt. :) Det är mer än bara vädret som lockar i just Spanien, annars hade man ju kunnat köra på fler medelhavsländer. Det finns en liten Svensk-ort på solkusten som dessutom bara har en timma till... eh, ett berg som jag inte kommer ihåg vad det heter och orkar inte googla, där det även finns skidåkning om man skulle få för sig att man vill roa sig med det. Visserligen tycker jag att det är en nackdel i att det är en Svensk-ort, man åker ju inte till Spanien för att träffa andra Svenskar, men det finns också fördelar i det.

Vi var i Västindien för drygt ett år sedan på Aruba. Jätte vackert och häftigt, men vi var less på ön redan efter två veckor. Tänk att bo där då!! Hua!


Österrike var perfekt för mig, nära Italien. Jäkla korkat att flytta tillbaka till mörkret egentligen.
 
Jag borde inte ens bo i Sverige egentligen, fryser så lätt och ser ingen tjusning med snö...brrr...
Somrarna är på gränsen för kalla....

Men inte så jag vantrivs heller ;) ev flytt till västkusten kanske kan mildra det liite hehe.
 
Ska du vara säker på snö bör du flytta långt upp typ Kiruna alt inåt landet mot fjällen. I tex Norrbotten växlar klimatet väldigt numera. Vintern varierar mellan tö och flera plusgrader och kalla perioder vilket gör att det inte är så mkt snö men däremot en variation mellan gnöglopp och blött för att sedan bli ishalt och knöligt. Jag var där på nyår och då ösregnade det och var 8 grader varmt. Igår när jag åkte hade det frusit på till isgata och var 15 grader kallt. Enormt trist vinterväder. Och så håller det på fram till april typ. Du kan glömma fluffig pudersnö och liknande...

Fast jag bor i Luleå (Norrbottenskusten) och fluffig pudersnö är precis vad vi har nu! Fantastiskt ridunderlag sedan mer än en månad tillbaka och jag räknar med att det fortsätter så till i april!
 
Styr väder och klimat vart ni väljer att bo?

Vi har provat bo på resp övervägt flytt till flera orter runt om i landet (samt utomlands) och klimatet har DEFINITIVT varit en viktig del i beslutet. Är uppvuxen i Umeå och därmed van vid ljusa sommarnätter och riktiga vintrar med snö. Att bo i Linköping var ingen höjdare p g a vintrarna - eller "ovintern" kanske man skulle säga... Var på väg till Karlskrona ett tag och Skåne har också varit aktuellt men båda föll bl a på det där med "ovintern" (särskilt Skåne - har hört hur Kirunabor som flyttat dit varit nära att frysa ihjäl vintertid..)

Bodde i Kiruna ett antal år - och det var förståss naturen och det på många sätt extrema klimatet med verkligen rejäl vinter och dessutom midnattssolen som var viktiga dragplåster när vi valde att flytta dit. Därifrån flyttade vi 35 mil söderut till Luleå där vi bor nu - och verkar bli kvar - tack vare bra vintrar med härligt ridunderlag och snö - samt fantastiska, soliga somrar (Luleå ligger i regel i topp i Solligan).

När det gäller jobben så har både maken och jag möjlighet att jobba på många olika orter - så boendemiljön inkl klimatet har därför kunnat få styra besluten i relativt hög grad.
 
Då kan du inte räkna med "riktig vinter", inte efter Norrlandskusten. Tänk isgata och snöglopp, kortare iskalla perioder varvat med tö. Utöver det är det ett vackert område!

Nåja, norrlandskusten är lång :p Bor i Umeå och här kan det nog vara lite som du beskriver, lite skitvintrar med is och kyla. Men Luleå har haft ordentliga vintrar i alla fall sedan jag kommer ihåg. Sen att det kan vara lite skakigt i början är en annan sak.
 
Fast jag bor i Luleå (Norrbottenskusten) och fluffig pudersnö är precis vad vi har nu! Fantastiskt ridunderlag sedan mer än en månad tillbaka och jag räknar med att det fortsätter så till i april!

Jag var i krokarna över nyår och då ösregnade det och därefter blev det ishalka. Jag lämnade i måndags och då hade det kommit några cm snö. Har släkt däruppe och de klagar alltid över att det inte är ngn riktig vinter (eller rättare sagt att klimatet varierar mellan tö, ishalka och köldknäppar.
 
Jag var i krokarna över nyår och då ösregnade det och därefter blev det ishalka. Jag lämnade i måndags och då hade det kommit några cm snö. Har släkt däruppe och de klagar alltid över att det inte är ngn riktig vinter (eller rättare sagt att klimatet varierar mellan tö, ishalka och köldknäppar.

Vad är "i krokarna"?
 
Några mil från Luleå

Här har vi ett par dm fluffig, härlig nysnö! Och vi har som sagt haft fantastiskt ridunderlag med packad snö i mer än en månad och kan räkna med att det så förblir fram till i april. Undrar alltid hur hästfolk söderut står ut med leran - vi har den bara vår och höst. Och i höstas var det dessutom så torrt så jag tror inte det var lerigt mer än någon vecka.

Vi hade regn och ishalka här i måndags - så att det blev halt på bara asfaltvägar - men i övrigt blev det bara lite skare på snön av det regnet. Och sedan har det alltså kommit ny, fluffig snö ovanpå.
 
De tre senaste vintrarna har varit bedrövliga här i Luleå tycker jag. Denna vinter har börjat rätt bra, men så kom spöregn i fredags och allt blev is. Nu har det snöat igen i ett par dagar, och vintern har blivit vinter igen, nu -22, tjoho! Men det är knaggligt under. Faktiskt skönt att höra att en ryttare upplever att det är bra underlag nu! Jag hoppas fortfarande att den här "istiden" bara är en dipp i statistiken. Men nog åkte jag skidor på havsisen i april, så det var ju ingen total katastrofvinter i fjol.

Jag vill ha kall (det behöver inte vara konstant -22, men) vinter med snö och inte så varma somrar. Bor nog rätt så rätt, men de senaste isiga vintrarna har jag drömt om inlandet eller ännu mer norrut. Kikar ibland på jobb och bostäder på andra ställen, men har hittills varit för bekväm för att göra något av det.
 
De tre senaste vintrarna har varit bedrövliga här i Luleå tycker jag. Denna vinter har börjat rätt bra, men så kom spöregn i fredags och allt blev is. Nu har det snöat igen i ett par dagar, och vintern har blivit vinter igen, nu -22, tjoho! Men det är knaggligt under. Faktiskt skönt att höra att en ryttare upplever att det är bra underlag nu! Jag hoppas fortfarande att den här "istiden" bara är en dipp i statistiken. Men nog åkte jag skidor på havsisen i april, så det var ju ingen total katastrofvinter i fjol.

Jag vill ha kall (det behöver inte vara konstant -22, men) vinter med snö och inte så varma somrar. Bor nog rätt så rätt, men de senaste isiga vintrarna har jag drömt om inlandet eller ännu mer norrut. Kikar ibland på jobb och bostäder på andra ställen, men har hittills varit för bekväm för att göra något av det.

Har du möjligen hästen på Herstön - d v s alldeles vid havet?! Det här med väder är ju faktiskt många gånger väldigt lokalt! Ett par mil söder om Skellefteå - vid Bureåtrakten - bildas s k snökanoner ute över havet vilket innebär att de kan få ENORMA mängder snö på mkt kort tid (vid något tillfälle t ex 80 cm på ett dygn). Trots att även Luleå ligger vid havet bildas dock inte sådana snökanoner här eftersom det uppenbarligen inte är precis samma förutsättningar.

Närheten till havet påverkar väldigt mycket på andra sätt också. Jag bor i Gammelstad, ca 1 mil från Luleå centrum och därmed också ca 1 mil från havsbandet. Under höst och vinter skiljer det oftast 5 grader i temperatur på denna mil. Kollegor som bor ytterligare en knapp mil från stan/havet har ytterligare 5 grader kallare. Och vårt stall ligger ungefär 15 km från havet - så även om det varit någon plusgrad som medfört is på marken inne i stan är det oftast ändå minusgrader vid stallet och därmed behåller vi det fina ridunderlaget!

Samma sak när vi var hos mina föräldrar i Umeå på julafton. Min kusin som bor ute vid havet ett par mil utanför Umeå hade spöregn - medan vi som befann oss i stan inte hade något regn eller någon nederbörd ö h t. Detta gör ju också att radions väderprognoser blir så värdelösa att det nästan är komiskt... "norra Sveriges kust- och inland".... och sedan ska man försöka sammanfatta vädret över halva Sveriges yta med några korta ord...!
 
@Minett Jag har inte häst, gläds bara med er som har det! :) Men jag håller helt med om det lokala inom kommunen, och även kustbandet i övrigt. Har en bekant som har stall i S Sunderbyn, och hon verkar nöjd nu också. (Men i fjol visade hon bilder på hemska ishagar.)
 
15823689_729045943926916_4461672943243201143_n.jpg

När jag satt och rensade bland bilderna i min dator "snubblade" jag över denna - från 28 januari 2015 - fotad i en av våra hagar ca 2 mil från Luleå. Hästen på bilden är en islandshäst och då kan ni tänka er att vår shettis hade lite problem...!! Han fick hålla sig till de "stigar" islandshästarna trampade upp till dess vi fick skotta upp delar av hagarna med traktor...!

15822845_729049970593180_1878033024969701358_n.jpg

Ibland har vi av instruktörer från södra Sverige som vart här under barmarkstiden fått frågan om vi möjligen har giraffer p g a att översta eltråden på hagarna sitter så oerhört högt upp... Men under senvintern brukar översta tråden ändå inte ens nå upp till knäna på hästarna... Hästen på bilden ovan är bara 2 år, när de fullvuxna hästarna står vid staketet ser det ÄNNU tokigare ut! TUR att de inte är rymningsbenägna!!!
 
Styr väder och klimat vart ni väljer att bo?

Jag är jätte sugen på att flytta uppåt i landet och har varit i flera år. Jag älskar vinter och snö! Här insödra sverige är den inget att hurra över.

Ja verkligen. Född och uppvuxen i Norrbotten men bott ett par år söderut innan jag flyttade till Umeå för studier. Det var inte frivilligt och när jag är klar kommer jag flytta söderut igen. Hatar den långa hösten som börjar svinkallt i september och så blir det inte sommar-feeling förrän i slutet på maj. Och det är mörkt och kallt och nä fy, inte ett fan. Sommaren är inte så mycket att hurra över den heller, det enda positiva är att det är ljust.
 
Klimatet är absolut en del av kriterierna för vart man ska bo, även om det inte är det viktigaste. Jag gillar riktig vinter och riktig sommar. Vill ha snö på vintern så jag kan åka skidor, tolka bakom hästen, vara ute och grilla i naturen, bygga snölyktor, älskar ljuset som kommer med snön och allt det där glittrigt vackra som bara ett snölandskap kan ge. Snö är frid för själen!

Men det är ju sommar med. Och då menar jag sommar så man kan bada. Inte bli ihjälbiten av mygg, inte behöva sätta på sig en tröja efter lunch utan det ska vara ljummet på kvällarna så man kan sitta ute på altanen i goda vänners lag och dricka spritsers och bara vara.

Jag flyttade från Göteborg eftersom det inte är tillräckligt med vinter där. Nu bor jag dryga timmen utanför Göteborg och här har vi snö. Tyvärr saknar jag en bra badsjö i närheten, men en vacker dag kanske jag flyttar härifrån och köper mig en liten gård vid en sjö så jag kan ha egen brygga.

My home is where I hang my hat. Viktigast är att det finns bra människor och att det finns bra aktiviteter i området. Och att det inte tar alltför lång tid till en internationell flygplats.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ja, drömsemester? Hur är din drömsemester? Aktivitet? Resmål? Värme eller kyla? Längd? Jag velar mellan en ridsemester med bra hästar...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
3 320
Skola & Jobb Jag kommer inom ett år att flytta ca 40 mil hem till den stad som jag vuxit upp i. Jag har de senaste 7 åren bott på annan ort och har...
Svar
0
· Visningar
310
Senast: seahawk
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 714
Senast: sthu
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 314
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023

Omröstningar

Tillbaka
Upp