Drömsemester?

alazzi

Trådstartare
Ja, drömsemester? Hur är din drömsemester? Aktivitet? Resmål? Värme eller kyla? Längd?

Jag velar mellan en ridsemester med bra hästar och en skidsemester. Ridsemester behöver riktigt bra hästar och gärna ok mat. Jag har varit i flera länder och ridigt och bäst har Sydafrika och Ungern varit. Bra hästar, god mat och perfekt väder. Övriga ridresor har varit sämre. Sämre hästar, sämre mat och boende.

Skidsemester bygger också på väder och bra mat men där styr man själv mer. Där är det enklare att välja. Stor plånbok ger större chans för en perfekt upplevelse.
 
Min drömsemester vore en veckas vildcamping med bara mig och djuren, med perfekt väder och en välutmärkt led. Med några byar/matdepåer att besöka på vägen och en kamera med outsinligt minne och batterier.

(och sedan minst fyra dagar hemma i min egen säng innan jag går tillbaka till jobbet. )
 
Stad med muséer och historiska sevärdheter, botaniska trädgårdar, samt dagsturer till sevärdheter utanför stan. Värme 15-20 grader, i en vecka ungefär. Bra utbud prisvärda restauranger och shopingmöjligheter.
 
Jag tänker typ Filippinerna eller något liknande i en månad , utforska några veckor. Har inte gjort research än, för då kommer jag inte kunna hejda mig utan kommer att boka 😅 jag håller på att spara pengar till "drömresan", nästa vinter borde inte vara omöjligt att den kan bli av!
 
Jag tål inte värme/hetta så en semester i riktigt varma länder går bort. Hellre Island och varma källor. Problemet med Island (varit där två gånger) är maten och boendet.
 
En fjällvandring med tält, gasolkök mm. Kommer inte ske pga dålig kondis. Men det vore en dröm, både själv med hund och med hela familjen.

Svalbard innan det smälter och likaså Antarktis vore häftigt. Och Patagonien och eldslandet.
Sen vore även Döda havet och Petra mm fantastiskt att se.
 
EN drömresa? Det finns ju så MÅNGA resmål?!
Jag vill rida i mongoliet, trekka i Nepal, upptäcka turkmenistan, dyka vrak i Narvik, Truuk lagoon och Snake island, åka till pyramiderna på svalbard, lära mig åka turskidor och åka på vintertur i svenska eller Norska fjällen, åka tunnelbana i Moskva, dyka ordagrottan (tyvärr också den i Ryssland så det går bort) och grottorna i mexicooch listan blir längre och längre.
Har haft förmånen att bocka av flera av mina dtömresmå de senaste åren l - bland annat hingstsläppet på. Lojsta!!!

Jag skriver det här från en takterrass i Dahab i Egypten där jag både igår och idag bockade av djuret som i alla år stått näst högst på min djurbucketlist - åttaarmad bläckfisk.
(Den där djälva lämmeln längst upp har jag missat på alla mina 9-10 fjällturer!)

Men det blir mycket makaroner och ketchup när jag kommer hem 😀
 
EN drömresa? Det finns ju så MÅNGA resmål?!
Jag vill rida i mongoliet, trekka i Nepal, upptäcka turkmenistan, dyka vrak i Narvik, Truuk lagoon och Snake island, åka till pyramiderna på svalbard, lära mig åka turskidor och åka på vintertur i svenska eller Norska fjällen, åka tunnelbana i Moskva, dyka ordagrottan (tyvärr också den i Ryssland så det går bort) och grottorna i mexicooch listan blir längre och längre.
Har haft förmånen att bocka av flera av mina dtömresmå de senaste åren l - bland annat hingstsläppet på. Lojsta!!!

Jag skriver det här från en takterrass i Dahab i Egypten där jag både igår och idag bockade av djuret som i alla år stått näst högst på min djurbucketlist - åttaarmad bläckfisk.
(Den där djälva lämmeln längst upp har jag missat på alla mina 9-10 fjällturer!)

Men det blir mycket makaroner och ketchup när jag kommer hem 😀
Vänta nu... Finns det PYRAMIDER på Svalbard!?
 
Egyptien har jag valt bort sen länge. Värme, terrorism och magsjuka...Pyramiderna ja. Men nja. Vill inte bo på något "all inklusive" och göra dagsutflykter.
 
Min drömsemester skulle vara en kombination av min näst senaste till New York och resan till Gran Canaria i februari.

Dvs värmen, solen och sandstranden i GC men maten från NY. Funderar på om Kalifornien är svaret på mina drömmar, men resan känns alldeles för lång.
 
Vad är problemet med maten och boendet på Island? Har inte råkat på problem med någondera?
Värme nej, maten ja. Jag är kräsen. Maten på en långritt på Island är tveksam. Jag åt enbart potatis många gånger på långritten. Vi sov ofta i gymnastiksalar men det kan jag leva med bara jag får ätbar mat.
 
Egyptien har jag valt bort sen länge. Värme, terrorism och magsjuka...Pyramiderna ja. Men nja. Vill inte bo på något "all inklusive" och göra dagsutflykter.
Nu är jag väldigt långt från just pyramiderna men varför skulle du behöva bo på en all inclusive? Jag bor en supermysig guesthouse med fem rum? Min mamma reste runt i Egypten under nån månad och var inte heller hon på nån allinclusive trots att hon besökte pyramiderna, Nilkryssning och några öknar. Hon fick däremot en socka stulen av en ökenräv när hon sov i öknrn men det man man ju leva med.

Terrorism, visst det har ju förekommit minst handfull terroristattentat på olika ställen jag rest till genom åren men inte avstår jag från att resa till varken Manchester, London eller Stockholm på grund att det...

Värmen däremot, det är ju det aber jag håller med dig om!
 
Sedan finns det hundratals platser jag drömmer om att besöka, men om jag inte kan ta med mig djuren kommer det inte att hända. Alltså är det inte en drömsemester, bara en dröm. :D
 
Värme nej, maten ja. Jag är kräsen. Maten på en långritt på Island är tveksam. Jag åt enbart potatis många gånger på långritten. Vi sov ofta i gymnastiksalar men det kan jag leva med bara jag får ätbar mat.
Okej, ja det är säkert varierande kvalitet på både mat och inkvartering beroende på researrangör och budget, både på Island som också på andra ställen i världen :)
 
Nu är jag väldigt långt från just pyramiderna men varför skulle du behöva bo på en all inclusive? Jag bor en supermysig guesthouse med fem rum? Min mamma reste runt i Egypten under nån månad och var inte heller hon på nån allinclusive trots att hon besökte pyramiderna, Nilkryssning och några öknar. Hon fick däremot en socka stulen av en ökenräv när hon sov i öknrn men det man man ju leva med.

Terrorism, visst det har ju förekommit minst handfull terroristattentat på olika ställen jag rest till genom åren men inte avstår jag från att resa till varken Manchester, London eller Stockholm på grund att det...

Värmen däremot, det är ju det aber jag håller med dig om!
Bodde heller inte på all inclusive i Egypten. Pyramiderna var häftiga men jag kom aldrig till Luxor eller Assuan så dit måste jag nångång!
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 274
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 981
Senast: Dimmoln
·
Övr. Katt Min högt älskade moster gick bort i lördags och nu har jag hennes fina katt boende hos mig. Bondkatt, runt två år (har exakt...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 365
Senast: Stereo
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 604
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp