Drömsemester?

Om det är till någon tröst kan jag säga att jag inte såg en enda spindel under alla de fyra veckor jag spenderade i Costa Rica, och då har det landet ändå världens största biologiska mångfald. Jo, vi såg faktiskt en tarantell, men det var bara för att en guide pekade ut den för oss där den satt väldigt väl gömd inuti en trädstam när vi vandrade i ett naturreservat. Jag var ganska orolig för just spindlar och ormar men vi fick lära oss att båda är både skygga och nattaktiva så det är osannolikt att man stöter på dem såvida man inte ger sig ut och promenerar i regnskogen på natten. Men det kan ju hända såklart och beror nog lite på hur och var man bor osv!
Jag är nog mest rädd att få dem i typ sängen på natten :nailbiting: förstår att det inte är särskilt stor risk men jag hade dött, på riktigt, om det hänt (jag behöver ofta gå på toa och sådant i mörkret så även om ingen annan skulle stöta på dem så skulle definitivt JAG som är så rädd göra det). Men jag ska fundera över det, jag skulle verkligen vilja åka och uppleva regnskog på riktigt. Det har jag velat ända sedan jag köpte regnskog via barnens regnskog i costa rica i slutet av 80-talet .
 
Jag är nog mest rädd att få dem i typ sängen på natten :nailbiting: förstår att det inte är särskilt stor risk men jag hade dött, på riktigt, om det hänt (jag behöver ofta gå på toa och sådant i mörkret så även om ingen annan skulle stöta på dem så skulle definitivt JAG som är så rädd göra det). Men jag ska fundera över det, jag skulle verkligen vilja åka och uppleva regnskog på riktigt. Det har jag velat ända sedan jag köpte regnskog via barnens regnskog i costa rica i slutet av 80-talet .
Jag förstår dig verkligen! Jag är väldigt rädd för insekter av alla de slag och tyckte att det var jättejobbigt emellanåt när katastroftankarna trängde sig på under månaderna innan vi åkte, men det var så otroligt mycket bättre än jag hade vågat hoppas på. Det värsta vi stötte på inomhus var ett par kackerlackor och pyttesmå ödlor, men aldrig i sovrummet och de gav sig av illa fort när man kom. I trädgården däremot fick vi besök av såväl apor som näsbjörnar och leguaner :love: Ju mer modernt och i ju mer uppbyggda områden man bor, desto mindre är risken för att man ska behöva hantera ovälkomna gäster. Hoppas att du lyckas ta dig iväg en dag, för det är verkligen helt fantastiskt! :heart
 
Min drömresa vore en ridsafari i Afrika nånstans :love: Dock är det inget som känns aktuellt just nu, låter som man måste vara en väldigt duktig ryttare med riktigt bra kondis för att klara av det men kanske om ett antal år!
Har en tanke om att försöka få till en ridresa när jag fyller 40, så har jag 7 år på mig att samla ihop till en bra budget och gott om fickpengar. Inkaleden vore häftig att rida, Bulgarien, Marocko... Nåt med fina vyer, gärna nåt arkeologiskt el historiskt, bekvämt boende och bra mat.
 
Min drömresa vore en ridsafari i Afrika nånstans :love:
Det var min drömresa i många år och i våras kunde jag äntligen genomföra den. Det är utan tvekan det bästa jag någonsin gjort! Herregud vilken resa.

IMG_0862.jpeg
 
Senast ändrad:
Åh! 😍 Berätta mer?!
Ja mig behöver man inte be två gånger 😂🙈.

Min resa gick till Botswana. Det finns många fina resor till olika länder men lite av en slump blev det Botswana för mig. Jag har inte ångrat det en sekund! I reservatet där vi red rörde sig stora mängder djur och ostört dessutom. Till skillnad från reservaten i Sydafrika där ägaren till reservatet äger djuren som finns där (och håller dem inne med staket) äger man aldrig djuren i Botswana och staket är förbjudna. Så djuren rör sig fritt och lever som de ska.

Vi red i lite drygt en vecka och bodde på tre olika camps (enkla men otroligt vackra) och åt fantastisk mat varenda dag. Hästarna var välmående och fina att rida och togs väl om hand. Ridningen var fantastisk 😍. Många långa galopper på led eller i bredd. Vi såg dagligen stora hjordar med elefanter, zebror och många giraffer. Vi såg också hyenor och lejon (men på ordentligt avstånd) och många andra djur. Det är det största jag varit med om, att komma så nära så otroligt vilda och vackra djur.

IMG_1272.jpeg
 
Ja mig behöver man inte be två gånger 😂🙈.

Min resa gick till Botswana. Det finns många fina resor till olika länder men lite av en slump blev det Botswana för mig. Jag har inte ångrat det en sekund! I reservatet där vi red rörde sig stora mängder djur och ostört dessutom. Till skillnad från reservaten i Sydafrika där ägaren till reservatet äger djuren som finns där (och håller dem inne med staket) äger man aldrig djuren i Botswana och staket är förbjudna. Så djuren rör sig fritt och lever som de ska.

Vi red i lite drygt en vecka och bodde på tre olika camps (enkla men otroligt vackra) och åt fantastisk mat varenda dag. Hästarna var välmående och fina att rida och togs väl om hand. Ridningen var fantastisk 😍. Många långa galopper på led eller i bredd. Vi såg dagligen stora hjordar med elefanter, zebror och många giraffer. Vi såg också hyenor och lejon (men på ordentligt avstånd) och många andra djur. Det är det största jag varit med om, att komma så nära så otroligt vilda och vackra djur.

Visa bifogad fil 133903
Tack. :heart Och wow! Jag har aldrig varit särskilt intresserad av vanliga safariresor av olika anledningar men att åka på en riktigt bra ridresa är ju drömmen. Tyvärr brukar hur hästarna tas om hand eller mår oftast vara hindret. :( Vilket företag är detta?
 
Tack. :heart Och wow! Jag har aldrig varit särskilt intresserad av vanliga safariresor av olika anledningar men att åka på en riktigt bra ridresa är ju drömmen. Tyvärr brukar hur hästarna tas om hand eller mår oftast vara hindret. :( Vilket företag är detta?
Ja, man måste ju verkligen kolla upp att hästarna har det bra! Jag åkte genom African Horse Safaris och de förmedlar ridsafaris. På deras hemsida kan man för varje resa se hur djuren sköts och de förmedlar bara till ställen med bra hästhållning och som de själva besökt minst ett par gånger. Där jag red hade alla hästar egna utprovade sadlar och träns, de skoddes och sköttes korrekt, hade stora hagar som de lever i. De har också ett noggrant system för hur hästarna går så de får tillräckligt med vila. Min häst hade haft semester i en vecka och sedan ridits av en groom dagarna innan jag kom så den inte skulle vara för pigg ;). Efter safarin hade den 10 dagars semester.

Det var också mycket strikt med ridningen (krav att man är följsam och rutinerad) och vi red mycket på led i galoppen pga risk för elefanthål i marken. Ritterna var långa men lugna, inga galna galopper utan i sansad takt så det inte skulle slita på hästarna för mycket.

Min häst var en av de finaste jag nånsin ridit faktiskt ❤️.
 
Det var min drömresa i många år och i våras kunde jag äntligen genomföra den. Det är utan tvekan det bästa jag någonsin gjort! Herregud vilken resa.

Visa bifogad fil 133882
Hur åkte du, alltså själv, med vänner/familj eller i grupp med "okända"?

Hästsafari är verkligen en dröm men har inte riktigt någon att åka det på (inga ridintresserade singel kompisar) så har börjat fundera på att åka själv.
 
Efter en svår ridolycka är jag för osäker för att rida okända hästar utomlands men jag hade en arbetskamrat som berättade att han och hans fru som bröllopsresa hade ridit mellan olika slott i Polen i en vecka med fantastisk mat och otroligt fina slottsboenden och fina hästar. Det hade verkligen varit något jag velat göra om jag hade vågat. Hade också velat åka till Portugal och rida lusitanos på en dressyrkurs och prova piaff och passage. Men jag vet att jag skulle känna mig för osäker och inte njuta av det så det känns som bortkastade pengar. I övrigt så hade jag gärna åkt någonstans och bott på lyxhotell en vecka och njutit av livet. Gärna i en storstad.
 
Jag vill utforska vacker natur och äta god mat. Vandra mellan vingårdar i Italien kanske, åka till någon söderhavsö och snorkla. Ridresa i Sydamerika, vandra i Alaska, gå Inkaleden. Tillbringa några dagar i en mysig liten by någonstans i Europa. Så länge det inte är en storstad eller all inclusive så är det en dröm 😍

Något jag planerar är i alla fall att hyra ett hus någonstans i Alperna, packa in pojkvän och alla våra respektive barn och göra mindre dagsvandringar någon sommar i närtid.
 
Hur åkte du, alltså själv, med vänner/familj eller i grupp med "okända"?

Hästsafari är verkligen en dröm men har inte riktigt någon att åka det på (inga ridintresserade singel kompisar) så har börjat fundera på att åka själv.
Jag åkte själv! Jag hade gärna rest med sällskap men jag känner inga som är ridintresserade och dessutom ville åka till Afrika på ridsafari. Förmedlaren jag åkte med säger att ungefär 50% reser solo men jag tror procenten är mycket högre på den typen av ritt jag gjorde. Jag tror par och vänner kanske reser på sådana resor där man bor på en lodge och gör dagsritter. Jag undvek därför den typen av resa eftersom jag inte ville känna mig ensam.

På min resa var vi sju personer varav alla reste solo utom två (en pappa med vuxen dotter). Ett jättetrevligt gäng som jag hade oerhört roligt med och jag har fortfarande kontakt med min goa tent mate :).
 
Jag åkte själv! Jag hade gärna rest med sällskap men jag känner inga som är ridintresserade och dessutom ville åka till Afrika på ridsafari. Förmedlaren jag åkte med säger att ungefär 50% reser solo men jag tror procenten är mycket högre på den typen av ritt jag gjorde. Jag tror par och vänner kanske reser på sådana resor där man bor på en lodge och gör dagsritter. Jag undvek därför den typen av resa eftersom jag inte ville känna mig ensam.

På min resa var vi sju personer varav alla reste solo utom två (en pappa med vuxen dotter). Ett jättetrevligt gäng som jag hade oerhört roligt med och jag har fortfarande kontakt med min goa tent mate :).

Åh, det låter så underbart! Jag var på väg att åka på en liknande (fast helt olik såklart) resa till Island precis när pandemin kom och är fortfarande ledsen att det inte blev av.
 
Åh, det låter så underbart! Jag var på väg att åka på en liknande (fast helt olik såklart) resa till Island precis när pandemin kom och är fortfarande ledsen att det inte blev av.
Jag var också på väg precis när pandemin drog igång. Sen blev jag gravid och så kom livet i mellan. Jag satt och gnällde till min man att jag aaaaldrig kommer komma i väg trots att är min drömresa och då sa han Jamen boka den nu då. Så efter några dagars velande så gjorde jag det. För mig var det väldigt mycket pengar men 100% värt det.

(Nu sitter jag och försöker övertyga mig själv att jag har råd att åka om tre år igen, men till Tanzania 😂. Men liksom titta:

IMG_3868.jpeg


😍)
 
Jag var också på väg precis när pandemin drog igång. Sen blev jag gravid och så kom livet i mellan. Jag satt och gnällde till min man att jag aaaaldrig kommer komma i väg trots att är min drömresa och då sa han Jamen boka den nu då. Så efter några dagars velande så gjorde jag det. För mig var det väldigt mycket pengar men 100% värt det.

(Nu sitter jag och försöker övertyga mig själv att jag har råd att åka om tre år igen, men till Tanzania 😂. Men liksom titta:

Visa bifogad fil 133919

😍)
Herregud vad häftigt!! 😍
 
Jag åkte själv! Jag hade gärna rest med sällskap men jag känner inga som är ridintresserade och dessutom ville åka till Afrika på ridsafari. Förmedlaren jag åkte med säger att ungefär 50% reser solo men jag tror procenten är mycket högre på den typen av ritt jag gjorde. Jag tror par och vänner kanske reser på sådana resor där man bor på en lodge och gör dagsritter. Jag undvek därför den typen av resa eftersom jag inte ville känna mig ensam.

På min resa var vi sju personer varav alla reste solo utom två (en pappa med vuxen dotter). Ett jättetrevligt gäng som jag hade oerhört roligt med och jag har fortfarande kontakt med min goa tent mate :).
Å det låter fantastiskt!
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 273
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 980
Senast: Dimmoln
·
Övr. Katt Min högt älskade moster gick bort i lördags och nu har jag hennes fina katt boende hos mig. Bondkatt, runt två år (har exakt...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 365
Senast: Stereo
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 602
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp