Drömsemester?

Ja, drömsemester? Hur är din drömsemester? Aktivitet? Resmål? Värme eller kyla? Längd?

Jag velar mellan en ridsemester med bra hästar och en skidsemester. Ridsemester behöver riktigt bra hästar och gärna ok mat. Jag har varit i flera länder och ridigt och bäst har Sydafrika och Ungern varit. Bra hästar, god mat och perfekt väder. Övriga ridresor har varit sämre. Sämre hästar, sämre mat och boende.

Skidsemester bygger också på väder och bra mat men där styr man själv mer. Där är det enklare att välja. Stor plånbok ger större chans för en perfekt upplevelse.
Jag hade älskat att åka på en ridresa men tar mig inte iväg på sådana evenemang tyvärr.
Men en drömsemester är det :)
 
Brasilien är ett land jag gärna hade velat besöka ser ut att ha så otroligt vacker natur och vara en kulturupplevelse :)
 
Vilken härligt inspirerande tråd!

Jag/vi har i många år prioriterat annat än resor, så jag är inte särskilt berest och skulle därmed tycka att det vore roligt och intressant att åka nästan var som helst där jag inte varit. Jag tackar heller aldrig nej till en weekend i London. Var där ganska mycket som ung vuxen, och jag kan då och då verkligen längta tillbaka. London på våren är speciellt!

Just nu skulle dock drömresan gå till en lugn, varm strand utan allt för mycket folk. Jag skulle vilja ligga på en vit strand, titta upp i en klarblå himmel och bara må bra. Var i världen den stranden finns har jag däremot ingen riktig koll på.

Skulle även tycka att det var oerhört häftigt att få uppleva hur livet ser ut på Svalbard och/eller Grönland, något med klimatet och den karga naturen tilltalar mig väldigt. Ytterst tveksamt på om jag någonsin kommer dit dock.

Azorerna är också ett ställe jag oerhört gärna skulle vilja besöka. Och Shetlandsöarna. Jag kan inte välja "bara" ett drömresemål, det finns så många ställen som jag så gärna skulle besöka.
 
Har en dröm om en ridresa till Anderna eller Kirgizistan efter Sidenvägen. Ser helt otroligt ut :love:
Tror dock att jag skulle vara för bekväm att göra det i verkligheten 😅

Mer realistiskt skulle vara att åka och se tävlingarna på Olympia i London.
Jag har varit på ridresa i Krigizistan och rekommenderar det verkligen! Otroligt häftiga miljöer! Så obekvämt är det inte, om man gör sin research och ser till att ha tillräckligt varma kläder/sovsäck med sig, det var en del i min grupp som inte förstått att det kan bli minusgrader och snöa även på sommaren. Men man har tält, ridningen är lugn och maten helt ok.
 
Senast ändrad:
Jag har varit på ridresa i Krigizistan och rekommenderar det verkligen! Otroligt häftiga miljöer! Så obekvämt är det inte, om man gör sin research och ser till att ha tillräckligt varma kläder/sovsäck med sig, det var en del i min grupp som inte förstått att det kan bli minusgrader och snöa även på sommaren. Men man har tält, ridningen är lugn och maten helt ok.
En korrigering gällande maten som jag objektivt beskrivit som helt ok, rent subjektivt så har jag fortfarande en stark längtan efter en lunch på lite för torrt hembakt vitt bröd (torrt för att vi inte varit i bebyggelse på ett par dagar) , burkmakrill, sylt och soltorkade aprikoser från deras köksträdgård och te på en duk utbrett på en gräsäng 3000 meter över havet medan hästarna betar omkring oss.
Plov tillagad i ett bensinspritkök och serverad i ett varmt tält sittandes på sadelfiltar är också otroligt gott. I alla fall just då :-)!
 
Det var min drömresa i många år och i våras kunde jag äntligen genomföra den. Det är utan tvekan det bästa jag någonsin gjort! Herregud vilken resa.

Visa bifogad fil 133882
Läste allt du skrev och det låter ju magiskt :love: vad räknades som tillräckligt rutinerad? Jag red i många år o skulle förstås "rida igång" lite extra inför en sån resa men red främst ridskolehästar, några privata.

Hur åkte du, alltså själv, med vänner/familj eller i grupp med "okända"?

Hästsafari är verkligen en dröm men har inte riktigt någon att åka det på (inga ridintresserade singel kompisar) så har börjat fundera på att åka själv.
Här finns jag! Dock måste jag spara ihop så åk på nån själv så kan vi åka på nån ridresa tillsammans när jag fått ihop pengarna, om du vill förstås :)
 
Läste allt du skrev och det låter ju magiskt :love: vad räknades som tillräckligt rutinerad? Jag red i många år o skulle förstås "rida igång" lite extra inför en sån resa men red främst ridskolehästar, några privata.


Här finns jag! Dock måste jag spara ihop så åk på nån själv så kan vi åka på nån ridresa tillsammans när jag fått ihop pengarna, om du vill förstås :)
Å vad kul! Det vill jag :)
 
Ja mig behöver man inte be två gånger 😂🙈.

Min resa gick till Botswana. Det finns många fina resor till olika länder men lite av en slump blev det Botswana för mig. Jag har inte ångrat det en sekund! I reservatet där vi red rörde sig stora mängder djur och ostört dessutom. Till skillnad från reservaten i Sydafrika där ägaren till reservatet äger djuren som finns där (och håller dem inne med staket) äger man aldrig djuren i Botswana och staket är förbjudna. Så djuren rör sig fritt och lever som de ska.

Vi red i lite drygt en vecka och bodde på tre olika camps (enkla men otroligt vackra) och åt fantastisk mat varenda dag. Hästarna var välmående och fina att rida och togs väl om hand. Ridningen var fantastisk 😍. Många långa galopper på led eller i bredd. Vi såg dagligen stora hjordar med elefanter, zebror och många giraffer. Vi såg också hyenor och lejon (men på ordentligt avstånd) och många andra djur. Det är det största jag varit med om, att komma så nära så otroligt vilda och vackra djur.

Visa bifogad fil 133903
När/vilken period åkte du? Jag antar att det var under vinterhalvåret, eller?
 
Läste allt du skrev och det låter ju magiskt :love: vad räknades som tillräckligt rutinerad? Jag red i många år o skulle förstås "rida igång" lite extra inför en sån resa men red främst ridskolehästar, några privata.
Otroligt magiskt!

För den resan jag var på skulle man kunna hantera hästen väl i skritt, trav och galopp. Man måste kunna rida lätt och rida i fältsits länge (inte tillåtet att sitta på hästen i galoppen). Man måste ha en lätt hand och får under inga omständigheter dra hästarna i munnen och man måste ha god ridbalans. Sen måste man ju ha kondition för att rida i flera timmar och inte vara för rädd. Man skrittar och galopperar mest på den ritten jag var på och skulle en situation uppstå med de vilda djuren så måste man kunna hålla huvudet kallt och följa de instruktioner man får. Man måste kunna sitta upp utan hjälp. Just att rida lätt och fältsits kan ju i princip alla svenskar som rider men det finns många amerikaner som ridit i många år som inte kan, eftersom de inte rider så till vardags.

Jag har ridit i många år men hade inte ridit på typ två år när jag skulle åka. Jag red några lektioner för att dra igång ridmusklerna innan jag åkte och det räckte. Åker jag igen vill jag dock ha ridit mer innan, mest för att kunna njuta mer när jag är i väg. på min resa var det tre som hade egna hästar och red på hög nivå och dagligen. Och så var vi fyra som ridit flitigt tidigare men sedan tagit en paus. Alla klarade sig fint.

Såhär stod det om de olika ridnivåerna: https://africanhorsesafaris.com/about/riding-levels/

När/vilken period åkte du? Jag antar att det var under vinterhalvåret, eller?
Just Botswana kan man åka till året runt :). Jag åkte i början av maj och det var underbart. Varmt på dagarna (25-30 grader) och svalare nattetid. De har typ två årstider där så beroende på när man åker kan det vara torrare eller grönare. Men djuren kan hitta mat och vatten i området året runt så djur ser man oavsett när man åker. Jag åkte till Tuli i östra Botswana, precis mot gränsen till Sydafrika.

Jag åkte på den här resan: https://africanhorsesafaris.com/tour/tuli-horse-riding-safari-botswana/ . Ifall du vill kika och få inspo :).
 
Otroligt magiskt!

För den resan jag var på skulle man kunna hantera hästen väl i skritt, trav och galopp. Man måste kunna rida lätt och rida i fältsits länge (inte tillåtet att sitta på hästen i galoppen). Man måste ha en lätt hand och får under inga omständigheter dra hästarna i munnen och man måste ha god ridbalans. Sen måste man ju ha kondition för att rida i flera timmar och inte vara för rädd. Man skrittar och galopperar mest på den ritten jag var på och skulle en situation uppstå med de vilda djuren så måste man kunna hålla huvudet kallt och följa de instruktioner man får. Man måste kunna sitta upp utan hjälp. Just att rida lätt och fältsits kan ju i princip alla svenskar som rider men det finns många amerikaner som ridit i många år som inte kan, eftersom de inte rider så till vardags.

Jag har ridit i många år men hade inte ridit på typ två år när jag skulle åka. Jag red några lektioner för att dra igång ridmusklerna innan jag åkte och det räckte. Åker jag igen vill jag dock ha ridit mer innan, mest för att kunna njuta mer när jag är i väg. på min resa var det tre som hade egna hästar och red på hög nivå och dagligen. Och så var vi fyra som ridit flitigt tidigare men sedan tagit en paus. Alla klarade sig fint.

Såhär stod det om de olika ridnivåerna: https://africanhorsesafaris.com/about/riding-levels/


Just Botswana kan man åka till året runt :). Jag åkte i början av maj och det var underbart. Varmt på dagarna (25-30 grader) och svalare nattetid. De har typ två årstider där så beroende på när man åker kan det vara torrare eller grönare. Men djuren kan hitta mat och vatten i området året runt så djur ser man oavsett när man åker. Jag åkte till Tuli i östra Botswana, precis mot gränsen till Sydafrika.

Jag åkte på den här resan: https://africanhorsesafaris.com/tour/tuli-horse-riding-safari-botswana/ . Ifall du vill kika och få inspo :).
Alltså igen, låter helt magiskt! Flög du ner dagen innan eller hur gjorde du med flyg? Åkte du hem direkt efteråt eller stannade du några dagar extra?

Helt fantastiskt som sagt. Kostar också en del så får lägga upp en plan för det.
 
Alltså igen, låter helt magiskt! Flög du ner dagen innan eller hur gjorde du med flyg? Åkte du hem direkt efteråt eller stannade du några dagar extra?

Helt fantastiskt som sagt. Kostar också en del så får lägga upp en plan för det.
Jag gjorde så att jag anlände dag 1 på själva resan. Man skulle vara på flygplatsen i Johannesburg en viss tid och jag flög så att jag hade ordentlig marginal till det. Flera anlände dagen innan och sov på hotell en natt. När resan var slut påbörjade jag samma dag resan tillbaka (samma där, flyget skulle gå efter en viss tid och jag såg till att ha ordentlig marginal) men flera åkte vidare på ytterligare ridresor eller tog en hotellnatt. Jag hade bråttom hem till min dotter så jag ville bara åka hem liksom, så för mig var det lite annorlunda.

Efter att man mötts upp på flygplatsen i Johannesburg var det transfer till ett litet flygfält och därifrån flög vi sedan med ett litet plan in till reservatet i Botswana. Sammanlagt var det en låååång resa så man var helt klart mör efteråt!

Och ja - det kostar en hel del. Vissa av dem som var på min resa var rika och åkte ofta på den här typen av resa men de andra hade sparat länge för att kunna komma i väg. Min tanke var att det skulle vara min once in a liftetime-resa men nu drömmer jag återigen om att åka :D.
 
Jag gjorde så att jag anlände dag 1 på själva resan. Man skulle vara på flygplatsen i Johannesburg en viss tid och jag flög så att jag hade ordentlig marginal till det. Flera anlände dagen innan och sov på hotell en natt. När resan var slut påbörjade jag samma dag resan tillbaka (samma där, flyget skulle gå efter en viss tid och jag såg till att ha ordentlig marginal) men flera åkte vidare på ytterligare ridresor eller tog en hotellnatt. Jag hade bråttom hem till min dotter så jag ville bara åka hem liksom, så för mig var det lite annorlunda.

Efter att man mötts upp på flygplatsen i Johannesburg var det transfer till ett litet flygfält och därifrån flög vi sedan med ett litet plan in till reservatet i Botswana. Sammanlagt var det en låååång resa så man var helt klart mör efteråt!

Och ja - det kostar en hel del. Vissa av dem som var på min resa var rika och åkte ofta på den här typen av resa men de andra hade sparat länge för att kunna komma i väg. Min tanke var att det skulle vara min once in a liftetime-resa men nu drömmer jag återigen om att åka :D.
Å det låter helt klart värt pengarna!

Tack så mycket! Superbra input!

Jag har även en dröm att se mer av Botswana och kanske även Sydafrika så funderar därför på om det är bäst att kombinera ridresa med det. Knepigt blir väl packningen och behöva släpa med ridkläder etc. på den andra delen av resan.
 
Jag har även en dröm att se mer av Botswana och kanske även Sydafrika så funderar därför på om det är bäst att kombinera ridresa med det. Knepigt blir väl packningen och behöva släpa med ridkläder etc. på den andra delen av resan.
Ja, hade jag inte haft lilla dottern hemma hade jag jättegärna gjort en större resa och sett mycket, mycket mer så jag förstår dig. Det är en lång resa så det är ju kanon att passa på när man ändå är där. Värt att ha i åtanke också är att det är väldigt begränsat på safarin hur mycket bagage man får ha med sig och i vilken typ av väska. Detta pga det lilla jäkla planet man flyger in i Botswana med. Det går ju att lösa såklart (reser du ändå runt där nere kanske du tar dig till reservatet på annat sätt än med gruppen) men som sagt, det är en liten detalj att planera för. För själva ridresan tyckte jag inte att man behövde så mycket packning dock och man kan även få tvättat på vissa camps. Så förutom ridskor och ridhjälm så tar inte den packningen så mycket plats.

Du är alltid välkommen att PM:a framöver om du börjar planera och vill ha input eller bolla nåt. Jag gör det så gärna :).

PS. African Horse Safaris har en kombinationsresa Sydafrika-Botswana som ser jäkligt fin ut! Kan vara värt att spana in.
 
Å vad kul! Det vill jag :)
Räknade på det o lär tar ett tag spara ihop men vi får höras om det framöver :)

Otroligt magiskt!

För den resan jag var på skulle man kunna hantera hästen väl i skritt, trav och galopp. Man måste kunna rida lätt och rida i fältsits länge (inte tillåtet att sitta på hästen i galoppen). Man måste ha en lätt hand och får under inga omständigheter dra hästarna i munnen och man måste ha god ridbalans. Sen måste man ju ha kondition för att rida i flera timmar och inte vara för rädd. Man skrittar och galopperar mest på den ritten jag var på och skulle en situation uppstå med de vilda djuren så måste man kunna hålla huvudet kallt och följa de instruktioner man får. Man måste kunna sitta upp utan hjälp. Just att rida lätt och fältsits kan ju i princip alla svenskar som rider men det finns många amerikaner som ridit i många år som inte kan, eftersom de inte rider så till vardags.

Jag har ridit i många år men hade inte ridit på typ två år när jag skulle åka. Jag red några lektioner för att dra igång ridmusklerna innan jag åkte och det räckte. Åker jag igen vill jag dock ha ridit mer innan, mest för att kunna njuta mer när jag är i väg. på min resa var det tre som hade egna hästar och red på hög nivå och dagligen. Och så var vi fyra som ridit flitigt tidigare men sedan tagit en paus. Alla klarade sig fint.

Såhär stod det om de olika ridnivåerna: https://africanhorsesafaris.com/about/riding-levels/


Just Botswana kan man åka till året runt :). Jag åkte i början av maj och det var underbart. Varmt på dagarna (25-30 grader) och svalare nattetid. De har typ två årstider där så beroende på när man åker kan det vara torrare eller grönare. Men djuren kan hitta mat och vatten i området året runt så djur ser man oavsett när man åker. Jag åkte till Tuli i östra Botswana, precis mot gränsen till Sydafrika.

Jag åkte på den här resan: https://africanhorsesafaris.com/tour/tuli-horse-riding-safari-botswana/ . Ifall du vill kika och få inspo :).
Vad skönt, jag trodde det krävdes mer avancerat! Läste på horseexplore om såna här resor och där stod det "klara alla typer av hästar". Klara av är ju en sak men vill inte behöva rida nån hetssporre 😅
Ridnivån klarar jag så är väl mest träna upp konditionen och ridmusklerna lite mer men det hinns ju med innan jag sparat ihop :D Tack!
 
Vad skönt, jag trodde det krävdes mer avancerat! Läste på horseexplore om såna här resor och där stod det "klara alla typer av hästar". Klara av är ju en sak men vill inte behöva rida nån hetssporre 😅
Vi fick fylla i info om vilka typer av hästar vi föredrar och så fick vi provrida första dagen. Då hade man möjlighet att byta om det inte kändes bra. De poängterade många gånger att vi skulle säga till om vi kände oss otrygga eftersom det är viktigt att det blir rätt. En tjej i gruppen hade en väldigt pigg häst och hade jag fått den hade jag bytt :D. Man behöver ju inte känna nån prestige, det viktigaste är ju att man kan njuta av sin semester och känna sig trygg. (Horse Explore förmedlar samma resa som jag åkte på men de säljer den dyrare än min förmedlare. Så det är värt att jämföra priser!)
Ridnivån klarar jag så är väl mest träna upp konditionen och ridmusklerna lite mer men det hinns ju med innan jag sparat ihop :D Tack!
Så lite så! Hoppas du kommer i väg i framtiden :) :heart.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 267
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 976
Senast: Dimmoln
·
Övr. Katt Min högt älskade moster gick bort i lördags och nu har jag hennes fina katt boende hos mig. Bondkatt, runt två år (har exakt...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 364
Senast: Stereo
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 596
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp