Vägrar sluta mata våra stallkatter

Asa_S

Trådstartare
Jag är förtvivlad. Vi har varje sommar en situation där våra stallkatter är mer eller mindre borta eftersom stugägarna några kilometer bort tror att de inte hittar hem och matar dem. Vi har sagt till vid några tillfällen men det syns tydligt att de inte kan tänka sig att det är sant att samma katt som finns hos dem när jag rider förbi var hemma på morgonen 4 timmar tidigare. Vi har sett mellan fingrarna och låtit det stanna vid påpekanden pga grannsämjan därför att det varit ett övergående problem - när de åker hem kommer ju katterna tillbaka. Men inte längre. Det visar sig att någon/ra av dem har bosatt sig mer eller mindre permanent i sin stuga och när jag nu påpekade vikten av att de låter bli att mata våra katter så att vi inte tappar kontrollen över dem helt blev det helt uppenbart att så inte kommer att ske. Det är speciellt en de har siktat in sina omsorger på, en söt liten katt som vi fick amputera svansen på som ungkatt efter allvarlig skada. Hon är nu efter sista långutflykten så fet att hon ser ut som en pöl när hon ligger och en buddha när hon sitter.

Nu skulle tydligen stugägaren bort några dagar och skjutsar hem katten samt ställer kattmat i en skål i porten utan att lyssna på mina protester (hon knackade på och meddelade mig detta).

Vad i hela friden ska vi göra? För det första är jag helt paff över maken till fräckhet, både att överta vår katt trots att de vet att den tillhör oss och att knalla in och ställa mat i vår ladugård. För det andra är jag jätteorolig över katten, att den ska bli inlåst i något förråd av misstag när stugägarna åker hem, eller att den ska få ungar (eller kanske redan har?) där uppe någonstans och därför inte kan ta sig tillbaka. Ungar utomhus den här årstiden är ju katastrof! Vi kan ju troligtvis aldrig hindra någon från att sätta ut mat på sin egen tomt - de kan ju lika gärna hävda att det är till igelkotten... Det är inga djurmänniskor vi talar om, de har döpt katten till Göran... Hjälp!
 
Sv: Vägrar sluta mata våra stallkatter

Vi har tyvärr haft samma problem när jag bodde hemma på gården. Gården ligger vid kusten och där finns en sommarstugeområde i närheten. Varje år försvinner det katter som sedan har hittats nere hos sommargästerna, som har varit totalt oförstånde när vi påpekat att det inte är okej att de matar dem. Katterna har halsband och är välskötta, men speciellt en sommargäst tror hon "räddar" stackars katter.
 
Sv: Vägrar sluta mata våra stallkatter

fråga om dom vill betala alla "kostnader" runt katterna åxå, sånt ingår ju när man skaffat katt. och säg att ni vill ha betalt för att dom lånar era katter. dom kanske t o m skulle kunna tänka sig att tamed dom hem och ta hand om dom året runt?
blir så förbannad på folk som inte kan låta bli andras djur :mad:
 
Sv: Vägrar sluta mata våra stallkatter

Jobbig situation, vad händer om du ryar till lite?
 
Sv: Vägrar sluta mata våra stallkatter

Meddela dessa glada människor att de i lagens mening är djurägare. Det blir man om man kontinuerligt matar ett herrelöst djur. De skall alltså också se till att katten kommer till veterinär om den är skadad. Kan tänka mig att det blir annat ljud i skällan när de inser att det kan kosta mer än bara lite kattmat.

/K
 
Sv: Vägrar sluta mata våra stallkatter

hade samma problem med en ute katt när jag bodde i lägenhet.

det lättaste du kan göra är att du kollar upp vad en sterilisering kostar samt hur mycket pengar du lägger om året på katten, vac, avmaskning samt försäkring. skriv ner allt detta sedan går du över till grannen och medelar denne gärna får stå för alla kostnader på göran, för ni behöver skaffa er en ny katt med tanke på att grannen adopterat göran.

antingen så får denne kalla fötter och ni får er katt tillbaka, så slutar hon mata katten när hon inser att hon annars får den på heltid. eller så bestämmer hon sig för att behålla katten. och då kommer hon ju att behöva ta det ansvaret och bekymrerna.
 
Sv: Vägrar sluta mata våra stallkatter

Svarar alla:

Jag vet att man löser problemet med kattungar genom sterilisering. Men vi har redan lagt ut 1500 på denna katt pga amputationen och nu tycks den inte vara våran längre. Visst kan vi operera allihopa men till vilken glädje för oss? Det löser ju inte problemet att de "matar bort" våra katter hemifrån...

Jag har också funderat på det där med fakturering men jag vill absolut inte hamna i sitsen att människan bestämmer sig för att lösa ut vår katt, hon är nämligen inte till salu. Däremot tänkte jag föreslå att de köper en egen så att de kan ägna sig åt den men jag tror inte det hjälper. Igår for sambon upp med bilen och mycket riktigt gick katten omkring däruppe och skrek, just nu är alla stugägare borta men bara några dagar. 2 av de 3 vi pratat med verkar inte helt omöjliga men den 3:e fattar bara inte utan tycker vi är världens elakaste kattägare.

"Jobbig situation, vad händer om du ryar till lite?" Responsen jag fick när jag envisades var "Ja, det är ju tråkigt om vi ska behöva bli ovänner om detta" varpå människan stänger dörren i mitt ansikte och går ut och ställer kattmaten i porten. Där har vi för övrigt aldrig något ätbart eftersom det lockar in skatorna.

Sambon har sagt att han ska åka upp och prata med tanten igen men jag tror att det kommer att vara jättesvårt att få henne att avstå. I "bästa" fall matar hon den ändå men ringer och säger till att den ska hämtas stup i kvarten (eftersom de tror att den inte hittar hem) eller också tar hon in den på riktigt för att rädda den från hemska oss.
 
Sv: Vägrar sluta mata våra stallkatter

Om hon tar in den så får du väl anmäla för stöld?

Katten mår ju inte bra av att vara så fet, det kan ju leda till ohälsa som kräver veterinärvård. Berätta för damen att veterinärvård är dyrt, och du tänker inte betala för något hon orsakat.
Er katt får mat och omtanke i sitt riktiga hem, damen kan åka till närmsta katthem och hämta upp en katt som faktiskt är i behov av henne om hon nu är förtjust i katter.
 
Sv: Vägrar sluta mata våra stallkatter

Jag håller inte med dig angående sterilisering/kastrering.
När man kastrerar katterna så stannar de oftast hemma och söker sig inte bort så som okastrerade katter gör eftersom att de gärna vill se om sina revir eller utöka dem om möjligt.

Jag tycker du bör börja med att kastrera dina katter så stannar de nog hemma ska du se.
Kostnaden är i detta fall inte en faktor att försvara sig med. Det kostar att ha katt också och man bör ta sitt ansvar för att nya småttingar inte kommer till och som man inte vet om.

Själv är jag extremt trött på att X antal okastrerade grannkatter/vildkatter fullkomligen invaderar våra katters bostad där de länsar matskålarna samt tränger undan våra katter från värmedynorna etc etc. Om alla kattägare kunde ta sitt ansvar hade problemet varit löst.

Iofs. så tror jag att det redan är försent för eran katt eftersom hon redan vet om att det finns mat längre bort. I detta fallet så är det bara att se till att tanten som envisas med att mata den ger f-n i det helt enkelt. Gör hon inte det så hota med att anmäla henne för egenmäktigt förfarande...(??) Skulle hon mata en lösspringande hund också???
Jag fattar inte att folk inte kan ge f-n i att mata andras katter för att de i sitt oförstånd inte begriper att det blir värst för katten i alla lägen. :mad:
Så jag kan förstå din frustration på sätt och vis...
 
Sv: Vägrar sluta mata våra stallkatter

Nu är ju tyvärr katter så kloka att om de hittar någon "bättre" plats att bo på än hemma, så flyttar de!

Jag att det "enklaste" för er vore att kastrera katten, sätta på den ett halsband med ert telefonnummer och byta ert foder till ett extra smakligt dito som håller henne hemma.

Om ni gör ert hem mer "uppskattat" vad gäller mat, umgänge, varma liggplatser osv så kommer ju katten att stanna hemma! De är inte mer komplicerade än så.

Visst, detta kostar pengar, men det kostar en hel del både tid, pengar och engagemang att ständigt åka och hämta katten hos grannarna och dividera med dem om vad de får/bör göra och inte!

/Swat
 
Sv: Vägrar sluta mata våra stallkatter

Nu är ju tyvärr katter så kloka att om de hittar någon "bättre" plats att bo på än hemma, så flyttar de!

Jag att det "enklaste" för er vore att kastrera katten, sätta på den ett halsband med ert telefonnummer och byta ert foder till ett extra smakligt dito som håller henne hemma.

Om ni gör ert hem mer "uppskattat" vad gäller mat, umgänge, varma liggplatser osv så kommer ju katten att stanna hemma! De är inte mer komplicerade än så.

Visst, detta kostar pengar, men det kostar en hel del både tid, pengar och engagemang att ständigt åka och hämta katten hos grannarna och dividera med dem om vad de får/bör göra och inte!

/Swat
:bow:

TS: Kastrera katten! Att den redan kostat mycket är ingen ursäkt.

Och skäll ut satkärringen som "stjälar" kissen.
Det skulle jag aldrig tolererat!
 
Sv: Vägrar sluta mata våra stallkatter

Katten blir lika lätt dräktig i ert stall, som hemma hos sommarstugegästerna:crazy:

Dock är nog detta en svår fråga lagligt sett, då katten strövar fritt. Är den märkt ? Det finns inget som bevisar annars att katten verkligen är er, så tatuering eller chip behövs nog här i andra hand (efter kastreringen som är viktigast).

Visst är det ett otyg med andra som börjar mata när dom vet att en katt har ett hem, men samtidigt så är er katt ute på strövtåg och då får man samtidigt räkna med dessa risker - tyvärr.
 
Sv: Vägrar sluta mata våra stallkatter

Jag kan tänka mig att det är drygt att tjafsa med någon som inte verkar ta åt sig, men jag tycker nog också att du bör kastrera kissen. Ge satkärringen telefonnummer till ett katthem, det finns så många katter som behöver hem så hon behöver inte ta din kisse. Du får nog som ngn tidigare föreslagit ge katten det godaste ett tag för att den väljer ju själv restaurang såklart.:)
 
Sv: Vägrar sluta mata våra stallkatter

KL

Fast jag är faktiskt inte helt övertygad om att en operation skulle hålla katten mer hemma, på vilket sätt då? Hankatter OK, men detta är ju en honkatt, och när inga sommargäster bor där uppe är ju samtliga katter i stallet både em, morgon och kväll. Visst kan katterna bli dräktiga även om de bor hos oss, men skillnaden är att bor de hemma så funkar det med p-piller. Alla andra katter bor hemma, det är bara denna de "förbarmat sig" över, förmodligen pga att man lägger extra märke till henne då hon inte har någon svans. Deras stugby ligger i katternas strövområde men de som inte matas kommer hem, så enkelt är det ju.

Naturligtvis vill vi ta ansvar för ev ungar! Det är ju våra katter, och vi har dem för att vi vill ha dem, de är en del av vårt hushåll. Även katter som sover inomhus brukar få vara ute under dagen på landet och problemet hade sett precis likadant ut om de hade varit huskatter. Oavsett vad de får för mat så kommer hon att fortsätta äta där så länge de ställer ut mat, och med tanke på hur vanvettigt fet hon har blivit av tiden där uppe så känns det inte som att lösningen är att ge henne "godare" mat. De övriga är i bra hull, smidiga och med glansiga pälsar så det är inte så att de knallar omkring här som benrangel.

Nu medan de varit borta har vi hämtat henne de två första kvällarna, kväll 3 och 4 har hon varit i stallet både em, morgon och kväll precis som de andra. Igår kväll var hon borta, imorse likaså och mycket riktigt är stugägarna tillbaka. Sambon har varit och knackat på två gånger idag men de vägrar öppna men katten har han tagit ner igen iallafall. Vi får nog skriva ett vänligt brev och förklara läget, tänkte erbjuda dem att köpa en fjolårskatt istället som vi isåfall hellre kan tänka oss att avvara så får vi väl se om det blir någon skillnad.

Det känns iallafall mycket tråkigt, både med katten och med relationen till stugägarna.
 
Sv: Vägrar sluta mata våra stallkatter

Jag förstår er dilemma, men...

Katter är katter! De har en förmåga att prioritera sej själva så högt att de slår sej ner där de trivs bäst oavsett vad ägaren tycker.

Kanske skulle denna hona inte stanna hemma mer om ni kastrerar henne, men det är fullt möjligt. Det är ju inte bara hanarna som stryker runt och letar partners.

Som jag förstår det så har ni även andra katter?
Kan det då inte vara så att denna hona uppskattar sällskapet och uppmärksamheten hon får hos stugägarn?
Eller att hon inte trivs fullt ut i er kattgrupp?

Katter är sociala djur på många vis och vissa uppskattar mänksligt sällskap, kel och klappar mer än andra.

Jag förstår att ni vill ha er katt hemma, men...
Om nu katten själv väljer att hellre bo hos stugägaren, kan de inte få köpa henne av er?
Du skriver ju att ni kan tänka er att sälja en annan katt, men varför inte denna hona som bevisligen själv trivs bra (bättre?) där?
Hon kanske heller vill vara en innekatt som ligger framför brasan och latar sej än bor i ett stall med andra katter?

Bara en tanke!
/Swat
 
Sv: Vägrar sluta mata våra stallkatter

Jobbig situation, jag har inget annat råd att komma med än det du själv funnit på, att kontakta dem och vänligt men bestämt be dem att sluta mata din katt. Om det inte fungerar så kan du skärpa tonen och påpeka följdsjukdomar av fetma, att katten kan råka illa ut om den vandrar omkring mycket (det blir ju indirekt större risk att den körs på eller tas av rovdjur om den inte håller sig runt gårdsplanen).

Men angående kastrering så är det bättre för honkatter på alla sätt och vis att genomgå operationen, p-piller är något man bör undvika in i det sista (om man nu inte vill avla på sina katter) då de kraftigt ökar risken för juvertumörer. Du kan googla på p-piller + katt + juvertumörer för att läsa mer men bl.a. detta står att läsa på en kliniks hemsida:

Om katten får dem under många år ökar risken för juvertumörer avsevärt. Juvertumörer på katter är maligna i ca 85 % av fallen. De är mycket benägna att sprida sig och ger ofta återfall om de opereras.

Sedan ökar även risken för att få livmoderinflammationer.
Så även om det kanske är för sent för att hjälpa till att lösa grundproblemet så tycker jag det ändå är bra i det stora hela och det finns även en chans att det kan hjälpa med kastrering för att hålla henne hemma.
 
Sv: Vägrar sluta mata våra stallkatter

Måste säga att jag tycker det är tråkigt att höra någon säga att man inte tror kastrering av honkatt hjälper.
Att ge p-piller i längre perioder leder oftast till juvertumörer.
Har fått en siffra på 80% av veterinärer och då gäller det även katter som bara ätit p-piller några månader.
P-piller är en kortsiktig lösning och när man väl kastrerat katten blir den oxå mkt lugnare och mer hemtam.
Hormonerna driver inte längre i väg den att leta partner och försvara revir.
Vi har både honor och hanar - samtliga kastrerade.
INGEN har fått gå lös ute före kastrering.
Jag har jobbat idéellt med hemlösa katter/vildkatter sen-91 så jag har hört alla undanflykter för att slippa lägga pengarna på kastration.
Om ni inte vill kastrera honan för att ni inte tror att hon kommer att stanna ändå så tycker jag ni skall ställa er frågan om ni verkligen vill behålla henne.
Jag förstår att ni är förbannade på de/den som matar katterna.
Man ska inte mata en katt som redan har ett hem.
Samtidigt får man göra vad man kan för att hålla katterna hemma och hemkära.
Mina har alltid x antal skålar med torrisar och vatten placerade på de platser de trivs bäst.
Burkmat får de då och då och alla är alltid på plats just då.
Jag kelar mkt med dem,tilltalar dem med namn,pratar med dem som om de vore hundar,håller ögonkontakt.
Har ofta fått höra att våra katter är mkt sociala.
De hälsar mej på morgonen och om jag jobbat och kommer hem på kvällen så möter de mej vid infarten.
Honkatterna går knappt av gården,förutom en som jagar möss längs gärdet på baksidan.
En annan går med mej när jag kontrollerar hästarnas hagar.
Har 2 hanar som nyligen varit borta 3 resp 4 veckor.Men med tanke på min kännedom om hus och gårdar i bygden tror jag att de hållt sej på åkrar och gärden och levt på möss i stället för att söka sej till annan gård.
Man får jobba lite för att hålla katter kvar på gårdar och då menar jag bla med bra foder,kärlek och omvårdnad.
Att en del katter har mer äventyrslust och jaktlust får man acceptera.
På höloftet har jag byggt boplatser likt igloos av småbalshalm.De är väldigt populära.
Har haft EN hona som flyttat.Hon kom inte överrens med nån katt alls och valde att först bo inuti bondens staplade hösilagebalar på åkrarna runt om.
Sen fick hon en pojkvän i grannens hane och flyttade dit ner.
Jag tror hon flyttade pga att vi blev med valpar och hon trivdes inte med dem.
Ber om ursäkt att det blev långt.Talar av egen erfarenhet på ett antal honor och endast speciella omständigheter gör att de vill flytta om de redan är kasterade.
Om det är den goda maten som gör att honan stannar borta så får ni matcha det om ni vill behålla henne.
Fn låter det som om hon snarare behöver dietfoder pga fetma,innan hon drar på sej diabetes t ex.
 
Sv: Vägrar sluta mata våra stallkatter

Jag har haft samma problem med en av våra stallkatter(kastrerad) och min grann:devil:..

Vi bor ca 1,5 km från stallet,och det lärde sig katten och började traska hem,varpå grannen matade och matade och matade,trots att vi sa ifrån och körde ut katten till stallet varje gång han var här..
Men han kom tillbaka efter några timmar..och blev utkörd igen,och grannen fick skäll..

Jag kontaktade miljö och hälsa och bad om hjälp,och dessa pratade med grannen,och bad henne låta bli att mata katten,den hade ett hem i stallet,uppvärmt,kattkompis och människosällskap och ordentligt med mat..

Men grannen sket i det,katten sprang här emellan i ur och skur och snö och storm..

Det gick tyvärr inte att ha honom i bebodda rum,annars hade han fått flytta in här!

Tyvärr såg jag ingen utväg,så jag avlivade honom,ville ej hitta honom här utanför på trappen ihjälfrusen,eller påkörd av bil/tåg!
Ja,grann:devil: har fått höra det..

Vissa människor fattar inte..
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
24 529
Övr. Katt Vi har blivit med katt. Den flyttade helt enkelt in i stallet och flyttade inte vidare sen. Tanken är att han ska fortsätta vara...
Svar
7
· Visningar
1 421
Senast: Sol
·
E
Hästmänniskan Jag har ett problem som under de senaste veckorna skapat mycket magont. Mycket text att ta sig igenom, tack ni som läser. Blev absolut...
2
Svar
23
· Visningar
4 062
E
Övr. Katt Hej! Jag behöver verkligen råd av någon som har vana med katter och att flytt av katt. ALLA råd är guld värda! Jag skall försöka att...
Svar
6
· Visningar
1 153
Senast: gentleknight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

  • Vad är rätt
  • Dressyrsnack 17
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp