Bukefalos 28 år!

Väldigt fundersam

B

burninglove

Måste bara få skriva av mig lite.

Precis hemkommen fån stallet, där jag varit med om något märkligt. Min häst har alltid varit snäll och go. Men de senaste dagarna har han inte varit sig själv. I måndags var det inte något direkt jag märkte. I tisdags så ville han inte komma fram till mig i hagen, men kom sedan när jag tog in sällskapet. Igår när jag var uppe så tog jag in sällskapet direkt och sen skulle jag gå ut och försöka fånga honom. Men det gick inte. Försökte i ungefär 3 timmar utan att jag fick tag i honom. Han bara sprang runt. runt och lät som en elefant när han väl stanna. Idag så fick vi var 3 st när vi skulle ta in honom. Vi fick in honom i en liten hage i hagen, men då hoppade han genom staketet. Han var rädd för oss. Vi öppnade grinden och lät honom springa in i stallet. Väl där inne så stod han och skakade och var jätterädd. Efter mycket lugnande ord och klappningar, så började han att slappna och bli sig själv mer och mer. Han har aldrig varit sådan tidigare, så man blir fundersam.

Jag har inte ändrat något för honom, samma hage, samma täcke, grimma, ridning och sällskap i hagen.

Det som jag funderar på, är att jag var med honom hos kiropraktor för 1 vecka sedan. Funderar på om det kan komma därifrån. Men inte lätt och veta när de inte kan prata med en.

Nu blir det boxvila några dagar så han får lugna ner sig. Longerar eller rider på dagarna, försöker få tillbaka vardagen så mycket som möjligt. Sen blir det en lite mindre hage med lugnt sällskap, och vardaglig hantering. Jag hoppas att jag kommer att finna en bra läsning för att få honom kunna gå i större hage igen, utan att man ska behöva jaga honom varje gång man ska ha in honom.

Förlåt för lite långt inlägg.
 
Sv: Väldigt fundersam

tråkigt att det blir sådär...
Men varför boxvila?

Vore jag du så skulle jag inte jaga en häst som springer ifrån dig. Bättre att bara sätta sig ner och vänta ut hästen.
 
Sv: Väldigt fundersam

Han får lite boxvila nu för att han ska lugna ner sig och komma till ro igen. Sedan så får han komma ut i en liten mindre hage.

I detta fallet så skulle det inte hjälpa att sätta sig ner och vänta ut honom. Han sprang så fort han såg oss. Så det hade inte hjälpt.
 
Sv: Väldigt fundersam

Kan det vara möjligt att någon skrämt och kanske gjort illa din häst ordentligt då han varit ute i hagen? :crazy:

Jag har mycket svårt att se att hästen skulle "lugna" sig av boxvila. Är han rädd att bli fångad i hagen kommer han inte bli mindre rädd för det om han står i boxen ett par dagar.
 
Sv: Väldigt fundersam

Vi har funderat på det mesta vad det kan bero på. Kanske något som skrämt honom. Svårt att veta vad det är som häst.

Han står i box nu för att vi ska kunna pyssla med honom oftare och för att han alltid är lugn i stallet. Vi pratar ju inte om en vecka. Bara några dagar helt inne, sen ut på dagarna och in på natten. Vi känner att det är detta som passar honom bäst. Man känner sin häst gör väl.
 
Sv: Väldigt fundersam

Ne, givetvis är han inte inne ensam på dagarna. Han har sällskap inne.
 
Sv: Väldigt fundersam

Jag skulle fundera på min egen klädsel/lukt om min häst helt plötsligt inte ville komma till mej.
Hästar är väldigt känsliga för dofter.

Har du helt rena kläder? Kläder du inte använt på ett tag? ny parfym? nytt tvättmedel? varit någonstans vars doft kan sitta i dina kläder? äter du medicin? finns massor som hästarna reagerar på som vi inte tänker på själva.

Eller så är han som vår ena, han vill helt enkelt inte vara inne när det är enligt honom bra väder.

Jag tycker boxvila låter som ett märkligt arrangemang, varför?

Låt honom gå ut.
 
Sv: Väldigt fundersam

Du verkar väldigt mån och lyhörd för din häst. Jag tycker du ska göra som du känner är rätt för honom.


Det kan kanske hänga ihop med smärta som han sammankoppla, men jag tycker beteendet verkar komma mer av att han blivit skrämd av en människa. Kanske under hagvistelse.
Han är väl inte skadad vad jag förstår, men man ser ju inte om någon slagit honom på kroppen utan att det blivit sår.

Jobba med händerna över kroppen på honom i cirkelrörelser. Lyssna och känn in hans reaktioner. Det som du tänker på under tiden när du är koncentrerad, lyssnar du på.

Hoppas han hämtar sig snabbt..
 
Sv: Väldigt fundersam

Jag skulle fundera på min egen klädsel/lukt om min häst helt plötsligt inte ville komma till mej.
Hästar är väldigt känsliga för dofter.

Har du helt rena kläder? Kläder du inte använt på ett tag? ny parfym? nytt tvättmedel? varit någonstans vars doft kan sitta i dina kläder? äter du medicin? finns massor som hästarna reagerar på som vi inte tänker på själva.

Eller så är han som vår ena, han vill helt enkelt inte vara inne när det är enligt honom bra väder.

Jag tycker boxvila låter som ett märkligt arrangemang, varför?

Låt honom gå ut.


Jag har samma Kläder som jag haft länge, inte tvättat dem på ett tag. Inte varit på något speciellt ställe med kläderna, samma som alltid. Äter ingen medicin.

Detta var nog inte att han bara ville vara ute. För så här är han inte då. Då är han mer dum. Nu var han verkligen rädd.
 
Sv: Väldigt fundersam

Du verkar väldigt mån och lyhörd för din häst. Jag tycker du ska göra som du känner är rätt för honom.


Det kan kanske hänga ihop med smärta som han sammankoppla, men jag tycker beteendet verkar komma mer av att han blivit skrämd av en människa. Kanske under hagvistelse.
Han är väl inte skadad vad jag förstår, men man ser ju inte om någon slagit honom på kroppen utan att det blivit sår.

Jobba med händerna över kroppen på honom i cirkelrörelser. Lyssna och känn in hans reaktioner. Det som du tänker på under tiden när du är koncentrerad, lyssnar du på.

Hoppas han hämtar sig snabbt..

Ja, vi funderar också på om det kan vara kopplat till smärta. Var hos kiropraktor förra veckan, han hittade något framme vid bogarna som han rättade till. Det kanske kan vara det som gör att han är som han är. Eller om det är någon som har skrämt honom under tiden han varit i hagen.

Kände genom genom honom rejält igår, hittade inget ovanligt. Men dagligen nu så ska jag gå över honom ordentligt. Se om han reagerar på något ovanligt.
 
Sv: Väldigt fundersam

Kan det inte vara så att han först helt enkelt helllre ville vara kvar ute och äta gräs? Inte så ovanligt denna årstid. Men när du och sen ännu fler börjar jaga honom och driva in honom i annan hage, DÅ blir han rädd. Jag skulle faktiskt kunna sätta en del på att det var så rädslan kom.

Vad händer om du bara låter honom vara kvar när de andra går in och står och väntar? Och har en hink havre, kanske. Börjar man jaga hästar blir dom ju upprörda.
 
Sv: Väldigt fundersam

Kan det inte vara så att han först helt enkelt helllre ville vara kvar ute och äta gräs? Inte så ovanligt denna årstid. Men när du och sen ännu fler börjar jaga honom och driva in honom i annan hage, DÅ blir han rädd. Jag skulle faktiskt kunna sätta en del på att det var så rädslan kom.

Vad händer om du bara låter honom vara kvar när de andra går in och står och väntar? Och har en hink havre, kanske. Börjar man jaga hästar blir dom ju upprörda.

Nej, detta var inte den sortens dumhet att han bara ville vara kvar ute och äta gräs. I onsdags så testade jag med att ta in de andra och sen gå in och vänta, men han kom inte. Gick in i hagen med en hink havre, ignorera mig totalt. Han var rädd bara någon av oss visade sig i hagen, så är han aldrig annars. Så detta är något allvarligare. Så väl känner jag min häst att jag märker att det är något som inte står rätt till.
 
Sv: Väldigt fundersam

jag tycker du verkar resonera rätt!
Det KAN vara så att han blivit rädd för något särskilt sm gör att hans beteende inte är som vanligt. det kan också bero på smärta. eller både ock.
Oavsett så brukar hästar känna stallet som en trygghet. de vet att de är säkra där, och det kan din häst behöva nu. Jag tycker inte det är fel att ha hästen inne ett par dagar om hästen själv inte säger till (blir orolig och vandrar runt till exempel). Överdrivet pyssel tycker jag låter som en mycket bra idé. Då kan det om det är något han blivit skrämd av hjälpa ordentligt.

hur beter den sig i hagen i övrigt? något du lade märke till?

lycka till med din pålle!
 
Sv: Väldigt fundersam

jag tycker du verkar resonera rätt!
Det KAN vara så att han blivit rädd för något särskilt sm gör att hans beteende inte är som vanligt. det kan också bero på smärta. eller både ock.
Oavsett så brukar hästar känna stallet som en trygghet. de vet att de är säkra där, och det kan din häst behöva nu. Jag tycker inte det är fel att ha hästen inne ett par dagar om hästen själv inte säger till (blir orolig och vandrar runt till exempel). Överdrivet pyssel tycker jag låter som en mycket bra idé. Då kan det om det är något han blivit skrämd av hjälpa ordentligt.

hur beter den sig i hagen i övrigt? något du lade märke till?

lycka till med din pålle!

Tack för ditt positiva svar.

Jag har inte lagt märke till något speciellt dagarna innan i hagen. Förutom att han i måndags brallade runt som en tok och var allmänt glad. Men kom fram sen efter en liten stund och fick mat. I tisdags var han lite mer svårfångad, men tänkte att det kunde bero på att vi har börjat ha den ute på nätterna. (Han blir lite mer svårfångad under sommarhalvåret, men inte på detta sätt) Men på onsdagen så kom han inte alls, bara sprang och igår torsdag samma sak, och då såg vi att han var rädd.

Idag har ägaren till stallet longerat honom och grejat på precis som vi alltid ha gjort. Han hade varit jätteavslappnad och lyhörd. Så det verkar ha lugnat ner sig lite. Imorgon ska jag ut och ta en tur på honom, med sällskap av min syster på en ponny i stallet. Vill ha sällskap med ut första turen iallafall.

Jag hoppas att detta kommer att lösa sig.
 
Sv: Väldigt fundersam

Som du säger så är det din häst och du känner den bäst.
Jag skulle nog ha gjort annorlunda, men det är jag.
Jag antog eftersom du skrev en tråd ang detta, att du ville ha tips. Men du verkar ju redan veta hur du ska göra så..
 
Sv: Väldigt fundersam

Som du säger så är det din häst och du känner den bäst.
Jag skulle nog ha gjort annorlunda, men det är jag.
Jag antog eftersom du skrev en tråd ang detta, att du ville ha tips. Men du verkar ju redan veta hur du ska göra så..

Givetvis vill jag ha tips, råd och idéer på hur man kan gå tillväga, men samtidigt så känner man sin egna häst bäst. Vet vad som funkar på det.

Tips på vad det kan vara, saker man kan kolla över och så, skulle vara bra.
 
Sv: Väldigt fundersam

Givetvis vill jag ha tips, råd och idéer på hur man kan gå tillväga, men samtidigt så känner man sin egna häst bäst. Vet vad som funkar på det.

Tips på vad det kan vara, saker man kan kolla över och så, skulle vara bra.


Okej!
Jag tycker fortfarande att du kan släppa ut hästen i hagen, och sedan låt det ta tid för hästen att komma.. om vi så pratar flera timmar.
Ta fram en stol, sätt dig och sola eller något. Det kan ta flera timmar, men tillslut förstår hästen att det inte är någon fara och kommer förmodligen att komma fram då. Och då är det såklart massor av beröm som gäller..

Om hästen har blivit rädd för något så tror jag inte att det kommer bli bättre av boxvila. Problemen kommer säkert att kvarstå när ni släpper ut den i hagen igen. Det verkar ju som att hästen inte är rädd för er personligen, för hästen är ju lugn när ni pysslar på med det. Altså är det isf något annat som har skrämt den.. Möjligtvis en annan människa. och då tror jag att ni löser det bäst på det viset att ni låter hästen själv inse att det inte är någon fara..

Och jag skulle inte ta in dom andra hästarna före. Din häst kommer säkert att stressa upp sig mer över att vara ensam i hagen och bli "blockad"..

Sen är det ju lätt att vara efterklok, men jag tror att det värsta man kan göra med en häst som springer ifrån en, vare sig det handlar om "jävulskap" eller rädsla, är att jaga den..

Och jag tänker såhär.. hade hästen haft ont någonstans, så borde den reagerat när ni pysslat på med den/stått i box/longerats.. men den har inte visat någonting då?

Och ta dig en funderare.. bor ni långt ut på landet, eller står hästen i ett område där det finns mycket folk?
Vi hade för några år sedan några ungar som var och jävlades med hästarna när dom stod på bete. Ungj*vlarna kastade såna "barnsmällare".. du vet såna som smäller när man kastar dom mot något. Massor av sånt hade dom kastat på hästarna och halvblodet som stod i hagen var helt galen när vi närmade oss hagen..Men med MYCKET tålamod blev det bra..
 
Sv: Väldigt fundersam

En sak till. jag ska förklara varfr jag tycker hästen ska vara i hagen.
Uppenbarligen är det där problemet är, altså.. hästen är lugn i stall och runt om, men i hagen är den uppspelt. Altså är problemet "hagen" om du förstår vad jag menar..
 
Sv: Väldigt fundersam

Det slog mej idag när jag hämtade stissiga hästar i hagen att din kanske är stissig av samma orsak, vilsna fjolårskalvar, alltså älgar.

Såhär års stöter ju mammaälg bort sin kalv inför förlossningen av årets kalv och dessa fjolårskalvar irrar runt och vet inte var de ska ta vägen.

Ett år hade vi en kalv som irrade omkring på fälten, han såg skogen men tog sig inte över grusvägen för varje gång han närmade sig kom det ju en bil:crazy:

När han väl gick över vägen höll han på att hoppa rakt in till hästarna, du kan ju tänka dej reaktionen...han såg staketet i tid och väjde men sprang sedan runt vår trädgård och hagen, jag vågade inte ta in hästarna på en bra stund för jag var rädd att han skulle stå i stallet:o
 

Liknande trådar

Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 827
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 763
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 017
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 536
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp