Bukefalos 28 år!

Väldigt fundersam

Sv: Väldigt fundersam

Jo, vi har kommit fram till att det troligen är något i hagen som har skrämt honom. För han visar inget att han har ont någonstans.
Han kommer troligen idag få gå ut i hage igen, men nu i en lite mindre hage där man har mer koll från hus och stall. Sen kanske komma in på nätterna några dagar så han får vila ordentligt.

Jag ska upp och rida idag, så får se hur han känns då.
 
Sv: Väldigt fundersam

Usch vad jobbigt. Stackars pållen.

Jag tänker direkt att någon skrämt honom. Bor ni ute på landet eller är där mycket folk i området? Vissa människor gör så mycket skit nu för tiden, så är inte förvånad alls om någon skrämt honom.

Håller tummarna för er!
 
Sv: Väldigt fundersam

Det var min första tanke när jag läste. Har något skrämt Polle? Hoppas det går bra och att han blir sig själv snart igen.
 
Sv: Väldigt fundersam

Stallet ligger mitt ute på landet. Men man vet ju aldrig.

Men det konstiga är då om något har skrämt honom, att shettisen (sällskapet) inte har blivit skrämt. För han är precis som vanligt.
 
Sv: Väldigt fundersam

Jo precis vad jag tänkte med. Att shettisen inte blivit rädd..
Nu för tiden vet man ju aldri vad folk får för sig att göra. Det förekommer ju faktiskt attacker mot hästar i hagen. Har ni kollat i hagen så det inte finns någon "läskigt" som kanske rör på sig när det tex blåser?
 
Sv: Väldigt fundersam

Jo precis vad jag tänkte med. Att shettisen inte blivit rädd..
Nu för tiden vet man ju aldri vad folk får för sig att göra. Det förekommer ju faktiskt attacker mot hästar i hagen. Har ni kollat i hagen så det inte finns någon "läskigt" som kanske rör på sig när det tex blåser?

Vi har gått genom hagen. Inget ovanligt i den. Han har aldrig reagerat så när man rider honom, om det ligger något i diket som blåser upp. Då hoppar han bara till och sen är det bra.

Shettisen är hingst, kanske starkare psyke än min häst har. Kanske därför han inte har blivit skrämd i så fall. Min häst har lite känsligt huvud och blir lätt blockad.
 
Sv: Väldigt fundersam

Okej.

Det här låter lite konstigt, men kanske din häst ser något? Asså, på ridskolan jag red på för ett tag sen fanns det en häst som blev galen när det var fullmåne. Lite läbbigt sådär, o ägarna funderade på om det var något hon såg? Låter konstigt, jag vet o jag vet fortfarande inte om jag tror på det. Men det var iaf sjukt läskigt :S
 
Sv: Väldigt fundersam

Ja, hästarna ser och hör ju betydligt bättre än vi människor gör. Jag funderar på om detta är relaterat till kiropraktorbesöket förra veckan. Men det är svårt att veta.

Men ska nu byta hage ett tag, så får se om det blir bättre.
 
Sv: Väldigt fundersam

Nu hemkommen från stallet. Idag var han mer sig själv. I stallet stod han och sökte närkontakt och ville bli kelad med. I ridningen var han sig själv. Avslappnad och jättefin.

Bytte hage, till en lite mindre och precis vid hus och stall. I hagen var han lugn och avslappnad, men fortfarande vaksam. Men inte så att han sprang så fort han såg mig.

Så det verkar gå åt rätt håll iallafall. :)
 
Sv: Väldigt fundersam

Det låter jättekul!

Ibland får våra fyrbenta vänner för sig något, och oftast är det svårt att ändra på det! Men i vissa lägen funkar det;D

Jag kom på en till sak, det kanske är något utanför hagen som skrämt honom?
 
Sv: Väldigt fundersam

Det kan säkert vara något utanför hagen som skrämt honom. Barn eller så som har varit utanför, men dessa har han sett sen de var små. (hästen född på gården) Red förbi den tidigare hagen idag, såg inget ovanligt utanför. Men man vet ju aldrig. Han kan ju bara fått för sig något.
 
Sv: Väldigt fundersam

Jo precis. Det kan ju ha varit en engångshändelse som fortfarande sitter kvar.
 
Sv: Väldigt fundersam

Igår när jag var uppe i stallet, så kunde jag inte ta honom i hagen. Var reserverad och hade stenkoll på vad jag gjorde. Hade med mig en hink med havre ut i hagen och satte mig på en sten. Den andra hästen kom fram och stod hela tiden hos mig. Min kille var nyfiken på oss, men vågade sig inte riktigt fram.

Hade inte riktigt tiden att sitta hur länge som helst i hagen, så jag satte för linor vid stallet och öppnade dörren till stallet. Tog in den andra hästen, öppnade grinden och gick sedan ut i hagen för att se om han kom. Han sprang runt mig lite och sen ut genom grinden. Inne i stallet var han till en början reserverad, men lugnade sedan ner sig.

Jobbigt när man inte vet vad det är som har hänt. :(
 
Sv: Väldigt fundersam

Min första tanke är vildsvin! De brukar kunna få fram sådana här beteenden hos hästar. Likaså vilsna fjolårskalvar som någon tidigare nämnde i tråden.
Det kan också vara så att det ligger något dött någonstans utanför hagen som luktar och skrämmer honom. Har du gått runt hagen och kollat?
 
Sv: Väldigt fundersam

Min första tanke är vildsvin! De brukar kunna få fram sådana här beteenden hos hästar. Likaså vilsna fjolårskalvar som någon tidigare nämnde i tråden.
Det kan också vara så att det ligger något dött någonstans utanför hagen som luktar och skrämmer honom. Har du gått runt hagen och kollat?

Jag har kollat runt hagarna som han går och gått i. Hittar inget ovanligt. Ingen av de andra hästarna har reagerat på detta sätt. Nu går han vid stallet, i en mindre hage, vid de andra hästrna. De har gått i dessa hagar på vintern och nu utsläppta på bete. Ingen av dem har reagerat på något, och inte sällskapet som min häst går med heller.
 
Sv: Väldigt fundersam

Vildsvin har vi inte sett några spår efter. Kollat med de andra i stallet och med en kompis som har stall lite längre bort.

Så glad idag. Idag kom han till mig i hagen!! Kom upp till stallet, satte för linor så han kunde gå rakt in i stallet om han inte ville komma. Tog med en stor hink med havre. Öppnade grinden till hagen och han stod kvar. Fick en stor näve havre och jag kunde klappa och greja som vanligt. Underbar känsla!!! Han stod kvar och tiggde mer havre och kärlek. Gav honom massor. Så underbart. Ägaren till stallet fick komma nära och klappa honom imorse när hon lade ut hö till dem.

Så känner nu att det verkligen är på väg åt rätt håll. :D :love:
 
Sv: Väldigt fundersam

Låter som att något/något skrämt honom i hagen.

När jag hade häst var de sådär rätt som det var.
Helt panikslagna och halvt omöjliga att fånga. (jättekul med en livrädd clydesdale på 1300 kg:crazy:) Han hade rivit hela staketet och trampat sönder stallägarens trädgård:o och var helt uppriven. stoet var i hagen när vi kom men lika rädd hon.
Visade sig vara vildsvin som varit vid hagen och skrämt slag på hästarna.
 
Sv: Väldigt fundersam

Nu är han nästan som vanligt igen. Idag gnäggade han efter mig när jag grejade utanför hagen. Gick efter mig när jag gick en sväng i hagen. Ville ha massa uppmärksamhet!! Mys mys.

På fredag blir det stor hage igen, en som ligger i anslutning till den lilla han går i nu. Så skulle han krångla kan man få in hästarna i den lilla hagen. Men förhoppningsvis så funkar allt bra nu. :laugh::D
 

Liknande trådar

Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 827
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 763
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 017
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 536
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp