Välja hingst!

Matildis

Trådstartare
Hej, jag har ett sto som jag skulle vilja betäck till våren och jag undrar om någon har ett tips på någon hingst. Stoet är femgångare e: Kormákur frå Flugumýri I och u: Þíða frå Hólum. Hennes bedömning, est: 8.2, rid: 8.2, tot: 8.2 och hon har BLUP: 118. Hennes bästa gångarter är trav och galopp där hon är bedömd till 8.5 (resten av gångarterna är bedömda till 8.0). I år fick hon en avkomma efter Alfur fra Selfossi som verkar bli riktigt fin!
Skulle vilja ha en trevlig avkomma med hög ridbarhet!
 
Sv: Välja hingst!

Hej, jag har ett sto som jag skulle vilja betäck till våren och jag undrar om någon har ett tips på någon hingst. Stoet är femgångare e: Kormákur frå Flugumýri I och u: Þíða frå Hólum. Hennes bedömning, est: 8.2, rid: 8.2, tot: 8.2 och hon har BLUP: 118. Hennes bästa gångarter är trav och galopp där hon är bedömd till 8.5 (resten av gångarterna är bedömda till 8.0). I år fick hon en avkomma efter Alfur fra Selfossi som verkar bli riktigt fin!
Skulle vilja ha en trevlig avkomma med hög ridbarhet!

Låter som ett riktigt fint sto!! och du har ett trevligt problem :bow:
Men det framgår inte riktigt om hon är kvar på Island eller om hon är i Sverige och fölet är moderlivsimport?

Att avkomman efter Álfur ser bra ut det tror jag säkert!! :love:

Annars finns det många både trevliga och riktigt fina hingstar i Sverige att välja på efter smak och tycke. Personligen hade jag nog inte valt att betäcka med en hingst med lägre BLUP än hon själv. Sedan är det ju frågan om vilka egenskaper du skulle vilja förbättra/förstärka hos henne och om du själv föredrar att rida fyr- eller femgångshästar.

Därför är det lite svårt att tipsa om någon hingst utan att ha sett henne eller veta om hon finns kvar på Island eller inte. Men du har ju rätt många månader kvar att fundera :)
 
Sv: Välja hingst!

Ja, hon är ett mycket trevligt sto!
Hon står i Sverige nu. Jag föredrar att rida femgångare så skulle helst vilja att hingsten hon betäcks med är femgångare ;)
Jag håller med om att hingsten inte ska ha lägre BLUP än vad hon själv har.
Detta är hela hennes bedömning:
Höjd 139
Huvud 8.5
Hals/Manke/Bog 8.5
Rygg och kors 9
Prop 8
Benkvalite 7
Benställning 7
Hovar 9
Man och svan 9
Est 8.2
Tölt 8
Trav 8.5
Pass 8
Galopp 8.5
Vilja och lynne 8.5
Form under ryttare 8
Skritt 8
Lång samtöl 8
Kort galopp 8
Rid 8.2
Tot 8.2

Jag skulle helst vilja att hingsten hon betäcks med har bättre exteriör än hon själv (8.2) :)
 
Senast ändrad:
Sv: Välja hingst!

Jag hade nog kollat på hingstar med bättre benkvalitet och hals ( hon har ju bra på exteriören men bara 8 för form). Och bra tölt.
Oliver frá Kvistum om det skall vara en femgångare.
 
Sv: Välja hingst!

håller med valvis; Oliver fra Kvistum -super häftig! :)

Sen gillar jag Kraftur fra Bringu väldigt mycket! Har sett några riktigt flotta avkommor efter honom!
 
Sv: Välja hingst!

Kraftur är fin men har ju en lägre blup än stoet, han har 116.

Garri kommer ju till Stenholmen igen, nackdelen är väll att han kan ger lite små avkommor om även stoet har minus för halsen.

Vet inte hur Divars avkommor är men han har ju en stark stam och är väldigt jämn som stoet + att han då har super ben och även hans syskon har det.
 
Sv: Välja hingst!

Ja, Kraftur har lite lägre Blup, men han är fortfarande en väldigt bra avelshingst och har själv presterat väldigt bra.
Finns en anledning till varför han har en egen film ;)
 
Sv: Välja hingst!

Kraftur är fin men har ju en lägre blup än stoet, han har 116.

Garri kommer ju till Stenholmen igen, nackdelen är väll att han kan ger lite små avkommor om även stoet har minus för halsen.

Vet inte hur Divars avkommor är men han har ju en stark stam och är väldigt jämn som stoet + att han då har super ben och även hans syskon har det.

Tack så mycket för svaret :)
Jag håller med om att Kraftur är en mycket häftig hingst, men jag tycker inte att han passar jätte bra med mitt sto. Jag har ett annat sto som jag funderar på att betäcka med Kraftur som skulle passa bättre med honom ;)

Det där med att Garri ger små avkommor är inget större problem för just mig då jag bara är 162cm lång :D
 
Sv: Välja hingst!

Garri är vad jag hört känd för att ge avkommor med svåra lynnen. (hört av mina danska vänner, han har ju verkat i Danmark i några år innan han kom hit).

O lite off topic, jag skulle oxå vilja ha en avkomma till Kormakur! Har träffat honom på Island, flott och trevlig!
 
Sv: Välja hingst!

Garri är vad jag hört känd för att ge avkommor med svåra lynnen. (hört av mina danska vänner, han har ju verkat i Danmark i några år innan han kom hit).

O lite off topic, jag skulle oxå vilja ha en avkomma till Kormakur! Har träffat honom på Island, flott och trevlig!

Det rykte går bara i DK hos folk som betäckte sina fritidshästar med Garri för att tro att de få en stjärna.

Vi har flera Garri avkommor på gården och har både tränat och haft hingstar efter honom på station. Inga problem. Prata man med tränare i DK så verka det inte heller vara problem. Det är ju rätt många som har visat Garri hästar med höga poäng i både SV, DE,NO, SE och DK.

Han har faktisk varit i Sverige när han var nästan ny och det är många som åkt över för betäckning.
Vaki är en avkomma efter honom med extremt bra lynne. Även Viktor fra Diisa och Valiant från Solbacka är riktig trevliga hingstar.
 
Senast ändrad:
Sv: Välja hingst!

Stirra dig inte blind på BLUPen! Kraftur är ju fortfarande en topphingst liksom :cool:

Nej jag stirra inte blind på blupen, det var bara svar på önskemålet att hingsten gärna skulle har högre blup än stoet och då stoet har 118 så har ju Kraftur mindre.

Kraftur är en super flott häst med flotta avkommor efter bra ston. Han har tyvärr i år haft många som inte alls har gått så bra som förväntat och hans blup har därför gått ner från 119 -116 som är rätt mycket.

Han ger helt klart bättre gång en exteriör, en hel det fyrgångare men även många 7or för tölt.

Han är för mig den ultimata tävlingshästen, som med helt rätt sto ger super avkommor. Hans mor är ju ingen avel stjärna.

Ska kolla genom lite mer när jag har tid vilka linjer han passa med. SIF skriver ju tyvärr inget om hingstens avkommor när de avkommervärdera.
 
Sv: Välja hingst!

Lite info om Kraftur avkommor. Kan göra samma om ni vill för andra hingstar.

Dessa är bedömda över 8 av hans avkommor:

ext/rid/ totalt - moderns bedömning - hennes avkommor

Hrannar frá Flugumýri II 8.39 /9.16 /8.85 - 8,08 - 4 klass 1
Glymur frá Árgerði 8.18 8.53 /8.39 /7,8 - 5 klass 1
Glódís frá Starrastöðum 8.11 /8.23 /8.18 - 7,59 - 1 klass 1/1 klass 2
Kát frá Skeiðvöllum 7.86 /8.28/ 8.11 - 1 klass 1
Gloría frá Kálfsstöðum 8.2 /8.04/ 8.1 - 7,91 -3 klass 1/ 1 klass 2
Keimur frá Kjartansstöðum 8.08 /8.11/8.1 -1 klass 1/3 klass 2
Brana frá Bringu 7.7 /8.31 /8.07 7,71 - 2 klass 1
Gjálp frá Ytra-Dalsgerði 8.09 /8.02 /8.05 - 4 klass 1
Birta frá Tunguhálsi II 7.85 /8.14/8.02 - 2 klass 1 / 1 klass 2

Det är helt olika stam bakom mammorna
Något man märker när man går genom listorna- Ska man avla tävlingshäst och ger dem lite tid då är han rätt hingst. Riktig bra tävlingsresultat av han avkommor
 
Senast ändrad:
Sv: Välja hingst!

Nu är Kraftur listan klar.

Hans avkommor behöver tid. Det är flera som visas som unga utan pass. Men med lite stryka blir den sedan riktig bra. De som visa pass från början har oftas låga poäng på tölt som unga. Lite som Kraftur själv.

Det är just kollen vad hingsten ger för avkommor som man tycker SIF borde kunna skriva ihopp när de få premie för avkommor. Det gör de i DK och DE tex.

Kraftur har en medelbedömning på alla sina fullbedömda avkommor på:
Ext:7,9 Rid: 7,86 Total: 7,87
Tölt: 7,78 trav: 7,6 pass: 6,79

Nu kör jag Garri lite snabbt
 
Sv: Välja hingst!

Det rykte går bara i DK hos folk som betäckte sina fritidshästar med Garri för att tro att de få en stjärna.

Vi har flera Garri avkommor på gården och har både tränat och haft hingstar efter honom på station. Inga problem. Prata man med tränare i DK så verka det inte heller vara problem. Det är ju rätt många som har visat Garri hästar med höga poäng i både SV, DE,NO, SE och DK.

Han har faktisk varit i Sverige när han var nästan ny och det är många som åkt över för betäckning.
Vaki är en avkomma efter honom med extremt bra lynne. Även Viktor fra Diisa och Valiant från Solbacka är riktig trevliga hingstar.

Håller med Valvis om att detta med att Garri skulle ge svårt lynne mest verkar vara skitsnack. Jag har då inte träffat på några Garri-avkommor som har det. Tvärtom, har själv en unghäst efter Vaki från Österåker som är supertrevlig och med smått sensationella rörelser! Men jag medger att han inte är stor till växten, det är inte hans far Vaki heller.

Garri ger nog en del avkommor som är knappt medelstora men jag har också sett många normalstora och stora rejäla avkommor efter honom. De flesta jag har sett är bruna :p
 
Sv: Välja hingst!

Garri:
Ext 8,24 Rid 8,19 total 8,21

Det är många av Gustur och Orri avkommor som ger små hästar.
Även Kraftur har mycket minus för storlek. Bero helt på stoet som man betäcker.
 
Sv: Välja hingst!

Har man ett sto med Dålig skritt ska man nog inte välja Garri om man vill förbättra den. Han ger även många femgångare med svag pass eller fyrgångare ( dock då oftast med mycket bra tölt).

Tölt 8,47 trav 8,24 pass 7 Gallopp 8,46 spirit 8,63 form 8,48 skritt 7,66

Vilja/lynne är det ingen fel på och även form under ryttare har de bra även om halsen inte alltid är den bästa.
 
Sv: Välja hingst!

Fast små behöver ju inte betyda att de inte bär upp mycket ryttare. Brukar dra Silverkedjans Svarten som exempel. Han ska vara 128, men känns större än min 01:a på strax under 140. Hon är bla betydligt tunnare över bålen.
 
Senast ändrad:
Sv: Välja hingst!

Innan vi fortsätter.

Stoet som trådskaparen skriver om stå enligt WF inte i Sverige och har ingen Alfur avkomma än- hon är dräktig med Alfur i år.
I så fall finns det två ston med samma bedömning/blup och stam.

Är det verkligen dit sto? WF och specielt Islands bruka inte slarva med uppdateringar.
 

Liknande trådar

Islandshäst Jag är så nyfiken på hur ni resonerar när ni väljer, för det finns ju så väldigt många hingstar att välja på! Nu förutsätter vi att...
Svar
4
· Visningar
1 685
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 100
Senast: Jate Volim
·
Avel Går i lite tankar på att betäcka mitt ponny sto (145cm) tysk ridponny, då med mål att få en normal stor storhäst och därmed betäcka med...
2
Svar
31
· Visningar
4 645
Senast: Nafayette
·
Islandshäst Mitt sto på Island skall betäckas nu i vår. har inte helt bestämt mig för vem hon skall till. har 2 kandidater.. hmm ni kanske kan...
2
Svar
20
· Visningar
3 201
Senast: Mist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp