Välja kattras

Lona

Trådstartare
Ni som hänger på AoH får ursäkta för att det blir dubbelt...
Jag har lösa tankar på att om några år skaffa katt igen - men vilken ras?? Min förra katt var en hittekatt, med andra ord en huskatt som jag egentligen inte valde fast älskad var hon förstås ändå.
Är inte riktigt säker på om jag vill ha en raskatt eller ännu en hittekatt, dessvärre vimlar det ju av katter som behöver nya hem :(.
Jag kan egentligen inte så mycket om katter trots att jag haft en tidigare, hon var liksom inte planerad, men man kan väl lära sig :)?

Jag vill ha en katt som:
Funkar som innekatt
Inte kräver särskilt mycket pälsvård (eller bad!), helst ingen alls
Sund ras
Social och kelig
Ganska aktiv men inte kräva massvis av aktivering då jag ibland inte mår så bra psykiskt. Tar hand om katten gör jag naturligtvis men har kanske svårt att orka med det där "lilla extra" periodvis. (Som jämförelse har jag en cairnterrier, en hund som ställer upp på det mesta men inte MÅSTE ha massor av aktivering varje dag.)
Får vara pratsam men inte "skrikig"
Utseendemässigt så gillar jag katter som är lite "lagom", dvs inte perser/exotic och inte oriental.
Pälslängden spelar inte så stor roll så länge den inte behöver massa skötsel.
Ett + om katten är lite allergivänlig, jag vet att det är individuellt men min svåger är allergisk och vi delar sommarstuga, vi är dock sällan där samtidigt så det går väl att lösa på något sätt annars.
Snarare liten än jättestor men det är inte så petigt.

Jag siktar in mig på en kastrerad hona som antagligen kommer att få en kompis efter något år.
Så, ni visa bukefalister, vad tror ni passar :)?
 
Sv: Välja kattras

Europé, brittisk korthår, selkirk rex (möjligen lite allergivänlig), russian blue kanske? Finns säkert ett par semi-långhåriga raser som skulle passa också men där har jag inte koll på pälsvårdsbiten så jag vågar inte säga något om det. Maine coon eller norsk skogkatt är väl lite lagom, men som sagt... pälsvård kan jag inget om.
 
Sv: Välja kattras

Maine coon eller brittiskt korthår kanske? Våran MC kräver inte mycket till pälsvård även om man kan borsta lite om man tycker att det är kul. Har även perser som bör borstas några gånger i veckan.
 
Sv: Välja kattras

Burma? Väldigt behändig päls utan att ha ett extremt utseende.

Det där med att inte orka med aktivering alltid. Bättre att skaffa två på en gång så kan de leka med varandra. Jag har en ras som också beskrivs som aktiv (cornish rex) men de kan vara innekatter utan problem och utan mycket jobb från min sida eftersom de är två
 
Sv: Välja kattras

Maine coon eller brittiskt korthår kanske? Våran MC kräver inte mycket till pälsvård även om man kan borsta lite om man tycker att det är kul. Har även perser som bör borstas några gånger i veckan.

Britter fäller konstant, jag kan inte tänka mig något värre i pälsväg.

MCO tror jag också är trevligt för den som vill ha en "lagom" katt som ändå är social.

Jag har korater som (liksom burman) är högsociala och högaktiva. Har man två kan man lugnt se på när de rejsar (och inte vara för rädd om sina prydnadsföremål, även om de är smidiga som attan och sällan har ner något). Har man en för man acceptera att ställa upp för katten i alla lägen. (Jag har tre vuxna, två var mest lagom men är man uppfödare så är man...). De har en supermjuk päls och fäller möjligen något mer än mina vänner drx.
 
Sv: Välja kattras

Jag kan bara tipsa dig om att kolla runt på olika kattraser, se om du fastnar för någon och åka och besök en uppfödare.

Hittekatt kan jag inte rekomendera om du inte har möjlighet att ha katten ute.
Bondkatter är ofta väldigt aktiva, jag har haft ett par stycken och alla av dom har vart små djävular. Dom senaste två är omplacerade till hem där dom kan vara ute och är nu hur lugna inne som helst.

Finns ju givetvis väldigt aktiva raskatter med, men då vet man ju iaf vad det är för ras man skaffar.

Men kika lite närmare på tex brittiskt korthår, ragdoll, norsk skogkatt.
Här finns en sida med lite info om raser:
http://www.katter.nu/raser/rasbeskr.htm
 
Sv: Välja kattras

Och fällandet kan i viss mån minskas med hjälp av regelbunden kardning/Furminator-användning för att ta bort den värsta ullen.
 
Sv: Välja kattras

*Delvis KL*
Tack för era svar :)!
Maine Coon och Norsk skogkatt tilltalar mig inte särskilt. Iofs är ju inte utseendet det viktigaste men jag tänker att man kan vara lite kräsen ändå när man väljer katt?

Burma, russian blue och brittiskt korthår är fina tycker jag, skall kolla mer.
Jag tar hellre en katt som fäller och som man kan men inte måste sköta pälsen på än en katt som får tovor eller liknande. Nu låter det som jag inte orkar engagera mig alls, så är det inte men jag tycker helt enkelt inte att pälsvård är särskilt kul.
Min hund är perfekt, jag trimmar henne med några månaders mellanrum och tar mig då en halvdag eller så bara för att dona med pälsen och därimellan behöver hon knappt pälsvård alls.

Jag blev lite såld på en bekants somalikatter men de räknas väl till den aktiva skaran antar jag.

Om man skaffar två på en gång, blir de inte mindre sociala mot människan då?

Och om man först skaffar en ganska lugn katt och sedan en mer aktiv (eller tvärtom), trivs de ändå tillsammans då eller är det bättre att ha två mer lika katter?

Kanske dumma frågor men bättre att ställa dem nu än stå där med skägget i brevlådan...
 
Sv: Välja kattras

Somalin räknas till de som lätt kan vända upp o ner på ett hem ja.

Jag skulle rekomendera att ha två någolunda lika katter. Annars kan den katten som har benägenhet till en gnutta damp driva soffprydnadskatten till vansinne.

En eller två på en gång, ptja, beror på hur mkt uppmärksamhet du kan ge katten. Två katter är ju att föredra men skaffar man en livlig ras kan det ju vara hemskt jobbigt med två hulliganer (ungkatter) samtidigt.
Sedan är det ju en kostnadsfråga med. Att köpa två raskatter på en gång blir ju rätt dyrt. Ang om dom blir mindre sociala kan jag inte riktigt svara på, vad det gäller min egen ras skulle jag inte säga att det påverkar att låta två växa upp samtidigt, men för andra raser kan jag inte tala.
 
Sv: Välja kattras

Ja, 2 katter kan innebära att dom blir lite mindre sociala. Men inte så att dom inte går att ta i. Kattens välmående borde väl i mitt tycke gå före människans behov av närhet.
Det är ju bra om det inte skiljer jättemycket i aktivitetsnivå, det kan bli jobbigt för katterna och i slutänden alla runtom.
 
Sv: Välja kattras

Ja, onekligen är det rätt saftigt med att köpa två raskatter på en gång, det kan inte förnekas.
Ligger förresten priserna ungefär lika oberoende av ras eller skiljer det mycket? (Priset är absolut inte en jätteviktig faktor men det kan ju vara bra att veta.)

*KL*
Jag vill nog helt enkelt ha en "lagom-katt" både vad avser utseende och mentalitet.

Är det vanligt med dålig mentalitet och hur yttrar det sig i så fall?
Varierar det beroende på ras?
Hur sjutton bedömer man mentaliteten på en katt?

Min förra var ganska reserverad men så vet jag ju inte vad hon varit med om innan hon kom till mig.
 
Sv: Välja kattras

Priserna skiljer sig en del beroende på ras, ja.

Jag tycker oftast att mentaiteten är bra på raskatterna. Men ska man generalisera så är väl kanske katterna med vildkattinslag ofta lite skyggare och mer temperament.

Men en seriös uppfödare med bra djur, där bör man inte vara orolig för en skygg katt. Viktigt för mig dock är att uppfödaren föder upp i en liten skala i hem miljö. Alltså inte ngn som har så många katter att diverse "Bur"system måste tillämpas hemma. Här hemma kommer kattungarna få ränna runt som de vill när de är gamla nog och få vara med om allt som sker i ett hem. Och få ligga och gosa i soffa/säng.

Då får man ju även sociala och trygga katter, än en bondkatt som är uppvuxen i en källare tex.

Temperamentet på katterna ser du ju då du kommer hem till uppfödaren, sticker katterna när du kommer eller är de framme.
 
Sv: Välja kattras

Vilka är det som har vildkattsinslag? Bengal väl? Fler?

Ännu en korkad fråga men hur vet man att en uppfödare är seriös (förutom det du nämnde)? Jag är ganska luttrad inom hundvärlden och blir inte så lätt bortkollrad men inom katteriet har jag noll koll. Finns det inte de som har "bursystem" i smyg som man inte ser?

Så om katterna kommer fram och hälsar så är allt grönt?

Känner mig väldigt korkad med dessa frågor :o.
 
Sv: Välja kattras

Man kan väl tyvärr aldrig veta 100% om en uppfödare är seriös och har samma syn på katter som en själv.
Man får gå efter magkänsla och kanske försöka få tag på någon som köpt katt där innan.
Jag hoppas väl inte att dom döljer ev. bursystem, har man katterna på så vis så hoppas jag att man står för det och anser att dom har det bra.

Mem jag vet ju bla ett skräck exempel där hankatten fick bo i en in nätad hästbox i stallet.......

Men nu ska vi ju inte tro att alla med bursystem misssköter de! Har man både han och honkatter så går det knappt lösa på annat sätt och katterna behöver inte ha det sämre för det.
Men det är inte min personliga åsikt om hur jag vill ha mina katter iaf. Jag är extremt tacksam åt dom som köper hankatt och behåller den fertil och låter mig låna!

Nu kan man väl inte vara så hård att säga att alla katter som inte kommer fram och hälsar är skygga.
Det finns ju de katter som bara bryr sig om de sina och är inte så intresserade av andra. Men komma fram och kolla läget bör de ju göra, men att komma och vilja kela är inte är ett måste för mig, iaf inte direkt. Jag har ju dock en ras som har tendens att ty sig till en person så jag vet ju att bara för att katten inte "anfaller" besökare betyder inte det att jag som ägare inte blir "anfallen" när jag kommer hem :P

Men om katterna skulle stryka iväg som streck när jag närmade mig hade jag inte köpt katt därifrån.

Jag är absolut ingen rasexpert men bengalen och sokoke är dom jag kommer på på rak arm som är extremt speciella raser.
 
Sv: Välja kattras

Jag har två Bengaler och det är två helt olika personligheter. Den ena är mycket högljudd:angel: och det kan gå en på nerverna, helt klart. Han är mycket pratig och social, kräver sällskap och uppmärksamhet. Den andra Bengalen, som vi köpte för att ge den första Bengalen sällskap, är mycket lugnare och tystare. Båda katterna är sociala och vill ha mycket sällskap. De är inte så gosiga, man får på "nåder" klappa dem när det passar dem. Noll pälsvård. Inte en massa hår överallt, min lilla Boston Terrier hårar nästan mer än katterna. Men de brukar sova med oss i sängen en stund så de vill vara nära oss. Jag skulle inte rekommendera Bengalen till vem som helst, de behöver mycket sällskap för att må bra. Åtminstone mina två killar.
 
Sv: Välja kattras

Ja jag vill poängtera att jag säger, speciella raser, inte dåliga :)
Alla vill vi ha olika sorters katter, men som du säger, en bengal passar inte vem som helst. Många är ju faktiskt riktigt dampiga rent ut sagt. Många som skulle slita sitt hår av att bo med en. Men självklart finns det olika personligheter inom en ras med. Aveln är ju inte så lätt att man får det man planerat alltid. Men som regel är ju bengalen ingen lugn katt. Jag har även uppfattningen att de oftast inte låter sig hanteras hur som så att säga. Man kan oftast inte bara ta en bengal under armen och knalla iväg?

Min tös är ju dumsnäll liksom, man skulle nog kunna hålla henne i bakbena upp i ner o hon skulle inte protestera..

Denna känsla får jag utifrån utställningar där jag sett många bengaler tala om högt och tydligt vad de anser om att bli "tvångsburna" :P
 
Sv: Välja kattras

Min Bengal som jag har på min avatar är "dumsnäll". Han låter barnen dra runt honom i dockvagnen och han ligger snällt kvar. Han är snäll och äventyrlig. Min andra Bengal är mer hemkär och absolut inte äventyrlig. Men det är den killen som hörs:angel: Men han är den som vill att man klappar och han vill absolut ha sällskap, han följer med mig när jag går runt i huset.
 
Sv: Välja kattras

*KL*
Nu har jag kikat runt lite, tror att brittiskt korthår är lite väl lugn men fastnade för bla Korat, Blue russian och La Perm. Vet inte riktigt VAD jag fastnade för, kanske att de är både vackra och hade intressanta rasbeskrivningar...
Ni får gärna berätta mer om dem om det är någon som är insatt!

Har dessutom spanat in ett par kattutställningar. Funkar de som hundutställningar så att man kan gå runt och titta (katterna sitter väl i var sin bur)?
 
Sv: Välja kattras

Ja du fastnade ju för speciella raser iaf, både koraten och russian blue är väl extremt sociala katter vad jag förstått. Men vi har väl en uppf av korat som svarat tidigare i tråden om jag inte är helt snurrig.

Ja det är fritt fram att komma och besöka utställning och kika på kattter och bedömningar :) Katterna sitter i burar.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 836
Senast: Sel
·
Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 796
Senast: Lager
·
Övr. Hund Har letat hundras under en lång tid nu och börjar bli väldigt less på att ständigt bli besviken. När vi tror att vi läst på ordentligt...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 569
Senast: Riru
·
Övr. Katt Hej! Planerar att skaffa katt så småningom men har ingen aning om vilken ras? Jag vill ha en "lagom" katt aktiveringsmässigt, dvs en...
2 3
Svar
45
· Visningar
7 560
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp