Bukefalos 28 år!

Välja sele/vagn!

Presto

Trådstartare
Hej! Jag ska nu köpa min första utrustning till min b-ponny. Så nu ska jag fråga er kloka bukare om hjälp!

Jag ska välja mellan två selar, här är den första: Bröstsele HOBBY ponny
shoppen_fil.php

En mycket prisvärd sele i svart läder. Komplett med huvudlag, draglinor, baksele och töm. Bröstans längd 110 cm. Däckelns omkrets 165-185 cm

Den andra: Bröstsele Standard Ponny
shoppen_fil.php

En komplett sele i svart läder. Säljs med huvudlag, draglinor, baksele och töm.

Jag tycket inte det är jätteskillnad på selarna, eller vad tycker ni?

Detta är vagnen jag troligtvis ska köpa: Ponny Rockard upp till B-Ponny
18319035.jpg

Skaklarnas längd 1525 x 600 x 850mm, Svängel ingår.
Skacklarna är numera framtagna för alla typer av selar
Sitsen är 1170mm bred, fjädrad och ryggstödet är ca 30cm högt
Spårvidd 109cm med 24" hjul
(på bilden utrustad med det största 27" )
Egenvikt ca 35kg, Kapacitet ca 120kg

Här är en bild på min häst om det kan vara till hjälp :angel:
http://archive1.pixbox.se/arkivet/synligt_1/17890000-17899999/640x480/17895968.jpg
Hon är ca. 116 i mkh



Hon har inte varit körd innan. Vi ska nog hålla oss på hobby nivå.. Vad tycker ni om utrustningen?

Jag litar på er nu :bow::bow:
 
Sv: Välja sele/vagn!

Vagnen är helt okej till hobby nivå :D! Specielt om du köper till dem där grovare hjulen :D!.

Enligt egna erfarenheter tycker jag standradens däckel är bättre :d.
Har du kollat på www.selar.se, selen där för 2.400 hade passat perfekt och är lite grövre.

Mvh
Emma
 
Sv: Välja sele/vagn!

tack för alla svar :bow:

Men kommer selarna och vagnen passa ihop?

På sele 1 tycker jag att det ser ut som skaklarna ska sitt väldigt högt upp eller går det att reglera? :confused:

ps. jag kan inte så mkt om körning :angel:
 
Sv: Välja sele/vagn!

Standardselen är toppen. Använder den själv.
Rockarden ser ok ut.
Skakelremmarna är justerbara i höjdled på de flesta selar. Annars är det inte svårt att själv göra hå så att de blir justerbara.
 
Sv: Välja sele/vagn!

Jag gillar Hoppy selen , har den själv. Tycker den är snyggare än standard. Men standarden är också fin.
Rockarden ser fin ut är nästan som min också :smirk:
 
Sv: Välja sele/vagn!

Alltså... kan du ens stava rätt på selen? ;):angel: Varje gång är det hoppy, vilket iförsej är roligare men...:D
 
Sv: Välja sele/vagn!

Det är lugnt ;)

Jag tror nog jag ska ta Standarselen eftersom flest tycker det, men hobbyselen är finare :angel: haha ja vet inte vad jag ska välja :p
 
Sv: Välja sele/vagn!

hobbyselen är rejälare, jag skulle inte ta standarden trots att man får bruna tömmar med den :)

Har sett standardselen och den vill jag inte hänga i julgranen :) Till liten ponny tror jag visserligen det spelar mindre roll.

Skakelfästena går att reglera i höjd ja. Men jag tycker du ska lära dig köra först innan du kanske gör misstag på din ponny? Var bor du, kanske vi kan hitta en tränare till dig?
 
Sv: Välja sele/vagn!

hobbyselen är rejälare, jag skulle inte ta standarden trots att man får bruna tömmar med den :)

Har sett standardselen och den vill jag inte hänga i julgranen :) Till liten ponny tror jag visserligen det spelar mindre roll.

Skakelfästena går att reglera i höjd ja. Men jag tycker du ska lära dig köra först innan du kanske gör misstag på din ponny? Var bor du, kanske vi kan hitta en tränare till dig?

Jag tror nog jag ska ta hobbyselen, den var t.o.m 45kr billigare :D

Stallägaren håller på att köra in sin häst som blir 3år till sommaren, samt att en i grannstallet kör sin shettis. Hovslagaren har hållt på med trav i hela sitt liv. Men man skulle ju inte tacka nej till en tränare ;)

Jag bor några mil norr om gbg
 
Sv: Välja sele/vagn!

Gör det den är fin:) Vilken färg är din ponny/häst ? Den bruna selen är så fin på fuxar och svarta :)

Jag länkade en bild på henne i första inlägget, dock försvinner all den vita vinterpälsen på benen till sommaren..

All hennes läderutrustnig är svart..
 
Sv: Välja sele/vagn!

Jag länkade en bild på henne i första inlägget, dock försvinner all den vita vinterpälsen på benen till sommaren..

All hennes läderutrustnig är svart..

Okej aa såg det sen.

Brunt kan nog vara fint på henne med, om du inte vill ha svart då :)
Den selen med brunt är brun/svart.
 

Liknande trådar

Körning Jag har lyckats byta till mig en modifierad smålandstrilla (sänkt, med gummihjul) med parstång och kompletta parselar (nåja, bakselar...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 910
Senast: trassel
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 172
Senast: Mezcal
·
Körning Har ju fått hem en minishettis på foder för obestämd tid (1-2 år minst) och ska börja köra! Har provat både tömköra och med vagn och...
Svar
8
· Visningar
2 151
Senast: Vogue
·
Körning Just nu står mitt sto på boxvila, men opm hon blir friskförklarad funderar jag på att ta upp körningen med henne. Körde henne i Finland...
Svar
19
· Visningar
3 447
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp