Bukefalos 28 år!

Vänja hund vid häst

emma-vsm

Trådstartare
Nu behöver jag lite goda råd!!

Jag har precis fått hem en hund från Spanien, som vi är jourfamilj åt. Förmodligen kommer vi behålla henne. Det är en bedårande tik, modell stor Juck Russel, ungefär, och hon är knappt ett år gammal.

Jag är i stallet varje dag och har planerat att ha med henne där. Vi åker även på tävlingar över flera dagar och då är det viktigt att hon kan följa med.

Hur ska jag göra för att på bästa sätt vänja henne vid hästarna? Tips?

Hon var med oss igår, då gick vi bara och strosade runt, hon blev lite rädd och skällde när hästarna kom för nära.
Det känns som att vi inte ska göra någon big deal av det, bara låta henne vara med och kanske ge henne lite mutgodis, hitta på roliga saker i stallet...?

För mig är det jätteviktigt att detta ska fungera i framtiden, men hon är ju inte så gammal, så omöjligt borde det väl inte vara?

Tacksam för råd!!

/Emma
 
Sv: Vänja hund vid häst

Ha med hunden i stallet bara! Bry dej inte om skällandet så märker hunden tids nog att det inte är nåt särskilt med at ha en häst i närheten! Att hunden har respekt för hästarna är ju bra så den inte blir trampad!
 
Sv: Vänja hund vid häst

Ja det har du rätt i.
Problemet just nu är att jag måste ha henne kopplad och då kan det vara svårt att hantera hästen samtidigt. Ska försöka ha med sambon så mkt som möjligt...

Jag ska bara ignorera när hon skäller då? Hon gör även "anfallsförsök".

Jag tror, och hoppas verkligen, att detta är något som hon kommer vänja sig vid. Vi är väldigt förtjusta i henne redan.

Tack för ditt svar!
 
Sv: Vänja hund vid häst

Min flat skällde jätte mycket på hästar i början, men det lugnade sig så småningom. Jag hade henne i koppel, hästarna var i hagen. När hon slutat skälla och började snusa omkring gick vi lite närmare. Tog bara några gånger så skällde hon inte alls!! Tvinga inte hunden att gå för fort fram så går det nog bra. Lycka till med vovven!!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 527
Senast: Fetaost
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 364
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 402
Övr. Hund Hej! Vi har en hund i stallet (Greyhound) som vi flera tillfällen gett sig på hundar som ägs av oss som är inhyrda. Hunden i fråga ägs...
2
Svar
28
· Visningar
3 313
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp