Vänja in hund på golfbana, någon som tar tips?

Voeux

Trådstartare
Bruce är 5 år och har aldrig varit med på en golfbana, men nu har jag själv börjat spela. Jag insåg ganska snabbt att om jag ska kunna ha detta som hobby så måste jag kunna ta med mig honom. Bruce är som dvärgpinschrar är mest, alert, lite ordningspolis och stenkoll på allt som händer i sin omgivning. I söndags tog vi med honom och stod och slog lite på ranchen. En utav oss hängde med Bruce medan den andre slog, och så byttes vi av. Det var stressigt för honom, men jag tycker ändå att han gjorde en del framsteg på bara en timme. Först pep han mycket och ville springa fram till den som slog, men det la sig efter en stund. Sedan började han reagera på slagen och ville såklart springa efter bollen. Bruce apporterar inte, så jag trodde verkligen inte att han skulle reagera på bollen. Oftast när jag kastar en pinne eller boll till honom så springer han efter en liten bit och viker sedan av till något mer intressant :angel: Men nu verkade han plötsligt väldigt intresserad av golfbollarna som slogs iväg och liksom hoppade lite efter dem i kopplet och högg i luften.

Har ni några tips på hur vi kan vänja in honom på bästa sätt? Dos and don´ts? Jag tänker att en del handlar väl om att han helt enkelt bara ska hänga med mycket tills han blir bekväm, men jag tänker också att det vore toppen om vi kan träna honom lite själva emellanåt men har inte många idéer på hur. Målet är att han ska bli lugn och trygg på golfbanan och inte bry sig så mycket om bollarna som slås iväg.

Kan tillägga att vi absolut tänkt på säkerheten. Tyvärr har en bekants hund avlidit på golfbana då hon fick en boll på sig. Bruce kommer inte att vara lös, utan han kommer att hållas med kort koppel och stå bakom den som slår. Jag funderar även på att ordna någon form av lösning på hundbur som går att hänga på golfvagnen och i så fall blir det en "bollsäker" variant.
 
Jag tror ju inte risken för dödsfall är direkt högre på en golfbana för en hund (även en människa kan ju dö/bli allvarligt skadad av en golfboll) så länge man har den under uppsikt. Kopplad ser jag som en självklarhet i sammanhanget, av fler anledningar.

Min personliga rekommendation är att träna in att hunden ska sitta/ligga och vara tyst då någon slår. Då får man in lite mer fokus och mental träning också, så det inte ”bara” blir långsam promenad. Om hunden har sökintresse är det även guld att lära den markera golfbollar (utan att plocka upp dem, givetvis) så har man lite gratishjälp när man slår snett! :D
 
Jag tror ju inte risken för dödsfall är direkt högre på en golfbana för en hund (även en människa kan ju dö/bli allvarligt skadad av en golfboll) så länge man har den under uppsikt. Kopplad ser jag som en självklarhet i sammanhanget, av fler anledningar.

Min personliga rekommendation är att träna in att hunden ska sitta/ligga och vara tyst då någon slår. Då får man in lite mer fokus och mental träning också, så det inte ”bara” blir långsam promenad. Om hunden har sökintresse är det även guld att lära den markera golfbollar (utan att plocka upp dem, givetvis) så har man lite gratishjälp när man slår snett! :D

Jag håller helt med. Jag är lite ängslig av mig bara så blev lite orolig när jag hörde om dödsfallet, men den hunden var lös också. Jag tänker att kopplad går det ju att skydda honom om någon skriker "fore". Däremot känns det inte så bra om jag skulle binda honom i golfvagnen och gå iväg, då inget kan skydda honom om det kommer en boll farande. Varför en stålbur på vagnen skulle vara toppen ifall man inte alltid vill ha honom i handen :)

Smart! Ska ta med lite godisar till ranchen nästa gång och träna medan sambon slår. Bra tips!
 
Min man tar med sig våra två labradorer till golfen regelbundet. De har tränats en i taget, och i början fick han koncentrera sig på hundträningen - golfen var helt sekundär...
De fick lära sig att inte jaga efter bollar, eller annat som kan korsa golfbanan t.e.x rådjur. Sedan att sitta still bredvid bagen på greenen. Att aldrig dra i kopplet. Att inte skälla. Det har förekommit många hysteriskt roliga scener där unghunden - kopplad i golfbagen - dragit i full fart efter en ekorre och golfklubborna spridits över halva banan...:o:D.
Numera tar han båda samtidigt och det går väldigt bra!
 
Bruce är 5 år och har aldrig varit med på en golfbana, men nu har jag själv börjat spela. Jag insåg ganska snabbt att om jag ska kunna ha detta som hobby så måste jag kunna ta med mig honom. Bruce är som dvärgpinschrar är mest, alert, lite ordningspolis och stenkoll på allt som händer i sin omgivning. I söndags tog vi med honom och stod och slog lite på ranchen. En utav oss hängde med Bruce medan den andre slog, och så byttes vi av. Det var stressigt för honom, men jag tycker ändå att han gjorde en del framsteg på bara en timme. Först pep han mycket och ville springa fram till den som slog, men det la sig efter en stund. Sedan började han reagera på slagen och ville såklart springa efter bollen. Bruce apporterar inte, så jag trodde verkligen inte att han skulle reagera på bollen. Oftast när jag kastar en pinne eller boll till honom så springer han efter en liten bit och viker sedan av till något mer intressant :angel: Men nu verkade han plötsligt väldigt intresserad av golfbollarna som slogs iväg och liksom hoppade lite efter dem i kopplet och högg i luften.

Har ni några tips på hur vi kan vänja in honom på bästa sätt? Dos and don´ts? Jag tänker att en del handlar väl om att han helt enkelt bara ska hänga med mycket tills han blir bekväm, men jag tänker också att det vore toppen om vi kan träna honom lite själva emellanåt men har inte många idéer på hur. Målet är att han ska bli lugn och trygg på golfbanan och inte bry sig så mycket om bollarna som slås iväg.

Kan tillägga att vi absolut tänkt på säkerheten. Tyvärr har en bekants hund avlidit på golfbana då hon fick en boll på sig. Bruce kommer inte att vara lös, utan han kommer att hållas med kort koppel och stå bakom den som slår. Jag funderar även på att ordna någon form av lösning på hundbur som går att hänga på golfvagnen och i så fall blir det en "bollsäker" variant.
Jag skulle skippa ranchen i början och börja på banan för mindre stress, ge honom en uppgift medans ni slår, hålla något, ligga eller vad han nu tycker är värt att jobba med. Jag skulle jobba på att lämna vid bagen, säkrast under den om man är orolig för bollar och dessutom skugga.
Vår vilding har jag haft med en gång, jag spelar inte själv men sonen och maken, hård på sitt när jag sa det, stadgeträning helt enkelt! ;) var beredd på att lägga fokus på hund träning istället för golf under en period.
Sen kan man ha hundar som kompisens, tre hål, sen fattade hon grejen och sitter numera lös vid bagen, rör sig inte innan de ber henne och är allmänt lugn. Trots det en grym jakthund under säsong. 🙄 Men det hade ryckt lite i henne när en andfamilj vankade framför nosen på henne. 😂
 
Skulle också tro att det är bättre med banan än med driving rangen. Inte en hel runda till en början då, såklart, utan sluta innan hunden (eller matte :D) tröttnar.

Vad gäller att sätta hunden vid bagen skulle jag nog fundera ett varv extra där, speciellt om det är tänkt att hunden ska bindas fast. En bag är inte helt stabil och en sån med tillhörande klubbor i huvudet på en dvärgpinscher är nog ingen höjdare.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Är det någon här som har erfarenhet? :) Jag har blivit himla sugen på att resa på sistone, lite längre utlandsresor på några veckor...
Svar
8
· Visningar
1 157
Hundhälsa Hej! Jag har en ung hund som jag känner att jag börjar tappa 'greppet' om. Jag har ångest över att jag inte reagerade när vi kollade på...
2
Svar
27
· Visningar
3 690
Senast: Monstermom
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
29 896
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp