Vänner som inte gillar när det går bra för en

Sv: Vänner som inte gillar när det går bra för en

Två tankar:

- Om du har haft en identitet som bland annat inneburit att det har varit kämpigt för dig så har du kanske samlat på dig vänner som känner sig trygga med att det går sämre för dig än för dem. Det kanske är svårt att acceptera för dem nu om du har det bättre.

- Jag kan tycka att avundsjuka är helt okej och skulle kunna pipa ur mig ett "å, vad jag är avundsjuk, jag skulle också vilja ha det där!" om det går bra för någon och det inte går så bra för mig. Men det skulle också innefatta en glädje för den andra personens skull och jag skulle vara noga med att påpeka att jag tycker att den är värd det, oavsett om den gjort något för att förtjäna det eller inte. Ibland har vissa personer flyt och särskilt när det är någon som haft det kämpigt länge så kan jag känna att den verkligen är värd att bara ha flyt. Trist med vänner som i det läget rackar ner eller antyder att det är skrytigt eller oförtjänt. Det låter som att dina vänner är osäkra, lite små och missunnsamma. Om du uttrycker att du blir ledsen snarare än att bli sur och bita ifrån, så kanske de skärper sig?
 
Sv: Vänner som inte gillar när det går bra för en

Det är också trist för att det tar udden av glädjen för mig, och det gör mig lite orolig. Är det såhär folk reagerar när det går bra? :(

Och nej. alla reagerar inte såhär när det går bra. Ibland är jag förbluffad över hur mycket storsinthet vissa människor förmår visa. En vän till mig som är inom samma "bransch" har haft rätt mycket motgång i sin karriär och ändå uttryckt glädje och stöttning gång på gång när jag har haft framgångar. För mig är det nästan obegripligt med tanke på hur denna vän mår över att inte lyckas, men det gör mig också oerhört dedikerad när det gäller att pusha honom framåt ;)
 
Sv: Vänner som inte gillar när det går bra för en

Jag vet inte riktigt om jag har något att tillföra egentligen, tror att jag har ett lite skevt generellt förhållningssätt till omvärlden vilket består i typ "Vi pratar om precis just det som DU vill prata om! Eller så försöker jag hålla låda, om det passar bättre, eller så kanske vi har en dialog med ett faktiskt utbyte, bara jag (snälla snälla snälla) får vara meeed :cry:". Sen när jag öppnar käften brukar jag ofta fokusera på hur klantig jag varit på sista tiden. Det problemet du beskriver är alltså inte aktuellt riktigt.

Aja haha nu låter det nästan som att jag skyller på dig, att du inte borde berätta om skoj saker som har hänt dig och så, men det var inte riktigt min mening. Jag tror snarare att många tror att de tappar betydelse om de inte får vara den mest exceptionella längre. Det individuella vänskapsbandets grundlagar skrivs om, de blir osäkra, och försöker återupprätta relationen som var just genom pikarna. Herregud amatörpsykologi i sin renaste form men ändock, har observerat detta hos människor runt mig.

Sen vad man ska göra åt det vet jag mindre om. Usch hoppas det löser sig för dig!!! Kram!
 
Sv: Vänner som inte gillar när det går bra för en

Förändring för med sig förändring på alla plan, inte bara där man tänkt sig att förändringen skulle ske. Alla de förändringar du gjort har lett till att du förändrats som människa, hur du för dig har förändrats och framförallt har din roll och plats i världen och universum förändrats. Beroende på hur relationer man haft sett ut, hur mycket "svängrum" som rymts, kan relationerna klara en sådan förändring eller så gör de det inte. I vissa relationer har man dessutom en väldigt specifik roll. Den rollen kan vara allt från barfotakurator till den snygga som lyckas med allt till "the funny fat one". Förändras man så man lämnar den rollen faller hela dynamiken, både inom relationen mellan två och inom grupper.

Mina egna erfarenheter i ämnet kommer från en stor viktnedgång och livsstilsförändring där många relationer tynade bort. Anledningarna var allt från att vi inte längre delade samma intressen till att jag faktiskt förändrades så mycket som människa att jag inte längre var den person de blivit vän med från början.

Så det behöver inte ligga illvilja, småsinthet eller något annat "dåligt" bakom det hela, utan det kan till stor del bero på att det är bara så vi människor är funtade. Som många andra skrivit skulle jag också råda dig att söka nya relationer med människor som vill vara med dig för den du är just nu, där du kan få vara en trygg, välmående människa som trivs med livet.
 
Sv: Vänner som inte gillar när det går bra för en

Jag skulle väl spontant säga att man byter umgängeskrets. Kan man inte vara glad över sina vänners framgångar vet jag inte om jag anser att man är en bra vän...

+1 på den.

Alltså, med handen på hjärtat har jag väl också känt några gånger när mitt eget liv har känts piss och allting bara har gått fel, att jag blir avundsjuk när den där kompisen vars liv går på räls och som får allting som jag egentligen också vill ha. Men jag har verkligen ansträngt mig för att inte visa det för vederbörande. Och så känner nog de allra flesta människor någon gång i livet, det är helt okej.

Men, de där som aldrig kan glädjas när det går bra för andra, bara vill prata om sig själva, om någon har verkliga problem kommer de dragande med egna "problem" (I-landsproblem...) som de vill ha medkänsla för, och skulle det sen helt plötsligt vända och gå bra haglar gliringarna och pikarna, såna människor är inga vänner. Inte på riktigt. Riktiga vänner kan deppa ihop, men har också förmågan att glädjas tillsammans när det går bra. Jag har haft mängder av såna människor i mitt liv, och jag har gjort en ordentlig utrensning på personer som bara tar energi. Några finns tyvärr kvar, och dem lär jag av olika skäl inte bli av med i första taget, men där försöker jag slå dövörat till och själv aldrig ta kontakt med de här personerna utan bara svara om de hör av sig till mig och försöka uppträda som en vuxen (någon av oss måste ju göra det...).
 
Sv: Vänner som inte gillar när det går bra för en

För mig är det stor skillnad på att också vilja ha/uppleva/whatever det där bra och att missunna sin vän det.

Jag tycker inte det är konstigt om mina vänner eller jag kan känna att man skulle önska sig det någon annan har någon gång. Det har nog alla gjort.
Men man kan hantera det väldigt olika. Antingen säga att :"åh, jag blir lite avundsjuk IOM att jag också skulle vilja. Men fan vad kul för dig! Jag blir glad för din skull."
Eller så kan man bli avundsjuk och försöka ta ifrån den andra något genom att trycka till den med trista kommentarer.

De som gör på det sista sättet vill jag inte vara vän med.
Mina vänner gläds med mig om något bra händer mig och är glada om jag mår bra. Vi tycker ju om varann. Klart man vill sina nära och kära väl!
Jag mår inte bättre om andra mår dåligt.
Om man tror man gör det får man nog tänka till.
 
Sv: Vänner som inte gillar när det går bra för en

Håller med! Det är så stor skillnad på vad man gör med sin avundsjuka. Att vara och känna sig avundsjuk gör nog alla och jag tycker liksom andra i tråden att det inte är fel att känna eller säga att man är det. Men att "bestraffa" den man är avundsjuk på med elaka ord eller handlingar är fel på alla sätt
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 514
Senast: Juli0a
·
  • Artikel
Dagbok Den bättre känslan inombords som jag började känna i början av mars har hållt i sig. Det känns som att det har ljusnat - både om dagarna...
Svar
1
· Visningar
885
Senast: _Taggis_
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 933
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 527
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp