Vänsterpartiet och äganderätten (Utbruten från Eftervalssnack)

Och då kommer genast frågan hur man ska utvärdera detta? Och utan att elever kommer i kläm. Jag menar inte större funktionsvariationer, utan de som behöver lite extra stöd. Ska man ha en utvärdering på vad varje elev är värd? Vad kostar de i pengar och personlig integritet? Och vad gör det med samhället om vi har en skola för de som är motiverad och studiebegåvade med motiverade föräldrar och en för övriga? Det är lite av en uppdelning redan idag. Inga absoluta gränser men tendenser.
Vi har skidgymnasium, hockeygymnasium där grundkravet är att man har en viss nivå i dessa ämnen, varför kan man då inte ha fysik, matte , filosofie eller kemigymnasium där huvudsyftet är att ta fram förmågor i dessa ämnen?
 
Vi har skidgymnasium, hockeygymnasium där grundkravet är att man har en viss nivå i dessa ämnen, varför kan man då inte ha fysik, matte , filosofie eller kemigymnasium där huvudsyftet är att ta fram förmågor i dessa ämnen?
Vänligen tala om för mig var jag diskuterat detta och varit negativ till det.
 
Vänligen tala om för mig var jag diskuterat detta och varit negativ till det.
Därför att, för att få fram en hockeyelit, en skidelit har vi förstått och accepterat att elever kommer i kläm, de som inte platsar i elitutbildningen. Då ställer jag mig frågan, matte, fysik, kemi är betydligt viktigare för vårt lands framtid, varför accepterar vi inte skolor i teoretiska ämnen med en klar elit inriktning.
 
Därför att, för att få fram en hockeyelit, en skidelit har vi förstått och accepterat att elever kommer i kläm, de som inte platsar i elitutbildningen. Då ställer jag mig frågan, matte, fysik, kemi är betydligt viktigare för vårt lands framtid, varför accepterar vi inte skolor i teoretiska ämnen med en klar elit inriktning.
Läste du min fråga alls? I så fall, varför citerar du den, det svar är inte alls relaterat.
 
"Alla" - såklart nej. Det är en avart. Precis som vanvård och bristande kvalitet är något som finns i marginalerna i övrigt, oavsett utförare.

Däremot är det något som är en tendens när man inte längre har ett eget intresse i att vara effektiv. Det är därför offentliga "monopol" är så skadliga för utveckling av branscher.

Jag anser att en av de allra bästa vägarna att visa om pengarna används på ett bra sätt är att utsätta verksamheterna för konkurrens, allra helst av privata utförare, som har starka egna intressen i att hålla en kostnadseffektiv verksamhet.

Menar du att det inte finns något intresse inom offentlig sektor att effektivisera sig? Jag ställer frågan igen, har du själv erfarenhet av att jobba inom offentlig sektor? Känner du till införandet av New public management? Känner du till de effektiviseringskrav som kräver 2-3 % effektivisering varje år, som har lett till stora diskussioner hur man effektiviserar undervisning?

Och hur menar du att den enskilda läraren är effektivare i sitt arbete på en privat skola än en kommunal? Det är ju inte hens pengar oavsett vem som äger skolan?

Sedan undrar jag också vad du har att säga om risken att skolor med vinstkrav väljer ut de elever de vill ha, och vad man kan göra för att undvika den segregeringen.
 
Medicinska diagnoser är en grund. Specialpedagogiska bedömningar en annan. Förmodligen krävs då ett system med specialpedagoger som inte är anställda av respektive skola som stödjer bedömningen.

Jag menar att man får en grundpeng som sedan kan ökas på om det finns signifikanta extra behov av stöd.

Det här skulle behövas även inom offentliga ramarna för att ge skolor med större utmaningar bättre möjligheter att möta dem.

Har ganska litet med privat vs offentligt att göra, tycker jag.

Så förutom de specialpedagoger som ska arbeta med barnen, ska vi också bygga upp ett parallellt system med specialpedagoger som granskar deras bedömningar? Och vi har redan brist på den första typen av specialpedagoger...

Det är ju med hjälp av oberoende kontrollsystem som vi kan följa upp kvaliteten, men vi måste komma ihåg att det blir dyrt och leder till extra administration. Det kan trots allt vara ett eftersträvansvärt system, om man tycker att det viktigaste är att det möjliggör privata, fristående alternativ. Det är dock tveksamt om man kan hänvisa till ekonomiska skäl, det är långt ifrån alltid som det blir billigare om uppföljning om kvaliteten verkligen ska göras.
 
Så förutom de specialpedagoger som ska arbeta med barnen, ska vi också bygga upp ett parallellt system med specialpedagoger som granskar deras bedömningar? Och vi har redan brist på den första typen av specialpedagoger...

Det är ju med hjälp av oberoende kontrollsystem som vi kan följa upp kvaliteten, men vi måste komma ihåg att det blir dyrt och leder till extra administration. Det kan trots allt vara ett eftersträvansvärt system, om man tycker att det viktigaste är att det möjliggör privata, fristående alternativ. Det är dock tveksamt om man kan hänvisa till ekonomiska skäl, det är långt ifrån alltid som det blir billigare om uppföljning om kvaliteten verkligen ska göras.

Det viktigaste är såklart att det möjliggör en bra skola för de 80% skolor som drivs offentligt.
 
Menar du att det inte finns något intresse inom offentlig sektor att effektivisera sig? Jag ställer frågan igen, har du själv erfarenhet av att jobba inom offentlig sektor? Känner du till införandet av New public management? Känner du till de effektiviseringskrav som kräver 2-3 % effektivisering varje år, som har lett till stora diskussioner hur man effektiviserar undervisning?

Och hur menar du att den enskilda läraren är effektivare i sitt arbete på en privat skola än en kommunal? Det är ju inte hens pengar oavsett vem som äger skolan?

Sedan undrar jag också vad du har att säga om risken att skolor med vinstkrav väljer ut de elever de vill ha, och vad man kan göra för att undvika den segregeringen.

På det andra svarar jag ja, och både mina egna erfarenheter och det jag får veta, handlar om skrämmande hantering av finansiella medel. Som jag aldrig någonsin sett i alla de privata företag jag varit i kontakt med. Kanske kan man kalla det enormt dålig respekt för pengar. Fungerade verksamheterna dåligt i övrigt? Nej, inte alls.

Intresset att effektivisera har istället varit tvärtom då en icke utnyttjad budget ger sämre finansiering nästa år. Och det är inte alls ett unikt svenskt fenomen.

Nu antar jag att det ändå är en liten, liten minoritet - annars skulle jag sova dåligt. Precis som att svårt bristande kvalitet är något väldigt ovanligt oavsett utförare.
 
Är inte alla barn lika viktiga? Jag antar du menar det men jag undrar hur du tänker när det viktigaste är en grupp. Sen är procentandelarna inte slagna i sten.

Eftersom 80% av skolorna är offentligt drivna verkar det ganska kontraproduktivt att rikta all sin kvalitetssäkring på de 20% skolor som har privata utförare. Helt enkelt en fråga om verkningsgrad.

Alla barn är lika viktiga.
 
Vi har skidgymnasium, hockeygymnasium där grundkravet är att man har en viss nivå i dessa ämnen, varför kan man då inte ha fysik, matte , filosofie eller kemigymnasium där huvudsyftet är att ta fram förmågor i dessa ämnen?
Det är egentligen en jättebra idé. Men samtidigt verkar forskningen peka lite i riktningen att alla elever blir bättre på ämnen om det är lite olika nivå i klassen lustigt nog. Jag hade inte trott det innan jag läste någon artikel om det. Det gynnar även de bästa till viss del. (jag kan nog inte hitta den igen, men den gjorde att jag blev mindre positiv till idén).

Däremot måste man ju ha något slags utbildning pågående i klassen för att detta ska fungera. Som "förr".

Men man kan ju undra om det var mer effektivt att dela in alla elever i -de som tänker söka till universitetet och de som inte tänker göra det i olika klasser. Det har ju dock problemet att vi, samhället, tycker att det är fel att inte ha full sökbarhet till universitetet oavsett vilken gymnasieutbildning du har valt. Vi gick ju ifrån den modellen för bara 20? år sedan. Tror inte ens man får ha allmän och särskild matte på högstadiet längre?

Så jag antar att skillnaden är den att egentligen ska ju alla lära sig matte, och nivån på kunskaperna och åldern för att börja på universitetet ligger nära nog fast. Men alla ska inte lära sig ishockey.

Om man inte får så många i specialskolorna att de kan fylla upp alla läkarlinjer och teknat, eller egentligen alla platser på universitet i Sverige, varpå vi plötsligt har hela Frankrikes elitskolesystem istället. När vi precis plockat bort ens att yrkeslinjerna kan slippa undan vissa teoretiska ämnen. Så det känns som att jogga över ån efter vatten.

Sedan ska vi ju egentligen inte längre ha elitelever i några ämnen. Har för mig att hela toppen på de duktigaste eleverna i Sverige är kapad så att det inte finns några som är riktigt så duktiga som på 60-70 och 80-talen som kan gå i "elitskolorna".
 
Senast ändrad:
Eftersom 80% av skolorna är offentligt drivna verkar det ganska kontraproduktivt att rikta all sin kvalitetssäkring på de 20% skolor som har privata utförare. Helt enkelt en fråga om verkningsgrad.

Alla barn är lika viktiga.

Denna frågeställning utgick alltså från hur man ska fördela pengar per elev utifrån behov då privata skolor tenderar att ta mer oproblematiska elever. Att de enbart inrikta sig på de offentliga alternativen känns som helt redundant i sammanhanget. Hur ska man då styra om så det blir en rättvis tilldelning av resurser utifrån elevernas förutsättningar och kunna göra en bra jämförelse mellan privata och kommunala skolor om man endast inriktar sig på kommunala skolor?
 
Denna frågeställning utgick alltså från hur man ska fördela pengar per elev utifrån behov då privata skolor tenderar att ta mer oproblematiska elever. Att de enbart inrikta sig på de offentliga alternativen känns som helt redundant i sammanhanget. Hur ska man då styra om så det blir en rättvis tilldelning av resurser utifrån elevernas förutsättningar och kunna göra en bra jämförelse mellan privata och kommunala skolor om man endast inriktar sig på kommunala skolor?

Hur väl du än lyckas styra och mäta kvaliteten hos de privata utförarna så påverkar det bara 20% av barnen. Diskussionen är alltså till stor del irrelevant för den skola vi erbjuder våra barn om den begränsas till att försöka lösa eventuella problem med privata utförare.

Det är så svårt att förstå resonemanget att svensk skolas räddning ligger i att inte tillåta privata alternativ, när de utgör endast en femtedel av skolorna.
 
Hur väl du än lyckas styra och mäta kvaliteten hos de privata utförarna så påverkar det bara 20% av barnen. Diskussionen är alltså till stor del irrelevant för den skola vi erbjuder våra barn om den begränsas till att försöka lösa eventuella problem med privata utförare.

Det är så svårt att förstå resonemanget att svensk skolas räddning ligger i att inte tillåta privata alternativ, när de utgör endast en femtedel av skolorna.
Hur kan det vara irrelevant att mäta kvaliteten hos privata utförare när syftet är att jämföra privata och offentliga utförare? Och påverkar bara 20% menar du att för att det är 20% så ska de privata få bete sig hur som helst?

Vem har påstått att den svenska skolans räddning ligger i att inte tillåta privata alternativ?
 
Jo, men vad jag vet så är det ingen som påstått att V vill förbjuda privatägda godisbutiker? Utan det som främst har diskuterats är vård, skola och omsorg och dylikt, och då har det blivit ett ramaskri bland liberalister och diskussionerna om mänskliga rättigheter uppstått.



Om verksamheter som bidrar med positiva aspekter samtidig också bidrar med negativa aspekter tycker jag inte att det är tokigt att överväga om det hela är värt i slutänden.

Hur tycker du att man ska följa upp kvalitet i skolan och hur kommer man till rätta med kvalitetsavvikelser där tillräckligt fort för att inte eleverna som går där ska gå miste om utbildning under tiden?
Nu hoppar jag i den här tråden lite. Har glömt läsa och läser ikapp. Men detta stämmer väl ändå inte.

Vård, skola, omsorg och dylikt (tåg, post osv) har ju varit privatiserat så kort tid i Sverige att inte ens alla Liberaler och Moderater verkar tycka att det är en toppenidé.

Självklart tycker Vänstern att det är en dålig idé (och där kan de ju ha rätt, ingen protest, men de åker där på den lätte). För det är ju inte den biten jag diskuterar när det gäller äganderätt, företagande och Vänsterpartiet utan jag diskuterar den däringa godisbutiken. (eller för all del bondens äganderätt till sin mark)

Dvs de (Vänsterpartiets partiledare, i detta val) satt i TV (precis innan valet) (jag la in klippet) och pratade om hur man ska oprivatisera IKEA och HM -bör ägas helt av de anställda, (som iofs stack ur landet sist det var på tapeten så det kan vara svårt) och som jag uppfattade det, i förlängningen godisbutiken/ICA butiken/järnhandeln.
https://www.expressen.se/dinapengar/ica-handlarna-som-tjanade-mest-2016/
Dvs din granne i stallet som har två bilar.

Det regnar miljoner över många av landets Ica-handlare.

På tio år har fyra stora butiker delat ut en miljard kronor.

Det visar en unik sammanställning om Ica och deras butiker som gjorts av Dagens industri.

– De har en väldigt framgångsrik affärsmodell, säger Sven-Olov Daunfeldt, forskningschef på HUI Research till tidningen.

Men om man ska mosa till den lokala ICA-maxi ägaren så måste man nog trycka till godisbutiken och Pressbyrån samtidigt, för jag tror det är svårt att urskilja.
 
Menar du att det inte finns något intresse inom offentlig sektor att effektivisera sig? Jag ställer frågan igen, har du själv erfarenhet av att jobba inom offentlig sektor? Känner du till införandet av New public management? Känner du till de effektiviseringskrav som kräver 2-3 % effektivisering varje år, som har lett till stora diskussioner hur man effektiviserar undervisning?

Och hur menar du att den enskilda läraren är effektivare i sitt arbete på en privat skola än en kommunal? Det är ju inte hens pengar oavsett vem som äger skolan?

Sedan undrar jag också vad du har att säga om risken att skolor med vinstkrav väljer ut de elever de vill ha, och vad man kan göra för att undvika den segregeringen.
New public management har väl fått oerhört mycket kritik för hur illa det fungerar i alla offentliga verksamheter. Med ineffektivitet och slöseri som följd. Men det kanske var det du menade?
 
Så förutom de specialpedagoger som ska arbeta med barnen, ska vi också bygga upp ett parallellt system med specialpedagoger som granskar deras bedömningar? Och vi har redan brist på den första typen av specialpedagoger...

Det är ju med hjälp av oberoende kontrollsystem som vi kan följa upp kvaliteten, men vi måste komma ihåg att det blir dyrt och leder till extra administration. Det kan trots allt vara ett eftersträvansvärt system, om man tycker att det viktigaste är att det möjliggör privata, fristående alternativ. Det är dock tveksamt om man kan hänvisa till ekonomiska skäl, det är långt ifrån alltid som det blir billigare om uppföljning om kvaliteten verkligen ska göras.
Om man måste ha privata skolor så är nog i förlängningen enda sättet att hålla kvalitet uppe att ha antagningsprov till universiteten/vidareutbildningarna.

Kontrollsystemen vi har äter ju redan upp lärarnas tid.
 
Är inte alla barn lika viktiga? Jag antar du menar det men jag undrar hur du tänker när det viktigaste är en grupp. Sen är procentandelarna inte slagna i sten.
Med lite tur kanske det skulle svälta ut de dåliga privata skolorna. Men vem vet, när de införde privatiseringen så tänkte de ju redan då att de dåliga skolorna på något vis skulle försvinna.
 
Hur kan det vara irrelevant att mäta kvaliteten hos privata utförare när syftet är att jämföra privata och offentliga utförare? Och påverkar bara 20% menar du att för att det är 20% så ska de privata få bete sig hur som helst?

Vem har påstått att den svenska skolans räddning ligger i att inte tillåta privata alternativ?

Jag ser att du inte vill eller kan förstå. Så fortsätt du att koncentrera dig på att debattera och lösa eventuella problem enkom för de 20% privata utförarna så kan jag fortsätta att argumentera för att vi bör säkerställa kvaliteten på hela skolväsendet oavsett utförare, där det för majoriteten av eleverna är viktigast att vi lyckas väl för offentliga utförare.
 
Jag ser att du inte vill eller kan förstå. Så fortsätt du att koncentrera dig på att debattera och lösa eventuella problem enkom för de 20% privata utförarna så kan jag fortsätta att argumentera för att vi bör säkerställa kvaliteten på hela skolväsendet oavsett utförare, där det för majoriteten av eleverna är viktigast att vi lyckas väl för offentliga utförare.


Hur kan du få det till att jag vill koncentrerar mig på någon av grupperna när jag diskuterar hur man ska kunna jämföra privat och kommunalt med avseende på hur krävande eleverna är och så de får resurser baserade på detta?

Jag fattar faktiskt inte hur du får det till att man kan och vill jämföra utan att ta hänsyn till båda grupperna.
 

Liknande trådar

Samhälle Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
46 47 48
Svar
948
· Visningar
51 693
Samhälle Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
14 15 16
Svar
304
· Visningar
17 550
Senast: lbb
·
Skola & Jobb Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
4 967
Senast: tanten
·
Hundhälsa Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 646
Senast: Bexzor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp