Bukefalos 28 år!

Värderingsvärden av häst

S

__Stilett__

Jag undrar sådär lite spontant om ni tex köper/säljer häst.
Vad är det första ni tänker på vad ni får av typ för häst, om du ska utgå efter prislägen;

1. 30.000 kr
2. 50.000 kr.
3. 70.000 kr
4. 100.000 kr

sedan kan det ju skilja sig på några tusen hit och dit, men rent spontant, Vad räknar ni att få för häst/sälja för häst med dessa värden?
 
30.000 kr ett föl eller en skogsmulle :D
50.000 kr en 3åring med rätt fin stam, som inte är speciellt hanterad, eller en snäll häst utan gång eller hoppteknik som kan gå LC
70.000 kr En häst som har gått 110 kanske 120 med kapacitet för mer, eller en lovande unghäst
100.000 häst som har gått 120-130 med hyffsade resultat, välriden med framtiden för sig, eller en läromästare runt 13 år som tävlat i 140-150 men nu ska trappa ner

Nu är jag rätt insnöad på halvblod/hopphästar, så jag vet inte hur en dressyrhäst eller ponnier ligger prismässigt..
 
Hjälp vilken svår fråga..
Men om jag koncentrerar mig till halvblod. :smirk:

1. 30.000 kr

En gammal promenadhäst, ett föl med hyfsad stam (dock ej toppstam).

2. 50.000 kr.

En trevlig motions och hobbyhäst/lätt-klass häst. Ingen speciell gång eller kapacitet, typ. "ridskolestuket".

3. 70.000 kr

Häst med hyfsad gång, kanske tävlad LA men ej kapacitet för de större klasserna, alternativt en rätt lovande unghäst.

4. 100.000 kr

Lite äldre häst, kanske tävlad MSV-St Georg med större delev av karriären bakom sig, bra som läromästare. Eller en lovande yngre häst.

Mina vilda gissningar! :D

Nirak
 
Ponnyvärlden då...
30.000 ger en inriden välstammad ponny som håller sig inom maxgränsen, 147 som treåring är inte så roligt...
50.000kr samma som ovan men med meriter från ex treårstest, premiering och bra stam, ett sto då.
70.000 en rutinerad, tävlad ponny med ganska säkra och jämna resultat, schysst i huvudet osv.
100.000 en mkt rutinerad ponny med resultat på nationell nivå och inte bara en start...

Men det är ju ungefärliga priser och det skiljer en del mellan raserna och om det finns avelsvärde osv.

(Har sett ett inkört, jämngammalt sto som ponnyn med samma pappa men utan meriter som annonseras för 50.000kr!!)
 
Islandshästar. Tycker dock att priserna kan variera rätt mycket i landet.

30 000 - unghäst med vettig/bra stam (2-3 år) eller skogsmulle med 'inga vidare', ibland även avsaknad av vissa :angel:, gångarter. Eksemhästar.

50 000 - juste familjehäst. Rena gångarter, räcker för kurser och lättare tävling, men ingen som man kan räkna med stora framgångar med på tävlingsbanan med.

70 000 - tävlingshäst. Kapacitet för öppna klasser/nationell. Sto med helt ok/bra bedömning (för avel)

100 000 - tävlingshäst, kapacitet för nationell/SM. Sto med bra/mycket bra bedömning (för avel). Räcker inte riktigt för en godkänd hingst.
 
30.000:-
En gammal häst/skogsmulle... ett föl som är ok.

50.000:-
En häst som tävlat lätta klasser. Lite äldre...

70.000:-
En häst som har tävlat till 1.20 med placeringar... kan även vara en läromästare, lite äldre och kanske då tävlat 1.30...

100.000:-
Här har vi vrål åken... placeringar i 1.30 och uppåt...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 212
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 775
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 560
Senast: Fiorano
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 285
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp