Bukefalos 28 år!

Värme från en vedspis, går det?

MissFideli

Trådstartare
Jag har en gammal vedspis i mitt hus, som funkar att elda i. Men jag trodde den skulle funka som värmekälla, vilket jag inte vet om jag tycker den gör. Den blir ju varm ovanför, men inte så mycket runt.
Fick tips om en sån där fläkt man ställer ovanpå, men jag läser väldigt blandade recensioner om sådana.
Inte för att jag egentligen behöver den som värmekälla, men ändå 😇
 
Täljsten både i ugnen och på plattorna gör att den håller värmen längre. Använder man plattor och ugn lägger man på/i täljstenen när man är klar.
Murstocken värmer också huset om det inte är en massa grejer runt den som stoppar värmen.
Jag fixar inte ljudet av fläktar men gör man det så är det en bra investering. Fläktar på rätt ställen driver runt värmen bra. Beroende på planlösning kan man behöva fler än en för att utnyttja värmen maximalt.
 
Hur mycket värme den ger eror helt på vilken sorts vedspis det är.
Jag har levt med sådana här och de kan göra det snudd på olidligt varmt i köket.
1609178113232.png
 
Medan vänner som har sådana här får ut betydligt mindre värme i rummet. De är helt enkelt gjorda för att inte göra köket för varmt under matlagning sommartid.
1609178303279.png
 
Täljsten både i ugnen och på plattorna gör att den håller värmen längre. Använder man plattor och ugn lägger man på/i täljstenen när man är klar.
Murstocken värmer också huset om det inte är en massa grejer runt den som stoppar värmen.
Jag fixar inte ljudet av fläktar men gör man det så är det en bra investering. Fläktar på rätt ställen driver runt värmen bra. Beroende på planlösning kan man behöva fler än en för att utnyttja värmen maximalt.

Murstocken är kall trots flera timmars eldande i alla fall. Klart det värmer lite men det gav tror jag 1-2 grader upp efter 4 h eldande. Inget som funkar om det blir strömavbrott känner jag.
 
Murstocken är kall trots flera timmars eldande i alla fall. Klart det värmer lite men det gav tror jag 1-2 grader upp efter 4 h eldande. Inget som funkar om det blir strömavbrott känner jag.
Oj! Så märkligt! Jag är långtifrån expert på sådant här men alla ställen jag har bott på som har haft eldningsmöjligheter (som vedspis, kamin eller öppen spis) har murstocken avgett värme länge efter. Undrar vad det kan bero på att din inte gör det? På alla ställen har murstocken värmt upp rummen som gränsar till murstocken på övervåningen såpass att det har fungerat bra att sova där även vid längre strömavbrott.
 
Prova att stänga dörrarna till köket och se hur mycket varmare det blir. Värmen har en tendens att smita iväg till andra rum om den har möjlighet.
Själv höjer jag temperaturen i (nästan hela, grundvärme med elpatron) vårt hus genom att tilläggselda med en sån här kamin. Det tar rätt många timmar att få upp temperaturen och är lite pyssel med att styra värmen åt rätt håll, men det funkar. Vårt hus är 180 kvm, två våningar och högt till tak...

kamin.jpg
 
Senast ändrad:
Prova att stänga dörrarna till köket och se hur mycket varmare det blir. Värmen har en tendens att smita iväg till andra rum om den har möjlighet.
Själv höjer jag temperaturen i (nästan hela, grundvärme med elpatron) vårt hus genom att tilläggselda med en sån här kamin. Det tar rätt många timmar att få upp temperaturen och är lite pyssel med att styra värmen åt rätt håll, men det funkar. Vårt hus är 180 kvm, två våningar och högt till tak... Visa bifogad fil 62422

Finns inga dörrar att stänga tyvärr. Öppen planlösning och hål upp till loftet.
 
Oj! Så märkligt! Jag är långtifrån expert på sådant här men alla ställen jag har bott på som har haft eldningsmöjligheter (som vedspis, kamin eller öppen spis) har murstocken avgett värme länge efter. Undrar vad det kan bero på att din inte gör det? På alla ställen har murstocken värmt upp rummen som gränsar till murstocken på övervåningen såpass att det har fungerat bra att sova där även vid längre strömavbrott.

Ingen aning. Kan inte sånt, min första vedspis. Jag hade nån romantiserad tanke om att jag skulle kunna använda spisen för uppvärming (värme ingår i hyran och är inget hyresvärden sparar på, så det är egentligen inget som behövs) och blev ruskigt besviken av att inte känna nån värme alls i murstocken 😁
 

Liknande trådar

Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 967
Kropp & Själ Jag har fått problem med fötterna. Det första är att de blir otrolig varma i skor, på ett sätt som känns obehagligt. Även i skor som ska...
2
Svar
26
· Visningar
1 377
Senast: Tassa
·
  • Artikel
Dagbok När jag nu har köpt mig en gammal stuga med en väldigt stor karaktär så kändes det inte som att det fanns några alternativ - stugan bara...
2
Svar
28
· Visningar
2 238
Senast: cassiopeja
·
Hemmet Igår låg jag i godan ro på soffan och tittade på "På Spåret" när det plötsligt började lukta rök. Jag trodde att jag inbillade mig...
2
Svar
26
· Visningar
2 826
Senast: bettysmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp