Bukefalos 28 år!

Värme från en vedspis, går det?

Jo, men då borde det ju bli varmt där. Vilket det inte blev. Inte märkbart i alla fall. Jag sover på loftet, så det skulle inte gjort nått.
Det är ju bara en liten spis så det säger nästan sig självt att det inte blir varmt i huset på en gång. Om det är en murad skorsten utan insatsrör kommer den också att bli varm (ljummen) men du får räkna med att det tar någon dags eldande.
 
Jag har en gammal vedspis i mitt hus, som funkar att elda i. Men jag trodde den skulle funka som värmekälla, vilket jag inte vet om jag tycker den gör. Den blir ju varm ovanför, men inte så mycket runt.
Fick tips om en sån där fläkt man ställer ovanpå, men jag läser väldigt blandade recensioner om sådana.
Inte för att jag egentligen behöver den som värmekälla, men ändå 😇
Hur stort är huset?
 
Ingen aning. Kan inte sånt, min första vedspis. Jag hade nån romantiserad tanke om att jag skulle kunna använda spisen för uppvärming (värme ingår i hyran och är inget hyresvärden sparar på, så det är egentligen inget som behövs) och blev ruskigt besviken av att inte känna nån värme alls i murstocken 😁
Har du spjället helt öppet? Då smiter en hel del värme ut.
 
Hur stort är huset?

Ca 30 kvm. Plus loft på samma yta.
20200414_172716.jpg
 
Spjället i skorstenen? Vet inte, ärligt talat. Vet inte hur jag ska ställa det. Om du menar det bredvid lampan?
Det skall vara öppet när du eldar, annars finns risken att det börjar ryka in och ännu värre saker. En del spjäll går det att ha halvöppna och på så sätt reglera draget i skorstenen men det kräver mera vana. Får absolut under inga omständigheter stängas förrän elden och glöden helt slocknat.
 
Det tar ju ett tag att värma upp skorstenen från början. När man sedan har fått upp en grundtemperatur går det fortare. Min erfarenhet (stor kakelugn som värmer nästan 200 kvm i två plan) är att murstocken i sig självt inte blir speciellt varm, den höjer temperaturen i huset några grader långsamt men säkert. Det är inga problem att lägga händerna på den. Det går inte att jämföra med själva järnkaminen eller en braskamin med skorsten av plåt som snabbt blir väldigt varm och sedan snabbt blir kall igen.

Varning för att mixtra med spjället om du inte har kunskaper, blir lätt för mycket kolmomoxid. Vårt är alltid öppet och det går bra ändå.
 
Jag har en gammal vedspis i mitt hus, som funkar att elda i. Men jag trodde den skulle funka som värmekälla, vilket jag inte vet om jag tycker den gör. Den blir ju varm ovanför, men inte så mycket runt.
Fick tips om en sån där fläkt man ställer ovanpå, men jag läser väldigt blandade recensioner om sådana.
Inte för att jag egentligen behöver den som värmekälla, men ändå
Prova att ha ugnsluckan öppen.
 
Oki.

Den borde ge rejält med värme. :confused:
Då är nästa fråga i vilket skick den är. Är brännjärn och roster hela, är leran på ugnstaket intakt?
Brinner elden ut snabbt eller går det att få rejäl glöd?
Hur gör du när du eldar? fyller på kontiuerligt eller låter det bli rejäl glöd innan du stoppar in mer ved? Varje nytt vedträ säker ju temperaturen i eldstaden tills det blivit glöd igen.

Om jag fryser rejält tänder jag i vedspisen och sedan är det varmt i köket efter en stund. Den där borde ge värme.
 
Oki.

Den borde ge rejält med värme. :confused:
Då är nästa fråga i vilket skick den är. Är brännjärn och roster hela, är leran på ugnstaket intakt?
Brinner elden ut snabbt eller går det att få rejäl glöd?
Hur gör du när du eldar? fyller på kontiuerligt eller låter det bli rejäl glöd innan du stoppar in mer ved? Varje nytt vedträ säker ju temperaturen i eldstaden tills det blivit glöd igen.

Om jag fryser rejält tänder jag i vedspisen och sedan är det varmt i köket efter en stund. Den där borde ge värme.

Leran är relativt intakt, har släppt lite på vissa ställen.
Det andra vet jag inte vad det är och kan således inte svara på det.
Jag får testa i helgen igen, det var ett tag sen jag eldade i den nu. Jag har hittills, de få gånger jag eldat, fyllt på den ordentligt och inte lagt in nytt förrän det visar tecken på att sluta brinna och bara glöda. För tidigt?
 
Hur mycket värme den ger eror helt på vilken sorts vedspis det är.
Jag har levt med sådana här och de kan göra det snudd på olidligt varmt i köket.
Visa bifogad fil 62419
Vi har en liknande modell i köket, och ja det kan bli olidligt varmt av den, går inte att jämföra med öppnaspisen i vardagsrummet, varken i värme eller hur mycket mindre ved det går åt. Vi har ingen fläkt, men mina föräldrar har det ovanpå sin kamin och jag tror den fungerar lite i alla fall, är helt tyst och står bara ovan på bara.

Sen tycker jag det värmer nästan av tanken och vetskapen bara att man eldar, det är så mysigt!:D

Lägger till också att våran murstock inte heller blir varm.
 
Dra ut ”pinnen” i väggen helt så spjället öppnas. Har det inte eldats på länge i den kan murstocken vara fuktig och då tar det tag innan murstocken blir varm.

Vi hade en likadan i vårt förra torp. Blev olidligt varmt på nedervåningen men super kallt på övervåningen :angel: Vi satte in en elektrisk fläkt, gjorde stor skillnad.
Men när vi vaknade på morgonen igen på vintern var det bara 11-14 grader i huset igen :p
 
Leran är relativt intakt, har släppt lite på vissa ställen.
Det andra vet jag inte vad det är och kan således inte svara på det.
Jag får testa i helgen igen, det var ett tag sen jag eldade i den nu. Jag har hittills, de få gånger jag eldat, fyllt på den ordentligt och inte lagt in nytt förrän det visar tecken på att sluta brinna och bara glöda. För tidigt?
Håll kontinuerlig glöd. Om du låter det brinna ut så svalnar ju spisen?

Tänk dig att du ska ha ett långkok på spisen. Du vill ha samma värme hela tiden så det inte slutar koka.
 
Sen om veden inte är riktigt torr blir det heller ingen riktig värme, förbränningen blir sämre plus att mycket av värmeenergin går åt till värma bort vattnet och försvinner ut genom skorstenen.
 
Dra ut ”pinnen” i väggen helt så spjället öppnas. Har det inte eldats på länge i den kan murstocken vara fuktig och då tar det tag innan murstocken blir varm.

Vi hade en likadan i vårt förra torp. Blev olidligt varmt på nedervåningen men super kallt på övervåningen :angel: Vi satte in en elektrisk fläkt, gjorde stor skillnad.
Men när vi vaknade på morgonen igen på vintern var det bara 11-14 grader i huset igen :p

Den är eldad nu i höst, så det är lugnt. Jag kan inte rubba spjället.
 
Det är en konst att elda i vedspis och kamin. Övning ger färdighet. Men tänk på att det tar många timmar att höja temperaturen i rummet.
Jag personligen har en förmåga att elda för effektivt i min kamin, det blir alldeles för varmt. Så jag övar på att ta det lite lugnare...
 

Liknande trådar

Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 967
Kropp & Själ Jag har fått problem med fötterna. Det första är att de blir otrolig varma i skor, på ett sätt som känns obehagligt. Även i skor som ska...
2
Svar
26
· Visningar
1 379
Senast: Tassa
·
  • Artikel
Dagbok När jag nu har köpt mig en gammal stuga med en väldigt stor karaktär så kändes det inte som att det fanns några alternativ - stugan bara...
2
Svar
28
· Visningar
2 238
Senast: cassiopeja
·
Hemmet Igår låg jag i godan ro på soffan och tittade på "På Spåret" när det plötsligt började lukta rök. Jag trodde att jag inbillade mig...
2
Svar
26
· Visningar
2 826
Senast: bettysmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp