Värmevallningar, hur kan man lindra?

Jag är konstaterat i klimakteriet och för mig triggas nattliga värmevallningar av socker, alkohol, koffein och stress. Om jag äter godis eller dricker vin till maten väntar en jobbig natt. Dricker nu koffeinfritt kaffe och håller också igen på gluten intaget samt har det svalare i sovrummet och får då sova riktigt bra.
 
Jag är konstaterat i klimakteriet och för mig triggas nattliga värmevallningar av socker, alkohol, koffein och stress. Om jag äter godis eller dricker vin till maten väntar en jobbig natt. Dricker nu koffeinfritt kaffe och håller också igen på gluten intaget samt har det svalare i sovrummet och får då sova riktigt bra.
Ja precis det är samma för mig. 👍
 
  • Gilla
Reactions: tgd
De första symptomen på att klimakteriet är på väg brukat börja runt 45, jag var 46. Vilka symtom man får först varierar, mitt började med torra slemhinnor fast jag hade mens fram till 50. Vallningar har jag inte fått förrän nu vid 57. Du är definitivt i början, säg perimenopaus, läkare gillar inte ordet förklimakteriet. Gå med i facebookgruppen som nämndes. Gå till en medveten gyn.
 
Hitta en bra gynekolog! Jag bokade tid till en privat som är ansluten landstinget. Det efter två månader av ingen sömn, värmevallningar i ca två år och en känsla av att tappa ord, mindre stresstålighet etc. (Jag provade Femarelle och det hjälpte lite grann, mot vissa av symptomen.)

Gynekologen sa att de tar inte prov för att mäta hormonerna för det är ingen bra variabel utan det är så individuellt, hur man påverkas. Det är alltså symptomen som vägleder. Jag fick en grundlig gynundersökning, fick diskutera min oro kring att använda hormoner och i slutändan utskrivet Divigel som är lokalbehandling av östrogen och Progesteron som är gulkroppshormon. Jag är så glad att jag gjorde detta!
 
Femarell funkade jättebra för mig, blev nästan helt av med nattliga vallningar. Provade även något annat märke men det funkade inte alls för mig. Kan dock säkert vara individuellt
 
De tog de proverna tidigt i våras och de var negativa så då uteslöts det. Jag har läst om att man kan ha det ändå fast proverna inte visar något. Jag tar med mig det, tack!
Menar du att de undersökte och gick igenom triggerpunkterna på dig? Finns inga andra kliniska prover för att fastställa Fibromyalgi.
 
Hitta en bra gynekolog! Jag bokade tid till en privat som är ansluten landstinget. Det efter två månader av ingen sömn, värmevallningar i ca två år och en känsla av att tappa ord, mindre stresstålighet etc. (Jag provade Femarelle och det hjälpte lite grann, mot vissa av symptomen.)

Gynekologen sa att de tar inte prov för att mäta hormonerna för det är ingen bra variabel utan det är så individuellt, hur man påverkas. Det är alltså symptomen som vägleder. Jag fick en grundlig gynundersökning, fick diskutera min oro kring att använda hormoner och i slutändan utskrivet Divigel som är lokalbehandling av östrogen och Progesteron som är gulkroppshormon. Jag är så glad att jag gjorde detta!
Jag kollade upp Kvinnomottagningen i vårt län och de hänvisar till VC. Jag behöver då hitta nån annan privat gissar jag men ska titta vidare vad jag kan hitta. Tack för info!
 
Menar du att de undersökte och gick igenom triggerpunkterna på dig? Finns inga andra kliniska prover för att fastställa Fibromyalgi.
Jag vet inte vad de gjorde för undersökning. Mycket fokus på ländryggen och mina händer minns jag och vi pratade om reumatiska sjukdomar och lite annat,
 
Jag är konstaterat i klimakteriet och för mig triggas nattliga värmevallningar av socker, alkohol, koffein och stress. Om jag äter godis eller dricker vin till maten väntar en jobbig natt. Dricker nu koffeinfritt kaffe och håller också igen på gluten intaget samt har det svalare i sovrummet och får då sova riktigt bra.
Dricker gör jag aldrig, socker är lite svårt att avstå men tänker mig för :D, kaffe/dricker jag inte men äter en koffeintablett varje morgon för att vakna och slippa migränen. Hade en helvetisk natt för en vecka sedan. När jag tänker efter så var det väldigt mycket socker på fredagen och lördagen (var på konferens :p) och sen var på spa, varmt vatten var ingen höjdare då jag svettades. Har 19 grader i sovrummet, när jag svettas så slänger jag av mig täcket tills det går över men sen har jag svårt att få upp värmen igen och ligger å vrider å vänder mig efter det för att få upp lite värme. Ska fundera lite mer över nattsituationen...
Det låter underbart att få sova!
 
Femarell har hjälpt mig en del, är inte lika illa längre. Men började för ett tag sen äta en annan medicin vars ena biverkning är ökade svettningar/värmevallningar så ja de kom lite tillbaka då :cool:
 
Jag var på en föreläsning om "Stark genom klimakteriet" och där fick vi lära oss att förklimakteriet kan börja redan vid 35 års ålder för vissa och tecknen på det kan vara väldigt väldigt olika!!!
En hade t.ex fått "världens värsta migrän" hux flux, hade aldrig haft huvudvärk överhuvudtaget tidigare och hon blev helt fri från den efter att ha fått östrogenplåster.
Vi blev tipsade om en vårdcentral här i stan som är väldigt bra på att hjälpa kvinnor med diffusa symptom, men kolla i Facebookgrupperna du fått tips om, så kanske det finns någon inte alltför långt från dig! :heart
 
Hej!
Jag har varit i kontakt med vården och då jag är lite för ung enligt dem för klimakteriet, 45 om 6 mån, så ska jag prova något receptfritt på apoteket. Har köpt femarell och ska testa i 2 månader och sen återkomma om det inte fungerar.

Värmevallningarna på dagarnas kan jag stå ut med men nätterna är hemska. Vissa nätter blir det inte mycket sömn.

Har även provat akupunktur men inte gjort någon skillnad ännu. Har ätit tabletterna i 2 veckor och märker ingen som helst skillnad ännu. Det stod att det kunde ta upp till 2-3 månader 😭.

Hjälp!
För ganska precis ett år sedan fick jag jobbiga vallningar på natten. Inte svettningar utan värme-hetta liksom. Jag som normalt sover så gott, fick rejält störd nattsömn. Jag tänkte -det går över....men nää.
Tidigare hade jag tittat på denna föreläsning på tuben.
Jag kom på att testa ligga på spikmatta 20 minuter varje kväll innan sängdags -banne mig. Vallningarna avtog väldigt snabbt och försvann i princip helt jag hela förra vintern vinterbadade flera dagar i veckan.
 
Hej!
Jag har varit i kontakt med vården och då jag är lite för ung enligt dem för klimakteriet, 45 om 6 mån, så ska jag prova något receptfritt på apoteket. Har köpt femarell och ska testa i 2 månader och sen återkomma om det inte fungerar.

Värmevallningarna på dagarnas kan jag stå ut med men nätterna är hemska. Vissa nätter blir det inte mycket sömn.

Har även provat akupunktur men inte gjort någon skillnad ännu. Har ätit tabletterna i 2 veckor och märker ingen som helst skillnad ännu. Det stod att det kunde ta upp till 2-3 månader 😭.

Hjälp!
Om Femarelle inte hjälper dig kan du prova Klimadynon eller Remifemin, som båda innehåller läkesilverax och ska kunna hjälpa mig klimakteriebesvär.
 
För ganska precis ett år sedan fick jag jobbiga vallningar på natten. Inte svettningar utan värme-hetta liksom. Jag som normalt sover så gott, fick rejält störd nattsömn. Jag tänkte -det går över....men nää.
Tidigare hade jag tittat på denna föreläsning på tuben.
Jag kom på att testa ligga på spikmatta 20 minuter varje kväll innan sängdags -banne mig. Vallningarna avtog väldigt snabbt och försvann i princip helt jag hela förra vintern vinterbadade flera dagar i veckan.
Tack, den ska jag kika på. Spikmatta är underbart att ligga på, dock har jag inte märkt att den hjälper mot vallningarna men hjälper med avslappning i ländryggen.
 
Det är så förbannat sorgligt att det ska vara såhär. Att klimakteriet sätter ner livskvalité vet vården men de rycker ändå på axlarna. Jag var 34 när jag hamnade i klimakteriet efter att min enda fungerande äggstock togs bort. Trots det fick jag ingen hjälp förren jag var 47. 13 år av försök att få hjälp innan någon lyssnade. Då var testosteronet så lågt att det inte var mätbart, risken för benskörhet skyhög och såklart det vanliga med förhöjd risk för hjärt/kärlsjukdomar och högt kolesterol. När hormonprover väl togs var det såklart ingen tvekan om att jag var i klimakteriet.

Det jag gjorde som gjorde lite skillnad är ganska stor dos havtornsolja, GLA, (båda finns att köpa rent till bra pris hos topformula) att äta så rent som möjligt och mycket soja. Soja innehåller naturligt östrogen och det är därför det kan hjälpa litegrann. När jag väl kom ur rullstolen insåg jag att rörelse hjälper. Börja försiktigt och se till att du aldrig gör så mycket att du får träningsvärk. Klarar du fem minuters promenad så klarar du det. Efter en månad kanske du klarar 8 minuter osv.
Avslappning, rutiner på mat, sömn, vila gör också skillnad.
Andra tips är att ha ett färdigt täcke med påslakan på och ett stort badlakan bredvid sängen. När du vaknar genomsvettig lägger du badlakanet i sängen, vänder på kudden, drar nya täcket över dig och slipper det där vridandet när svettningen är över, du är iskall och ska försöka somna om.

Men, stå på dig. Gå inte med på att bli bortviftad. Lättare sagt än gjort såklart men känn att du har hela världens av klimakteriet lidande kvinnor i ryggen när du kräver att få den hjälp du faktiskt behöver.
 
Jag fick bråka med vården i tre år och byta vårdcentral 2 ggr innan jag blev tagen på allvar med min skitkonstiga värk, sömnproblem, nedstämdhet och vallningar. En läkare sa på riktigt till mig att jag skulle försöka ”härda ut” i sex månader till innan vi skulle starta en utredning. Då hade jag haft det så i 2,5 år!!!
Jag han tom gå så långt att jag fick minnesproblem.
Nu har jag en jättebra läkare. Efter att alla tänkbara prover tagits, sköldkörteln utredds, jag fick göra CT och minnestest så konstaterades det att det var klimateriet som jävlats med mig. Phu…. Jag hann tro att jag hade MS, demens och allt möjligt.

Pga cancerrisken (vi har omfattande historik av cancer i släkten) så är inte hormoner aktuellt för mig. Men jag har fått bra behovsmedicinering mot ledvärken och för sömnproblemen vilket även har varit mycket positivt för humör och ork. Vallningarna går i perioder på ca 2-3 månader med nått halvårs mellanrum så det är okej ändå nu.
Men vården är riktigt usel på att fånga upp klimateriebesvär trots att de flesta kvinnor kommer dit och att det kan bli ett helvete.
 
En fråga om klimakteriet och p-piller. Om man äter p-piller, tror det är kombinationspiller jag har, då borde man inte få lite stora problem av klimakteriet? Eller påverkar inte det något?
 
Det är så förbannat sorgligt att det ska vara såhär. Att klimakteriet sätter ner livskvalité vet vården men de rycker ändå på axlarna. Jag var 34 när jag hamnade i klimakteriet efter att min enda fungerande äggstock togs bort. Trots det fick jag ingen hjälp förren jag var 47. 13 år av försök att få hjälp innan någon lyssnade. Då var testosteronet så lågt att det inte var mätbart, risken för benskörhet skyhög och såklart det vanliga med förhöjd risk för hjärt/kärlsjukdomar och högt kolesterol. När hormonprover väl togs var det såklart ingen tvekan om att jag var i klimakteriet.

Det jag gjorde som gjorde lite skillnad är ganska stor dos havtornsolja, GLA, (båda finns att köpa rent till bra pris hos topformula) att äta så rent som möjligt och mycket soja. Soja innehåller naturligt östrogen och det är därför det kan hjälpa litegrann. När jag väl kom ur rullstolen insåg jag att rörelse hjälper. Börja försiktigt och se till att du aldrig gör så mycket att du får träningsvärk. Klarar du fem minuters promenad så klarar du det. Efter en månad kanske du klarar 8 minuter osv.
Avslappning, rutiner på mat, sömn, vila gör också skillnad.
Andra tips är att ha ett färdigt täcke med påslakan på och ett stort badlakan bredvid sängen. När du vaknar genomsvettig lägger du badlakanet i sängen, vänder på kudden, drar nya täcket över dig och slipper det där vridandet när svettningen är över, du är iskall och ska försöka somna om.

Men, stå på dig. Gå inte med på att bli bortviftad. Lättare sagt än gjort såklart men känn att du har hela världens av klimakteriet lidande kvinnor i ryggen när du kräver att få den hjälp du faktiskt behöver.
Vad ledsen jag blir att höra din historia 😢. Precis som du skriver så ska det inte behöva vara. Tacksam för dina tips, tar dem med mig :heart

Jag gjorde faktiskt så att jag gick med i en av FB grupperna och där fått tips om digital gyn så jag har bokat ett möte till nästa vecka. Natten som var, var hemsk och jag kommer att bli deprimerad om det fortsätter så här. Har blivit väl utredd på VC tidigare och depp är jag inte enligt skattningar. För min smärtor i händer och handleder så har jag blivit röntgad och utredd på handkirurgen. Fick till och med träffa en sjukgymnast där hos dem. Det blev inte bättre utan värken blev värre, så klart.
Har gått privat hos sjukgymnast för ryggen och axlar/skuldror. Det blev något bättre en kort stund men träningsvärken blev ju värre. Varit hos naprapat i omgångar och nu sist akupunktör. Min migrän har också blivit mycket värre, där har jag också fått hjälp från neurologen med förebyggande behandling (som inte hjälper lika bra längre). Så jag anser mig vara utredd för andra saker och nu är det bara klimakteriet kvar tycker jag. Har haft klimakteriet i bakhuvudet hela tiden men ingen har trott på det. Jag har stora förhoppningar på den digitala gynläkaren, hoppas så att jag ska få hjälp, men denna gången kommer jag inte att ge mig utan vara en jobbig :devil:.
 
Jag fick bråka med vården i tre år och byta vårdcentral 2 ggr innan jag blev tagen på allvar med min skitkonstiga värk, sömnproblem, nedstämdhet och vallningar. En läkare sa på riktigt till mig att jag skulle försöka ”härda ut” i sex månader till innan vi skulle starta en utredning. Då hade jag haft det så i 2,5 år!!!
Jag han tom gå så långt att jag fick minnesproblem.
Nu har jag en jättebra läkare. Efter att alla tänkbara prover tagits, sköldkörteln utredds, jag fick göra CT och minnestest så konstaterades det att det var klimateriet som jävlats med mig. Phu…. Jag hann tro att jag hade MS, demens och allt möjligt.

Pga cancerrisken (vi har omfattande historik av cancer i släkten) så är inte hormoner aktuellt för mig. Men jag har fått bra behovsmedicinering mot ledvärken och för sömnproblemen vilket även har varit mycket positivt för humör och ork. Vallningarna går i perioder på ca 2-3 månader med nått halvårs mellanrum så det är okej ändå nu.
Men vården är riktigt usel på att fånga upp klimateriebesvär trots att de flesta kvinnor kommer dit och att det kan bli ett helvete.
Så tråkig attityd! Att vänta betyder försämrad livskvalitet under lång tid och sen tar det ju tid att komma tillbaka till hur man var innan. Jag kan tro att du hade många tankar innan det blev rätt diagnos.
Cancer är jag jätterädd för, dock tror jag inte att vi haft något i släkten som skulle hindra att prova för mig.
Blev nyfiken på vad det finns för medicin mot ledvärken? Att leva utan smärtan vore bara det en förhöjd livskvalitet.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
4 628
Senast: fejko
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 384
Kropp & Själ (det har tagit mig ex antal timmar att våga/orka skriva det här så snälla, var snäll med mig) Jag mår inte så bra just nu så om något...
Svar
1
· Visningar
916
Senast: mandalaki
·
Hundhälsa Finns ju en allmän fodertråd, men tänkte att det här behövde en egen tråd och struktur. Om det är fel ber jag om ursäkt! Sheltievalp på...
Svar
7
· Visningar
2 036
Senast: Lillebjörn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp