Värmevallningar, hur kan man lindra?

Så tråkig attityd! Att vänta betyder försämrad livskvalitet under lång tid och sen tar det ju tid att komma tillbaka till hur man var innan. Jag kan tro att du hade många tankar innan det blev rätt diagnos.
Cancer är jag jätterädd för, dock tror jag inte att vi haft något i släkten som skulle hindra att prova för mig.
Blev nyfiken på vad det finns för medicin mot ledvärken? Att leva utan smärtan vore bara det en förhöjd livskvalitet.
Om ledvärken beror på klimakteriet blir den troligen bättre med HRT. Det blev mycket bättre för mig med hormoner och det har även hjälpt många andra.
 
Så tråkig attityd! Att vänta betyder försämrad livskvalitet under lång tid och sen tar det ju tid att komma tillbaka till hur man var innan. Jag kan tro att du hade många tankar innan det blev rätt diagnos.
Cancer är jag jätterädd för, dock tror jag inte att vi haft något i släkten som skulle hindra att prova för mig.
Blev nyfiken på vad det finns för medicin mot ledvärken? Att leva utan smärtan vore bara det en förhöjd livskvalitet.
Det man ska veta vad gäller cancerrisken är att risken för att få endel cancertyper minskar om man använder hormoner medans risken för endel cancertyper ökar om man använder hormoner. Risken för hjärt/kärlsjukdomar ökar liksom risken för benskörhet om man inte tar hormonbehandling så man ska inte tänka bort hormonbehandling av rädsla för cancer utan varje individ ska bedömas individuellt och beslut ska tas utefter just hen.
 
En fråga om klimakteriet och p-piller. Om man äter p-piller, tror det är kombinationspiller jag har, då borde man inte få lite stora problem av klimakteriet? Eller påverkar inte det något?
Bra fråga. Jag vet att många gynekologer vill sätta in hormonspiral och har man redan en så ska den vara kvar sålänge den är verksam även efter menopaus och de byter den gärna när den är slut. P-piller borde fungera likadant men jag har varken hört eller läst om att de faktiskt är så. P-stav som jag hade när jag hamnade i klimakteriet påverkade inget alls för mig men som med allt annat är det såklart individuellt vad som fungerar. Jag mår skit och mina leder blir än sämre när jag tar HRT med både gestagen och östrogen kontinuerligt. Inte ovanligt när man har EDS enligt gyn så istället tar jag enbart östrogen dagligen och gestagen i 14 dagar var tredje månad. Gestagen och östrogen i kombination kan man få ett år efter menopaus och innan dess kan man få östrogen som kombineras med gestagen 14 dagar varje månad. Då har man en blödning en gång i månaden ändå. För mig funkar inte det och då blev kompromissen enbart östrogen dagligen och gestagen i 14 dagar var tredje månad för att blöda ut slemhinnan då risken för cancer ökar om livmoderslemhinnan blir för tjock. Med ett kombinationspreparat med östrogen och gestagen växer livmoderslemhinnan aldrig till sig och man slipper blödningar.
 
Så tråkig attityd! Att vänta betyder försämrad livskvalitet under lång tid och sen tar det ju tid att komma tillbaka till hur man var innan. Jag kan tro att du hade många tankar innan det blev rätt diagnos.
Cancer är jag jätterädd för, dock tror jag inte att vi haft något i släkten som skulle hindra att prova för mig.
Blev nyfiken på vad det finns för medicin mot ledvärken? Att leva utan smärtan vore bara det en förhöjd livskvalitet.
Det finns väldigt mycket olika smärtlindrande preparat. Den biten är nog den lättaste att lösa. Sömnen är klurigare för jag blir så galet trött i ögonen att mörkerkörning morgonen efter inte känns trygg. Nu jobbar jag få dagpass och väljer då att inte ta sömnhjälp. Jobbar mer kvällar ist.
 
För ganska precis ett år sedan fick jag jobbiga vallningar på natten. Inte svettningar utan värme-hetta liksom. Jag som normalt sover så gott, fick rejält störd nattsömn. Jag tänkte -det går över....men nää.
Tidigare hade jag tittat på denna föreläsning på tuben.
Jag kom på att testa ligga på spikmatta 20 minuter varje kväll innan sängdags -banne mig. Vallningarna avtog väldigt snabbt och försvann i princip helt jag hela förra vintern vinterbadade flera dagar i veckan.
Vilken intressant video
 
Vilken intressant video
Javisst är den :up: När jag förstod att jag var i det sk. förklimakteriet för ca 5 år sedan.....förstod jag inte att jag var där. Hallå -jag hade ju mens varje månad...då kan man ju dessutom bli gravid:nailbiting: Vaddå.....jag har väl inte förändrat mitt humör -det är alla andra som säger så plumpna och sårande saker att jag blir arg eller börjar gråtaO_o. Jag hade träffat en ny man som menade -Men kära du -om du inte har hört talas om Dr Jekyll / Mr Hyde så googla på det, för du är två olika personer i månaden. Samma tid ringer en vän till mig och frågar om inte jag ska gå på en hormonkurs ihop med henne:). Det blev startskottet för att väcka mitt intresse för homoner. Gick kursen, började läsa och studera så mycket jag kunde om livet innan klimakteriet, klimakteriet och efter. Hittade den här filmen bla och klimakteriepodden, Mia Lundin och Hilde Löfqvist. Pussar till dem -de är otroligt kunniga och tröstande! Och ja en massa annat som är bra att veta om sina kära kvinnokropp när det sker stora förändringar och man själv inte hänger med. Precis som i puberteten med då var ju allt så kul, med tuttar, hår på f*ttan och en massa sköna känslor som rusade ihop med killar:o. Klimakteriet är inte lika saftigt....men med mer kunskap så blir upplevelsen inte lika omvälvande
 
Har videomöte idag med gynekolog. Får se vad hon säger om mina symtom. Har ätit Femarelle i 3 veckor och vallningarna har faktiskt nästan helt försvunnit. Dock har inga andra symtom försvunnit men det är ändå något, att få sova lite bättre utan att vakna av vallningarna.
Återkommer efter mötet i kväll!
 
Värmevallningar är fruktansvärt! Jag är 33 och har det både på dagen och natten. Vården gör inte ett skit.
Hoppas du får något bra svar. Om inte annat är du inte ensam (jag är alltså inte i klimakteriet och har bara blivit skrattad åt när jag tagit upp värmevallningar som något extremt jobbigt). Hoppas Femarell fungerar bra för dig. Berätta gärna om du orkar och vill!
Femarelle fungerade mot värmevallningarna, så om du har de problemen så är det värt att testa. Det tog nån vecka sen var de så gott som borta. Det finns även andra preparat med östradiol om Femarelle inte fungerar för dig.
 
Har videomöte idag med gynekolog. Får se vad hon säger om mina symtom. Har ätit Femarelle i 3 veckor och vallningarna har faktiskt nästan helt försvunnit. Dock har inga andra symtom försvunnit men det är ändå något, att få sova lite bättre utan att vakna av vallningarna.
Återkommer efter mötet i kväll!
Två inställda möten, men igår var det dags. Efter 10 minuter så hade läkaren skrivit ut östrogen och progesteron utan problem. Nu inväntar jag ett mirakel på mitt mående :bump:
 
Hur har det funkat?
Ja jag söker fortfarande efter miraklet. Har haft Estradot (plåster med östrogen) samt bioidentiskt progesteron (Utrogestan 200 mg) sen dec. Började lågt med 25 mg på plåstret och är nu uppe i 75. Utrogestan tar jag varje kväll oralt.
Måendet går upp och ner. Är också sjukskriven för utmattning sedan slutet av januari, så det är svårt att veta vad som är vad när det gäller tex tunga ben och trötthet. Då jag bränt livmoderslemhinnan för 5 år sedan så har jag ingen mens och prover visar på att jag är i menopaus. Tar även testosteron 2 ggr/vecka men vet inte om det gör nån skillnad.

Är något bättre? Smärtan har först nu när jag höjde för 2 veckor sedan till 75 mg, blivit bättre. Sover ibland bra, ibland inte. Ökade Estradot pga att smärtan inte blivit bättre, fortsatt torr i munnen, trötthet, tunga ben och jag hade lite minivallningar.

Så just nu är jag glad över att smärtan åtminstone inte håller mig vaken på natten. Men övriga symtom kvarstår. Efter provtagning så såg jag att östrogen sjunkit från 232 till 168 så det var inte konstigt att symtom blev sämre/inte blev bättre. Ska ta nya prover om 6 veckor tänkte jag. Detta betalar jag själv, för min egen skull så vill jag ha lite koll. Gynekologen är inte så intresserad av att se prover utan går på symtom men när jag inte vet vad som är vad så vill jag såklart ha svart på vitt om det är hormoner eller utmattningen som är problemet. Sen går de hand i hand tyvärr.
 
Senast ändrad:
Ja jag söker fortfarande efter miraklet. Har haft Estradot (plåster med östrogen) samt bioidentiskt progesteron (Utrogestan 200 mg) sen dec. Började lågt med 25 mg på plåstret och är nu uppe i 75. Utrogestan tar jag varje kväll oralt.
Måendet går upp och ner. Är också sjukskriven för utmattning sedan slutet av januari, så det är svårt att veta vad som är vad när det gäller tex tunga ben och trötthet. Då jag bränt livmoderslemhinnan för 5 år sedan så har jag ingen mens och prover visar på att jag är i menopaus. Tar även testosteron 2 ggr/vecka men vet inte om det gör nån skillnad.

Är något bättre? Smärtan har först nu när jag höjde för 2 veckor sedan till 75 mg, blivit bättre. Sover ibland bra, ibland inte. Ökade Estradot pga att smärtan inte blivit bättre, fortsatt torr i munnen, trötthet, tunga ben och jag hade lite minivallningar.

Så just nu är jag glad över att smärtan åtminstone inte håller mig vaken på natten. Men övriga symtom kvarstår. Efter provtagning så såg jag att östrogen sjunkit från 232 till 168 så det var inte konstigt att symtom blev sämre/inte blev bättre. Ska ta nya prover om 6 veckor tänkte jag. Detta betalar jag själv, för min egen skull så vill jag ha lite koll. Gynekologen är inte så intresserad av att se prover utan går på symtom men när jag inte vet vad som är vad så vill jag såklart ha svart på vitt om det är hormoner eller utmattningen som är problemet. Sen går de hand i hand tyvärr.
Vad tråkigt! Det låter verkligen jättejobbigt, hoppas att du hittar en lösning som funkar för dig!
 
Ja jag söker fortfarande efter miraklet. Har haft Estradot (plåster med östrogen) samt bioidentiskt progesteron (Utrogestan 200 mg) sen dec. Började lågt med 25 mg på plåstret och är nu uppe i 75. Utrogestan tar jag varje kväll oralt.
Måendet går upp och ner. Är också sjukskriven för utmattning sedan slutet av januari, så det är svårt att veta vad som är vad när det gäller tex tunga ben och trötthet. Då jag bränt livmoderslemhinnan för 5 år sedan så har jag ingen mens och prover visar på att jag är i menopaus. Tar även testosteron 2 ggr/vecka men vet inte om det gör nån skillnad.

Är något bättre? Smärtan har först nu när jag höjde för 2 veckor sedan till 75 mg, blivit bättre. Sover ibland bra, ibland inte. Ökade Estradot pga att smärtan inte blivit bättre, fortsatt torr i munnen, trötthet, tunga ben och jag hade lite minivallningar.

Så just nu är jag glad över att smärtan åtminstone inte håller mig vaken på natten. Men övriga symtom kvarstår. Efter provtagning så såg jag att östrogen sjunkit från 232 till 168 så det var inte konstigt att symtom blev sämre/inte blev bättre. Ska ta nya prover om 6 veckor tänkte jag. Detta betalar jag själv, för min egen skull så vill jag ha lite koll. Gynekologen är inte så intresserad av att se prover utan går på symtom men när jag inte vet vad som är vad så vill jag såklart ha svart på vitt om det är hormoner eller utmattningen som är problemet. Sen går de hand i hand tyvärr.
Om jag tar Utrogestan varje dag tar jag bara 100 mg. Tar jag den i 12 dagar i rad för att sedan göra uppehåll tar jag 200 mg.
 
Om jag tar Utrogestan varje dag tar jag bara 100 mg. Tar jag den i 12 dagar i rad för att sedan göra uppehåll tar jag 200 mg.
Jag har ingen cykel längre så jag kör samma hela tiden. Haft en tanke på att öka eller minska utrogestan men får hålla ut några veckor för att se om det stabiliserar sig med höjningen…
 
Jag har ingen cykel längre så jag kör samma hela tiden. Haft en tanke på att öka eller minska utrogestan men får hålla ut några veckor för att se om det stabiliserar sig med höjningen…
Det har inte jag heller. Utrogestan ska förhindra att din slemhinna bara fortsätter att bygga på sig (ökad cancerrisk). Om det inte är ändrade rekommendationer så är det två sätt att förhindra detta. Antingen genom att ta 200 mg 12 dagar i rad. Eller att ta 100 mg hela tiden.
 
Det har inte jag heller. Utrogestan ska förhindra att din slemhinna bara fortsätter att bygga på sig (ökad cancerrisk). Om det inte är ändrade rekommendationer så är det två sätt att förhindra detta. Antingen genom att ta 200 mg 12 dagar i rad. Eller att ta 100 mg hela tiden.
Jag brände min slemhinna för 5 år sedan. Utrogestan är vad jag förstått väldigt olika hur mycket man tar och hur. Det vanligaste verkar vara antingen cykliskt (väldigt olika hur många dagar vad jag läst hur andra får ordinerat, eller 200 mg varannan dag. Jag mådde inte bra på varannan dag så jag tar varje. 100 mg är på licens så det är svårare att få utskrivet har jag förstått. Det är svårt att få rätt hjälp och det är mycket ”trail and error” eftersom vi är olika så fungera de olika preparaten olika 😔
 
Jag brände min slemhinna för 5 år sedan. Utrogestan är vad jag förstått väldigt olika hur mycket man tar och hur. Det vanligaste verkar vara antingen cykliskt (väldigt olika hur många dagar vad jag läst hur andra får ordinerat, eller 200 mg varannan dag. Jag mådde inte bra på varannan dag så jag tar varje. 100 mg är på licens så det är svårare att få utskrivet har jag förstått. Det är svårt att få rätt hjälp och det är mycket ”trail and error” eftersom vi är olika så fungera de olika preparaten olika 😔
Jag hade 100 mg Utrogestan och i bipacksedeln som följde med så stod det 200 mg i 12 dagar eller 100 mg varje dag när det var mot klimakterieproblem. Annan dosering var för fertilitet och IVF och liknande. Min gynekolog hade först skrivit fel och skrivit 100 mg i 12 dagar. Det var ren tur att jag läste på bipacksedeln och då förstod att jag fått fel. Gynekolog ändrade sedan när jag påpekade att det kanske blivit fel.

200 mg varje dag låter rätt mycket. Tar du 200 mg varje dag så är det ju dubbel dos.
 
Jag hade 100 mg Utrogestan och i bipacksedeln som följde med så stod det 200 mg i 12 dagar eller 100 mg varje dag när det var mot klimakterieproblem. Annan dosering var för fertilitet och IVF och liknande. Min gynekolog hade först skrivit fel och skrivit 100 mg i 12 dagar. Det var ren tur att jag läste på bipacksedeln och då förstod att jag fått fel. Gynekolog ändrade sedan när jag påpekade att det kanske blivit fel.

200 mg varje dag låter rätt mycket. Tar du 200 mg varje dag så är det ju dubbel dos.
Stod det verkligen det i bipacksedeln?! När var det? Mig veterligen har det aldrig stått något om klimakteriebehandling överhuvudtaget utan enbart att det är ett läkemedel för att förhindra förtidig födsel och för att underlätta graviditet under fertilitetsbehandling.

100 mg är som sagt ett licenspreparat vilket är svårt att få utskrivet och specifika skäl måste finnas för att det ska beviljas. Den normala dosen är 200 mg. Man kan antingen ta sin rekommenderade dos varje dag för att förhindra att livmoderslemhinnan växer till eller 12-15 dagar varje månad om man vill ha bortfallsblödning.
 
Stod det verkligen det i bipacksedeln?! När var det? Mig veterligen har det aldrig stått något om klimakteriebehandling överhuvudtaget utan enbart att det är ett läkemedel för att förhindra förtidig födsel och för att underlätta graviditet under fertilitetsbehandling.

100 mg är som sagt ett licenspreparat vilket är svårt att få utskrivet och specifika skäl måste finnas för att det ska beviljas. Den normala dosen är 200 mg. Man kan antingen ta sin rekommenderade dos varje dag för att förhindra att livmoderslemhinnan växer till eller 12-15 dagar varje månad om man vill ha bortfallsblödning.
Ja det stod verkligen så i bipacksedeln. Det var på 100 mg som är ett licenspreparat. Bipacksedeln var inte ens översatt till Svenska. Tyvärr tveksamt om det i dag överhuvudtaget i Sverige går att få 100 mg ens på licens. Det tillverkas dock fortfarande. Är man till exempel i Grekland så är det relativt lätt att få tag på. Man kan också be sin läkare skriva ut det och så kan man hämta ut det i annat EU-land som fortfarande tillhandahåller det.

Men är det inte 200 mg varannan dag och inte varje dag? Alternativt 100 mg varje dag (som dock tyvärr inte går att få på recept i Sverige).
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
4 628
Senast: fejko
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 384
Kropp & Själ (det har tagit mig ex antal timmar att våga/orka skriva det här så snälla, var snäll med mig) Jag mår inte så bra just nu så om något...
Svar
1
· Visningar
916
Senast: mandalaki
·
Hundhälsa Finns ju en allmän fodertråd, men tänkte att det här behövde en egen tråd och struktur. Om det är fel ber jag om ursäkt! Sheltievalp på...
Svar
7
· Visningar
2 036
Senast: Lillebjörn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Burkfisk
  • GVFÖ Australien
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp