Värmevallningar, hur kan man lindra?

Ja det stod verkligen så i bipacksedeln. Det var på 100 mg som är ett licenspreparat. Bipacksedeln var inte ens översatt till Svenska. Tyvärr tveksamt om det i dag överhuvudtaget i Sverige går att få 100 mg ens på licens. Det tillverkas dock fortfarande. Är man till exempel i Grekland så är det relativt lätt att få tag på. Man kan också be sin läkare skriva ut det och så kan man hämta ut det i annat EU-land som fortfarande tillhandahåller det.

Men är det inte 200 mg varannan dag och inte varje dag? Alternativt 100 mg varje dag (som dock tyvärr inte går att få på recept i Sverige).
200 mg varje dag. Jag hade 200 mg varannan dag, en vanlig första dosering som man kan prova om man inte ska ta den cykliskt. Men jag fick varannan dags mående och sömn så då kan man prova varje dag, vilket har fungerat bättre för mig.
 
Ja det stod verkligen så i bipacksedeln. Det var på 100 mg som är ett licenspreparat. Bipacksedeln var inte ens översatt till Svenska. Tyvärr tveksamt om det i dag överhuvudtaget i Sverige går att få 100 mg ens på licens. Det tillverkas dock fortfarande. Är man till exempel i Grekland så är det relativt lätt att få tag på. Man kan också be sin läkare skriva ut det och så kan man hämta ut det i annat EU-land som fortfarande tillhandahåller det.

Men är det inte 200 mg varannan dag och inte varje dag? Alternativt 100 mg varje dag (som dock tyvärr inte går att få på recept i Sverige).
Mycket märkligt. Hur längesedan är det?

100 mg går fint att få tag i i Sverige på recept med licens. Man beställer och hämtar det på det apotek licensansökan är ställd till. Licensansökan måste såklart godkännas först och tillräckliga skäl måste finnas för att den ska godkännas.

Nej 200 mg varje dag.
 
Ja jag söker fortfarande efter miraklet. Har haft Estradot (plåster med östrogen) samt bioidentiskt progesteron (Utrogestan 200 mg) sen dec. Började lågt med 25 mg på plåstret och är nu uppe i 75. Utrogestan tar jag varje kväll oralt.
Måendet går upp och ner. Är också sjukskriven för utmattning sedan slutet av januari, så det är svårt att veta vad som är vad när det gäller tex tunga ben och trötthet. Då jag bränt livmoderslemhinnan för 5 år sedan så har jag ingen mens och prover visar på att jag är i menopaus. Tar även testosteron 2 ggr/vecka men vet inte om det gör nån skillnad.

Är något bättre? Smärtan har först nu när jag höjde för 2 veckor sedan till 75 mg, blivit bättre. Sover ibland bra, ibland inte. Ökade Estradot pga att smärtan inte blivit bättre, fortsatt torr i munnen, trötthet, tunga ben och jag hade lite minivallningar.

Så just nu är jag glad över att smärtan åtminstone inte håller mig vaken på natten. Men övriga symtom kvarstår. Efter provtagning så såg jag att östrogen sjunkit från 232 till 168 så det var inte konstigt att symtom blev sämre/inte blev bättre. Ska ta nya prover om 6 veckor tänkte jag. Detta betalar jag själv, för min egen skull så vill jag ha lite koll. Gynekologen är inte så intresserad av att se prover utan går på symtom men när jag inte vet vad som är vad så vill jag såklart ha svart på vitt om det är hormoner eller utmattningen som är problemet. Sen går de hand i hand tyvärr.
Salviate kanske du kan prova, lakrits?
Lakrits har fytoöstrogener och Salviate ska vara bra mot värmevallningar, men man ska inte dricka det varje dag.
(tror salviate o lakrits fungerar på mig)
 
Mycket märkligt. Hur längesedan är det?

100 mg går fint att få tag i i Sverige på recept med licens. Man beställer och hämtar det på det apotek licensansökan är ställd till. Licensansökan måste såklart godkännas först och tillräckliga skäl måste finnas för att den ska godkännas.

Nej 200 mg varje dag.
Jag förstår inte det märkliga i det. Inte längesedan alls och det står säkert fortfarande så i bipacksedeln från denna tillverkare. En av grejerna med licenspreparat är ju att det oftast är från utlandet. Behandling med bioidentiskt progesteron är nytt i Sverige. Flera länder i bland annat Europa ligger långt före. Här i Sverige så har inget läkemedelsföretag ansökt om bioidentiskt Uteogestan som behandling för klimakteriebesvär (om det inte ändrats senaste tiden), det är också därför det inte står om det i bipacksedeln på svenska. Det Utrogestanet jag fick var till exempel kapslar gjorda speciellt för oralt bruk, inte för vaginalt bruk (även om man kan svälja kapslarna för vaginalt bruk så är det inte tänkt så egentligen). Då var det det enda märket som hade licens speciellt för behandling med progresteron för HRT i Belgien, Tyskland och Frankrike (tror jag det var, kan även varit England). Därför stod det också dosering för HRT i förpackningen.

Styrkan på progesteronet beror egentligen på hur stor styrka du har på östrogenpreparatet. Grunddosen är 100 mg per dag om man inte haft mens de senaste 12 månaderna. 200 mg i två veckor om man haft någon blödning de senaste 12 månaderna. Det finns dock gånger man kan ta upp till 300 mg dagligen i två veckor eller 200 mg varje dag, men då ska man alltså stå på en hög dos östrogen. 200 mg progresteron varje dag motsvarar rätt hög dos östrogen. Ts skrev väl att ett provresultat visat på lågt östrogenvärde, det var därför jag reagerade på den höga progesterondosen (men jag kan ju missuppfattat det hela helt).

Eftersom det finns bioidentiskt Utrogestan på 200 mg så kan det vara så att man inte är lika pigg på att godkänna licensansökan på 100 mg. Jag har aldrig haft problem att få det på licens nu gick det inte. Men det går som sagt utmärkt att köpa det i andra länder i Europa. I Grekland behövde man inte ens recept på 30-förpackningen utan bara på 60-förpackningen, men detta kan ju ha ändrats nu.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
4 628
Senast: fejko
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 387
Kropp & Själ (det har tagit mig ex antal timmar att våga/orka skriva det här så snälla, var snäll med mig) Jag mår inte så bra just nu så om något...
Svar
1
· Visningar
916
Senast: mandalaki
·
Hundhälsa Finns ju en allmän fodertråd, men tänkte att det här behövde en egen tråd och struktur. Om det är fel ber jag om ursäkt! Sheltievalp på...
Svar
7
· Visningar
2 036
Senast: Lillebjörn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp