Värt att besikta hästen innan den läggs ut på annons?

Jag är inte orolig egentligen, hästen är i jättefin form och visar inga tecken på att det skulle kunna vara något som är fel. Har heller inga gamla skador jag är orolig för. Hästen gicks igenom av eq-terapeut i maj och var fin i kropp och leder då. Men jag har alltid haft en tendens att vilja ha både hängslen och livrem i alla lägen så det är väl därför jag vill göra en egen koll innan.

Sen är det inte säkert jag känner mig lugnare för det när väl köpebesiktningen ska göras ändå:)

Men hur som helst blir det ingen omfattande variant med röntgen osv utan kanske böjprov och känna igenom ordentligt.
 
Jag sålde två hästar för tre år sen. Ingen av köparna valde att besikta. Jag sa dock att de både hade ångerrätt och att jag var beredd att köpa tillbaka hästarna om de inte var nöjda, så det kanske spelade in. Ingen av hästarna var speciellt dyra heller iofs.
Mycket handlar om priset. Jag vet en lite äldre häst som såldes med utrustning och till och med en vagn för körning för en prislapp på under 40.000 kronor.

Köparna slogs om hästen och den som avstod besiktning och tog den fick köpa.
 
Jag är inte orolig egentligen, hästen är i jättefin form och visar inga tecken på att det skulle kunna vara något som är fel. Har heller inga gamla skador jag är orolig för. Hästen gicks igenom av eq-terapeut i maj och var fin i kropp och leder då. Men jag har alltid haft en tendens att vilja ha både hängslen och livrem i alla lägen så det är väl därför jag vill göra en egen koll innan.

Sen är det inte säkert jag känner mig lugnare för det när väl köpebesiktningen ska göras ändå:)

Men hur som helst blir det ingen omfattande variant med röntgen osv utan kanske böjprov och känna igenom ordentligt.

För den prisklass du angett för hästen (80k) så krävs inte rtg av försäkringsbolag. Så om du inte misstänker något problem så skippa rtg. Risken är att ev fynd bara ger problem i form av reservationer om försäkring ska bytas eller ändras. Många hästar går med rtg-fynd som aldrig innebär något problem på annat vis än vid försäkringsändringar.

Edit: Som köpare skippade jag rtg av samma anledning, så det finns faktiskt köpare som inte heller gapar efter rtg. Jag köpte en häst som var 10 och i full träning som presterat i flera år utan avbrott. Sannolikheten att en sådan häst har rtg-fynd som innebär problem för den är ju rätt liten. Sannolikheten att hitta nåt på rtg som sätter käppar i hjulet vid försäkringsändring är dock stor.
 
Jag är inte orolig egentligen, hästen är i jättefin form och visar inga tecken på att det skulle kunna vara något som är fel. Har heller inga gamla skador jag är orolig för. Hästen gicks igenom av eq-terapeut i maj och var fin i kropp och leder då. Men jag har alltid haft en tendens att vilja ha både hängslen och livrem i alla lägen så det är väl därför jag vill göra en egen koll innan.

Sen är det inte säkert jag känner mig lugnare för det när väl köpebesiktningen ska göras ändå:)

Men hur som helst blir det ingen omfattande variant med röntgen osv utan kanske böjprov och känna igenom ordentligt.
Det du kan tjäna på besiktningen är att köparen kanske godtar din besiktning och köper hästen direkt.

Han eller hon vill kanske inte heller "böja i onödan", en gång till, om de kan få ringa kliniken och fråga veterinären om besiktningen.
 
Ska diskutera priset med vår tränare men ca 80 000 om man tittar vad motsvarande ligger ute för på Hästnet.

Velar lite till men tror jag ringer veterinären och förklarar så kan de säkert råda mig också. Antingen bokar jag en egen tid då eller avvaktar jag kommande köpare.
För 80' behöver du nog inte besiktiga själv.

Det du kan göra är att hoppas på att allt går bra och sedan acceptera vad besiktningen eventuellt visar.

Man kan tyvärr inte ta för givet att man får en endaste krona för sin häst, om det vill sig illa.
 
Ja, absolut. Högre prisklass - även röntga. Lägre prisklass bara besiktning, minskar risken avsevärt att inte få igenom hästen vid en senare köpebesiktning. Så tråkigt både som säljare och köpare att få en kalldusch vid besiktning.

En i stallet besiktade/röntgade 3 hästar innan den fjärde gick igenom. Letade häst i 6 mån i sexsiffrig prisklass. Lite trist även för säljarna som ibland åkte till kliniken med vad de trodde flera hundra tusen i trailern och hem men en häst värd betydligt mindre efter större förslitningssskador och "lösa" benbitar.
Det är ju det man bävar för. Jag körde min häst till den klinik som köparen valde, eftersom jag då också kunde köra honom direkt till deras hem om allt gick väl.

14 röntgenbilder senare och en noggrann veterinärs besiktning gav både mig och köparen vid handen vad jag sålde och denne köpte.

Alla noteringar som veterinären gör, kan man som köpare sedan inte komma dragandes med, tex gallor i kotsenskidorna bak, en hake på en tand eller annat.

Fördelen med att allt kommer fram, är ju att allt kommer fram.

Sedan skall vi komma överens om priset, om köparen vill gå vidare, vill säga.

I mitt fall var köparen nöjd och prutade inte, och jag andades ut.

Men jag var förstås beredd på att möjligen åka hem med hästen igen.

Lyckligtvis fick vi inga överraskningar, men jag hade heller ingen känsla av att något var fel. Hästen var vid tillfället i mycket fint skick, tyckte jag själv.
 
om jag känt som du hade jag åkt och böjt den bara. 👍🏻

Besiktningen är för försäkringsbolaget bara giltig i 2v om köparen evt vill ändra något. Men det beror ju på vad för summa den är försäkrad för idag, sänka man man ju alltid göra.
 
om jag känt som du hade jag åkt och böjt den bara. 👍🏻

Besiktningen är för försäkringsbolaget bara giltig i 2v om köparen evt vill ändra något. Men det beror ju på vad för summa den är försäkrad för idag, sänka man man ju alltid göra.

Jag är så krass så jag försäkrar upp hästen till det jag tänkt sälja den för, såklart om jag fått ett blankt papper på min förbesiktning (vilket alltid varit fallet). Då behöver man inte tugga om den biten heller, om köparens valda veterinär hittar nåt att gnata om. Hästen är försäkrad till köpesumman och det går att ta över befintlig försäkring utan karens, vilket brukar göra köparna mindre benägna att bråka om småsaker som ev hittas vid besiktningen.
 
Jag är så krass så jag försäkrar upp hästen till det jag tänkt sälja den för, såklart om jag fått ett blankt papper på min förbesiktning (vilket alltid varit fallet). Då behöver man inte tugga om den biten heller, om köparens valda veterinär hittar nåt att gnata om. Hästen är försäkrad till köpesumman och det går att ta över befintlig försäkring utan karens, vilket brukar göra köparna mindre benägna att bråka om småsaker som ev hittas vid besiktningen.
Ja så kan man självklart också göra! 😃
 
Hade inte besiktat om inte hästen skulle skickas på träning och försäljning insamband med det.
En besiktning måste ändå göras sen om det blir aktuellt med köp. Går den inte igenom då så är det tråkigt såklart och måste den behandlas är det ju ändå bra att det uppdagas även för säljaren.
 
Jag har köpt många hästar under årens gång men har aldrig röntgat nån.
Gjort en gårdsbesiktning och en klinikbesiktning.
Dock är högsta inköpsbeloppet 75 (och den köpte jag obesiktad)
Kanske hade jag vart mer noggran om beloppen vart högre.
 
Ska sälja häst för första gången på ”riktigt” :nailbiting: (om man inte räknar vår lilla ponny som såldes som sällskap/barnhäst för flera år sedan)

Kan det vara värt att besikta hästen innan annonsen går ut för sinnesfridens skull? Tänk OM den visar sig bära på något jag inte märkt, det vore så väldigt tråkigt för både mig och potentiell köpare att få den överraskningen när man väl hittat varandra tänker jag.

Sen vill man säkert besikta igen som köpare såklart men ni som sålt hästar nyligen, hur gjorde ni?
Jag hade gjort det för att i största möjliga mån slippa obehagliga överraskningar. Så många affärer slutar ju faktiskt på kliniken med en böjprovsreaktion e d, och då har all tid för både köpare och säljare (kanske flera visningar dessutom) varit förgäves. Röntgen etc hade jag övervägt om hästen var i prisklass så att jag trodde köparen skulle vilja röntga.
Sen är det ju troligt att köpare vill besiktiga igen men då kan man vara lite lugnare när man åker dit (även om allt kan hända).
Jag har alltid låtit besiktiga de hästar jag köpt själv, förutom nu när vi köpte en D-ponny till barnen i våras. Hon var bes ua på en större klinik hos en vet jag känner till (med någon liten obetydlig anmärkning som saknar betydelse) några dagar innan vi tittade på henne, och där nöjde jag mig faktiskt med det. Ingen röntgen, frisk, sund ponny på 13 år i prisklass under 100’ och säljaren berättade om den lilla skadehistorik som fanns.
 
Ja, det tycker jag är det smidigaste. Risken att nån prutar är ju lägre om man inte kan åberopa att "jamen hästen går ju inte att försäkra utan reservation till köpesumman....".
Håller med- och har faktiskt varit köparen som backade ur i ett sånt läge. Hästen var inte A1 alls och en hälta visade sig på bes. Ua på rtg av aktuell led men behandlades och sattes i gång. Hade det funnits försäkring att ta över hade jag köpt efter igångsättning då jag gillade hästen massor men då den hade fått res för hältor vågade jag inte chansa då säljaren heller inte ville gå ner.
 
För den prisklass du angett för hästen (80k) så krävs inte rtg av försäkringsbolag. Så om du inte misstänker något problem så skippa rtg. Risken är att ev fynd bara ger problem i form av reservationer om försäkring ska bytas eller ändras. Många hästar går med rtg-fynd som aldrig innebär något problem på annat vis än vid försäkringsändringar.

Edit: Som köpare skippade jag rtg av samma anledning, så det finns faktiskt köpare som inte heller gapar efter rtg. Jag köpte en häst som var 10 och i full träning som presterat i flera år utan avbrott. Sannolikheten att en sådan häst har rtg-fynd som innebär problem för den är ju rätt liten. Sannolikheten att hitta nåt på rtg som sätter käppar i hjulet vid försäkringsändring är dock stor.

Precis detta är jag orolig över just nu då min nya häst ska besiktigas om några dagar, tror inte röntgen av rygg behövs för försäkringen, dessutom velar jag över att livförsäkra hästen till ett lägre pris än inköpspris. Veterinärförsäkring är inte så dyrt men livförsäkring drar iväg ganska markant, speciellt över 100-tusen. Hon jag köper hästen från har den högt livförsäkrad men begränsad vet-försäkring, jag tänker tvärtom, är det dumt?
 
Precis detta är jag orolig över just nu då min nya häst ska besiktigas om några dagar, tror inte röntgen av rygg behövs för försäkringen, dessutom velar jag över att livförsäkra hästen till ett lägre pris än inköpspris. Veterinärförsäkring är inte så dyrt men livförsäkring drar iväg ganska markant, speciellt över 100-tusen. Hon jag köper hästen från har den högt livförsäkrad men begränsad vet-försäkring, jag tänker tvärtom, är det dumt?
Det vanligaste är att tänka som du med hög veterinärvårdsförsäkring och ett livbelopp som inte täcker hästens marknadsvärde.
 
Det vanligaste är att tänka som du med hög veterinärvårdsförsäkring och ett livbelopp som inte täcker hästens marknadsvärde.
Tack för det svaret, jag tänkte väl att det är mest logiskt om man försöker spara in på försäkringskostnaden någonstans, det är bara två hästar under sommaren med vars ägare jag började prata försäkring i detalj och bägge hade det så där konstigt, högre i liv och begränsad veterinärvård, jag förstår inte helt hur man tänker då.
 
Tack för det svaret, jag tänkte väl att det är mest logiskt om man försöker spara in på försäkringskostnaden någonstans, det är bara två hästar under sommaren med vars ägare jag började prata försäkring i detalj och bägge hade det så där konstigt, högre i liv och begränsad veterinärvård, jag förstår inte helt hur man tänker då.
Det är ju veterinärvården man främst vill åt.Livvärdet sjunker ju dessutom efter att hästen fyllt 16 år, i bolaget där jag hade min gamla häst försäkrad sjönk det med 20% varje år.
 
Det är ju veterinärvården man främst vill åt.Livvärdet sjunker ju dessutom efter att hästen fyllt 16 år, i bolaget där jag hade min gamla häst försäkrad sjönk det med 20% varje år.

Jag kan ju inte veta hur de resonerar för jag ifrågasatte inte hur de valt att försäkra, men jag undrar om det har att göra med att en del säljare tänker att köpare drar likhetstecken mellan det försäkrade livvärdet och marknadsvärde, att köpare skulle ifrågasätta det annonserade priset om säljaren försäkrat hästen till ett mycket lägre pris.
 
En vet check tycker jag absolut är värt att göra innan. Kostar oftast under 3000 kr och ger endera lite sinnesro eller möjlighet att reda ut ev böjreakrion.

Jag besiktigade ett fblsto en gång som inte gick igenom. Klapphalt på böjprov ena fram. Bes avbröts och utredning rekommenderades. Min vet avrådde köp då hästen förutom böjreaktionen var lite inkorrekt i samma framben, och att risken var stor att böjreaktionen var endera pga det eller en överbelastning från ngn annan stans.

Ägaren tog hästen till klinik, den behandlades för kotledsinflammation och besiktigades om ua på åb. Såldes sedan på den bes. Hamnade i närheten och jag har hållit ett öga på den. Den har funkat finfint i träning.

Hade den varit åtgärdad innan min besiktning så hade jag nog köpt den faktiskt. (även om min veterinär säkert inte riktigt rek det ändå ;))
 

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 199
Senast: Lobelia
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 911
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Jag planerar att köpa häst förhoppningsvis under nästa år då jag nyligen börjat nytt jobb som kommer ta lite mer tid i anspråk. Dessutom...
Svar
19
· Visningar
2 324
Kropp & Själ Jag vet inte var jag ska börja. Jag vill inte riskera att någon ska känna sig uthängd så jag försöker skriva så generellt som möjligt...
Svar
3
· Visningar
1 401
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp