Bukefalos 28 år!

Vågar ni sälja hästar fortfarande?

B

bolly

Jag blir mer och mer tveksam till om jag kanske ska sluta sälja hästar. Dels pga att det inte blivit den lönsamhet som jag hade hoppats på, men också av andra skäl. Jag säljer inte hästar i någon större utsträckning, men har företag och F-skatt. Jag har därför ett mycket större ansvar gentemot köparen om denne är privatperson. Skulle vilja föra en diskussion kring det...

Jag har sålt några (mellan 2 st och 4 st) hästar varje år de senaste 7 åren, oftast egna uppfödningar men även en del andra, och ännu inte haft någon konflikt, tvist eller dylikt med köpare. Men jag är så fruktansvärt rädd för att det ska inträffa. Säljer hästar i normalprisklass för halvblod:angel::angel:.

Mardrömmen är att sälja en häst för ganska mycket pengar som sen visar sig ha fel och skador och att man därför måste ta tillbaka den. Jag har inte alltid andra likvärdiga hästar att lämna i stället, då är det ju bara att betala pengarna till köparen och stå med trasig häst:cry:.
Gå till rätten känns inte aktuellt, eftersom det mycket väl kan kosta mer än det smakar. Att på nåt vis försäkra sig mot eländet gå väl bara i viss utsträckning:confused:.

Jag tycker det känns trist att sälja hästar i dessa dagar, mer oro än glädje.

Hur gör ni? Säljer bara till företag? Tanken har slagit mig men hur ska man locka till sig just andra företagare som spekulanter?
Vore så roligt att kunna bolla mina funderingar mer er andra som också har företag och höra hur ni gör, vad ni råkat på osv. Vilket är bäst att rikta in sig på, sälja föl, unghästar eller äldre tävlade. Det känns säkrare att sälja ett föl...

En annan fråga är, om jag väljer att lägga ner mitt företag helt, kan man då på något vis ta bort den "stämpel" som gör att jag räknas som näringsidkare så jag kanske vågar sälja hästar privat i framtiden. Är det F-skatten som avgör det eller andra kriterier? Jag vill inte ha samma ansvar som en företagare om jag bara säljer 1 häst vartannat år i framtiden exempelvis.

Många frågor hoppas på många svar och vilda diskussioner!
 
Sv: Vågar ni sälja hästar fortfarande?

Hej, vad är det som gör att du känner en sådan oro nu, fast du har sålt hästar i flera år? Har reglerna ändrats, eller nåt? Jag är inte särskilt uppdaterad... Man kan aldrig gardera sig mot allting här i livet, utan får välja. Vill du syssla med hästförsäljning får du väl acceptera att det kanske är behäftat med vissa risker att du säljer en "dålig produkt", men att den glädje du känner över att förmedla en bra häst till en bra köpare överstiger de riskerna. Men är det så att du bara känner oro föreslår jag att du ägnar dig åt nåt annat. Det ska va gott att leva! Lycka till!
 
Sv: Vågar ni sälja hästar fortfarande?

Nu har jag inget företag som säljer hästar, men jag förstår absolut din oro. Både för att missnöjda köpare alltid rekommenderas gå tillbaka till säljaren, oavsett om de själva ridit till kotledsinflammationer och ryggont. Som näringsidkare har man ganska lite stöd i såna lägen vad jag förstått. Och säljer man i lite skala har man kanske knappt möjlighet att köpa tillbaka om det handlar om mycket pengar.
Jag skulle aldrig våga :crazy:

Angående din sista fråga kan jag dock svara lite bättre.
Hästar som företaget köpt måste säljas av företaget, lägger du ner företaget tror jag att du kan köpa ut hästarna till dig själv privat.
När företaget är nedlagt kan du bara sälja som privatperson och ska redovisa som sådan.
Har man en privat häst som ej är upptagen i företaget så säljer man den privat, oavsett om man har ett företag eller ej.

Lycka till, det är nog vettigt att sälja privat om man bara säljer någon häst per år.
 
Sv: Vågar ni sälja hästar fortfarande?

Nej reglerna har väl inte ändrats, men själva hästklimatet har verkligen ändrats. I min närmaste bekantskapskrets har flera blivit tvungna att ta tillbaka hästar eftersom köparen hittat fel på hästen efter en tid. Det har varit hästar i en något högre prisklass, hästar som varit röntgade o besiktade utan anmärkningar, men trots detta innebär det ju som säljare att man måste återta hästen om fel visas inom 6 mån. I vissa fall har mina vänner kunnat erbjuda köparen en ny häst, men i andra fall har de blivit tvungna att betala både köpeskilling + omkostnader för hästen för den tid som den stått hos köparen.
Det blir dyrt, samtidigt som då säljaren fått tillbaka en häst som varit halt och inte sällan dessutom inte har kvar den ursprungliga försäkringen. Med andra ord mycket svårt att sälja hästen igen.
Om och om igen i ridsport läser man om hävda köp, domar i tingsrätt osv, så det är därifrån oron kommer.

Eftersom jag enbart haft nöjda köpare inser jag ju att jag ändå har en viss förmåga att hitta rätt häst till rätt person och det är självklart en stor glädje. Samtidigt kan det ju ändå gå fel.

Det kan väl ändå inte bara vara jag som känner oro inför hur hästhandeln föändras, nuförtiden röntgas (nästan) alla hästar från topp till tå, oavsett om de är 1 år eller bara en hobbyhäst som säljs för 25000kr, för att marknaden har blivit hysterisk i sitt sätt att köpa häst. Vissa säljare vägrar röntga sina försäljningshästar (läste jag i en annan tråd) och då anses de som oseriösa:confused:.

Dessutom är det få köpare som inser vad det kostar att föda upp en häst från föl till grundriden 3-åring som är visad. Många köpare idag letar efter en häst med kanonstam, visad på 3-årstest och kvalite, med superpsyke, inga olater, lättriden i lagom storlek och friröntgad från topp till tå. Priset de är beredda att betala för detta är ofta inte mer än 80-100 000kr, om ens det.

Samma köpare som sedan får köpa hästen till ett bra pris kan därefter rida sönder den på några månader och lämna tillbaka den i sämre skick, oförsäkrad och säljaren står med en häst som är värd noll och ingenting.

Du har säkert rätt i att man inte ska vara i den här branschen om man inte tycker att det är roligt, men jag tycker att branschen har ändrats de senaste åren och inte till säljarnas fördel.

Dessutom är det omöjligt att konkurrera med alla oseriösa handelsstall som säljer fina hästar för inga pengar, och köparen inte kan se skillnad på dem och oss vanliga försäljare. Dessa handlare som inte betalar in skatt eller redovisar vinster, säljer hästar som oftast är behäftade med fel men inte upplyser om det, och där köparen absolut inte skulle kunna reklamera hästen för att säljarens skulder till kronofogden redan är för stora.

Jag vet inte om det är någon mening att fortsätta, någon som kan övertala mig? Jag känner inte bara oro, men ställer mig frågande vart hela branschen är på väg?
 
Sv: Vågar ni sälja hästar fortfarande?

Säljaren kan alltid hävda att köparen haft sönder hästen, om hästen är frisk vid leverans så kan inte köpet gå tillbaka om köparen skadat hästen.

Har sen köparen inte kvar försäkringen då är det inte längre samma "produkt" sen att köparen försöker det är ju en sak men inte kan dom få rätt om hästen var frisk vid leverans.
 
Sv: Vågar ni sälja hästar fortfarande?

Säljaren ska då bevisa att köparen själv orsakat skadan, vilket kan vara otroligt svårt.

Tyvärr lär det finnas en dom som gör gällande att försäkringens uppsägning inte i tillräckligt stor utsträckning innebär så stor förändring att det omöjliggör reklamation. Läste det i någon artikel i hästtidning - undrar vilken?
 
Sv: Vågar ni sälja hästar fortfarande?

Bra inlägg från er alla.

Absolut så stämmer det att 6-månader inte är hela reklamationstiden, men det är den kritiska tiden, då felet anses ha funnits innan försäljningen och då bevisbördan ligger på säljaren.

Ametsit skrev att man inte kan reklamera en häst som var frisk vid leverans. Det kan man egentligen göra, finns domar på att säljare fått ta tillbaka hästar som varit frisk enligt de normer man kräver (röntgen besiktning).

Tyvärr är det ju här som oron ligger. Som näringsidkare har man ett större ansvar och även om man säljer en häst som är fri på röntgen och veterinärbesiktad utan anmärkningar så kan ju den hästen få ex. en ledinflammation efter 2 månader. Dåligt underlag, dålig sadel, annan ryttare, dålig ridning har alla inverkan på hästen. Och i de fall det upptäcks ett fel såsom exempelvis hälta så anses det ha funnits innan köpet.

Känner att vi kommer ifrån frågan lite här. Jag vill veta hur ni resonerar och känner inför att sälja hästar. Är ni oroliga, lugna, bryr er inte?

Jag som till viss del försörjer mig på det här har inte så stora marginaler, det var därför jag ville få igång diskussion.
 
Sv: Vågar ni sälja hästar fortfarande?

Kort svar; orolig, men jag har inte gjort det till min födkrok ännu. Mitt nystartade företag har flera grenar och jag vet inte hur stor del försäljning ska få ha riktigt än. Tvekar mycket pga att det kan gå illa och med illa menar jag att man förutom att behöva ta tillbaka en sjuk häst (som kanske, kanske inte hade ledinflammation innan försäljning) kan få tillbaka en oförsäkrad häst och bli skyldig att betala de kostnader köparen ev haft hos veterinär.

Det är i första hand egna uppfödningar jag tänkt sälja, främst som unghästar. Men det kanske är bättre att låta stona gå i ridverksamhet istället...
 
Sv: Vågar ni sälja hästar fortfarande?

Jag ligger i tankarna att starta en försäljningsverksamhet, men det är just den här reklamationen som verkligen skrämmer mig...

Tycker det verkar mycket "lättare" att göra det som privatperson... Dock får man ju inte göra några avdrag då, men undrar om det inte är värt det ändå.

Inte för att jag tänkt sälja trasiga hästar, men har man gjort en utförlig veterinärundersökning och röntgen ua så ska det inte innebära några framtida problem för säljaren tycker jag. Hur mycket begär de egentligen?!:crazy:

Så JA, känner en stor oro över det här nya klimatet.
 
Sv: Vågar ni sälja hästar fortfarande?

Läste om en bonde som sålt dåligt hö till en hästägare, med följden att några av hennes hästar dog. Han blev skadeståndsskyldig ett miljonbelopp, men merparten av skulden tog hans försäkringsbolag...

Finns det något liknande för hästförsäljare?
 
Sv: Vågar ni sälja hästar fortfarande?

Så det är fler än jag som är oroliga. Skönt att höra.

Jag har kollat upp en hel del gällande försäkringar, och man kan givetvis teckna vanliga företagsförsäkringar som täcker ex. ansvarsskador om man orsakar skada på annan person, dess egendom eller liknande.

Men när jag ville ha en försäkring som skulle kunna täcka rättegångskostnader i tvister och skadestånd av olika slag var det värre. Dels är självriskerna oerhört höga när det gäller företagsförsäkringar och dels täcker de inte allt.
Så än så länge har jag inte hittat något bra alternativ att försäkra mig mot framtida elände.

Min största fasa är att jag säljer en 3 åring för ex 100 000kr som sedan efter 2 år visar sig ha ett fel eller skada och jag då ska betala tillbaka köpeskilling, omkostnader för hästen (som kanske stått uppstallad i stockholm i dyrt stall) samt alla andra utgifter köparen haft. Lägger man där till en ev rättegångskostnad som man förlorar och som då givetvis inte hemförsäkringen tar så hamnar man i riktigt stora summor pengar.

Som det är nu tjänar jag inte stora pengar på det här, hade jag gjort det kanske det hade varit värt risken, jag vet inte?
 
Sv: Vågar ni sälja hästar fortfarande?

Jag förstår att du är orolig men man ska ju inte måla f*n på väggen.

Med tanke på hur mycket hästar det faktiskt säljs av företag och hur få "processer" det är tycker jag ändå att du ska fortsätta driva det som ett företag.

Alla människor är inte "galningar" som letar fel på nya hästen eller rider sönder dom. Visst, man kan aldrig gardera sig men sånt är ju livet i stort.

Vet du att du säljer frisk, sunda hästar och har dom försäkringar du har m.m. har du gjort allt rätt från din sida. Lycka till!
 
Sv: Vågar ni sälja hästar fortfarande?

Precis som du känner jag en oerhört stor oro över att sälja hästar. Klimatet i hästsäljar branschen har verkligen hårdnat. Idag är det inte alls ngn ovanlighet att hästar reklameras, många ggr på på väldigt lösa grunder (alla fall leder ju inte någon vart, men det skulle ändå vara väldigt jobbigt). Själv har jag aldrig råkat ut för det, men flera bekanta har gjort det och jag inser ju att det bara är en tidsfråga. Jag säljer inte hästar affärsmässigt, men en och annan pålle blir det ju. Man är livrädd varje gång och jag försöker att skriva in hela hästens historia i kontraktet för att inte sedan åka på en blåsning ( en vänninna sålde en ponny med fång mkt billigt. Efter ett år ville köparen reklamera den och påstod att hon inte informerats om fången :crazy:
trots att vänninnan fick rätt tillsist så är det inte kul att hamna i advokatsvängen)

Man behöver bara läsa en del utav trådarna här på buke för att inse att folk numera vill reklamera hästar för helt osannolika skäl. Det verkar som det blivit allmänt förekommande att om du ångrar dig så är det bara att reklamera :crazy:
Detta trots att alla vet att hästar kan reagera på olika sätt vi miljö- och ryttarbyte. Tyvärr så känner jag att som hästsäljare så är man nästan dömd, oavsett hur noggrann man är, om fallet skulle gå vidare till domstol. Det kanske inte är så i verkligheten men dom flesta fall man numera läser om verkar dömas till köparens favör.
 
Sv: Vågar ni sälja hästar fortfarande?

Ja, vad är det man säger... Kunden har alltid "rätt" =/
Har själv planer på framtida verksamhet med avel och försäljning... inser nu att det är fler risker än jag tidigare trott!
 
Sv: Vågar ni sälja hästar fortfarande?

Jag förstår verkligen oron. För drygt ett år sedan sålde jag min tävlingshäst som jag hade haft i 3½ år från dess att han endast var grundutbildad och 5 år gammal. Han hade hos mig fungerat helt klockrent och vi tävlade aktivt i samtliga dicipliner men mitt fokus låg på fälttävlan och då han tyckte det var lite otäckt att hoppa ned i vatten så beslöt jag mig för att sälja honom. Jag var mycket mån om vart han skulle hamna och jag sålde honom tillslut till en vuxen tjej som ville syssla med framförallt dressyr men även rida ut i skogen. Hon var då toppen trevlig och verkade ha en human hästsyn och jag trodde då att det skulle bli ett perfekt hem för min ögonsten. Han såldes för en ganska hög summa och både för min och den nya köparens skull så besiktigades han och röntgades på klinik där han godkändes utan några som helst anmärkningar. Då jag hade haft honom många år och själv utbildat honom så berättade jag verkligen ALLT om hästen. Vi hade lite sporadisk kontakt veckorna som följde och allt verkade fungera fint. Nästan 6 månader senare fick jag ett väldigt otrevligt samtal inte av tjejen som köpt honom utan hennes man som förklarade för mig att hästen var helt oridbar, bara gick baklänges och hade lynnesfel. Jätte ledsen blev jag förstås och kunde inte begripa hur min så snälla och trygga häst hade blivit så som de beskrev. Det hela gick vidare till advokat då de inte kunde hitta något som helst fysiskt fel på honom men istället hävdade de då att han hade lynnesfel. Jag hade inga möjligheter att köpa tillbaka honom då jag redan hade fullt i stallet även om jag allra helst hade velat befria honom från dessa hemska människor. De hade innan köpet var helt underbara att ha och göra med men nu blev de som förbytta och var MINST sagt otrevliga och ville inte på något vis komma fram till någon kompromiss. Det slutade med att jag fick betala tillbaka halva hästen och de sålde honom senare till en 15-årig tjej. Anledningen till försäljningen hette då att han inte hade de gångarter som de önskade och de berättade inte alls om hans sk. lynnesfel. Ja som ni förstår var hela den här historien mycket ledsam men slutade iaf. bra då jag idag har en toppenfin relation med tjejen som äger honom nu. Hon är JÄTTE nöjd med honom men har fått lägga ned mycket tid på att vinna hans förtroende. Han är rädd för spö och väldig känslig i munnen. Vilket tandläkare nu har berättat berott på en stor bula som fanns i lanen vilket har blivit till följd av kraftiga tygelryck. :cry: Med andra ord så lyckades dessa människor förstöra min fina och välridna häst på mindre än 6 månader med hjälp av sporrar, spö och handridning. Med facit i hand förstår jag ju varför han gick bakåt då han självklart inte gick med på den behandling som han utsattes för, jag tror de ska vara VÄLDIGT glada för att han bara reagerade med att gå bakåt och inte ställde sig ordentligt på tvären som säkert de flesta andra hästar hade gjort i samma situation. Han har som ni förstår inga lynnesfel då han nu fungerar fint med en 15-åring på ryggen. Tilläggas skall är att den människa som jag sålde honom till är väl känd inom hästsporten. I slutändan gav jag alltså i stort sett bort en häst som hade fina tävlingsresultat i samtliga dicipliner, men några kronor fattigare kan jag leva med, det värsta är att hästen fick lida pga. att jag inte kunde lista ut tidigare vilka idioter jag sålde till.
 
Sv: Vågar ni sälja hästar fortfarande?

Kanske ska tillägga att vi aldrig gick vidare utan då jag inte ville ha en långvarig process och inte heller ville att hästen skulle bo kvar hos dem. Så beslöt jag mig för att befria honom från dem genom att betala halva köpesumman tillbaka. Vår advokat och många andra hävdade dock att det hade varit ett solklart fall, då de inte hade något konkret att komma med. Men allt jag ville då var hästens bästa och det var en väldigt jobbig tid känslomässigt.
 
Sv: Vågar ni sälja hästar fortfarande?

Lite goda nyheter i alla fall! I nya ridsport tog de upp just den här frågan, utifrån företagarens synvinkel.
:bump: :bump: :bump:

Så kanske kan hoppas på en förändring och större säkerhet för företagarna i framtiden, när problemet blir belyst i Ridsport, och förhoppningsvis öppnar ögonen på alla.
 
Sv: Vågar ni sälja hästar fortfarande?

*delvis kl*

Eller så säljer man (företaget) hästen till sig själv (privat) (eller närstående) som sedan säljer till nya köparen = ingen KKL gäller. Fult och nästan skamligt men tyvärr så måste man göra så ibland.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 166
Senast: co-SMAD4
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
3 004
Senast: ameo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 729
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 578
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Dra hästsläp med Tesla Y
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp