Bukefalos 28 år!

Vågar ni sälja hästar fortfarande?

Sv: Vågar ni sälja hästar fortfarande?

Så går det ju ofta till om det är en lite knackig häst, som man misstänker kanske kan få problem i framtiden.
 
Sv: Vågar ni sälja hästar fortfarande?

Och vad gäller då när det är dags för deklaration?
Ser kanske inte bra ut att ha sålt häst till sig själv eller har jag fel...

Tanken har slagit mig många gånger men jag tillhör den skara som inte vågar chansa vare sig med skatteverket eller ny köpare exempelvis. Vill gärna göra rätt, men som sagt tanken har slagit mig.

Kollade förresten lite snabbt på forumet och just nu är det återigen en tråd med köpare som vill häva köp trots att det inte är klarlagt att hästen har några fel, däremot är den svår.

Det här måste ju ändå vara den vanligaste formen av reklamationer, dvs att köparen inser att hästen ifråga inte motsvarar till 100% vad köparen vill ha, och då börjar köparen leta efter fel. Och som de flesta vet, letar man tillräckligt länge hittar man något på alla hästar.

Och då brukar ofta säljaren ta tillbaka hästen antingen för att den sympatiserar med hästen som kanske inte har det riktigt bra, eller för att säljaren räds en konflikt, samt dåligt rykte mm.

Jättesvår fråga det här, men jag känner fortfarande att detta är nog inget jag vill syssla med längre. :cry:
Hur går man till väga för att avveckla, måste hästarna säljas till andra personer eller kan man köpa dem privat?
Kanske kan man bara lägga företaget passivt/vilande en period tills man kännt efter lite.
 
Sv: Vågar ni sälja hästar fortfarande?

Jag förstår dig helt och hållet. Jag har samma funderingar själv. Har aldrig haft problem vid hästaffärer men som någon skrev så känns det som en tidsfråga innan man själv blir drabbad.
Jag är alltid supernoga med att redovisa ALLT kring hästen, öppnar alla eventuella journaler osv. Jag kollar upp köparna och är väldigt noga med vem jag säljer till, men som det hände för någon annan tidigare i tråden så finns ju risken att köparen ändrar skepnad. Även om jag är supernoga så kan jag inte längre påveka när jag väl sålt hästen. Jag kan inte kontrollera hur hästen används.

Det behövs en branch-/intresseorganisation för hästföretagare som kan hjälpa till och stötta. Dessutom behövs en lagändring kring handel av levande djur!
 
Sv: Vågar ni sälja hästar fortfarande?

Kollade förresten lite snabbt på forumet och just nu är det återigen en tråd med köpare som vill häva köp trots att det inte är klarlagt att hästen har några fel, däremot är den svår.

Det här måste ju ändå vara den vanligaste formen av reklamationer, dvs att köparen inser att hästen ifråga inte motsvarar till 100% vad köparen vill ha, och då börjar köparen leta efter fel. Och som de flesta vet, letar man tillräckligt länge hittar man något på alla hästar.

Och då brukar ofta säljaren ta tillbaka hästen antingen för att den sympatiserar med hästen som kanske inte har det riktigt bra, eller för att säljaren räds en konflikt, samt dåligt rykte mm.

Just detta tror jag är jättevanligt. Man tar tillbaka hästen på grund av känslomässiga orsaker (inget fel i det) och/eller för att man inte vill få dåligt rykte.

Problemet är att ju fler köpare som får "rätt", ju mer eldar det på övriga att reklamera.

Förr i tiden sålde man hästen vidare om man upptäckte att man köpt en för svår häst alternativt kände att man inte passar ihop. Vad hände med det tänket?

Till stor del tror jag att problemet bottnar i den pisamt låga nivån som många "hästmänniskor" befinner sig på idag kunskapsmässigt. Jag blir mörkrädd när en spekulant inte kan sätta på benskydden rätt, inte vet att betfor måste blötläggas, tror att föl måste ha täcken på sig från dag ett, inte kan sitta på rätt sittben, inte förstår att man kan lägga ut en veckas matranson i hagen och sen åka på semester osv.

Klart att man köper för svår/fel häst när man inte vet bättre.

Sen tycker jag att klimatet har hårdnat i hela hästbranchen och inte bara när det gäller försäljning. Hur ser det ut på en tävlingsplats egentligen? Folk är ju inte riktigt kloka!
 
Sv: Vågar ni sälja hästar fortfarande?

Jag håller helt och fullt med er!
Det är så många orsaker tror jag till att det blivit så här, bland annat som Boop skriver, det finns en ganska låg nivå på hästkunskapen OCH att väldigt många går "med rosa solglasögon" på sig. Både överskattar sig själv och sin förmåga.

Men sen har vi alltid referensramen också.
Det är något som slog mig när jag skulle sälja en VÄLDIGT pigg ponny.
Det skrev jag i annonsen samt att det inte var en "första ponny". Bara för att hon var söt som socker, hoppade käckt och var en "fin ponny färg" var jag nerring av kreti och pleti.
Jag sa rakt ut i tekefon till flera att; nej, jag tror inte att detta är ponnyn för er.
Men flertalet kom ändå på provridning för att "dottern hade sagt att hon ville ha en pigg ponny".
När det sedan kom till ridningen så var det flertalet som inte vågade sitta uppp, några som grät efter ett par varv i ridhuset och någon som åkte av...
Det är väldigt stor skillnad att gå från lektionsponny till privatponny.
En tjej som vill ha en pigg ponny när dom slutar på ridskolan är för mig = en ponny som rör sig måttligt efter några smackningar, men för dom är den PIGG...
Denna historien slutade med att min ponny blev värre och värre på var ända visning (för hon lärde sig att hon kom undan).
Tillslut hittade jag en tjej (där föräldrarna verkligen inte framhävde henne i telefon så jag tänkte nästan säga "nej tack") och hon bara klickade med ponnyn direkt!
Jag var helt ärlig med allt om vad hon hittat på och att hon farit runder innan hon hamnade hos mig.
Dom prutade men jag kände verkligen att detta var rätt ryttare så jag sålde henne till slut för 5 tusen under vad jag själv gett (plus att hon kostat mig en del under dom 6 månaderna jag hade henne)...
Jag har fortfarande kontakt med denna familjen och dom och alla deras tränare bara lovordar ponnyn!
Men hon har också stött på folk på tävling som kommit fram till henne och sagt; är inte det *****, den ponnyn är ju helt jävla dum i huvudet och oridbar...
Men, nopp, det är hon inte, med rätt ryttare!

Lång inlägg, men det jag vill komma fram till också är att många oseriösa säljare säljer till första bästa som viftar med pengar, det blir inte alltid billigast i längden och det är faktiskt hästarna som blir lidande till slut:cry:
 
Sv: Vågar ni sälja hästar fortfarande?

Men ja, jag håller med TS, man blir bara oroligare och oroligare.
Och som någon annan skrev, letar man tillräckligt länge så HITTAR MAN FEL PÅ ALLA HÄSTAR...
Och kotymen är idag REKLAMER, inte sälj vidare som det var förr..
 
Sv: Vågar ni sälja hästar fortfarande?

Att lägga ned en mindre avels och försäljningsverksamhet är nog inget problem. Allt det innebär är att du inte kan dra moms på kostnader, dvs hovslagare, foder, träning etc. Din verksamhet blir ju hobby-verksamhet då. Det är nog faktiskt ganska vanligt att man lägger ned verksamhet och hur du ska köpa ut dina hästar ur bolaget är nog egentligen inga problem för de som är vana revisorer, företagsekonomer, skatteverkets anställda etc. Banken kanske kan hjälpa dig också. En häst är ju en tillgång i ditt bolag och hur man ska realisera tillgångar vid nedläggning av verksamhet är nog inget konstigt egentligen.

Jag förstår att du är orolig för att sälja hästar, mycket konstigt är det därute tycker jag. Mitt mål är att undvika att "sälja" hästar utan att mer "placera" dem, optmistiskt va ? Mycket konstiga säljare, mycket konstiga köpare finns det och problemet är mycket att hästen är ett levande djur som man ska ha respekt som kan förstöras på en vecka.
 
Sv: Vågar ni sälja hästar fortfarande?

Och vad gäller då när det är dags för deklaration?
Ser kanske inte bra ut att ha sålt häst till sig själv eller har jag fel...

Med tanke på att det inte finns ett register på ridhästars ägarbyten så är det inte svårt att sälja häst till sig själv. Bara att lägga på inkomsten på sin egen inkomst i deklarationen så är hela problemet löst.

Tanken har slagit mig många gånger men jag tillhör den skara som inte vågar chansa vare sig med skatteverket eller ny köpare exempelvis. Vill gärna göra rätt, men som sagt tanken har slagit mig.

Jag är inte intresserad av att få en tråd uppkallad efter mig på buke "han lurade mig det var fel på hästen" osv. IOM att man inte kan skriva vattentäta kontrakt som näringsidkare är det bättre att den sista säljaren till dig (tex) är en privatperson och inte ett företag. Enbart för företagets och säljarens ekonomi.

Kollade förresten lite snabbt på forumet och just nu är det återigen en tråd med köpare som vill häva köp trots att det inte är klarlagt att hästen har några fel, däremot är den svår.[/QUOTE]

Jag är inte intresserad av att få en tråd uppkallad efter mig på buke "han lurade mig det var fel på hästen" osv. IOM att man inte kan skriva vattentäta kontrakt som näringsidkare är det bättre att den sista säljaren till dig (tex) är en privatperson och inte ett företag. Enbart för företagets och säljarens ekonomi.

Det här måste ju ändå vara den vanligaste formen av reklamationer, dvs att köparen inser att hästen ifråga inte motsvarar till 100% vad köparen vill ha, och då börjar köparen leta efter fel. Och som de flesta vet, letar man tillräckligt länge hittar man något på alla hästar.

Och då brukar ofta säljaren ta tillbaka hästen antingen för att den sympatiserar med hästen som kanske inte har det riktigt bra, eller för att säljaren räds en konflikt, samt dåligt rykte mm.

Det sista är en mycket farlig situation för en säljare vad händer när nästa person kollar på hästen då?
En ägare lämnade tillbaka hästen och ansåg att det var fel på den :confused:. Hur skall du förklara det för en köpare?

Jättesvår fråga det här, men jag känner fortfarande att detta är nog inget jag vill syssla med längre. :cry:
Hur går man till väga för att avveckla, måste hästarna säljas till andra personer eller kan man köpa dem privat?
Kanske kan man bara lägga företaget passivt/vilande en period tills man kännt efter lite.

Kanske behålla företaget och bara ha hästarna som dom är? sälja hästarna till din mamma eller någon som inte riskerar att få för hög inkomst av försäljningen, och helt enkelt låta bli att sälja hästar för ofta?
 
Sv: Vågar ni sälja hästar fortfarande?

har själv funderat på detta inte för att jag har planer på att starta försäljnings stall utan bara funderat på hur det kan komma att bli om man skulle sälja någon häst privat.

Att hålla pengarna låsta i tre år låter ju inte så lockande.

om det inte blir en lagförändring så kanske det är en ide att sälja hästen på en aktion för där är det ju inte någon reklamations tid eller har jag fått allt om bakfoten nu.

Kram från en som inte alls har lust att sälja en häst för att sedan kanske tvingas köpa tillbaka den om köparen har ridit sönder den.
 
Sv: Vågar ni sälja hästar fortfarande?

Det sista är en mycket farlig situation för en säljare vad händer när nästa person kollar på hästen då?
En ägare lämnade tillbaka hästen och ansåg att det var fel på den :confused:. Hur skall du förklara det för en köpare? ?

Jag har tagit tillbaka två hästar för att det blev problem (behöver ej gå in på detalj)
Men när dom sen skulle säljas vidare så sa jag såklart till den nya spekulanten vad som hade hänt hos förra ägaren och att dom kanske kunde förvänta sig att hästen provade samma hos dom. Har ej varit några problem att sälja dom vidare, nya spekulanter har bara varit positiva till att jag har berättat vad som hänt. Sen får man ju som ny köpare då tänka på vad som är sagt och ransaka sig själv om man anser att man klarar av detta, svårare än så är det inte:)
 
Sv: Vågar ni sälja hästar fortfarande?

Till stor del tror jag att problemet bottnar i den pisamt låga nivån som många "hästmänniskor" befinner sig på idag kunskapsmässigt. Jag blir mörkrädd när en spekulant inte kan sätta på benskydden rätt, inte vet att betfor måste blötläggas, tror att föl måste ha täcken på sig från dag ett, inte kan sitta på rätt sittben, inte förstår att man kan lägga ut en veckas matranson i hagen och sen åka på semester osv.

Klart att man köper för svår/fel häst när man inte vet bättre.

Säljer du hästar till sådana personer?

När jag har köpt häst har jag varit väldigt noga med att säljaren ska kännas som en bra person, och jag tycker att en av de saker som visar mig att det är en bra person är att säljaren är lite kräsen när det gäller vem som ska få köpa hästen. Att det märks att säljaren inte säljer till vem som helst. Att båda tänker sig för och att affären inte får gå alltför fort.

Jag tror att många problem skulle kunna undvikas på det sättet.
 
Sv: Vågar ni sälja hästar fortfarande?

Men om du pratar om att sälja som privatperson är det köplagen som gäller. Inte konsumentköplagen (som stipulerar tre års reklamationsrätt för dolda fel)
 
Sv: Vågar ni sälja hästar fortfarande?

KNapplån

Jag som privatperson skulle aldrig någonsin sälja en häst utan att avtala bort ansvar för dolda fel. Aldrig, aldrig någonsin. Jag förväntar mig inte heller att säljare tar ansvar för dolda fel när jag köper häst.
 
Sv: Vågar ni sälja hästar fortfarande?

Säljer du hästar till sådana personer?

När jag har köpt häst har jag varit väldigt noga med att säljaren ska kännas som en bra person, och jag tycker att en av de saker som visar mig att det är en bra person är att säljaren är lite kräsen när det gäller vem som ska få köpa hästen. Att det märks att säljaren inte säljer till vem som helst. Att båda tänker sig för och att affären inte får gå alltför fort.

Jag tror att många problem skulle kunna undvikas på det sättet.

Självklart inte. Spekulant betyder inte per automatik köpare hos mig. Tack och lov upptäcker man ofta knasigheter redan på telefon.

Jag håller med om din "filosofi".:)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 166
Senast: co-SMAD4
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
3 004
Senast: ameo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 729
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 578
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Dra hästsläp med Tesla Y
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp