Val av hingst (samlingstråd)

Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Poplan skrev:
Jag gillar Spuni frá Midsitju en väldigt fin hingst , som verkar ge mycket bra avkommor också. Om man ändå hade ett sto att betäcka med :love:

Som jag menar du ;)
Jo han har mycket av det jag behöver till båda mina ston. Men främst den ena passar honom och det är hon som också har en avkomma efter Spuni och är ombetäckt. Det andra stoet letar jag en annan hingst till. Men det är ju toksvårt. Speciellt om man som jag gärna vill provrida hingsten först. Långt ifrån alla tillåter det.
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Hej åsa vill du provrida min hingst så är du välkommen bara och komma förbi på en kopp kaffe och ridtur, :)Här är det ok att provrida om man vill se vad man får. Välkommen
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

hatid skrev:
Hej åsa vill du provrida min hingst så är du välkommen bara och komma förbi på en kopp kaffe och ridtur, :)Här är det ok att provrida om man vill se vad man får. Välkommen

Tackar för erbjudandet och jag vill verkligen känna själv vad jag kan få. Du vet ju att jag har haft den förmånen innan på flera hingstar.
Svartskäckar är ju alltid snygga. En kopp te kan du planera in i så fall ;) Skall plugga in mig lite på din hingst :d

Ha det gott!

/Åsa
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Bangsi skrev:
Tackar för erbjudandet och jag vill verkligen känna själv vad jag kan få. Du vet ju att jag har haft den förmånen innan på flera hingstar.
Svartskäckar är ju alltid snygga. En kopp te kan du planera in i så fall ;) Skall plugga in mig lite på din hingst :d

Ha det gott!

/Åsa

Är han svartskäck och inte brunskäck???
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Ja jag vet och tycker att man skall kunna ha den förmånen också. :smirk: Vængur är mörkbrunskäck. ps ett 5 årigt 4gång sto efter honom gick in i 1 klass den 22 okt i USA. Så nu har han några stycken efter sig som verkligen bevisat sig vara bra. Lite reklam men jag är så stolt över honom. :p
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

När jag söker på hingsten kommer det upp flera bedömningar, bla där lynnet anges till 6,5 och 7. Är detta samma hingst, och hur många bedömningar har gjorts? :confused:
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Off topic: Lustigt, men jag tror att det är jag som rider bredvid dig, Malin! :)
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Hej ja det stämmer att han blivit visad några gånger. På island hade dom väldigt höga förväntningar på honom så det är därför. Men han som så många andra hingstar har dom kört väldigt hårt med redan som 4 åring så han blir spänd på banan. Men det är ju just därför jag erbjuder folk att rida honom det är ju för att visa. Siffror är ju inte allt det bästa är ju att träffa hästen i fråga och sedan själv bedömma vad man tycker eller hur ? Jag som rider honom är själv en ganska feg fritidsryttare. Och han är bara helt super i alla lägen. vera
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Men det vore intressant att veta hur han har betett sig på visningarna för att få 6.5 för lynne?

/F
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Han ville helt enkelt inte gå in på banan.
vera
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

hatid skrev:
Han ville helt enkelt inte gå in på banan.
vera

Just detta att en hingst har flera olika bedömningar skulle göra att jag valde bort den, orsaken är att jag gärna väljer hingst efter lynne. Och lynne för mig är något de har med sig från början, och inget som skall tränas fram. Det är sas en inbyggd del av själva hästen/själen, och för mig skall den finnas där från start utan träning. Hingsten skall kunna visa sin välvilja, och inte behöva bli tränad för sin motvilja.
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Fifill skrev:
Men det vore intressant att veta hur han har betett sig på visningarna för att få 6.5 för lynne?

/F

Nu vet ju inte jag det, men efter att ha sett hingstar som fått 7,5 för lynne som dessutom betett sig som monster så kan jag bara föreställa mig.
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Men motviljan som du skriver om kan ju bero på att ryttaren inte varit den rätta.Vem som helst som vill komma till toppen kan ju knäcka en häst men det kanske inte finns i din lilla värld eller ?Jag har själv haft en annan hingst som varit precis samma sak med.
Jag är mycket kräsen när det gäller lynne. Men som sagt att siffror säger inte allt. Sedan tycker jag att han har verkligen bevisat genom sina avkommor som kommit fram hittills, att det är en bra häst. ;)
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

e d ok att göra reklam för sin/sina hingstar här??då kan man ju säga att alla som vill är välkomna till oss och provrida vår hingst också,som har 8.5 för spirit... :smirk:
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

HEJ! Länge sedan sist! :)
Hur är läget?
Bilden är ju rätt gammal, men jag älskar den!
Hur gick det med Gustur (visst hette hästen på bilden så?)? Har ni kvar honom?

/Malin
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Fortfarande pratar jag om vad jag skulle ha valt, är man samarbetsvillig så finns det från scratch och inget som behöver tränas fram. En hingst som kan lägga sig ner och rulla medan stona går förbi med lyfta svansar på en tävlingsplats, en sådan har fattat poängen och har även klarat det utan träning av den delen. Samma hingst kan även stå och beta i godan ro på samma tävlingsplats, runtomkring är det ett väldigt ståhej utan att han bryr sig. Sådana hingstar gillar jag, är det nu så att man inte får ha en egen smak eller vaddå?

Jag började nämligen fundera ordentligt, därför att den hingst som jag vet fick 6,5 för lynnet lade sig ner på banan med sin ryttare. Att de beter sig och skriker, ger ju inte så låga poäng. Om det sen är ett ryttarfel må ju vara så då, men i just denna hingst fall som sen blev valack passade inte en enda ryttare honom i smaken.
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

dama_söt skrev:
e d ok att göra reklam för sin/sina hingstar här??då kan man ju säga att alla som vill är välkomna till oss och provrida vår hingst också,som har 8.5 för spirit... :smirk:

Nej det är nog inte ok att göra reklam. Men det är många som gör smygreklam :smirk:

Men om ni äger den hingsten jag tror (namnet börjar på Th) så...
Tack för erbjudandet men eran hingst har inte det jag söker. Säkert mycket snäll men han har för "dåliga" gångarter och en exteriör som inte passar mina hästar.

/Åsa
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Boj skrev:
Fortfarande pratar jag om vad jag skulle ha valt, är man samarbetsvillig så finns det från scratch och inget som behöver tränas fram. En hingst som kan lägga sig ner och rulla medan stona går förbi med lyfta svansar på en tävlingsplats, en sådan har fattat poängen och har även klarat det utan träning av den delen. Samma hingst kan även stå och beta i godan ro på samma tävlingsplats, runtomkring är det ett väldigt ståhej utan att han bryr sig. Sådana hingstar gillar jag, är det nu så att man inte får ha en egen smak eller vaddå?

Jag kan garantera dig att du har valt en sådan hingst! Din killes pappa är sådan. Dessutom har han den goda smaken att bara uppvakta Islandsston :D
Två halvblodsston brunstade så det skvätte en gång på en klinik. Han bemödade sig inte ens med en blick åt dem. :D
(Antagligen var de inte tillräckligt brunstiga men lite kul var det ändå.)

/Åsa
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Har sett en sån till hingst. Så STENCOOL att man blir klart imponerad :)
Under ryttare så finns mycket framåtvilja, men uppföra sig det kan han!
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Boj skrev:
Fortfarande pratar jag om vad jag skulle ha valt, är man samarbetsvillig så finns det från scratch och inget som behöver tränas fram. En hingst som kan lägga sig ner och rulla medan stona går förbi med lyfta svansar på en tävlingsplats, en sådan har fattat poängen och har även klarat det utan träning av den delen. Samma hingst kan även stå och beta i godan ro på samma tävlingsplats, runtomkring är det ett väldigt ståhej utan att han bryr sig. Sådana hingstar gillar jag, är det nu så att man inte får ha en egen smak eller vaddå?

Jag började nämligen fundera ordentligt, därför att den hingst som jag vet fick 6,5 för lynnet lade sig ner på banan med sin ryttare. Att de beter sig och skriker, ger ju inte så låga poäng. Om det sen är ett ryttarfel må ju vara så då, men i just denna hingst fall som sen blev valack passade inte en enda ryttare honom i smaken.
Det kan jag förstå att man inte skulle välja en sådan hingst. Men vad jag menar är att en häst kan ha mycket gott lynne från början sedan kan vi människor pressa och pressa till något försvinner hos hästen det är faktiskt ganska vanligt.Det är ju en individ.Senast min pålle tävlade så gick det jättebra men det handlar ju om samspel emellan ryttare och häst. Jag tror att dom som träffat honom kan nog överhuvudtaget inte förstå dom siffrorna. vera.
 

Liknande trådar

Avel Går i lite tankar på att betäcka mitt ponny sto (145cm) tysk ridponny, då med mål att få en normal stor storhäst och därmed betäcka med...
2
Svar
31
· Visningar
4 762
Senast: Nafayette
·
Avel Ja det är ju alltid kul att kolla runt och ha en plan B ifall att.. :angel: Jag har köpt mig ett Lettiskt sto e. Donnerbube II...
Svar
11
· Visningar
1 793
Senast: Mabuse
·
Islandshäst Mitt sto på Island skall betäckas nu i vår. har inte helt bestämt mig för vem hon skall till. har 2 kandidater.. hmm ni kanske kan...
2
Svar
20
· Visningar
3 242
Senast: Mist
·
Avel Detta är som att stå och välja glass, varför finns det så många olika?! Har ett sto e. Camaro M ue. Tolstoy som jag kommer utbilda mer...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 474
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp