Val av ras

Spook

Trådstartare
Är i lite hundköpar funderingar och vill ha lite råd av er kloka bukare...;)
Har iprincip bestämmt mig för att skaffa hund men jag vet inte vad för sort.
Jag är uppvuxen med hund i familjen så hundvana har jag.
Mitt liv ser ungefär ut såhär:
Lever ett aktivt hästliv både yrkesmässigt och på fritiden, Vilket gör att jag kan ha med mig hunden hela dagen. Bor i lägenhet men där äter jag och sover iprincip. Väldigt viktigt för mig är att det är hyfsat lätt att träna hunden till att kunna gå lös inte fot utan runt "med" mig, ha koll på mig och inte springa till skogen och jaga djur. Roligt är det också om hunden orkar följa med på lite ridturer. Jag har inga som helst utställnings/tävlings ambitioner utan vill ha en kompis som kan föla med mig överallt.

Raser jag tittat och funderat på:

Border Collie ( kanske för lite aktivering hos mig?)
Collie
Australien Shepheard
Schäfer ( för mkt hund?)
Briard (någon som vet mer om dem?)
Cane Corso
Rottweiler
Springer/Welsh spaniel
Dansk/Svensk gårdshund( lite liten kanske?)

Eller rentav en blandras? för/nackdelar??

Kom gärna med andr förslag på raser och/eller synpunkter på de jag tänkt på.
 
Sv: Val av ras

Är i lite hundköpar funderingar och vill ha lite råd av er kloka bukare...;)
Har iprincip bestämmt mig för att skaffa hund men jag vet inte vad för sort.
Jag är uppvuxen med hund i familjen så hundvana har jag.
Mitt liv ser ungefär ut såhär:
Lever ett aktivt hästliv både yrkesmässigt och på fritiden, Vilket gör att jag kan ha med mig hunden hela dagen. Bor i lägenhet men där äter jag och sover iprincip. Väldigt viktigt för mig är att det är hyfsat lätt att träna hunden till att kunna gå lös inte fot utan runt "med" mig, ha koll på mig och inte springa till skogen och jaga djur. Roligt är det också om hunden orkar följa med på lite ridturer. Jag har inga som helst utställnings/tävlings ambitioner utan vill ha en kompis som kan föla med mig överallt.

Raser jag tittat och funderat på:

Border Collie ( kanske för lite aktivering hos mig?)
Collie
Australien Shepheard
Schäfer ( för mkt hund?)
Briard (någon som vet mer om dem?)
Cane Corso
Rottweiler
Springer/Welsh spaniel
Dansk/Svensk gårdshund( lite liten kanske?)

Eller rentav en blandras? för/nackdelar??

Kom gärna med andr förslag på raser och/eller synpunkter på de jag tänkt på.

Viktigt de där med aktivering, alla hundar behöver nån form av tankearbete o inte bara fysisk aktivering.

Själv så tänker jag väl lite så att..

..en Bc skaffar man om man har tänka bevara "dess arv" (lr va man nu ska kalla de), alltså valla. Anser nog också att de är den mest krävande hund som finns, smart på gott o ont, o en jäkla fin hund om man lyckas me den. Om inte så har du den i skogen lr på vägen(!) i full show me att valla allt som rör sig.

..stora hundraser, tunga kroppar, kanske inte så mkt fysisk aktivering fast de är ju individuellt. Finns nog många stora hundraser där ute som orkar hänga me hur mkt som helst utan att ta skada. MEN de kan hända.

..schäfer, collie, aussie o briard kräver en del o är kanske som du säger mkt hund. (???) Vet egentligen inte så mkt om de raserna o har därför inga direkta åsikter.

..dansk/svensk gårdshund, liten säger du.. Jag var också väldigt anti mot små hundar innan jag fick min första hund, som visade sig bli en liten sak. De är så behändigt med en liten vovve.

..blandraser, i fall du väljer att skaffa en blandis tänk på vilka raser som är i blandingen. Tex. frisk ras, sjuk ras, vakt, jakt, vall osv osv.
Så du kan försöka förutspå vad de kan bli för slags hund. Men sen är de ju ett stort Lotteri, man kan ju aldrig veta riktigt vad man får för slags hund.

Lite tankar från mej, hoppas du hittar drömhunden.. Men de är skit svårt, jag vet. Tänk om jag väljer helt fel, lr just den valp man köper visar sig vara sjuk lr nått. Men så är de, gäller att kolla upp allt man kan. De är därför internet är så jäkla bra.. :laugh:
 
Sv: Val av ras

Är i lite hundköpar funderingar och vill ha lite råd av er kloka bukare...;)
Har iprincip bestämmt mig för att skaffa hund men jag vet inte vad för sort.
Jag är uppvuxen med hund i familjen så hundvana har jag.
Mitt liv ser ungefär ut såhär:
Lever ett aktivt hästliv både yrkesmässigt och på fritiden, Vilket gör att jag kan ha med mig hunden hela dagen. Bor i lägenhet men där äter jag och sover iprincip. Väldigt viktigt för mig är att det är hyfsat lätt att träna hunden till att kunna gå lös inte fot utan runt "med" mig, ha koll på mig och inte springa till skogen och jaga djur. Roligt är det också om hunden orkar följa med på lite ridturer. Jag har inga som helst utställnings/tävlings ambitioner utan vill ha en kompis som kan föla med mig överallt.

Raser jag tittat och funderat på:

Border Collie ( kanske för lite aktivering hos mig?)
Collie
Australien Shepheard
Schäfer ( för mkt hund?)
Briard (någon som vet mer om dem?)
Cane Corso
Rottweiler
Springer/Welsh spaniel
Dansk/Svensk gårdshund( lite liten kanske?)

Eller rentav en blandras? för/nackdelar??

Kom gärna med andr förslag på raser och/eller synpunkter på de jag tänkt på.

Rent instinktivt skulle jag säga att om du inte kan ha BC som bör du inte heller ha Australian Sherpherd, de är lika vad gäller aktivitetsnivå (min uppfattning). Blandras nej, du vet inte vilka egenskaper hunden kommer att få beroende på vilka raser som korsas, men i majoriteten av fall så stödjer det enbart oseriös avel.

Rider du mycket i skog och mark kanske en mer korthårig hund är att föredra? Dansk/svensk tror jag inte är för liten, de orkar mycket trots sin ringa storlek! Spaniels är ju jakthundar, huruvida lätt det är att träna bort viltintresset vet jag inte. Har du tänkt att aktivera hunden på något annat sätt än följa med dig under dagarna och under ridturer? Så att den får arbeta lite med huvudet också?
 
Sv: Val av ras

Håller med, Aussies kräver i regel lika mycket som BCs o är båda mycket hund.
Alla de raser som TS listat kräver betydligt mer än att bara få vara med hela dagarna, få mycket motion o lite lydnadsträning.

D/S gärdshund lär vara för liten o CC o Rottis aldeles för stora.
Briarden kan jag inte uttala mig om, men vad jag förstått så är de mycket hund, precis som Rottisen o CCn.

Bruks Schäfern är mycket hund o kan vara svår att få köpa utan annan planering än angivna, vad utställningsvarianten anbelangar så har jag ingen aning om vad de kräver o klarar av.

mvh
 
Sv: Val av ras

Har båden en Briard och en Aussie. Båda två är jättetrevliga hundar! Gillar vallhundar då dom inte har någon jobbig jaktinstinkt.

Briarden har alltid haft problem med ett ben, så hon har mest lunkat runt på gården hela sitt liv. Är en jättebra vakthund, väldigt social mot människor, lättlärd mm. men... hennes päls är en mardröm! Ser smutsig ut redan dagen efter man tvättat henne, och drar in massa skit i huset. Det är iof nog den ända nackdelen jag kan komma på med henne.

26766614.jpg



Aussien är tvärtom, hennes päls ser alltid ren och klappvänlig ut, och den är oerhört mjuk. Det finns ju olika grenar inom aussien. En mer vallinriktad och en mer utstälningsinriktad. De vallinriktade är oftast lite mindre, spinkigare, spralligare och kräver mer stimulans, medan utställningsgrenen är lite grövre, större och oftast lugnare. Vi ville absolut inte ha en överaktiv hund, så när vi skulle hitta en uppfödare valde vi direkt bort dom med fårbilder på hemsidan :p Hon är supertrevlig på alla sätt och vis. Väldigt lättlärd, men absolut inte stressad och överaktiv. Vi bor iof på en gård och går ute själva hela dagarna, samt tar med henne på ridturer kanske ett par tre ggr i veckan, vilket fungerar jättebra. Springer med i takten vi riden, och springer sällan bort. Hon är överlag väldigft lätt att ha och göra med, är alltid oerhört kelig och människovänlig och nästan alla som träffar henne vill ha en valp ;) För oss är hon den optimala hunden, och rasen rekommenderas starkt!

19083517.jpg


26766609.jpg
 
Sv: Val av ras

Border Collies och Aussies (de jag varit i kontakt med i alla fall) är ofta väldigt krävande med avseende på aktivitet och stimulering. Schäfrar kan, precis som rottisar, vara "mycket hund" som du säger, men visst varierar det kraftigt från individ till individ.

Vit herdehund ska enligt rasstandard vara mildare än schäfern, så det kanske kunde vara något för dig? Tänker även på shetland sheepdog. De jag träffat har varit mycket lyhörda och lättlärda utan att vara "speedade" på något sätt.
 
Sv: Val av ras

Är inne på min andra Welsh springer spaniel. Jag gillar den här rasen skarpt. Den orkar hur mycket som helst, men kopplar av direkt när man kommer in eller ska var stilla en stund och varva ner.

Visst, det är en stötande och apporterande fågelhund. Och det variarar hur mycke instinkt de har att jaga. Men de springer alldrig iväg någon längre sträcka de jobbar ju fortfarande med dig.
Sociala hundar och väldigt lättlärda. En sportih hund i ett precis lagom storlek. Skulle lagt upp en bild om jag visste hur. Men besök www.wssk.se där kan du läsa mer och titta på bilder.
 
Sv: Val av ras

Vad tycker du om Dalmatiner? De är lättlärda, uthålliga och vackra! :love:
 
Sv: Val av ras

Kolla på Australian Kelpie ;)
Väldigt aktiv hund ( men det verkar vara det du letar efter?) men de är nöjda med att vara med överallt, och de är jättehärliga!
Bra storlek enligt mig och korthårig.
9045944.jpg


(Mamma har kennel som föder upp Kelpie så jag har sett och uppfostrat några stycken:D)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 358
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Hej! Vilka hundraser hade ni övervägt om ni haft följande önskemål: * hög sannolikhet att hunden ska ha vad som krävs för att kunna...
2
Svar
33
· Visningar
4 283
Senast: AnneB
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 294
Hundavel & Ras Jag hjälper en bekant att välja ras för framtida hundköp och behöver lite tips :) De har haft hund innan, världens snällaste lugnaste...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 992
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp