• Samhälle
  • Trådstartare Trådstartare Lilla
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 083
  • Visningar Visningar 59 393
"Centerpartiets migrationspolitik tar sin utgångspunkt i medmänsklighet och humanism. Vi står upp för en reglerad invandring där man får stanna om man har skyddsskäl, men ska lämna landet om man får avslag. "

Personerna har fått avslag.

Du missade alltså att läsa hela sidan?

Centerpartiet vill:
  • Ha en rättssäker och ordnad asylprocess.
  • Ha tryggare tillvaro under asylprocessen.
  • Fler lagliga vägar att stanna.
  • Återinför ömmande omständigheter och övrigt skyddsbehov så att fler kan få stanna.

Du missade alltså att läsa hela sidan?
Nej men man kan inte båda skriva att man ska lämna om man får avslag och att man inte behöver göra det. Nu har man fått avslag, ska man då lämna eller inte? Enligt den sidan så står det att man ska lämna om man har fått avslag. Vill man ändra på vad som gör att man får stanna alternativt får avslag så är det en sak men att lämna vid avslag gäller väl rimligen fortfarande? Inte att lämna vid avslag förrutom om vi tycker att man inte ska ha fått avslag då blir det liksom väldigt intetsägande.

Nej men man kan inte båda skriva att man ska lämna om man får avslag och att man inte behöver göra det. Nu har man fått avslag, ska man då lämna eller inte? Enligt den sidan så står det att man ska lämna om man har fått avslag. Vill man ändra på vad som gör att man får stanna alternativt får avslag så är det en sak men att lämna vid avslag gäller väl rimligen fortfarande? Inte att lämna vid avslag förrutom om vi tycker att man inte ska ha fått avslag då blir det liksom väldigt intetsägande.

Eftersom vi inte klarat uppdraget att ge en ordnad och rättssäker process så låter vi inte de utsatta ta ansvaret för det, utan gör ett tillfälligt undantag för att fler ska kunna stanna.

Så då kan man lika gärna skippa delen med att man ska lämna om man får avslag.

När verkligheten , tyvärr, gjort att texten blir motstridig i sig själv, så måste man ju bestämma vad som är viktigast. Det var ju inte så att C uttryckte att förslaget var bra, utan det minst dåliga av alternativen.

Det betyder ju inte att förslaget sett likadant ut om centern haft egen majoritet.

När verkligheten , tyvärr, gjort att texten blir motstridig i sig själv, så måste man ju bestämma vad som är viktigast. Det var ju inte så att C uttryckte att förslaget var bra, utan det minst dåliga av alternativen.

Det betyder ju inte att förslaget sett likadant ut om centern haft egen majoritet.
Man kan rösta för eller mot förslaget, ändra det kunde man inte (tror jag). Däremot tror jag att det är rätt lätt att ändra på sin hemsida och skriva att man ska lämna när man får avslag förutom ibland då man kan stanna istället. Då reflekterar man verkligheten av vad man tycker och står för.

Man kan rösta för eller mot förslaget, ändra det kunde man inte (tror jag). Däremot tror jag att det är rätt lätt att ändra på sin hemsida och skriva att man ska lämna när man får avslag förutom ibland då man kan stanna istället. Då reflekterar man verkligheten av vad man tycker och står för.

Fast den egna politiken ändras ju inte för att man väljer det minst dåliga alternativet av 2 möjliga som kommer från annat politiskt parti.

Hade centern själva utformat förslaget så har du ju rätt. Nu när du vet hur det gick till gör du mest bara dig själv fånig.

Fast den egna politiken ändras ju inte för att man väljer det minst dåliga alternativet av 2 möjliga som kommer från annat politiskt parti.
Vad menar du? Det innebär i praktiken att centern tycker att ibland ska man få stanna även om man har fått avslag. Detta borde rimligtvis reflekteras i programmet då. Eller menar du att man kan skriva om hur det skulle vara i en utopisk värld där man fått bestämma regler helt själva och alla följer reglerna till 100%? Rimligtvis borde det man skriver där antingen reflektera verkligheten i nutid eller tydligt visa på "om vi får makter och får förändra saker helt enligt vår smak".

Vad menar du? Det innebär i praktiken att centern tycker att ibland ska man få stanna även om man har fått avslag. Detta borde rimligtvis reflekteras i programmet då. Eller menar du att man kan skriva om hur det skulle vara i en utopisk värld där man fått bestämma regler helt själva och alla följer reglerna till 100%? Rimligtvis borde det man skriver där antingen reflektera verkligheten i nutid eller tydligt visa på "om vi får makter och får förändra saker helt enligt vår smak".

Förlåt men just nu känenr jag mest såhär. :banghead: Du läser ju inte vad vi skriver.

De får inte stanna. De skulle ha fått stanna om deras ärenden avgjorts när de sökte.
De får en möjlighet att söka på nytt. Under tre månaders tid. De ska ha egen försörjning elelr utbilda sig för att få stanna. Då bidrar de genom att betala skatt och utbilda sig.

Dt handlar - återigen - inte om att låta folk som fått avslag att stanna. Det handlar om att personer som skulle fått stanna, genom myndigheternas usla handläggning inte får det. Nu ges de ett litet litet fönster om tre månader att söka igen.
Får de avslag vide denna nya ansökan ska de utvisas.

Är jag så dålig att uttrycka mig att det inte är begripligt alls???

"Ordning och reda...
...Den som sökt asyl som barn ska bedömas som barn."

Trodde knappt mina ögon när jag läste detta. Visar med all önskvärd tydlighet att rättsosäkerheten i regeringens förslag inte bara var det "det bästa av två dåliga alternativ" för C. De tar alltså rakt ut ställning för exempelvis att en 20-åring som är ärlig med sin ålder ska få svårare att stanna i Sverige än en 20-åring som ljuger och bedrar. Ordning och reda hette det...

Förlåt men just nu känenr jag mest såhär. :banghead: Du läser ju inte vad vi skriver.

De får inte stanna. De skulle ha fått stanna om deras ärenden avgjorts när de sökte.
De får en möjlighet att söka på nytt. Under tre månaders tid. De ska ha egen försörjning elelr utbilda sig för att få stanna. Då bidrar de genom att betala skatt och utbilda sig.

Dt handlar - återigen - inte om att låta folk som fått avslag att stanna. Det handlar om att personer som skulle fått stanna, genom myndigheternas usla handläggning inte får det. Nu ges de ett litet litet fönster om tre månader att söka igen.
Får de avslag vide denna nya ansökan ska de utvisas.

Är jag så dålig att uttrycka mig att det inte är begripligt alls???
De har fått avslag sen kan man argumentera vad det beror på.

De kommer bidra genom att utbilda sig? Personerna kommer läsa på gymnasie eller lägre nivå (eftersom det är barn/ungdomar det handlar om med väldigt begränsad akademisk bakgrund). Sen då? Du är medveten om delen där personer som räknas som ensamkommande barn hanteras på ett sådan sätt att det kostar 3000kr+ om dygnet? Så bara dessa tre månader skulle alltså kosta över 300 000 per person. Sen utbildar man sig i ett antal år för samma löpande kostnad, över en miljon per person per år.

Med största sannolikhet så kommer dessa personers största chans att få stanna efter dessa år inte vara skyddsskäl eller att man skaffat arbete utan att man "rotat sig" eller att man gift sig/ingått samboskap.

Men visst tycker man att det är värt pengarna humanitärt sett för att förbättra dessa människors liv så må så vara men då ska man vara medveten och ärlig om kostnaderna och även om hur stort skyddsbehovet egentligen är.

Hade centern själva utformat förslaget så har du ju rätt. Nu när du vet hur det gick till gör du mest bara dig själv fånig.
Om man stöder ett förslag så ekar det väl rätt tomt om man säger att det egentligen är ett dåligt förslag. Och C uppvisar just det jag beskrev tidigare, man befinner sig i kurva 3 och agerar för, en vad de anser gynnsam position inför kurva 6..dvs en plats i en ev. framtida regering. Man har flaggat för att man är beredd att göra uppoffringar för att sitta tillsammans med vilket som av blocken som då skulle kunna få mandatet. Räknar kallt med att MP kroknar, ev tvingas lämna riksdagen...vilket skulle kunna öppna för en C/S konstellation med V som backup. Klarar KD och L med acceptabla siffror så är heller inte dörren stängd för en borgerlig konstellation. Får man bara ministerposter är man nog beredd att se över sin inställning i asylfrågan, så som skett med kärnkraft, bro och EU :sneaky::D

En till som tydligen vet hur man racer med bil..i kurva 2 fläskades det på med vallöften så det stänkte..nu, i kurva 3 så flaggas det för att EU avgiften kan komma att påverka välfärden, dvs, så har man orsak att inte infria vallöften efter kurva 6. good thinking ;)

En till som tydligen vet hur man racer med bil..i kurva 2 fläskades det på med vallöften så det stänkte..nu, i kurva 3 så flaggas det för att EU avgiften kan komma att påverka välfärden, dvs, så har man orsak att inte infria vallöften efter kurva 6. good thinking ;)
Det gäller att gardera sig o ha ryggen fri i allt velande.

Liknande trådar

Samhälle När jag står i affären så har jag lite tröttnat på att behöva spendera ett par minuter för att Googla olika företag för att göra valet...
Svar
4
· Visningar
411
Senast: sjoberga
·
Hemmet För 2 år sen köpte vi ny säng. Jag gjorde ordentlig research, vi var runt och provade olika sängar mm. Jag ville verkligen göra ett noga... 2 3
Svar
50
· Visningar
2 406
Samhälle Hallå! Jag valde samhälle, men detta kan gälla både mat och ekonomi också, så om samhälle är fel får gärna moderator ändra till rätt :)... 10 11 12
Svar
229
· Visningar
10 597
Senast: Badger
·
IT & mobiler Jaha, 2 partier röstade emot chat control 2.0 resterande ja. C och SD sa nej till förslaget. V och MP tycks ju inte ta sitt jobb på... 2 3
Svar
58
· Visningar
1 699
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka