• Samhälle
  • Trådstartare Trådstartare Lilla
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 083
  • Visningar Visningar 59 393
Det gäller att gardera sig o ha ryggen fri i allt velande.
Centern har oftast (det fanns en period av företagsvänlighet) legat till vänster och både L och M. Sedan dök SD upp med en i stort sett gammal-social-demokratisk inställning + deras egen invandrarinställning. Vilket komplicerade tillvaron för centern väsentligt. Till det kommer att deras gamla käpphäst, miljön , har ockuperats av MP. Så det är förståeligt att man börjar bli lite desperat och vill profilera sig för att ytterligare stärka partiet. Det var faktiskt riktigt roligt att ena dagen diskutera politik med en centerpartist, där denne framförde en politik som knappast var att betrakta företagsvänlig, för att 2 dagar senare på ett LRF möte höra samma individ förespråka att vi bönder måste tänka mer företagsmässigt. Jag som älskar att provocera begärde naturligtvis ordet och började ställa de mest obekväma frågor...blev en riktigt rolig kväll...

Vadå och? De har ju bedömts inte ha asylskäl redan sedan innan. Många (de flesta?) av dem kommer från ett säkert land och är i egentlig mening inte flyktingar. De vill ha ett bättre liv vilket är fullt förståeligt men det faktumet ger dem fortfarande inte asylskäl. Dessutom vet jag inte varför du säger att det är fult av mig att skriva påstådd? (uppmärksamma gärna frågetecknet) ålder. Det är ju knappast okänt att många ljugit/ljuger om sin ålder.

Vad jag argumenterar mot? Att jag anser det ovärdigt ett land som kallar sig för rättsstat att stifta lagar som är så passa godtyckliga, ogenomarbetade och ogenomtänkta så till och med lagrådet sågar det vid fotknölarna. Lag ska inte stiftas genom känslouttryck och medial påtryckning. Det argumenterar jag emot.

Vilket land pratar du om?

Sett över tid så står marockanska flyktingar för typ 1% av totalen.

Hur lång tid pratar vi om då?
Enl polisen består den gruppen består av ett par hundra personer i Sthlm, dock dock syns de rätt mkt då de vistas mkt på allmänna platser typ Segels torg, Medis osv.

Hur lång tid pratar vi om då?
Enl polisen består den gruppen består av ett par hundra personer i Sthlm, dock dock syns de rätt mkt då de vistas mkt på allmänna platser typ Segels torg, Medis osv.

Jag tror Migrationsverket hade gjort statistik från 2000 till 2017, där antalet asylsökande från Marocko stod för 1%. Syrien stod för 50%. Så även om marockanska gatubarn haft en "peak", så är det ju väldigt få i jämförelse.

Jag tror Migrationsverket hade gjort statistik från 2000 till 2017, där antalet asylsökande från Marocko stod för 1%. Syrien stod för 50%. Så även om marockanska gatubarn haft en "peak", så är det ju väldigt få i jämförelse.

Jag tror att mörkertalet är rätt stort. De lever ju oftast på gatan och många söker inte asyl eller har fått avslag.

Jag tror att mörkertalet är rätt stort. De lever ju oftast på gatan och många söker inte asyl eller har fått avslag.

Ja, visst. Men nu var det väl antalet asylsökande frågan gällde. Och även om mörkertalet möjligen är stort, så är det fortfarande inte i närheten av antalet syriska asylsökande sett över tid.

Tillägg: sen kan man ju fundera om huruvida Marocko är ett "säkert" land eller ej, om du är född på gatan. Inte nog för att söka asyl nej, men säkert? Njae.

Ja, visst. Men nu var det väl antalet asylsökande frågan gällde. Och även om mörkertalet möjligen är stort, så är det fortfarande inte i närheten av antalet syriska asylsökande sett över tid.

Nej det har du rätt i! Jag tror också att gruppen känns större då de syns mer på offentliga platser.
Är ju inte så stor andel syriska barnfamiljer som driver runt på plattan liksom

Marockanska gatubarnen är ett sorgligt kapitel. I princip alla utav dem lever på diverse kriminalitet (vilket inte är så konstigt med tanke på att man oftast bor på gatan alternativt in och ut från olika lvuhem) och marocko spelar ett fulspel med att inte vilja ta emot eftersom man oftast saknar papper som bevisar att man är från marocko.

Afghanska ensamkommande är ett kapitel i sig eftersom Afghanistan är ett land där man kan diskutera om det är livsfara för personerna att återvända till eller inte. Det är väl ett område av hela afghanistan som man kan få asylskäl för och då verkar det väl rimligare att man snarare flyttar till ett annat område i afghanistan snarare än att komma till Sverige? Många är dessutom afghaner som bor i Iran och inte är i direkt livsfara även om livet inte är himmel.

Jag förstår alla personer som vill komma till Sverige, jag bor också hellre i Sverige än absolut större delen av världen. Så att komma till Sverige antingen som marockanskt gatubarn utan papper eller som afghan har jag full förståelse för. Frågan blir vart går gränsen för vad som ska vara skäl nog för att få stanna? Det är väldigt, väldigt många människor i världen som lever i en sämre miljö än vad att bo på gatan i Stockholm skulle vara men vi kan inte ha miljarder människor på gatan i Stockholm.

Att ta mot stort antal men inte alla skapar många problem. Det som är lättast att räkna på men ändå svårt att avgöra är hur man använder resurser och pengar. Pengarna som nu läggs på ensamkommande flyktingbarnen för att ge husrum, utbildning, sjukvård etc skulle utan diskussion kunna användas mer effektivt och skapa mer humanitärt nettoplus om man använde pengarna i "närområdet" istället. Det där är ju klassisk SD-retorik men det är något som med största sannolikhet stämmer. Frågan blir om det verkligen skulle bli så eller om det bara skulle bli att man blir av med lokala kostnaden och sedan snålar bort att hjälpa på plats som man skulle göra istället.

Det andra är den mer svårberäkneliga effekten av att man skapar just möjligheten och suget för att ta sig till väst för att söka asyl. Vad skulle hända om folk visste att det var ingen mening att ens försöka? Jag kan känna att det är orättvist att skapa det lotteri och sug som det nu innebär med alla faror som det innebär med att drunkna på hav eller kvävas i containers. Skulle Sverige verkligen velat hjälpa syriska flyktingar så tar man ju bort visumtvånget och låter folk flyga in från Turkiet istället för att göra så att man måste göra en farofylld vandring genom halva världen för att komma till det gyllene landet. Jag känner att just den delen av hur man hanterar flyktingar är väldigt hycklande och fult.

Jag tror man måste reformera hela asylsystemet och ha ett mer centraliserat system där FN eller EU distribuerar flyktingkvoter och man hjälper att transportera flyktingarna säkert till sina destinationer. Det är extremt ineffektivt och inhumant att göra som ny att flyktingar från afghanistan tar sig såna sträckor med såna faror bara för att sedan ticka upp kostnader för att eventuellt få avslag.

Skulle även föreslå stora organiserade utbytesprogram med t.ex. afghanska studenter så att de kan komma till sverige eller väst och utbilda sig för att sedan kunna återvända hem för att förbättra sitt eget land med kunskap och värderingar vilket är vad som kommer ta länderna framåt på ett hållbart sätt.

Straffbart att inte ange dina allra mest utsatta medmänniskor ?

Hur kan sådan total avsaknad av tanke och reflektion få en enda röst?

Varför inte straffbart att rösta på SD? Lika otänkbart i en demokrati som Åkessons förslag, men det drabbar i alla fall inte någon av de mest utsatta i vårt samhälle.

Straffbart att inte ange dina allra mest utsatta medmänniskor ?

Hur kan sådan total avsaknad av tanke och reflektion få en enda röst?

Varför inte straffbart att rösta på SD? Lika otänkbart i en demokrati som Åkessons förslag, men det drabbar i alla fall inte någon av de mest utsatta i vårt samhälle.
Vad svarar du på?

Apropå debatten så var nivån ganska låg. Tragiskt med kapplöpningen mot migration.

Enda tänkbara alternativ är Mp, C eller L, som inte deltar i retoriken.

Ledsamt att höra statsministern i ett av Europas rikaste länder säga att vi måste ligga exakt på EUs miniminivå i frågan. Tragiskt , ledsamt och måste bli mycket svårt att svälja för socialdemokratiska väljare. Kanske kan det rädda MP kvar i riksdagen ?

Jag får total ångest när jag tänker på årets val. Det finns inget parti jag är det minsta sugen på att rösta på. Ställer mig definitivt inte bakom de ”hårdare tag” i migrationspolitiken som nu s också framfört. Miljöpartiet har ju visat sig rätt dåliga på att stå upp för sig själva och sin ideologi i en regering och en röst på centerpartiet blir ju i dagsläget också en röst på alliansen och det är jag definitivt inte intresserad av. Det lämnar mig i princip med v som enda alternativ och de är egentligen för långt ut på vänsterkanten för mig och jag tycker många saker från dem är problematiska så är inte speciellt sugen på att rösta på dem heller.

Blir intressant att se hur det utvecklar sig angående migrationsfrågan för du har konflikterande tankar i båda blocken, man kan fråga sig om det är taktiskt. Alliansen täcker båda sidorna med M och C och S och MP är mot varandra. Borde gissningsvis kosta S mest och jag tror S-väljare är närmare C än MP.

Jag skulle kunna tänka mig C om jag var helt säker på att det inte blir en S+C regering.

Liknande trådar

Samhälle När jag står i affären så har jag lite tröttnat på att behöva spendera ett par minuter för att Googla olika företag för att göra valet...
Svar
4
· Visningar
411
Senast: sjoberga
·
Hemmet För 2 år sen köpte vi ny säng. Jag gjorde ordentlig research, vi var runt och provade olika sängar mm. Jag ville verkligen göra ett noga... 2 3
Svar
50
· Visningar
2 402
Samhälle Hallå! Jag valde samhälle, men detta kan gälla både mat och ekonomi också, så om samhälle är fel får gärna moderator ändra till rätt :)... 10 11 12
Svar
229
· Visningar
10 597
Senast: Badger
·
IT & mobiler Jaha, 2 partier röstade emot chat control 2.0 resterande ja. C och SD sa nej till förslaget. V och MP tycks ju inte ta sitt jobb på... 2 3
Svar
58
· Visningar
1 699
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka